Sida 44 av 420
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 20:42
av mati
Jerker skrev:Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.
Kritiken hade kanske varit befogad om folk hade vetat om det. De allra flesta har ingen aning att det ingår kobolt i ett litiumbatteri och därför fokuserar alla bara på just litium och menar på att det är en bristvara som snart tar slut. Jag har aldrig hört att någon har ifrågasatt koboltens ursprung. Men återigen har översteprästen redan gett oss vägledning inom området.
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 20:47
av Jerker
Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 20:51
av LarsL
Det går åt mer kobolt än litium i ett batteri så på det sättet är det ett större problem. Men det verkar finnas förekomster lite överallt i Sverige så är nog inga större problem att få fram när efterfrågan ökar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koboltg ... .B6rekomst
Lite oroande att den förekommer tillsammans med arsenik... men det borde gå att lösa i ett industrialiserat land som Sverige.
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 20:54
av LarsL
Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 20:55
av Jerker
LarsL skrev:Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.
Helt rätt! Egentligen borde man träna sig mer på den sortens retorik. Den är väldigt effektiv!
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 21:00
av mati
Ja, det går åt väldigt mycket olja till en avgasbil. Enligt tillförlitliga källor är oljan en ganska så ändlig resurs. Utvinning av olja har jag hört ska inte heller vara sådär jättemiljövänligt heller. Men det är kanske en myt. Vi får fråga nån som kan det där med avgasbilar.
Re: Artikel i media
Postat: 23 maj 2017 21:53
av bjelkeman
Det är ju inte direkt som om gruvdrift för att utvinna bly inte påverkar vår miljö heller. Synd att Tesla inte bytt ut blybatterier ännu. Men det verkar komma med Model Y.
According to a 2003 report entitled "Getting the Lead Out", by Environmental Defense and the Ecology Center of Ann Arbor, Mich., the batteries of vehicles on the road contained an estimated 2,600,000 metric tons (2,600,000 long tons; 2,900,000 short tons) of lead. Some lead compounds are extremely toxic. Long-term exposure to even tiny amounts of these compounds can cause brain and kidney damage, hearing impairment, and learning problems in children.[37] The auto industry uses over 1,000,000 metric tons (980,000 long tons; 1,100,000 short tons) every year, with 90% going to conventional lead–acid vehicle batteries. While lead recycling is a well-established industry, more than 40,000 metric tons (39,000 long tons; 44,000 short tons) ends up in landfills every year. According to the federal Toxic Release Inventory, another 70,000 metric tons (69,000 long tons; 77,000 short tons) are released in the lead mining and manufacturing process.
Från Wikipedia (phpBB klarar inte bindestreck i länkar

)
https://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_battery
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 02:06
av joel80
Åååååh! Jag blir så frustrerad.. Kolla kommentaren av Claes... Han har lyckats gå på precis varenda myt gällande elbilar!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 08:19
av Foluke
Låt honom hålla på. Det finns några som påstår att jorden är platt! Det har alltid funnits tvivlare som i historien ljus framstår som ömkliga!
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 09:33
av Legato
Kul idé men känns som de rätt snabbt kommer anpassa lagen så de klassas som taxi:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilbilarna/
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:02
av Monark1954
Dagens e-DN (25/5) har en ny artikel om Vattenfalls satsning och visioner om elbilar och förnyelsebar energi.
Bland annat om att använda elbilen inkopplad på nätet som buffert och deras satsning på laddmöjligheter för elbilar.
Har uttalat mej kritisk om VD:s Magnus Halls uttalade om att bara destinationsladdare behövs men man kan ju inte vara överens om allt.
Ser positivt på VD:n och Vattenfalls satsningar. Hans bilval kanske var droppen som fick mej att inse att vi har samma mål.
Det finns många energibolag som har en sund elbilssatsning, energibolagen i Dalarna och Umeå energi är några jag hittat nu lägger jag Vattenfall till listan även om vi har olika syn på behovet av snabbladdare.
Vattenfall har försten prisvärda solcellspaket, åtminstone räknat i SEK/kW.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:08
av LarsL
Fast självklart är det så att det behövs en faktor flera destinationsladdare än snabbladdare. I princip varje bil behöver ju GA en laddare där de står parkerade länge så att de alltid kan vara på fyllda. Nu räknar jag lite fräck in mitt ladduttag hemma i Destinationladdare men det är rimligt tycker jag.
