Sida 44 av 45
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 10:15
av TiborBlomhall
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 09:42
Thed75 skrev: ↑07 aug 2025 20:07
Grattis Sverige, Grattis Skellefteå..igen!
Men lithium svavel batterier? Fördel verkar vara miljövänligt då svavel finns i överflöd men snabbare degradering? Borde bli billigare och ännu säkrare?
Lithium svavel?
Nytt för mig…
Någon som vet om dessa batterier tillverkas i stor skala idag?
Och om de visat sig fungera över tid, med kvalitet?
Och vilka köpare finns det för en förmodad ny oprövad teknologi?
Eller blir det en upprepning av ”ska nog gå detta, snart…”, uppbackade av överoptimistiska investerare.
Blev mindre glad genast
https://teslaclubsweden.se/litium-svavel-batterier/
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 11:50
av pefreli
Vad säger Tesla om Lithium-svavel tekniken?
VD’n på Lyten uttrycker att de är 2 generationer före konventionella batterier, eftersom de skippar steget med solid state batterier.
Känns ganska experimentellt än så länge (även om tekniken används i drönare etc idag). Men lyckas de så är potentialen gigantisk.
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 19:41
av mussla
Jag hörde på radion i dag att Northvolt skall återstarta produktionen av batteritypen de byggde förut. Lithium-svavel batterier skall infasas i ett senare skede. Kan mycket väl bli att de kommer att bygga bägge typer av batterier långsiktigt.
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 19:56
av Lurkern
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 20:50
av Fredrik j
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 21:03
av Sportbilsentusiasten
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Re: Northvolt
Postat: 08 aug 2025 21:26
av fth
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 06:33
av Thed75
Bra deal att köpa en färdig fabrik för rea-pris. Har firman kunder så bör det fungera bättre denna gång.
Tips från coachen är att sprida riskerna genom att tex ha ett ben i militärindustriella komplexet, ett ben i energilagring och ett ben i fordonsindustrin.
Batteriteknik med låg miljöpåverkan har rimligtvis en god framtid kommande 10år och framåt. Jorden har feber så varje steg mot att bryta oljans beroende är viktigt
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 08:26
av Sportbilsentusiasten
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 10:40
av Airlift
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 aug 2025 08:26
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem

Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 10:57
av Fredrik j
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 aug 2025 08:26
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Lurkern skrev: ↑08 aug 2025 19:56
Skall de återstarta med annan maskinpark/personal då?
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
Det är kostnaderna som minskas.
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 11:04
av Sportbilsentusiasten
Airlift skrev: ↑09 aug 2025 10:40
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 aug 2025 08:26
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem
Låt oss hoppas att så inte är fallet, men risken är påfallande.
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 11:11
av Sportbilsentusiasten
Fredrik j skrev: ↑09 aug 2025 10:57
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 aug 2025 08:26
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
Det är kostnaderna som minskas.
Ja, men hur löser det produktionsproblemen?
De kunde inte leverera batterier, synd då de hade stora kunder som väntade.
Nu har kunderna bytt till andra leverantörer
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 11:28
av Fredrik j
Airlift skrev: ↑09 aug 2025 10:40
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 aug 2025 08:26
fth skrev: ↑08 aug 2025 21:26
Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2025 21:03
Fredrik j skrev: ↑08 aug 2025 20:50
Nej, dom ska starta med befintlig maskinpark och återanställa delar av personalen hörde jag på radion.
Om de under flera år misslyckats med detta, ska alltså nya ägare fixa det?
Tveksam
Med typ 90% av dom initiala kostnaderna avskrivna i konkursen så kanske det går att få lönsamhet på detta?
/fth
Jag talade om ” starta med befintlig maskinpark”, dvs de problem de hade att tillverka batterier försvinner inte med nya ägare…
En modern GM möter Saab? Dumpa underskott i ett av koncernens bolag, löser många problem
GM köpte inget konkursbo.
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 13:23
av mattsjo
Northvolt ett status:
https://etn.se/index.php/nyheter/72298- ... -kant.html Lyten: Skellefteå längre fram än vad som är känt – Elektroniktidningen
Re: Northvolt
Postat: 09 aug 2025 20:58
av TiborBlomhall
Enligt flera källor fick Northvolt fason på tillverkningen precis när pengarna tog slut.
Re: Northvolt
Postat: 10 aug 2025 06:10
av dstr
TiborBlomhall skrev: ↑09 aug 2025 20:58
Enligt flera källor fick Northvolt fason på tillverkningen precis när pengarna tog slut.
Vilken av tillverkningarna?
Min "spaning" är att det varit två "olika" problem.
Ena att skala upp batteritillverkningen med importerad katod.
Andra att göra katoden själv.
Re: Northvolt
Postat: 13 aug 2025 20:33
av repulsiv
Exakt.
