Sida 425 av 426

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 02 sep 2025 14:47
av Sueco
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 02 sep 2025 15:18
av MY_piraya
Verkligen :!:

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 03 sep 2025 07:19
av SALVETA
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 03 sep 2025 19:04
av jpetters
jpetters skrev:
Tellus skrev:
jpetters skrev: 31 aug 2025 13:48
Installerade precis 2025.32. Inte så mycket nytt men det ser ut som man kan sänka laddnivån då Sentry m.m. stängs av, vilket jag saknat.
Bild
Bild

Går att stänga av i appen.
Bild
Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 03 sep 2025 20:00
av Tellus
jpetters skrev: 03 sep 2025 19:04
jpetters skrev:
Tellus skrev:
jpetters skrev: 31 aug 2025 13:48
Installerade precis 2025.32. Inte så mycket nytt men det ser ut som man kan sänka laddnivån då Sentry m.m. stängs av, vilket jag saknat.
Bild
Bild

Går att stänga av i appen.
Bild
Låter bra.
Idag stängs sentry av vid 20%, men man har kunnat köra klima ner till ? % efter bekräftelse att man verkligen vill starta den.
Så om jag fattat rätt så måste jag aktivera low power mode för att kunna köra sentry ner till 10% ?
Low Power mode stänger av Sentry, så det måste vara av.
Möjligen är Sentry fortsatt på mellan 20 och 11% laddning nu om man satt nivån för LP on till 10%.
Bekräftat nu att Sentry fortsatt är påslaget eller går att slå på under 20% laddning, alltså ner till 10% eller annan vald minimigräns för Low Power mode.
Tack, mycket bra!

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 08 sep 2025 10:27
av Dr Mabuse
Holve skrev: 02 sep 2025 09:41
2025.27.7
Får detta meddelande när jag startar Spotify.
Någon som får samma?

Startar jag om infotainmentsystemet fungerar det ett tag.
Undrar om det är relaterat till det fel jag upplever.

Trots att jag aldrig lyssnar på TuneIn, så börjar bilen alltid spela reklam från TuneIn-appen varje morgon när jag ska åka till jobbet. Jag lyssnar antingen på Spotify, eller oftast på mitt mp3-bibliotek på USB-minne.

Efter att ha gått ner i viloläge tappar bilen bort att den har ett USB-minne, så man måste alltid starta upp den med röstkommando eller aktivt välja USB på skärmen. Men så fort bilen har kontakt med Internet sätter den allså på TuneIn (oftast, det har hänt att den valt en annan app också).

Jag har betalt bilen, och jag har betalt Spotify för att slippa den jävla reklamen, och nu åker jag på den i alla fall.
Vindrutetorkarna har börjat slå oftare på torr ruta, och auto-bromsen spökbromsar oftare.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 08 sep 2025 10:35
av larjon
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 08 sep 2025 19:03
av Holve
Jag tror inte felet ligger i bilens mjukvara. Nu fungerar Spotify som vanligt.
Har inga spökbromsar och torkarna fungerar bra.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 23 sep 2025 14:41
av Dr Mabuse
Igår vägrade bilen förstå röstkommadot "Aktivera Hundläge" igen.

I morse kom en ny uppdatering som laddades ner på vägen till jobbet. När jag parkerade fick den installera skiten. Just nu är jag inte speciellt imponerad av Teslas mjukvaruuppdateringar. Vi får se i eftermiddag om det blev bättre.
:roll:

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 23 sep 2025 14:44
av Dr Mabuse
larjon skrev: 08 sep 2025 10:35
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Det fungerade faktiskt.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 23 sep 2025 16:42
av larjon
Dr Mabuse skrev: 23 sep 2025 14:44
larjon skrev: 08 sep 2025 10:35
Har du testat att avmarkera TuneIn från källor du vill använda? Kanske kan funka som en tillfällig lösning iallafall?
Det fungerade faktiskt.
Nice!

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 07:19
av mussla
SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 08:19
av flamman
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19
SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 21:02
av mussla
flamman skrev: 26 sep 2025 08:19
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19
SALVETA skrev: 03 sep 2025 07:19
Sueco skrev:
Denna feature gör mig ärligt talat lite orolig. Med tanke på hur mycket spöken som kameran ser så blir jag inte jätteförvånad ifall Tesla felaktigt börjar smälla airbags.