Om jag får billig el så får de gärna ladda min bil när det är överskott. Det där borde enkelt gå att styra genom att laddboxen vet vad elen kostar och kommer kosta och därmed kunna styra så att jag bara laddar när det är förmånligt.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:18
av leiflodde
Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:20
av Smutt
leiflodde skrev:Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Varför 16 jag kommer köra mina 2 på 10 med 2 walkonektor dom flesta mäniskor är hemma 12 timmar dygn
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:22
av pinussen
Man får nog försöka räkna på hur mycket de 16 bilarna kommer använda per dygn, dvs hur mycket som ska ersättas per dag, för att få fram ungefär vilken matning man behöver + buffert.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 11:33
av Pontus
leiflodde skrev:Känns som om omvärlden vaknat angående elbilar
Men funderar på en sak, vi bor på en gård med 8 hus där det flesta har 2 bilar och blir då 16 bilar som kanske varje natt skall laddas klara (normalt) befintliga matningar att ladda alla dessa elbilar?
Menar då om man ex laddar med 16 amp.
Det är nog inte omöjligt, beror väl på er elcentral eller vart flaskhalsen ligger. Pratade precis med en tjej som gjort sitt exjobb angående om det skulle vara mer lönsamt att ha energilagring vid laddplatser för bussar än att öka på nätet med mer kapacitet. Typ första dagen kom hon fram till att nätet med råge klarade laddarnas förbrukning. Så det vart lite annan inriktning och då visade det sig att för kunden kunde det i vissa fall löna sig med en batteridepå eftersom man då kunde ha ett betydligt billigare abonnemang hos elleverantören. Men för en elleverantör finns inget behov eller ekonomisk vinst med en batteridepå.
Detta tyder väl på att elnäten är bra dimensionerade i många fall.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 17:07
av LarsL
Vi elbilsägare har ett problem, generellt, det är att appen inte fungerar hela tiden. Detta gäller nog framför allt Leaf för Teslas app verkar väl funka hyfsat?
Har man inte större problem så får man vara nöjd, tycker jag.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... terklimat/
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 17:49
av Teslaspolen
Under ett års tid har det nog bara varit problem en gång med våran Leaf och dess applikation. Ofta så låser sig dock appen, då får man bara manuellt stänga (inte bara minimera) och öppna den igen. Det har funkat 99% av gångerna.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 18:01
av janni
Vad har de egentligen med elbilar att göra, särskilt när 2 bilar på listan är hybrider. =)
Måste vart ett ännu större problem när det inte fanns någon app.
Re: Artikel i media
Postat: 25 maj 2017 19:16
av LarsL
Precis borde vara större problem att det inte alls finns en app eller att det inte ens finns en möjlighet att kyla bilen på distans. Men sådana bilar finns väl inte?

Re: Artikel i media
Postat: 26 maj 2017 07:11
av Bjelke
Med lite tidsmaskinstänk så hade "Volvo" kunnat bli leverantör av Teslas första (och hetaste?) bilmodell
https://www.va.se/nyheter/2017/05/24/vo ... llsammans/
Re: Artikel i media
Postat: 26 maj 2017 07:48
av strejf
Jag skrev en insändare som svar på ”Katarina Östholm: En gammal smutsig bil är bättre än en ren ny lögn”. Vad tycks?
http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... ternativet
Re: Artikel i media
Postat: 26 maj 2017 08:06
av Jerker
Re: Artikel i media
Postat: 26 maj 2017 08:56
av carl-pedal
Om den gamla volvon i undersökningen som släpper ut 19 ton co2 på 6000 mil skulle köra 40 000 mil blir det 126 ton. Jag tycker det är enkelt att förstå vad som påverkar mest. Hennes volvo har släppt ut rätt mycket och dessutom kostat miljoner att driva. Plus tillverkning...
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Postat: 26 maj 2017 09:25
av bullen
Men hela hennes poäng bygger på att det som är utsläppt redan är utsläppt. Om nan ser på nuläget och bara tittar framåt får det en helt anan bild. Bilen finns ju redan. Om vi inte förstår det resonemanget är det vi som upplevs faktaresistenta. Sedan finns det andra punkter att angripa hennes resonemang.