$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Innan vi vet specs och pris är det ju omöjligt att veta hur det där geometriska missfostret kommer att sälja. Jag tippar på att det blir Teslas första rejäla flopp; tech-bros köper inte pickups i någon större utsträckning, och jag tror folk i allmänhet i USA är lite mer konservativa.
Den kommer att sälja bättre än F150 Lightning, Rivian och andra eldrivna pickups tillsammans i USA, dvs CyberTruck kommer att ha en marknadsandel på mer än 50%.
Många kommer att bli chockade över hur populär CyberTruck kommer att bli
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Innan vi vet specs och pris är det ju omöjligt att veta hur det där geometriska missfostret kommer att sälja. Jag tippar på att det blir Teslas första rejäla flopp; tech-bros köper inte pickups i någon större utsträckning, och jag tror folk i allmänhet i USA är lite mer konservativa.
Den kommer troligen vara ganska lik MX i drivlinan men med större batteri och dyrare fälgar och däck m.m.
MX kostar mellan 110-130 000 $.
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Innan vi vet specs och pris är det ju omöjligt att veta hur det där geometriska missfostret kommer att sälja. Jag tippar på att det blir Teslas första rejäla flopp; tech-bros köper inte pickups i någon större utsträckning, och jag tror folk i allmänhet i USA är lite mer konservativa.
Den kommer troligen vara ganska lik MX i drivlinan men med större batteri och dyrare fälgar och däck m.m.
MX kostar mellan 110-130 000 $.
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
Single motor togs bort rätt snabbt och därmed är dual motor den billigaste med ett pris på $49.000 för 3 år sedan, dvs runt $60.000 justerat för inflationen. Ungefär samma pris som Model Y som säljer väldigt bra. Så hamnar den med startpris $60-70.000 så kommer den sälja väldigt bra.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha missbedömt priset så grovt, vid lanseringen byggde dom ju redan ett antal andra modeller och måste rimligtvis ha räknat på hur produktionen av CT skulle kunna göras enklare och billigare.
Sen stämmer ju inte ”trippla” riktigt heller, den modellen kommer öht inte byggas, det är ju som att jämföra den utlovade $35k snik-varianten av Model 3 med dagens LR eller P.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha missbedömt priset så grovt, vid lanseringen byggde dom ju redan ett antal andra modeller och måste rimligtvis ha räknat på hur produktionen av CT skulle kunna göras enklare och billigare.
Sen stämmer ju inte ”trippla” riktigt heller, den modellen kommer öht inte byggas, det är ju som att jämföra den utlovade $35k snik-varianten av Model 3 med dagens LR eller P.
/fth
Att de missbedömde priset dramatiskt var ju uppenbart redan vid lansering. Säkerligen pga Elons extrema överoptimism. Nu får man anpassa sig efter verkligheten.
Det jag menar med "trippla" är jämfört med den prisnivå där de flesta gjort sina reservationer. Jag tror som sagt reservationerna har väldigt liten koppling till hur många som faktiskt köper.
Cybertrucks (eventuella) framgång är nog en av de allra viktigaste faktorerna för aktiens utveckling kommande år så detta är väl i allra högsta grad rätt tråd?
Cybertrucks (eventuella) framgång är nog en av de allra viktigaste faktorerna för aktiens utveckling kommande år så detta är väl i allra högsta grad rätt tråd?
Precis om man är långsiktig så handlar allt om vilka produkter Tesla kommer med och när de kan levereras och till vilket pris.
Semi och CyberTruck måste ju lyckas och komma ut på marknaden ganska snart. Men sedan måste vi se ytterligare produkter eller inriktningar. Model X och S börjar bli riktigt gamla nu och om de ska ha 5 år mellan lansering och release så skulle jag vilja se något nu.
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha missbedömt priset så grovt, vid lanseringen byggde dom ju redan ett antal andra modeller och måste rimligtvis ha räknat på hur produktionen av CT skulle kunna göras enklare och billigare.
Sen stämmer ju inte ”trippla” riktigt heller, den modellen kommer öht inte byggas, det är ju som att jämföra den utlovade $35k snik-varianten av Model 3 med dagens LR eller P.
/fth
Att de missbedömde priset dramatiskt var ju uppenbart redan vid lansering. Säkerligen pga Elons extrema överoptimism. Nu får man anpassa sig efter verkligheten.
Det jag menar med "trippla" är jämfört med den prisnivå där de flesta gjort sina reservationer. Jag tror som sagt reservationerna har väldigt liten koppling till hur många som faktiskt köper.