2025.32.3 "Frontal Airbag System Enhancement"
This upgrade builds upon your vehicle’s superior crash protection by now using Tesla Vision to help offer some of the most cutting-edge airbag performance in the event of a frontal crash. Building on top of regulatory and industry crash testing, this release enables front airbags to begin to inflate and restrain occupants earlier, in a way that only Tesla’s integrated systems are capable of doing, making your car safer over time.
Haha tänkte samma. Men då blir det kanske lite mer action i dom videos där dom drar fram uppblåsbara bilar och sånt för att testa systemen Bild
Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Det är fortfarande krock-sensorer som styr om airbags ska utlösas:
Det var ju bra!

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 21:11
av AAKEE
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 21:36
av mikebike
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 21:54
av AAKEE
mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
[Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Det är nog meningen.

En jätteirriterad förare somnar inte?

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 22:28
av mussla
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 22:33
av mussla
mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Så vid varje spökbromsning krävs mindre retardation för att utlösa airbagen? Känns tryggt..
Dessutom lär det betyda att bältet dras åt vid varje spökbromsning. Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Som jag förstår det så mäter man g-krsfter under en (kort) tidsperiod för att vara säker på att det verkligen är en kollision som kräver airbags och nöntesptstramning. Det som är nytt är att vision används för att korta denna tid. Dock krävs fortfarande att krocksensorerna detekterar kollision för att systemet skall agera. Därmed får man samma nivå av säkerhet som förut på att skyddsystemen inte aktiveras felaktigt. Vinsten är att de kan aktiveras snabbare eftersom detekteringen av krock börjar tidigare.

Men kanske just din bil börjar dra åt bältet när den spökbromsar. Vi får väl se. 😆

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 26 sep 2025 22:40
av AAKEE
mussla skrev: 26 sep 2025 22:28
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:11
mussla skrev: 26 sep 2025 07:19

Jag är lite förvånad över att man kan införa en sådan förändring OTA. Borde väl krävas ett nytt helbilsgodkännande eller något när funktionen för säkerhet ändras. Frågan är vad "begin to inflate and restrain occupants earlier" innebär. Är det en reversibel process som kan avbrytas eller fullföljas beroende på om övriga sensorer senare indikerar krasch.
Kör du enbart med krocksensorer måste du uppnå en viss G-kraft (högre) innan airbagen skjuts. Man vill ju inte skjuta airbagen när det inte behövs.
Men om kamerorna kan visa att det snart uppstår en kraftig kollision så kan det räcka med en lägre kraft från krocksensorn innan airbagen skjuts.
Jag förstår lite mer nu hur det fungerar. Det låter som en bra förbättring förutsatt att det har varit ett problem att airbags inte blåser upp i tid.
Ja, det är absolut bra.
Men en radar hade gjort det minst lika bra som kamerorna, förmodligen mer precision.
Har inte följt tråden om det diskuterats andra bilmärkens system med radar.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 27 sep 2025 13:23
av mikebike
:lol:
AAKEE skrev: 26 sep 2025 21:54
mikebike skrev: 26 sep 2025 21:36
[Spökbromsningarna kan alltså bli ännu mer irriterande.
Det är nog meningen.

En jätteirriterad förare somnar inte?

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 30 sep 2025 18:15
av DrMabuse
2025.32.6
Den nya funktionen att varna för kvarglömda barn i bilen fungerar inte så bra i min bil. Den varnar när jag har en väska i passagerarsätet fram.
”Barn detekterat i bil. Återvänd omedelbart till ditt fordon”
Med tanke på att den ska använda invändiga kameran så borde den se skillnad på en väska och ett barn.
Har någon mer råkat ut för det?

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 30 sep 2025 22:50
av Remuz
DrMabuse skrev: 30 sep 2025 18:15
Med tanke på att den ska använda invändiga kameran så borde den se skillnad på en väska och ett barn.
Har någon mer råkat ut för det?
Tesla visualiserade en buss jag stannade bakom i förra veckan som 3 dansande soptunnor, så jag är skeptisk till att bilen och dess fantastiska AI-drivna kamerasystem kan se skillnad på ett barn och en väska. Model 3P 2023a, tror dock den är på version 26.

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 09 okt 2025 14:25
av Elmil
2025.38 på väg

Re: Senaste version 2025.32

Postat: 13 okt 2025 08:36
av Freez
Då var det dags för 2025.38.3.1

Tron-läge, vad nu det ska vara bra för :)