Vad jag förstått av flera källor var northvolt aldrig ens i närheten av att tillverka eget fungerande katodmaterial.
Och utan det försvann ju större delen av deras USP.
Re: Northvolt
Postat: 18 okt 2025 16:54
av Airlift
Stegra näst på tur att plundra kassorna?
Jag skönjer ett mönster.
Re: Northvolt
Postat: 19 okt 2025 15:08
av Sportbilsentusiasten
Airlift skrev: ↑18 okt 2025 16:54
Stegra näst på tur att plundra kassorna?
Jag skönjer ett mönster.
Stort mönster.
Tex båda har Vargas Holding, med Harald Mix som storägare som finansierar bolaget med andras pengar!
Flera har sagt "ingen risk är för stor om egen uppsida är enorm, då man enbart riskerar andras pengar"
Christian Sandström skrev detta i Affärsvärden september 2024
https://www.affarsvarlden.se/artikel/10 ... ag-i-boden
10 likheter
1. VARGAS HOLDING
2. FÖRST ORDERBOK – SEN FABRIK
3. SKULDFINANSIERADE STARTUPS
4. BETYDANDE OFFENTLIG FINANSIERING
5. MEDIAL UPPBACKNING
6. LIKHETER I ÄGARLISTAN
7. VÄXANDE FÖRLUSTER
8. SKULDSÄTTNING AV KOMMUNER
9. KOMPETENSFÖRSÖRJNING
10. KONKURRENSUTSATTA BRANSCHER
SKILLNADER MELLAN NORTHVOLT OCH STEGRA
Det finns förstås också betydande skillnader mellan Northvolt och Stegra. Stegra har uppfyllt Riksgäldens kriterier för kreditgarantier vilket Northvolt aldrig gjort. Vidare verkar Stegra hittills fokuserat mer på sin svenska anläggning istället för att som Northvolt samtidigt försöka expandera till såväl Tyskland som Portugal och Kanada.
Det finns också skillnader gällande ägarlistan. Northvolt påverkas av Volkswagens kris, då Stegra har andra ägare påverkas man inte, vilket Henrik Henriksson också påtalat.
THIS TIME IS DIFFERENT?
Likheterna är så många att Northvolts problem borde stämma till eftertanke gällande Stegra och Bodens öde. Jag hoppas jag har fel.
Re: Northvolt
Postat: 19 okt 2025 15:11
av Sportbilsentusiasten
Nu har det gått ett år efter artikeln, ser ÄNNU mer likadant ut nu.
Tror tyvärr det blir samma resultat.
En artikel från samma person, från sep 2025
Sandström: Stegras likhet med Northvolt som kan sänka nyemissionen – och bolaget
Stegras nyemission påminner om Northvolts dilemma hösten 2024. Allt riskerar att gå i baklås på grund av ett växande skuldberg.Ingen pumpar in ny luft i en läckande luftmadrass, skriver Christian Sandström i en krönika.
Det är nu känt att Vargas-kontrollerade Stegra planerar en nyemission. Faktum är att bolaget har varit ute med håven sedan i somras. I torsdags kunde Di dessutom rapportera att bolaget kan komma att spräcka sin budget med åtta miljarder kronor. En kostnadsökning med 10%.
Illavarslande, med tanke på att bolagets VD Henrik Henriksson kommunicerade i början av 2025 att man är “fullt finansierade”.
Risken är betydande att nyemissionen går i stöpet på samma sätt som Northvolts försök att ta in nytt aktiekapital under den kritiska hösten 2024.
Orsaken är enkel: injektion av aktiekapital skär sig med en växande skuldbörda.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/sa ... ch-bolaget
Rubriker
NORTHVOLTS LYXFÄLLA
LÄCKANDE LUFTMADRASS
STEGRAD SKULDBÖRDA
DEN SOM ÄR SATT I SKULD
BELÅNAT BJÖRNSKINN
SATT I SKULD
Re: Northvolt
Postat: 19 okt 2025 18:27
av Airlift
Green grifting är en grej.
Re: Northvolt
Postat: 19 okt 2025 22:38
av repulsiv
Låt mej gissa att våra pensionspengar är tvångsinvesterade i stegra också..

Re: Northvolt
Postat: 21 okt 2025 08:56
av backe
Nu avgår Harald Mix, mönstret upprepas... Blir spännande att se hur mycket han berikat sig själv med.
Re: Northvolt
Postat: 21 okt 2025 09:09
av BrooklynS
backe skrev:Nu avgår Harald Mix, mönstret upprepas... Blir spännande att se hur mycket han berikat sig själv med.
Han blir kvar i styrelsen, de byter ordförande. Han har gått in med pengar i bolaget, inte ut.
Frågan är om någon dylik satsning gjorts utan någon form av statliga garantier?
Skickat från min iPhone med Tapatalk