Sida 44 av 44

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 10:15
av TiborBlomhall
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 09:42
Thed75 skrev: 07 aug 2025 20:07
Grattis Sverige, Grattis Skellefteå..igen!
Men lithium svavel batterier? Fördel verkar vara miljövänligt då svavel finns i överflöd men snabbare degradering? Borde bli billigare och ännu säkrare?
Lithium svavel?
Nytt för mig…
Någon som vet om dessa batterier tillverkas i stor skala idag?
Och om de visat sig fungera över tid, med kvalitet?
Och vilka köpare finns det för en förmodad ny oprövad teknologi?
Eller blir det en upprepning av ”ska nog gå detta, snart…”, uppbackade av överoptimistiska investerare.

Blev mindre glad genast
https://teslaclubsweden.se/litium-svavel-batterier/

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 11:50
av pefreli
Vad säger Tesla om Lithium-svavel tekniken?

VD’n på Lyten uttrycker att de är 2 generationer före konventionella batterier, eftersom de skippar steget med solid state batterier.

Känns ganska experimentellt än så länge (även om tekniken används i drönare etc idag). Men lyckas de så är potentialen gigantisk.

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 19:41
av mussla
Jag hörde på radion i dag att Northvolt skall återstarta produktionen av batteritypen de byggde förut. Lithium-svavel batterier skall infasas i ett senare skede. Kan mycket väl bli att de kommer att bygga bägge typer av batterier långsiktigt.

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 19:56
av Lurkern
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 20:50
av Fredrik j
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 21:03
av Sportbilsentusiasten
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam

Re: Northvolt

Postat: 08 aug 2025 21:26
av fth
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 06:33
av Thed75
Bra deal att köpa en färdig fabrik för rea-pris. Har firman kunder så bör det fungera bättre denna gång.
Tips från coachen är att sprida riskerna genom att tex ha ett ben i militärindustriella komplexet, ett ben i energilagring och ett ben i fordonsindustrin.

Batteriteknik med låg miljöpåverkan har rimligtvis en god framtid kommande 10år och framåt. Jorden har feber så varje steg mot att bryta oljans beroende är viktigt

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 08:26
av Sportbilsentusiasten
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 10:40
av Airlift
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 08:26
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem :idea:

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 10:57
av Fredrik j
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 08:26
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: 08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
Det är kostnaderna som minskas.

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 11:04
av Sportbilsentusiasten
Airlift skrev: 09 aug 2025 10:40
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 08:26
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50


Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem :idea:
Låt oss hoppas att så inte är fallet, men risken är påfallande.

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 11:11
av Sportbilsentusiasten
Fredrik j skrev: 09 aug 2025 10:57
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 08:26
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50


Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
Det är kostnaderna som minskas.
Ja, men hur löser det produktionsproblemen?
De kunde inte leverera batterier, synd då de hade stora kunder som väntade.

Nu har kunderna bytt till andra leverantörer

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 11:28
av Fredrik j
Airlift skrev: 09 aug 2025 10:40
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 08:26
fth skrev: 08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: 08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: 08 aug 2025 20:50


Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta? :roll:

/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem :idea:
GM köpte inget konkursbo.

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 13:23
av mattsjo
Northvolt ett status:

https://etn.se/index.php/nyheter/72298- ... -kant.html Lyten: Skellefteå längre fram än vad som är känt – Elektroniktidningen

Re: Northvolt

Postat: 09 aug 2025 20:58
av TiborBlomhall
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 11:11
Ja, men hur löser det produktionsproblemen?
Enligt flera källor fick Northvolt fason på tillverkningen precis när pengarna tog slut.

Re: Northvolt

Postat: 10 aug 2025 06:10
av dstr
TiborBlomhall skrev: 09 aug 2025 20:58
Sportbilsentusiasten skrev: 09 aug 2025 11:11
Ja, men hur löser det produktionsproblemen?
Enligt flera källor fick Northvolt fason på tillverkningen precis när pengarna tog slut.
Vilken av tillverkningarna?

Min "spaning" är att det varit två "olika" problem.

Ena att skala upp batteritillverkningen med importerad katod.

Andra att göra katoden själv.

Re: Northvolt

Postat: 13 aug 2025 20:33
av repulsiv
Exakt.

Vad jag förstått av flera källor var northvolt aldrig ens i närheten av att tillverka eget fungerande katodmaterial.

Och utan det försvann ju större delen av deras USP.