Sida 44 av 231
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:00
av taliz
mans71 skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Ja det är väl inte så dumt? ~350 tkr i Sverige då? Plus lite utrustning. Säg 400 tkr.
Om hur många år?
Hösten 2022.
Är du sarkastisk eller är det verkligen inte förrän om 3 år?
Dom sa väl leverans i europa till våren 2020 för dom som bokat?
Det gäller 1st edition för 40k euro.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:01
av mans71
Verdi skrev:mans71 skrev:
Dom sa väl leverans i europa till våren 2020 för dom som bokat?
Tänkte väl. Även den billigaste versionen?
Ja du tänker så, en kuggis! Så kan det ju vara förstås.
För övrigt synd att man inte fick se mer av skärmarna, HUD, filhållare, osv utrustning...
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:04
av bonath
Swede1 skrev:Svenssons skrev:mans71 skrev:hooked skrev:Jag får bara känslan av att VW är för långt ifrån sin comfort zone. De försöker hårt, men det blir mest pajigt och överdrivet.
Dom är ju ett nytt företag nu, med ny logo! (som ser exakt likadan ut som den gamla visserligen...)

Verdi skrev:mans71 skrev:"Entry level below €30 000"
Ja det är väl inte så dumt? ~350 tkr i Sverige då? Plus lite utrustning. Säg 400 tkr.
Om hur många år?
Haha, ett uppmjukat hakkors med vw i mitten , haha. Det måste vara ett skämt?
VWs historia.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:05
av Verdi
Svenssons skrev:mans71 skrev:
Dom sa väl leverans i europa till våren 2020 för dom som bokat?
Det gäller ju versionen för drygt €40k, inte instegsversionen. Den kommer senare. Frågan är hur mycket senare. Ett halvår? Ett år? Längre?
Swede1 skrev:
Haha, ett uppmjukat hakkors med vw i mitten , haha. Det måste vara ett skämt?
Nej, du vet väl om historien bakom VW?
Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:07
av SR-71-BlackBird
Bokade en, kan ju bli kul som andrabil.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:09
av Zalman3
Med hänsyn till valutakurser, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det svenska priset starta på strax under 350 000kr, före klimatbonusen på 60 000kr, uppger Volkswagen.
https://alltomelbil.se/elbilen-volkswag ... 350-000kr/
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:11
av Zalman3
I Tyskland får nya e-Up ett baspris på 21 975 euro (lägre än för utgående modell) – cirka 234 000 kronor. På det följer olika miljöbidrag på sammanlagt 4 380 euro, cirka 46 600 kronor. 17 595 euro (ungefär 187 000 kronor) blir priset för bilen efter dessa. Att leasa e-Up ska kosta från 159 euro per månad, närmare 1 700 kronor.
https://teknikensvarld.se/uppdaterad-vo ... officiell/
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:12
av mans71
Den här bilen blir vad Tesla model 3 skulle ha blivit, folkelbilen.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:13
av Svenssons
Verdi skrev:
Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Ja, det är väl egentligen inte så farligt pris. Tror säkert att VW ID3 kommer vara bättre än Teslas modeller på flera punkter men detta kommer ju hjälpa Tesla och andra elbilstillverkare. Tillverkare efter tillverkare säger nu att elmotorer är framtiden. Det kommer göra att elbilar accepteras och att det är dessa bilar som lyfts fram. Många kritiker kommer nu tystna och andrahandsvärdet på avgasbilar kommer inte så så bra ut. Detta kommer driva på utvecklingen än mer där ekonomin för elbilar kommer se så mycket bättre ut än för avgasbilar.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:13
av Zalman3
Volkswagen ID 3 1st: Navigationssystem, digitalradio, stolsvärme, rattvärme, armstöd, Mode 2-laddbakel, 18-tumsfälgar.
Volkswagen ID 3 1st Plus: Backkamera, adaptiv farthållare, nyckellös start, designstolar, USB-C-uttag, belysningspaket, mörktonade rutor, Matrix LED-strålkastare, 19-tumsfälgar.
