Sida 43 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 07 dec 2018 20:15
av Jeppe_E
Legato skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:Att det skulle sitta ett större batteri än Teslas största i Audin utan att de skulle marknadsfört det låter väldigt osannolikt imo.
Större? Det är 95kW. Det är väl inget de använt som marknadsföringsgrepp, eftersom det säger ingenting för de flesta köparna, bara för oss nördar

95 kW?? Där föll du bort från nördgänget
95 kWh användbart med 12% låst skulle innebära ca 108 kWh totalt dvs betydligt större än Teslas 100 batteri som är på 102 kWh totalt om jag minns rätt.
Jo, men jag menar att det är ju ändå ingenting som man kan använda i marknadsföringen
"Vi har större batteri än Tesla"
"Men det är ju bara 95kW, Tesla har 100?"
"Ja, jo...men..liksom.. det är större, bara att du inte kan använda allt"
Jodå, seruatt. Den marknadsföringschefen hade nog fått se sig om efter ett nytt jobb

Re: Audi e-tron
Postat: 07 dec 2018 20:17
av Verdi
kWh. Inte kW.
Är inte användbar kapacitet 98 kWh på Teslas 100- batteri?
Re: Audi e-tron
Postat: 07 dec 2018 20:21
av Geni87
Legato skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:Att det skulle sitta ett större batteri än Teslas största i Audin utan att de skulle marknadsfört det låter väldigt osannolikt imo.
Större? Det är 95kW. Det är väl inget de använt som marknadsföringsgrepp, eftersom det säger ingenting för de flesta köparna, bara för oss nördar

95 kW?? Där föll du bort från nördgänget
95 kWh användbart med 12% låst skulle innebära ca 108 kWh totalt dvs betydligt större än Teslas 100 batteri som är på 102 kWh totalt om jag minns rätt.
Nu är det här inte en relevant diskussion längre. Men som jag skrev innan så förutsatte jag i min (osannolika) teori att Audi utnyttjar ett större SOC-fönster än vad de har kommunicerat. Men som sagt, inte relevant längre.
Verdi skrev:kWh. Inte kW.
Är inte användbar kapacitet 98 kWh på Teslas 100- batteri?
Jo. 98,4 används av 102,4 tillgängliga kWh.

Så siffran 100 passar ju inte in någonstans egentligen.

Re: Audi e-tron
Postat: 07 dec 2018 20:41
av Legato
Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jeppe_E skrev:Legato skrev:Att det skulle sitta ett större batteri än Teslas största i Audin utan att de skulle marknadsfört det låter väldigt osannolikt imo.
Större? Det är 95kW. Det är väl inget de använt som marknadsföringsgrepp, eftersom det säger ingenting för de flesta köparna, bara för oss nördar

95 kW?? Där föll du bort från nördgänget
95 kWh användbart med 12% låst skulle innebära ca 108 kWh totalt dvs betydligt större än Teslas 100 batteri som är på 102 kWh totalt om jag minns rätt.
Jo, men jag menar att det är ju ändå ingenting som man kan använda i marknadsföringen
"Vi har större batteri än Tesla"
"Men det är ju bara 95kW, Tesla har 100?"
"Ja, jo...men..liksom.. det är större, bara att du inte kan använda allt"
Jodå, seruatt. Den marknadsföringschefen hade nog fått se sig om efter ett nytt jobb

