Re: Model Y - Senaste nytt...
Postat: 03 sep 2021 21:20
Såg min första "in the wild" idag. JOE xxx laddade i Gävle samtidigt som mig idag! Snygg! Men smal över taket bak - precis som Model 3.
Kan ha varit din, MY är så otroligt mycket fetare i verkligheten än på bild tycker jag.Zero0 skrev:Kan det ha varit min du så?Smygisen skrev:Mötte en vit med 20" i dag på vägen till Borås. Den ser skapligt fet ut. Som en M3 på steroider.Johnalm skrev:Vaxholm i morse. Ungefär lika stor som Volvo XC40 bakom, ser ut som en uppsvälld M3.
Jag gillar det verkligen.Hämta min vita med 20" igår i Möndal och körde hem till Jönköping på eftermiddagen.
Supernöjd men hittade dock lite skavanker:
Det satt klisterlappar under trunkens "paneler", alltså panelerna som man lyfter för att komma åt de djupare facken. Dessa lappar satt stenhårt och jag kommer få nya paneler skickade.
Jag ser också tendenser på fukt i baklyktan, ska fota och skicka in. Såg detta när jag stannade och kollade mer när jag kom hem.
Annars supernöjd! Allt funkar bra med setup osv av bilen. Det enda jag inte lyckas med hemma i garaget är wifi-uppkopplingen men får jobba lite med den i dagarna.
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... DXjqTWKMcM
Så står sig Tesla Model Y mot rivalerna.
Efter flera år på andra sidan Atlanten har Model Y så till slut kommit till Sverige. Men hur står den sig i konkurrensen – här kommer en liten sifferjämförelse
Har inte följt Model 3 under det senaste året, efter att de började komma från Kina, men efter att ha gått över två Model Y måste jag säga att det finns en förvånansvärt mycket högre kvalitetsnivå i monteringen än vad som har kommit från USA de håller år. Från att ha tagit 15 sekunder för att påpeka en eller flera felriktade / felaktiga paneler antingen på avstånd, vinkel eller höjd, på X / S / 3 från Fremont, hittade jag inga paneler som var felaktigt monterade på dessa bilar. Den ena var med en professionell återförsäljare som tar många high end -bilar, och han kommenterade också att det har skett en enorm förbättring av kvaliteten sedan bilarna började komma från Kina. Han sa att TMY som stod där, vad gäller paneler, var helt i nivå med E55 AMG den stod bredvid.
Det där visar inte den egentliga skillnaden heller, Panasonicbatteriet laddas inte optimalt i filmen. Finns gott om jämförelser postade här och vid optimal kurva för de båda bilarna får man räkna med att ett stopp tar 5-10 minuter längre tid med LG batteriet. Sen drar ju Model Y mer energi också vilket gör att jämfört med Model 3 läggs det på ytterligare laddtid.Matte skrev:Dessa har kanske postats någonstans:
Första visar hur model Y laddar jämfört med model 3. Klart det är skillnad men i praktiken tror jag inte det påverkar så mycket (speciellt om man har barn och nästan 100% av gångerna väntar bilen på en)
Den andra:
Där måste man själv klicka fram till laddningssessionerna. Då ser man att den aldrig når 250kw samt att den sjunker extremt snabbt. (Drar samma slutsats som i första filmen dock)
Meeen. Jag är besviken på att denna info inte marknadsförs, därför gör jag det åt dom
Resultatet av 1000km challenge blev ju ändå överraskande positivt. Hans reflektion mot slutet var att man inte ska stirra sig blind på laddhastighet. Bilens effektivitet gör den klassledande.Matte skrev:Dessa har kanske postats någonstans:
Första visar hur model Y laddar jämfört med model 3. Klart det är skillnad men i praktiken tror jag inte det påverkar så mycket (speciellt om man har barn och nästan 100% av gångerna väntar bilen på en)
Den andra:
Där måste man själv klicka fram till laddningssessionerna. Då ser man att den aldrig når 250kw samt att den sjunker extremt snabbt. (Drar samma slutsats som i första filmen dock)
Meeen. Jag är besviken på att denna info inte marknadsförs, därför gör jag det åt dom
Hoppas journalisternas tester kommer prata mer om detta i framtiden. Gemene man behöver inse att det är lika viktigt att bilarna är ”snåla” och inte bara vem som har ”bäst” batteri. Vi som laddar hemma oftast tjänar ju det.Zalman3 skrev:Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Betalar man 8,70 kWh hos Ionity är det inte kul om bilen är onödigt törstig.TangentEnd skrev:Hoppas journalisternas tester kommer prata mer om detta i framtiden. Gemene man behöver inse att det är lika viktigt att bilarna är ”snåla” och inte bara vem som har ”bäst” batteri. Vi som laddar hemma oftast tjänar ju det.Zalman3 skrev:Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Finns det folk som gör det i verkligheten?Zalman3 skrev:Betalar man 8,70 kWh hos Ionity är det inte kul om bilen är onödigt törstig.TangentEnd skrev:Hoppas journalisternas tester kommer prata mer om detta i framtiden. Gemene man behöver inse att det är lika viktigt att bilarna är ”snåla” och inte bara vem som har ”bäst” batteri. Vi som laddar hemma oftast tjänar ju det.Zalman3 skrev:Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Uhm va? Inga som helst problem.R_Edvinsson skrev:Fattar Tex knappt hur han lyckas förbruka 251wH/km med en ID4.