Volkswagen ID 3 1st Max: Head up-display, Beats-ljudsystem, panoramatak, 20-tumsfälgar, filhållningsassistent med nödassistent, automatiskt filbyte, trådlös betalning vid snabbladdning på vissa laddare och komfortstolar.
VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:15
av taliz
Verdi skrev:
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:16
av Verdi
Svenssons skrev:Verdi skrev:
Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Ja, det är väl egentligen inte så farligt pris. Tror säkert att VW ID3 kommer vara bättre än Teslas modeller på flera punkter men detta kommer ju hjälpa Tesla och andra elbilstillverkare. Tillverkare efter tillverkare säger nu att elmotorer är framtiden. Det kommer göra att elbilar accepteras och att det är dessa bilar som lyfts fram. Många kritiker kommer nu tystna och andrahandsvärdet på avgasbilar kommer inte så så bra ut. Detta kommer driva på utvecklingen än mer där ekonomin för elbilar kommer se så mycket bättre ut än för avgasbilar.
Ja det är nu det händer. Revolutionen!
Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:17
av taliz
Verdi skrev:Svenssons skrev:Verdi skrev:
Drygt 450 tkr är väl också bra. Vad får man för nåt då? Är den AWD eller RWD? Räckvidd, prestanda? Utrustning?
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Ja, det är väl egentligen inte så farligt pris. Tror säkert att VW ID3 kommer vara bättre än Teslas modeller på flera punkter men detta kommer ju hjälpa Tesla och andra elbilstillverkare. Tillverkare efter tillverkare säger nu att elmotorer är framtiden. Det kommer göra att elbilar accepteras och att det är dessa bilar som lyfts fram. Många kritiker kommer nu tystna och andrahandsvärdet på avgasbilar kommer inte så så bra ut. Detta kommer driva på utvecklingen än mer där ekonomin för elbilar kommer se så mycket bättre ut än för avgasbilar.
Ja det är nu det händer. Revolutionen!
Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!
Tvärtom, den här bilen kommer bara öka intresset och försäljningen för Tesla.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:18
av Svenssons
Det är ju så fel att sätta leveranser i mitten av 2020 samtidigt som svenskt pris på 350kkr i ett och samma stycke:
VW ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland.
Bilarna som levereras under sommaren 2020 kommer inte ligga på under €30k. Det är idiotijournalism enligt mig att blanda sakerna. Det är som att säga att Tesla kostar under 600kkr och kan köra 0-100 under 1,9 sekunder och har en topphastighet på över 400 km/h...
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:19
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:20
av Swede1
bonath skrev:Swede1 skrev:Svenssons skrev:mans71 skrev:hooked skrev:Jag får bara känslan av att VW är för långt ifrån sin comfort zone. De försöker hårt, men det blir mest pajigt och överdrivet.
Dom är ju ett nytt företag nu, med ny logo! (som ser exakt likadan ut som den gamla visserligen...)

Verdi skrev:mans71 skrev:"Entry level below €30 000"
Ja det är väl inte så dumt? ~350 tkr i Sverige då? Plus lite utrustning. Säg 400 tkr.
Om hur många år?
Haha, ett uppmjukat hakkors med vw i mitten , haha. Det måste vara ett skämt?
VWs historia.
motorbiscuit.com-all-vw-logos-001.jpg
Ah, jawohl, mein Furher leben doch!
Tyskarna ska ta över världen med elbilar istället, trevligare än med kanoner...
VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:22
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:Verdi skrev:
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
En Golf med 1,5l 4cyl är fullt användbar. Men du köper inte en sån om du kan få en BMW 340i med 3l turbosexa för 10% mer.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:22
av Svenssons
taliz skrev:
Tvärtom, den här bilen kommer bara öka intresset och försäljningen för Tesla.
Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer om en inte så avlägsen framtid vara 50%.
50% av 2% blir 1% totalt. Har Tesla 15% av 50% blir det 7,5% av totala marknaden.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:25
av taliz
Svenssons skrev:taliz skrev:
Tvärtom, den här bilen kommer bara öka intresset och försäljningen för Tesla.
Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer inte en inte så avlägsen framtid vara 50%.
50% av 2% blir 1% totalt. Har Tesla 15% av 50% blir det 7,5% av totala marknaden.
Sa jag något om procent? Antalet sålda bilar kommer öka rejält närmaste åren, det är vad som räknas.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:28
av Verdi
taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Verdi skrev:
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
En Golf med 1,5l 4cyl är fullt användbar. Men du köper inte en sån om du kan få en BMW 340i med 3l turbosexa för 10% mer.
Nej alltså. Den tilltalar inte mig. Men det är väl snarare en Golf med turbofyra? 0-100 runt 7 sek? 204 hästar väl? Räcker åt de flesta. Jag tycker det är positivt för alla.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:30
av taliz
Verdi skrev:taliz skrev:Verdi skrev:taliz skrev:Verdi skrev:
Jag tror tyvärr den kommer utklassa Tesla inom vissa områden. Men det lär ju inte vara nån driver's car.
Det finns gott om bilmodeller som "utklassar" Tesla inom vissa specifika områden. Problemet är att ingen är i närheten när det kommer till helheten, och så lär det förbli över lång tid framåt.
En id3 med fullt utbyggt Ionity är fullt användbar. 150kW laddning osv. Men den är ju rätt slö om jag förstått det hela rätt.
En Golf med 1,5l 4cyl är fullt användbar. Men du köper inte en sån om du kan få en BMW 340i med 3l turbosexa för 10% mer.
Nej alltså. Den tilltalar inte mig. Men det är väl snarare en Golf med turbofyra? 0-100 runt 7 sek? 204 hästar väl? Räcker åt de flesta. Jag tycker det är positivt för alla.
Jag skrev 4cyl.

Ja, det "räcker". Men folk är inte dummare än att de jämför. 450k är mkt för en "Golf".
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:32
av Swede1
Ha, jäklar vad petiga de är med priset, vågar inte säga det än, känsligt läge? 350 för snåljåp versionen med 45 kWh batteriet om jag fattat det rä$$?
400-500 för 1st edition då med 58 kWh batteri kan man misstänka?

Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:32
av chaffis75
Svenssons skrev:
Det är ju så fel att sätta leveranser i mitten av 2020 samtidigt som svenskt pris på 350kkr i ett och samma stycke:
VW ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland.
Bilarna som levereras under sommaren 2020 kommer inte ligga på under €30k. Det är idiotijournalism enligt mig att blanda sakerna. Det är som att säga att Tesla kostar under 600kkr och kan köra 0-100 under 1,9 sekunder och har en topphastighet på över 400 km/h...
Och Teslas $35000 kom precis när Elon sa att de skulle komma eller..
Tycker de är otroligt kul dessa bilar kommer och att de ser ut att ligga bra i pris.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:36
av Svenssons
taliz skrev:Svenssons skrev:taliz skrev:
Tvärtom, den här bilen kommer bara öka intresset och försäljningen för Tesla.
Nej, Tesla kommer inte längre ha 50% av elbilsmarknaden, de kommer att få en mycket mindre bit. Elbilsmarknaden kommer dock inte vara 2% av totala bilmarknaden, den kommer inte en inte så avlägsen framtid vara 50%.
50% av 2% blir 1% totalt. Har Tesla 15% av 50% blir det 7,5% av totala marknaden.
Sa jag något om procent? Antalet sålda bilar kommer öka rejält närmaste åren, det är vad som räknas.
Ja, i princip eftersom det var ett svar på Verdis "Tesla kommer få en mindre bit av marknaden. Men marknaden kommer explodera. Så ja, bra!" som du hade med i ditt inlägg.
"En bit av marknaden" är det samma som "En viss procent av marknaden".
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 21:37
av Svenssons
Swede1 skrev:
Ah, jawohl, mein Furher leben doch!
Tyskarna ska ta över världen med elbilar istället, trevligare än med kanoner...