Håller inte med. Hade det varit större så hade de såklart använt den siffran... "Vårt batteri är på 108 kWh, Tesla har bara 102 kWh, sen får du fråga Tesla varför de inte har tillräckligt bra buffert för att skydda batteriet..."
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 18:37
av mati
Okej, nu har vi varit och konfigurerat två bilar. En Proline och en Proline Advanced. Om det inte är troll i systemet gäller samma förmånsvärde för båda i grundutförande, vilket innebär att den dyrare Proline Advanced totalt sett blir billigare i förmånsvärde (6982kr), eftersom nästan all utrustning redan ingår som standard, medan man måste lägga till allting i Proline. Jag hoppas att det verkligen stämmer. I så fall är nämligen den dyrare bilen i slutändan billigare. Spontant känns det ju fel. Men det kanske är så.
Enligt Dannis fantastiska kalkyl hamnar månadskostnaden ungefär en tusenlapp lägre än för min Tesla, oavsett vilken bil jag väljer. Och då har jag med en massa extra lull-lull.
Angående rabatt så är det sant att det inte ges någon rabatt officiellt. Men jag fick en ränta på 2.9% istället för 3.9% vilket är något mer än för Teslan (den har 2,25% tror jag), men eftersom både priset och förmånsvärdet är lägre för Audin så gör inte det så mycket. Vinterhjul på originalfälg för knappt 50000 kr kommer ligga i bilen när vi får den, som han uttryckte sig. Det är alltså också en trevlig form av rabatt kan man säga.
Ytterligare en trevlig överraskning var försäkringen som blir bara drygt hälften mot Teslan. Serviceavtal ingår också.
Eftersom jag är nojig valde jag samma restvärde som för Teslan, 55% efter tre år. Annars är det 58% som gäller.
Ja, nu återstår att se vad de vill ge för Teslan. Inget snack om saken att de var jätteintresserade att ta den i inbyte. Och jag var tydlig med att skambud undanbedes.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 19:36
av Remuz
Någon som sett en storleksjömförelse (genomgående) av e-tron och Model X? Jag menar då ”alla” storlekar...
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 19:44
av mati
Och så en sak till för alla som tycker e-tron är för slö. Det kommer tydligen en prestandamodell om nåt år eller så. Likaså en kupé. Men den lär dröja lite till, den fanns bara som prototyp.
Säljaren hade fått prova e-tron på tyska motorvägar, framförallt i direkt jämförelse med en Model X 90D. Enligt honom så upplevs Model X som något snabbare, men inte så mycket som det ser ut på papperet. E-tron har tydligen likt Teslan en mycket direkt gasrespons.
Model X är däremot enligt honom betydligt hårdare och stötigare än e-tron. Audin är också tystare i hög motorvägsfart.
Santa mode i min Tesla visar inga renar längre, bara jultomten. Den som Audi hade som provbil visade renar. Är det nåt jag har missat? (De har verkligen testat och jämfört precis
allt, santa mode finns inte i Audin

)
Dragracet mot RS-bilarna som jag skrev om tidigare gjordes utan launch control på fossilerna. Då vann e-tron i princip varje gång. Men han sa också att den hade nog förlorat om de hade fortsatt och accelererat en bra bit över 100km/h. Men det är ju ett känt fenomen för elbilar.
Jag skrev tidigare att Toveks bil här i Lidköping bygger en massa 22kW-laddstolpar. Det blir utöver detta även en 150kW CCS-laddare. Jag såg kabeln de har grävt ner. Den tål en del.

Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 19:56
av mati
Jag glömde en sak till som kanske inte är nåt nytt för alla som har en nyare Audi. Den adaptiva farthållaren i e-tron anpassar hastigheten efter skyltad hastighet. Den läser naturligtvis av skyltarna med kameran. Men framförallt så bromsar den före skylten och inte efter så som Teslas AP gör.
Man kommer framöver även kunna köpa till funktioner i e-tron. Känns det bekant? LED-strålkastarna är som jag har förstått det samma hårdvara som Matrix-LED. Via skärmen kan man då köpa till matrix-funktionen när man vil ha den. Han nämnde detta som exempel och jag fattade det som att det inte kommer att finnas denna möjlighet från start, utan det kommer senare.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 20:44
av p1457
"Multifunktionssportratt med växelpaddlar"
Ni som tittat nogrannare på bilen kanske kan svara: Har e-tron en växellåda?
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 20:54
av mati
p1457 skrev:"Multifunktionssportratt med växelpaddlar"
Ni som tittat nogrannare på bilen kanske kan svara: Har e-tron en växellåda?
Nej, men paddlarna är samma som på fossilbilar med automatlåda. I e-tron används paddlarna för val av regenereringsnivå.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 20:56
av mati
E-tron laddkurva. Imponerande.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 21:02
av MangeT
Ja, verkligen! Hoppas bara att det inte sliter för hårt på batteriet.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 21:35
av gellerstam
Svar JA !
Den främre motorn snurrar alltid åt samma håll. När man backar så växlar den så att framhjulen driver bakåt i stället för framåt. Detta enligt min säljare som fick informationen på plats i Munchen i torsdags. (Jag ifrågasatte detta och undrade om han kunde ha missförstått ngt. Men icke, han var säker på sin sak.)
Vid normalkörning på normal väg så ska e-tron vara bakhjulsdriven. ie konstant fart på landsväg/motorväg.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 21:45
av mati
Det låter galet. Jag förbehåller mig rätten att inte tro på detta. Säljarna säger mycket och vet oftast inte vad de pratar om.
Min påstod t.ex. bestämt att dubbla laddluckor inte fanns att beställa förrän till hösten. Det hade de sagt i München, sa han. Detta eftersom de bara fanns i samband med dubbelladdare. Jag höll fast vid att detta var skitsnack. Samtliga demobilar hade dubbla laddluckor, men inte dubbelladdare. Och tadaaa, visst dök den andra laddluckan upp i konfiguratorn. I Proline Advanced är den till och med standard.
Re: Audi e-tron
Postat: 08 dec 2018 21:46
av Zalman3
mati skrev:E-tron laddkurva. Imponerande.
Makalöst bra laddkurva!
Nästan 150kW upp till 80% och nästan 50kW vid 99%!
Detta indikerar att batteriet är på kanske 105-110kWh.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 10:41
av bylund
Sedan har ju även Tesla växellåda. Men med fast utväxling. Motorn snurrar inte med samma varvtal som hjulen. Det kan ju ha uppstått ett missförstånd där.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 11:15
av mati
bylund skrev:Sedan har ju även Tesla växellåda. Men med fast utväxling. Motorn snurrar inte med samma varvtal som hjulen. Det kan ju ha uppstått ett missförstånd där.
Just precis. Däremot så är utväxligen i e-tron för främre motorn inte samma som för den bakre. Alltså samma som i Teslas bilar.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 11:34
av Geni87
I databladet för e-tron framgår tydligt att det inte finns någon "backväxel", inte direkt förvånande.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 11:47
av helix
mati skrev:E-tron laddkurva. Imponerande.
Det där ser riktigt bra ut! Gött att Audis ingenjörer verkar ha fått till det!
Det som dock skulle vara ännu mer intressant är att se hur många kWh som faktiskt laddas mellan 0-80%. Är batteriet på 95kWh inklusive buffert så kanske man kan anta att 0-80% blir 95*0,85*0,8 = 64,6kWh. Det är alltså så många kWh man kan ösa på med 150kW.
Jämfört med exempelvis en 100D som har 98,4kWh användbar kapacitet så skulle man då kunna jämföra 80% SoC på Audin mot 65% SoC i en Tesla 100D när man kikar på hur mycket energi/räckvidd man fyllt upp när man befinner sig på 65kWh. Det intressanta är ju att 100D laddar på med bra kräm (100kW) upp till 65% och sen dalar även den.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 11:59
av Off Grid Byggaren