Jag tror (hoppas) att ingen med någorlunda kritiskt tänkande trodde att man skulle få en Cybertruck med RWD, runt 100-150 kWh batteripack, luftfjädring i en formfaktor som får Model X att se liten ut till ett pris motsvarande en Model 3 SR, jag tror dock att otroligt många reserverade en i en förhoppning om att det ändå skulle kunna stämma.
Jag tror att man lanserar den för ett pris runt 90 - 100 000$. Kommer säkert en billigare dual motor senare för ca 75 000$.
Bilagan E6A8B42A-68C1-4D2E-9C39-920BDE0AF45E.jpeg finns inte längre
Klart det är massor av reservationer på ett absurt lågt pris.
Finns det någon i hela världen som tror att de faktiskt kommer säljas för under $40k? Hur många köpare blir kvar när priset gissningsvis blir uppåt det dubbla?
Visst, hade en reservation kostat 10.000kr istället för 1.000kr så hade jag reserverat färre antal. Men jag tror att majoriteten är beredda på att startpriset kommer vara betydligt högre än $40.000. Om jag inte minns fel så meddelade Tesla för flera år sedan att de inte kommer att tillverka single motor.
Gissar att startpriset hamnar strax under $70.000 och kommer den till Sverige hoppas jag på ett pris under miljonen iallafall
Jag tror det är jättemånga som likt jag bara låtit reservationen ligga trots att priset gör den ointressant för väldigt många.
Tror personligen den där siffran på 1,5 miljoner har extremt svag koppling till hur många som verkligen kommer köpa efter alla dessa år och till ett långt högre pris.
$70k är nog rimligt och då vet i tusan hur bra den konkurrerar med F150, Rivian mm. I Europa kommer det såklart bli extremt små volymer om den ens kommer.
Holy smokes. Stämmer detta så blir det verkligen en liten nischprodukt.
Smått episkt om bilen som utlovades för $39k i slutändan landar på det trippla
Jag har mycket svårt att tro att Tesla skulle ha missbedömt priset så grovt, vid lanseringen byggde dom ju redan ett antal andra modeller och måste rimligtvis ha räknat på hur produktionen av CT skulle kunna göras enklare och billigare.
Sen stämmer ju inte ”trippla” riktigt heller, den modellen kommer öht inte byggas, det är ju som att jämföra den utlovade $35k snik-varianten av Model 3 med dagens LR eller P.
/fth
Att de missbedömde priset dramatiskt var ju uppenbart redan vid lansering. Säkerligen pga Elons extrema överoptimism. Nu får man anpassa sig efter verkligheten.
Det jag menar med "trippla" är jämfört med den prisnivå där de flesta gjort sina reservationer. Jag tror som sagt reservationerna har väldigt liten koppling till hur många som faktiskt köper.
Jag tror (hoppas) att ingen med någorlunda kritiskt tänkande trodde att man skulle få en Cybertruck med RWD, runt 100-150 kWh batteripack, luftfjädring i en formfaktor som får Model X att se liten ut till ett pris motsvarande en Model 3 SR, jag tror dock att otroligt många reserverade en i en förhoppning om att det ändå skulle kunna stämma.
Jag tror att man lanserar den för ett pris runt 90 - 100 000$. Kommer säkert en billigare dual motor senare för ca 75 000$.
Allt byggde väl på extremt billigt chassi/kaross men med så stort batteri och luftfjädring så låter det
ändå orimligt helt klart…
Tycker teslas semi är en märklig produkt. Kanske är det annorlunda på amerikanska marknaden men rimligen är ju distributionsbilar i tätort det som är enklast att börja elektrifiera. Relativt korta sträckor dagtid och nätterna tillgängliga för laddning.
Eller kanske är det just det pepsi tänker göra? Semi-trailers är ju i Europa mest för längre transporter.
Tycker teslas semi är en märklig produkt. Kanske är det annorlunda på amerikanska marknaden men rimligen är ju distributionsbilar i tätort det som är enklast att börja elektrifiera. Relativt korta sträckor dagtid och nätterna tillgängliga för laddning.
Eller kanske är det just det pepsi tänker göra? Semi-trailers är ju i Europa mest för längre transporter.
Volvo och Mercedes säljer ju redan vanliga tunga lastbilar.
” Volvo Lastvagnar har nu officiellt öppnat ordersystemet för sitt program av tunga elektriska lastbilar, Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Serieproduktionen startar i höst i den CO2-neutrala fabriken i Tuve, Göteborg, och volymerna kommer öka successivt.”
Tycker teslas semi är en märklig produkt. Kanske är det annorlunda på amerikanska marknaden men rimligen är ju distributionsbilar i tätort det som är enklast att börja elektrifiera. Relativt korta sträckor dagtid och nätterna tillgängliga för laddning.