Jisses.taliz skrev:Uhm va? Inga som helst problem.R_Edvinsson skrev:Fattar Tex knappt hur han lyckas förbruka 251wH/km med en ID4.
Här är min snittförbrukning från en tur Sthlm-Skåne.
Bra då kanske du gillar hans polcirkelkörning bättre.R_Edvinsson skrev:Tycker dock att Björns 1000km test är ganska intetsägande då det på inget sätt speglar hur jag mfl använder bilen på långresor.
Skulle mycket hellre se en mixad rutt, där Tesla förmodligen fortfarande hade haft ett klart övertag, men då mer speglar ”verkligheten”
Fattar Tex knappt hur han lyckas förbruka 251wH/km med en ID4.
Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.Zalman3 skrev:Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Bara om man stannar så mycket som Björn gör så man kan ligga inom det snabbaste området för laddning. Vill man t.ex. bara stanna en gång när man kör en resa Stockholm - Göteborg vilket iaf är standard för mig så kommer man behöva ladda 10-15 minuter längre med Ioniqen, kan bli mer om man kör snabbare än 120 km/h eller om laddarna står dåligt till. Vilket ju inte bör vara någon dealbreaker för de flesta då de nog stannar för en lunch oavsett så det är nog vilket som vilken bil de väljer, ville mest visa att det är så mycket som styr laddtid.iAkita skrev:
Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.
iAkita skrev:Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.Zalman3 skrev:Ioniq 5 drog 26% mera el än Tesla MY på Björn Nylands 1000km test.
Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.OfarligTesla skrev:Bara om man stannar så mycket som Björn gör så man kan ligga inom det snabbaste området för laddning. Vill man t.ex. bara stanna en gång när man kör en resa Stockholm - Göteborg vilket iaf är standard för mig så kommer man behöva ladda 10-15 minuter längre med Ioniqen, kan bli mer om man kör snabbare än 120 km/h eller om laddarna står dåligt till. Vilket ju inte bör vara någon dealbreaker för de flesta då de nog stannar för en lunch oavsett så det är nog vilket som vilken bil de väljer, ville mest visa att det är så mycket som styr laddtid.iAkita skrev:
Inte så konstigt egentligen. Ioniq 5 har 22% högre Cd än Model Y. Priset man får betala för en mycket snyggare/coolare design är alltså 15 minuter på 100 mil.
Nej, jag räknade som sagt och kom fram till att på en resa Stockholm - Göteborg med ett stopp är det ca 10-15 minuter längre laddning för Ioniq kontra Model Y, lite beroende på vilka marginaler man vill ha och exakt var man gör stoppet. Då har jag räknat med att Model Y har det mindre LG batteriet som kommer nu i Q3 (som laddar långsammare än de andra) och använde förbrukningssiffrorna från Björns 120 km/h test för båda bilarna. Skillnaden kommer från att man behöver ladda runt 23 kWh mer i Ioniqen vid laddstoppet jämfört med Teslan pga förbrukningen.iAkita skrev:Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.
Är det ingen laddning alls för MY i din beräkning då?OfarligTesla skrev:Nej, jag räknade som sagt och kom fram till att på en resa Stockholm - Göteborg med ett stopp är det ca 10-15 minuter längre laddning för Ioniq kontra Model Y, lite beroende på vilka marginaler man vill ha och exakt var man gör stoppet. Då har jag räknat med att Model Y har det mindre LG batteriet som kommer nu i Q3 (som laddar långsammare än de andra) och använde förbrukningssiffrorna från Björns 120 km/h test för båda bilarna. Skillnaden kommer från att man behöver ladda runt 23 kWh mer i Ioniqen vid laddstoppet jämfört med Teslan pga förbrukningen.iAkita skrev:Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.
Nej det är ca 20 minuters laddning på Model Y.Maw skrev:
Är det ingen laddning alls för MY i din beräkning då?
För på 47 mil mellan Stockholm och Göteborg borde det väl räcka med 10 min laddning för I5 för att komma fram.
Du måste ha räknat fel på laddtiden. Model Y tog 35 minuter mellan 10-80% när Björn testade den (se video nedan). Det är bara 3 minuter snabbare än ID4, som har ett större batteri. Ioniq 5 klarar 10-80% på 18 minuter, med en snitteffekt på drygt 166 kW. Det är en helt annan liga än Model Y, som laddar med mindre än 166 kW redan vid 15% SoC. Sen dalar effekten snabbt ytterligare.OfarligTesla skrev:Nej, jag räknade som sagt och kom fram till att på en resa Stockholm - Göteborg med ett stopp är det ca 10-15 minuter längre laddning för Ioniq kontra Model Y, lite beroende på vilka marginaler man vill ha och exakt var man gör stoppet. Då har jag räknat med att Model Y har det mindre LG batteriet som kommer nu i Q3 (som laddar långsammare än de andra) och använde förbrukningssiffrorna från Björns 120 km/h test för båda bilarna. Skillnaden kommer från att man behöver ladda runt 23 kWh mer i Ioniqen vid laddstoppet jämfört med Teslan pga förbrukningen.iAkita skrev:Jag tror tyvärr om att Ioniq 5 skulle vara snabbare än Model Y om man vill stanna mer sällan än vad Björn gör. Laddkurvan på Model Y imponerade inte, effekten dalade väldigt snabbt. Ioniq 5 har en mycket högre snitteffekt mellan säg 10-80%. Om den är mer än 26% högre vet jag inte.