Hittade dessa bilder, någon nedväxling är det ivarjefall. Elmotorerna sitter inte direkt på utgående axel, och så måste det väl finnas någon differential också?
Svårt att se någon backväxel på bilderna, men tydligen driver den normalt på bakhjulen och vid högt effektuttag eller halka driver alla fyra.
Finns ju några videor där de kör i terräng och får ett hjul i luften, då bromsas det hjulet ned. Antar att ABS-systemet arbetar, eller har de någon finurlig lösning i differentialen med Quattro systemet?
Är den endast 2-hjulsdriven när man backar kan jag undra, om det inte är så att motorn reverserar?
Källa:
https://insideevs.com/schaeffler-transm ... di-e-tron/
Front Axel:
Rear Axel:
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 12:00
av Henrik Torphammar
mati skrev:E-tron laddkurva. Imponerande.
Den visar inte rätt. Eller i vart fall inte batteriet SoC.
Vid 100% är det per definition en laddström som planar ut mot oändligheten. 50kW vid 100% innebär en rejäl buffert.
Har man sagt 95kWh? På 95kWh total kapacitet och 100% laddat när bilen kan ta emot 50kW kommer ju ge minst 10% kanske 15% marginal på toppen. Marginal i botten vet vi inte men säg 5%. Då försvinner 20% av 95 och det blir 75kWh användbart. På en bil som enligt electrek dear 32kWh/100km så lär det villa till att man kan ladda fort istället och en kylning som heter duga.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 12:05
av Geni87
Off Grid Byggaren skrev:Hittade dessa bilder, någon nedväxling är det ivarjefall. Elmotorerna sitter inte direkt på utgående axel, och så måste det väl finnas någon differential också?
Svårt att se någon backväxel på bilderna, men tydligen driver den normalt på bakhjulen och vid högt effektuttag eller halka driver alla fyra.
Finns ju några videor där de kör i terräng och får ett hjul i luften, då bromsas det hjulet ned. Antar att ABS-systemet arbetar, eller har de någon finurlig lösning i differentialen med Quattro systemet?
Är den endast 2-hjulsdriven när man backar kan jag undra, om det inte är så att motorn reverserar?
Självklart har den både utväxling och en differential, annars hade det inte blivit något trevlig bil att köra. Men någon backväxel har den inte, motorn körs åt andra hållet vid backning. Har aldrig sett en elbil eller PHEV med backväxel på elmaskinen, det finns inget poäng med att ha det.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 12:19
av Off Grid Byggaren
Geni87 skrev:Off Grid Byggaren skrev:Hittade dessa bilder, någon nedväxling är det ivarjefall. Elmotorerna sitter inte direkt på utgående axel, och så måste det väl finnas någon differential också?
Svårt att se någon backväxel på bilderna, men tydligen driver den normalt på bakhjulen och vid högt effektuttag eller halka driver alla fyra.
Finns ju några videor där de kör i terräng och får ett hjul i luften, då bromsas det hjulet ned. Antar att ABS-systemet arbetar, eller har de någon finurlig lösning i differentialen med Quattro systemet?
Är den endast 2-hjulsdriven när man backar kan jag undra, om det inte är så att motorn reverserar?
Självklart har den både utväxling och en differential, annars hade det inte blivit något trevlig bil att köra. Men någon backväxel har den inte, motorn körs åt andra hållet vid backning. Har aldrig sett en elbil eller PHEV med backväxel på elmaskinen, det finns inget poäng med att ha det.
Troligen har säljarna missförstått, teknisk Tyska är ju inte så enkelt att förstå.
När det är så enkelt att låta elmotorn gå åt andra hållet, så finns ju ingen som helst anledning till en mekanisk backväxel.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 13:54
av Leo
Passat GTE har ju elmotorn mellan fossilmotor och växellåda. Tror faktiskt den använder den mekaniska ”backväxeln” även när man backar med elmotorn.
Mitsubishi och Volvo mfl har ju elmotor i bakaxeln så där byter man nog bara strömriktning när man backar precis som på en BEV.
Re: Audi e-tron
Postat: 09 dec 2018 14:23
av Geni87
Leo skrev:Passat GTE har ju elmotorn mellan fossilmotor och växellåda. Tror faktiskt den använder den mekaniska ”backväxeln” även när man backar med elmotorn.
Mitsubishi och Volvo mfl har ju elmotor i bakaxeln så där byter man nog bara strömriktning när man backar precis som på en BEV.
Jo precis. Om elmaskinens kraft tar samma väg som förbränningsmotorns genom den befintliga växellådan är det nog smartast att använda den backväxel som redan finns, blir enklare reglering så.