Eller kanske är det just det pepsi tänker göra? Semi-trailers är ju i Europa mest för längre transporter.
Volvo och Mercedes säljer ju redan vanliga tunga lastbilar.
” Volvo Lastvagnar har nu officiellt öppnat ordersystemet för sitt program av tunga elektriska lastbilar, Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Serieproduktionen startar i höst i den CO2-neutrala fabriken i Tuve, Göteborg, och volymerna kommer öka successivt.”
Precis. Rätt ände att börja i. Tesla kommer ju ha en betydande uppförsbacke av att börja i andra änden. Dessutom har man väl till 100% riktat sig mot den amerikanska marknaden? Eller kommer det en europeisk variant av semin?
Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker?
D394DA5D-6C87-4F8A-BCB0-505950BC40E1.jpeg
Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.
Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.
Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker?
D394DA5D-6C87-4F8A-BCB0-505950BC40E1.jpeg
Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.
Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.
Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Det är väl fel batteri såtillvida att Tesla menade att det krävdes 4680 för att den skull bli lönsam om jag minns rätt. Det är väl däremot främst ett problem för Tesla och dess aktieägare och inte för användaren som nog inte märker någon akillnad mellan 4680 och 2170..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker?
D394DA5D-6C87-4F8A-BCB0-505950BC40E1.jpeg
Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.
Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.
Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Det är väl fel batteri såtillvida att Tesla menade att det krävdes 4680 för att den skull bli lönsam om jag minns rätt. Det är väl däremot främst ett problem för Tesla och dess aktieägare och inte för användaren som nog inte märker någon akillnad mellan 4680 och 2170..
Helt rätt, det var det jag syftade på.
Sen är 1000 kwh oavsett om det är 4680 eller 2170 och användaren märker troligen inget.
Sen oavsett om man säljer bra så är vilseledande prissättning dåligt ur mitt perspektiv. Nu vet vi inte priset då man inte släppt det ännu vilket jag tycker är märkligt, men det ska bli kul att se pris både på Semi och Cybertruck när det kommer.
Undrar vad skeptiker som sagt att Tesla Semi aldrig kommer att produceras har att säga nästa vecka när första leveranserna sker?
D394DA5D-6C87-4F8A-BCB0-505950BC40E1.jpeg
Presenterad 2017, tänkt gå i produktion 2019, fortfarande inget officiellt pris eller spec men man ska få provköra den i slutet på 2022 åtminstone.
Kul att den börjar tillverkas såklart men särskilt imponerande är det inte att den börjar produceras i små serier med "fel" batteri 3 år sent.
Vi får bara hoppas att det är värt väntan och att priset som uppgavs ligger någorlunda nära verkligheten.
Är det verkligen ”fel” batteri om den har en räckvidd på 80 mil maxlastad? Vad jag förstår så måste lastbilsförare enligt lag ta en paus var femte timme eller så. Som jag förstått det så är Tesla Semi berättigad till $40.000 i bonus så den kommer att sälja väldigt bra oavsett om Tesla väljer att höja priset rejält eller inte.
Det är väl fel batteri såtillvida att Tesla menade att det krävdes 4680 för att den skull bli lönsam om jag minns rätt. Det är väl däremot främst ett problem för Tesla och dess aktieägare och inte för användaren som nog inte märker någon akillnad mellan 4680 och 2170..
Jag har länge trott att fördröjningen av semin beror på batteriteknikens tillkortakommande.
En lastbil har ett potentiellt körmönster som innebär att den skall ladda batterierna två ggr per dygn, i det närmaste fulla cykler. Många privatbilar laddar teoretiskt en gång i veckan (men i praktiken oftare men då inom ett för batterierna skonsamt intervall).
Det blir med andra ord ett rejäl test. Spännande att följa.
Jag tror att Tesla Semi är rätt segment: Tesla måste veta att ungefär alla lastbilstillverkare kommer med elektriska distributionsbilar. De första fanns redan när Semi presenterades. Dessa etablerade tillverkare kommer att gå stegvis från lokaltrafik via regionaltrafik till fjärrtransporter.
Genom att gå på det segment de etablerade konkurrenterna förväntas nå sist fick Tesla ett försprång på flera år. Dessutom passar strategin med Teslas självkörande bilar. Tesla Semi borde nästan fungera bättre i Europa än i USA med våra kortare avstånd.
Att Semi skulle klara att ta sig in där etablerade tillverkare redan har produkter, som regionaltrafik, tror jag är optimistiskt. För fem år sedan hade det varit en annan sak.