Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
-
Re: Model Y Juniper
Jämför man prisändringarna i china så kan priserna bli ungefär.
580 000 rwd
660 000 Dual motor
Dark Grey som gratisfärg
580 000 rwd
660 000 Dual motor
Dark Grey som gratisfärg
Ja det ska bli intressant när dessa kommer. Tror räckvidden blir bättre än med Launch edition.Teslasemitruck skrev: ↑14 feb 2025 00:30Jämför man prisändringarna i china så kan priserna bli ungefär.
580 000 rwd
660 000 Dual motor
Dark Grey som gratisfärg
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
-
Ja runt 60 wltp med gratisfälgarna och typ 64 bakhjulsdriven.Electron skrev: ↑14 feb 2025 13:48Ja det ska bli intressant när dessa kommer. Tror räckvidden blir bättre än med Launch edition.Teslasemitruck skrev: ↑14 feb 2025 00:30Jämför man prisändringarna i china så kan priserna bli ungefär.
580 000 rwd
660 000 Dual motor
Dark Grey som gratisfärg
Det är baken som är det fina, med det starka ljuset.
Är det bara jag som tänker Cylons, från battlestar galactica? Kanske Elon som haft en finger med i designen

Zeekr 7X beställd
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20" (såld)
-
Provsatt Juniper nyss . Helt klart ett steg upp både invändigt och utvändigt. Riktigt fin resonans i dörrarna när de slås igen.
Vänner som var med tyckte samma och sa att den var finare och bekvämare än gamla Y
Vänner som var med tyckte samma och sa att den var finare och bekvämare än gamla Y
Är stolarna annorlunda eller är det bara tillfört ventilation?Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 16:52Provsatt Juniper nyss . Helt klart ett steg upp både invändigt och utvändigt. Riktigt fin resonans i dörrarna när de slås igen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är väl samma stolar som i Highland?HelectriC skrev: ↑16 feb 2025 09:18Är stolarna annorlunda eller är det bara tillfört ventilation?Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 16:52Provsatt Juniper nyss . Helt klart ett steg upp både invändigt och utvändigt. Riktigt fin resonans i dörrarna när de slås igen.
manneson skrev: ↑16 feb 2025 09:30Är väl samma stolar som i Highland?HelectriC skrev: ↑16 feb 2025 09:18Är stolarna annorlunda eller är det bara tillfört ventilation?Teslasemitruck skrev: ↑15 feb 2025 16:52Provsatt Juniper nyss . Helt klart ett steg upp både invändigt och utvändigt. Riktigt fin resonans i dörrarna när de slås igen.
Ok, så fortfarande alldeles för kort sittdyna då? Men kanske känns annorlunda när man sitter högre och benen är vinklade mer nedåt istället för framåt i Model 3? Iofs borde det betyda en mer negativ upplevelse eftersom man då saknar lårstödet ändå mer

Model 3-24/Polestar 3-24
-
Ahh ser man på. Kul.Teslasemitruck skrev: ↑16 feb 2025 14:06Blev uppringd av dom för provkörning. Bilarna kommer nästa vecka
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Har mig veterligen inte nämnts att nödöppningen till bakdörrarna i Juniper är värda namnet. Tydligt markerade luckor med en lättåtkomlig gul slinga att rycka i för att öppna. (Själv har jag ett eget fix där jag klippt bort en av de två flärparna på locket så att den lossar lättare och satt en kattstrypare på vajern som sticker upp i handskfacket. Diskret men ändå funktionellt.)
Dessutom kan jag meddela att hatthyllan till Juniper har samma mått som till ”gamla” Y men den sista flärpen tar i lite grann när man lyfter den och den nya sitter på plats med magneter som gamla Y saknar (den har ju ett par plastpluggar i bakkant som håller den på plats) så hatthyllan ”flyter” lite ovanpå. Dessutom saknas ju uttaget i lastlådan undertill för att kunna förvara hyllan när den inte används. Tveksamt imo om det är värt att gradera upp sig.
Dessutom kan jag meddela att hatthyllan till Juniper har samma mått som till ”gamla” Y men den sista flärpen tar i lite grann när man lyfter den och den nya sitter på plats med magneter som gamla Y saknar (den har ju ett par plastpluggar i bakkant som håller den på plats) så hatthyllan ”flyter” lite ovanpå. Dessutom saknas ju uttaget i lastlådan undertill för att kunna förvara hyllan när den inte används. Tveksamt imo om det är värt att gradera upp sig.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Den stora skillnaden lär nog märkas när man rullar..
Highland är visserligen trevligare än gamla 3an interiört, men 99% av uppgraderingen är ju att den är så mkt trevligare att köra. Enorm skillnad på komfort.
Som att gå från en gammal bullrig studsig Toyota till en Mercedes som bara flyter fram i tystnad.
Förhoppningsvis samma med Juniper.

Nu blev jag missförstådd igen. Ursäkta min otydlighet. Jag menade givetvis att bara köpa den nya hatthyllan till min befintliga bil, inte att byta hela bilen för hatthyllan. Jag är så otroligt nöjd med min MY -24 så den behåller jag länge.manneson skrev: ↑16 feb 2025 20:35Den stora skillnaden lär nog märkas när man rullar..
Highland är visserligen trevligare än gamla 3an interiört, men 99% av uppgraderingen är ju att den är så mkt trevligare att köra. Enorm skillnad på komfort.
Som att gå från en gammal bullrig studsig Toyota till en Mercedes som bara flyter fram i tystnad.
Förhoppningsvis samma med Juniper.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Klämde på en. Gillart.
Synd bara den är så dyr och laddar så långsamt.
Skärmen kändes liten(!) också.
Synd bara den är så dyr och laddar så långsamt.
Skärmen kändes liten(!) också.
Just det, stolarna är för små också samt lårstödet går ju inte justera.
Tycker också jag sitter för högt även i lägsta läget och ratten går heller inte justera tillräckligt långt ner.
Tycker också jag sitter för högt även i lägsta läget och ratten går heller inte justera tillräckligt långt ner.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Kollade på videon, mest trist FSD körning, väldigt lite vanlig körning.
Kanske är TV-spelande liknande FSD videos, same same but different?
Själv så tycker jag tycker att FSD videos är bland det tristaste man kan titta på, säkert kul för vissa av oss och säkert för den som sitter vid ratten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Håller med. Problemet är att för att visa att det är lika säkert som en människa säkert behöver man titta på videor minst 10 år i sträck utan selection bias. Enstaka körningar som går bra eller går åt helvete är liksom ointressanta i sammanhanget.Lerumsexpressen skrev: ↑18 feb 2025 05:47Kollade på videon, mest trist FSD körning, väldigt lite vanlig körning.
Själv så tycker jag tycker att FSD videos är bland det tristaste man kan titta på, säkert kul för vissa av oss och säkert för den som sitter vid ratten.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
T ex 3:15 var en fin situation. Det finns i alla klipp, därav tittar folk. Gaming är väl en bra liknelse, ja då det finns situationer som är spännande. Fotboll? Baseboll? Basket? Ja... Same same but different.Lerumsexpressen skrev: ↑18 feb 2025 05:47Kollade på videon, mest trist FSD körning, väldigt lite vanlig körning.
-