PracTesla skrev:enoch85 skrev:PracTesla skrev:Haha kul!

Ja den stod där från måndagen till torsdagen! Hämtade den riktigt riktigt bra Vonne behandlad!
OK, jag har inte hittat fler och inget Vonne sa heller. Vad är det för service du ska ha nu? För reporna?
Vad fixade Vonne åt dig?
Haha kul att min bil kunde visa lite vart skåpet skulle stå! Håller med, det blev bra. Känns skönt att skydda bilen så långt man kan. Har varit ute på lite roadtrip i helgen. Helt fantastisk bil, verkligen fantastisk. Jag har ett litet panel-gap, om än väldigt litet ena baklycktan, men va tusan, nästan så de "hör till" kan jag tycka.. Men kvalitén och allt annat, jäääävlar vad det höjer upp. Byggkvalitén invändigt är verkligen skitbra. Så även ljudvolym och allt.
Jag hade, efter 2 års research, höga förväntningar, som har överträffats. Känner verkligen superbra att vara Tesla ägare.
138kwh i genomsnitt på hemresan (Österlen till Västra Skåne), är låååååångt underförväntan. Hatten av,
Ja, det kanske bara är jag som överdriver... Här är min lista till service:
Screenshot_2022-09-05-12-53-42-66_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Screenshot_2022-09-05-12-53-48-64_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
Men jag är också nöjd, som du säger; uppsidan är större, mycket större!
Jag la PAS-lackskydd, och sen PPF(?) på trösklar där det kommer mest skit. Även stänkskydd bak. Blev super! Tog ingen bild direkt när det var klart, men här är en från kvällen:
IMG_20220905_125221.jpg
Som jag skrev i mitt omdömme om Vonne, bilen var ny, men blev nyare! Han tog bort massa rostprickar som blivit under transport och den blev faktiskt vitare!
Saker jag stör mig på:
1. Vänstersväng i rondell, spaken reagerar dåligt på [från vänster rakt upp till höger], ofta får man dubbeltrycka
2. Autopilot som tror höga krön är lastbilar, samt att den varnar för krock när man kör förbi buss eller lastbil i sväng.
3. Byggkvalitet, det är ingen tysk bil och det märks! Ägde Mercedes E300de förut, klart bättre kvalitet, men priset är ju därefter också.

Tack för fin info!

Vonne fixa PAS-lackbehandling, PPF på trösklar, och fronten+huven. Han fick rekommendera mig lite och då landade vi i det. Satte också stänkskydd fram och bak. 11 av 10 i betyg från mig gällande Vonne. Proffsig.
Vilka lister tänker du på?
Vindrutetorkarna, är inget jag lagt märke till.
Förardörren stänger fint hos mig, inget jag tänkt på. Hmm, du får gärna återkoppla vad Tesla säger sen!
En polare snackar också om de där SOS grejen, inget jag fått. Sen laddluckan, jag har inte testat att öppna via laddaren, jag har ingen Tesla laddare. Eller är det via wall-connectorn/laddkabeln man fick med som inte är Type 2 du testat med?
Rattutslaget, hmm, de låter ju lite pg.a att bilen "låter" men annars naje, jag vet inte. Ska prova det där. Återigen, väldigt intressant för mig att höra vad Tesla säger. Min bil byggdes 7 juli, din med?
Så långt har jag inte "stört" mig på något faktiskt. Jag tror jag kommer ha lite överseende, men nej inget än så länge. Tycker verkligen bilen är helt fantastisk.
Tycker du spaken reagerar lite trögt? Tror och hoppas de är en vanesak.
Körde faktiskt autopilot på ett krön idag, utan problem, men det är nog från gång till annan och beroende på tänker jag.
Byggkvalitén, där är jag faktiskt riktigt positivt överraskad. Jag tycker den känns riktigt riktigt bra. Farsan har en E-klass som jag kört mycket. Visst, kanske är lite skillnad, men inte på långa vägar så stor som jag faktiskt trodde.
Vi får följa upp det här!

Vi kan ta det i PM så vi inte bloatar denna tråden.

Dock ett sista inlägg här:
Generellt sett så är jag som sagt nöjd - fördelarna väger upp nackdelarna. Men tycker ärligt talat nu efter att ha ägt den i 1 vecka att det är mycket "hype" kring Tesla, alltså att Tesla är höjd till skyarna, men att så kanske inte är fallet IRL. Det känns som en gocart på el. Det är plastigt och plåtigt samt ingen bra finish (enligt mig). Drömmen hade varit en Mercedes EQS med OTA uppdateringar, men då hade an fått pynta typ 2 miljoner.

Tycker ändå att man hade kunnat få mer för de 661K som jag betalade. Stora testet för mig blir nu när jag ska dra en långresa på ca 160 mil om två veckor. Innan jag ägade Tesla: "OMG, TESLA!!!" Nu: "Det är en bil (av amerikanare, byggd i Kina)..."
Med det sagt, satte på "standard" idag istället för chill och gasade lite. Skönt vid omkörning när man ligger bakom en bil och trycker plattan i mattan och ligger ca 60 km/h mer än bilen man kör om - när den blir omkörd. Ett sånt jäkla tryck! Det är ju sånt som väger upp.

Andra positiva saker efter en veckas ägande:
- Ljudet (stereon)
- OTA updates
- Tekniken (det är faktiskt nice med en stor platta i mitten)
- Väghållningen (tung i botten p.g.a. batteriet, tar kurvor som en kung)
- Koppling till mobilen är riktigt skönt, slippa nycklar ö.h.t.
- Förarprofiler, grymt när man ska lämna in den, sätt en gästprofil och låt dem ändra hur mycket dem vill, när du tar bilen så ställer du in din profil och får allt som du vill
Negativt:
- Som nämnt ovan; gocartskänsla, plåtiga dörrar, ingen mjuk stängning, ingen skön känsla på rattknapparna. Känns plastiga.
- Stolarna är bra, men inte perfekt. Själv har jag stora problem att hitta en skön körställning.
- Kunde haft mjukare dämpdning (fjädringen). varenda liten kotte känns i bilen.
- Känns genomgående "icke-europeisk". Saknar kvalitetskänslan. Tycker nästan frugans Golf från 2016 är skönare att köra.
- O.s.v.
Sorry alla ivriga och förväntansfulla blivande-Tesla-ägare. Bara mina åsikter. Men som sagt, jag kanske överdriver - och återigen, ja jag är nöjd överlag.
