Re: Polestar 2
Postat: 09 nov 2019 18:49
Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart 

Om det blir fel går det väl att ändra ganska snabbt. Model3 har ju inte direkt några långa leveranstider men hoppar du av polestar2 kan du ju få vänta till efter sommaren om du ångrar dig.cosmos skrev:Helt rätt, det är ett i-landsproblem, men beslutet måste ändå tas snart
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??kallekula skrev:För mig är det ett lätt val. Låt polestar ha sina barnsjukdomar hos andra ägare så kikar jag eventuellt om något år.
Jag kör dessutom väldigt mycket så ointressant vara utan Suc. Detta argument kommer ju dock också ändras om ett år eller två när konkurrenter är ikapp.
Så länge en biltillverkare inte sätter upp eget stängt laddnätverk som är mer utbyggt än Teslas eller köper in sig i Teslas SuperChsrger-nätverk så kommer de inte i kapp. Ingen tillverkare verkar ha planer på detta och det tar mer än ett par år att bygga ett nät större än SuperChargernätet även ifall det slängs miljarder på det.Delta skrev:
Ett eller två år?? Tillåt mig tvivla. Undrar om de någonsin kommer ikapp??
Den viktigaste frågan är väl om man behöver teslas laddnätverk? Om man gillar polestar2.bylund skrev:Den viktiga frågan för om man ska köpa är ju inte när/om de kommer ikapp Tesla med laddnätverk. Det viktiga frågan är när/om de är tillräckligt bra.
Förmånsvärde Polestar 2
För Polestar 2, med 50 mils räckvidd, justeras det förmånsgrundande priset ned till 392 600 kronor och förmånsvärdet per år blir, efter elbilsreduceringen på 10 000 kronor, 45 143 kronor per år. Per månad blir det 3 761 kronor.
En ganska naturlig konkurrent till Polestar 2 är Tesla Model 3 Long Range med 56 mils räckvidd. Den kostar 659 900 kronor men har enligt Skatteverkets tabell ett förmånsgrundande nybilspris på 685 000 kronor som justeras ned till 392 600 kronor. Det årliga förmånsvärdet landar därmed på 45 503 kronor och det månatliga på 3 791 kronor, i princip identiska summor som för Polestar 2.
Har aldrig sett en Ionity stolpe i verkligheten ännu.Jag gillar Ionity och är mycket glad att stationerna byggs upp.
Comparison is the thief of joy.Mickep skrev:wait hwat?
[...]
Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Nja. Har man lite högre lön har man också oftast högre tjänstepension, och tar man då ut en tjänstebil minskas den avsevärt. I slutänden lönar det sig sällan(såvida inte företaget kompenserar för det, men det verkar få stora bolag göra).Mickep skrev:wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
Vad yrar du om?Mickep skrev:wait hwat?
Typiskt att de med resurser (höga förmåner) för skörda all manna.
3791 per månad... vad motsvarar det om någon köpt en 150 000 bensinbil. (säg 10 000 värdeminskning fast jag vet inte vad den kan vara värd om tre år troligtvis högre värdeminskning) 4 000 försäkring 2000 service /år. då skiljer det ca 30 000/år som man kan ha bensin för. Det är 3000 mil/år. Inte lite men fullkomligt realistiskt. Sedan tittar vad man får för pengarna (när man betalat lika mycket) Vill man ha kört i en 5 år gammal begagnad bil eller en alldeles ny?
Jag är så avundsjuk.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Jag kan inte läsa artikeln så jag skrev inga kommentarer först. Men det är alltså på det viset att rubriken till stor del är en traditionell klickmagnet.frippe skrev:Rubriken gick väl inte riktigt ihop med texten i övrigt? Rubriken andas ett test mellan model 3 och polestar 2, så är det inte. Det är en provkörning av en polestar där de sedan jämför upplevelserna. Så långt allt ok men borde nog satt rubriken lite annorlunda.Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... la-ronder/Prov: Polestar 2 utmanar Tesla Model 3 på allvar – och vinner nästan alla ronder
Men att det är en bra bil, det behöver vi nog inte betvivla. Och att den ser ut som en traditionell bil, med växelspak m.m. kan nog attrahera många samt att Volvo kanske är en bättre bilbyggare än Tesla vad gäller byggkvalité.
Och att journalisten Jörn Thomas gör sig mer än lite lustig över Tesla.Det som framför allt lockar med Polestar 2 är att den känns som en "riktig" bil, med exempelvis konventionella dörrhandtag, normal instrumentering och hög byggkvalitet.
Det som är irriterande med detta är att vi innerst inne vet att det stämmer i viss mån. Men det skapar ändå nåt slags "vi mot dom"-känsla och gör det extremt svårt att köpa nåt annat än en Tesla.Polestarteamet är väldigt noga med att påpeka att bilen vi får köra är en prototyp och inget annat. Lite lustigt blir det, framför allt när man precis har kört Teslas storsäljande Model 3. Om den här bilen är en förseriebil vill man nog inte gärna köra den amerikanska prototypen. Kanske har Teslafolket tyckt så mycket om sin förseriebil att man har försökt att införliva så många karaktärsdrag av prototypen som möjligt i seriebilens detaljarbete?
Nej, nu ska vi vara snälla, men faktum är att Polestar 2 redan i det här stadiet ligger långt före Model 3 när det gäller byggkvalitet.
I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.Laban skrev:Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.
När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Fast just ljudisoleringen ska tydligen vara betydligt bättre i S Raven. Samt även då nya 3:or enligt Elon.Verdi skrev:I min S sitter dörrarna inte helt i linje med varandra. Framdörrarna sitter lite längre ut än bakdörrarna. Instrumentbrädan knakar när det är kallt också. Dessutom är ljudisoleringen även i Model S klassen sämre än hos konkurrenterna.