Sida 5 av 6

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 12:24
av PoloPrinsen
Jerker har nog rätt i detts med färger också, de flests bilar blir inte såååå vackrs om det blandad för mycket.

Var väl gammelgamls saab 900 turbo med stora vingennsom gjordevsig bra i vitt med alla lister o spoilers mm i kontrasterande svat.
Nvh PP

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 30 apr 2018 14:33
av Jerker
PoloPrinsen skrev:
Kommer den rent fysiskt (kontaktutförande) att kunna koppla in sig på Teslas laddkablar? Vore underbart om ett tillbehöt/tillval är tillgång till Teslas nätverk. 10000 skulle jag lätt ge för att få ladda fritt (max 10 gr/månad på samma station under ett 10år lång avtalstid som följer bilen.
Nja, den får ju CCS, så den har en vanlig typ2, men den funkar ju inte med Tesla SuC även om kontakten passar.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 01 maj 2018 09:33
av LarsL
Fast detta kommer väl aldrig bli en Grand Tourer direkt så tillgång till Supercharger är inte kritiskt. Viktigare är innerutrymmen, last- och dragkapacitet och säkerhet.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 08:08
av Zalman3
Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.

Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.

et kinesiska telekombolaget Huawei har fått totalt 75 miljarder dollar i olika typer av stöd från den kinesiska staten. Det framgår av en granskning av Wall Street Journal.
https://www.di.se/nyheter/wsj-sa-hjalpt ... ll-toppen/

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 08:27
av Svenssons
Zalman3 skrev:
Hur kommer då kinesiska elbiltillverkare ta över?
Jo genom massivt stöd av kinesiska staten.

Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei dominerar nu, Eriksson är på efterkälken.
Hur kommer då USA och EU agera? Jo genom tullar och krav på fordonen.


Se bara vad som hänt med telecom industrin.
Huawei kommer här inte in på viktiga marknader och tappar marknadsandelar utanför Kina.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 09:15
av Zalman3
Kina har världens största elbilsmarknad.
Tesla är världens största elbilstillverkare.
Nu när Tesla har fabrik i Kina, så kommer många underleverantörer från Kina.

Dessa underleverantörer måste hålla världsklass för att godkännas av Tesla.
Och de får upp stora volymer vilket gör att priserna kan pressas.

Med allt hårdare utsläppskrav så måste Europeiska biltillverkare satsa allt mera på elbilar.

De möter då hård konkurrens av Kinesiska elbilar.
Men även om dom vill tillverka egna så blir kalkylen dålig om man måste importera batteri, elmotor, styrelektronik mm för kanske 60% av bilens värde.

Själva fossilmotorn har ju varit den guldkalv som fossilbils tillverkarna levt gott på.

Den har varit dyr och komplicerad att både tillverka och underhålla.

Nu pratas det om att på bara 2 år har priset på elmotor+transmission+styrelektronik halverats till under 1000 dollar.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 10:23
av vigge50
Zalman3 skrev:
Kina har världens största elbilsmarknad.
Tesla är världens största elbilstillverkare.
Nu när Tesla har fabrik i Kina, så kommer många underleverantörer från Kina.

Dessa underleverantörer måste hålla världsklass för att godkännas av Tesla.
Och de får upp stora volymer vilket gör att priserna kan pressas.

Med allt hårdare utsläppskrav så måste Europeiska biltillverkare satsa allt mera på elbilar.

De möter då hård konkurrens av Kinesiska elbilar.
Men även om dom vill tillverka egna så blir kalkylen dålig om man måste importera batteri, elmotor, styrelektronik mm för kanske 60% av bilens värde.

Själva fossilmotorn har ju varit den guldkalv som fossilbils tillverkarna levt gott på.

Den har varit dyr och komplicerad att både tillverka och underhålla.

Nu pratas det om att på bara 2 år har priset på elmotor+transmission+styrelektronik halverats till under 1000 dollar.
Du pratar ofta om hur Kinesiska elbilar kommer ta över elbilsmarknaden här i Europa men om det nu var så att de flesta kollade på priset före mycket annat, varför har Dacia inte blivit en stora? Du kan köpa en Dacia Sandero som ser ut att vara ungefär i Golf storlek för 104 400 kr samtidigt som Golf börjar på typ det dubbla.

Vad är det som gör att Kinesiska elbilar kommer ta över europeiska elbilsmarknaden pga lågt pris när Dacia inte har en chans att göra detsamma bland fossilbilar?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 10:48
av LarsL
Jag tittade på en Dacia för några år sedan då det var en så billig bil. Men den var ju riktigt ordentligt avskalad så inte värt pengarna och adderade man saker som man ”måste” ha på en bil så var den inte billig längre.

MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt. Den har dessutom fått 5 stjärnor på Euro-NCAP, två mer än VW mäktar med, vilket ”bevisar” tesen. Och det är ju bara början och jag kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 11:03
av Zalman3
Vad är det som gör att Kinesiska elbilar kommer ta över europeiska elbilsmarknaden pga lågt pris när Dacia inte har en chans att göra detsamma bland fossilbilar?
Massor av mina kompisar har köpt billiga Huawei mobiler, istället för dyra Iphone eller Samsung.
Varför? Därför att dom är billiga och tillräckligt bra.

Det är i dag stor skillnad på fossilbilsmarknaden och elbilsmarknaden. Fossilbilsmarknsden har ett överflöd av modeller och prislägen.

På elbilssidan lider man än idag av, för få modeller, höga priser, långa leveranstider.
Dessutom har få modeller drag.

När jag beställde min elbil, valde jag mellan Tesla S, Nissan Leaf, Renault Zoe och BMW i3.

Väldigt olika bilar, i olika prisklasser.
På bara 3 år har utbudet ökat dramatiskt, men ännu har man inte riktigt kommer fram med en hyfsat stor SUV, med fossilbilspris och drag. Och 8v leveranstid.

MG EZ EV kan faktiskt vara den bil som först når dessa mål.
MG och Tesla skryter med att de inte har problem med att få fram stora volymer av batterier.

Men väldigt många andra biltillverkare har svårt att få fram tillräckligt stora volymer av batterier till sina bilar.

En gissning på vilka som säljer flest elbilar i Europa 2020:
Tesla
MG
VW, med ID och e-up
Renault Zoe
Nissan Leaf( under förutsättning att de sänker priset)
Kia/Hyundai

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 11:17
av Legato
Ska man titta på Kinas styrka när det gäller mobiler så tycker jag personligen inte det är Huawei som är mest intressant.

Mer intressant är att kolla vad som hänt under topptrion (Samsung, Huawei, Apple).

Numera är nämligen nummer 4 kinesisk, nummer 5 kinesisk, nummer 6 kinesisk och nummer 7 kinesisk...

Många tänker säkert att dessa är jättesmå jämfört med topptrion, men så är det inte längre.

Apple ha ca 12% av marknaden. Tittar man på de under så har vi:

4.) Oppo 9%
5.) Xiaomi 8%
6.) Vivo 8%
7.) Realme 3%

Köpte en Xiaomi till sonen i julklapp. Väldigt mycket mer telefon för pengarna än Huawei. Topp-spec för 4000:-...

Tycker Xiaomi är ett jäkligt spännande bolag, det har inte ens fyllt 10 år ännu men har redan ca 20.000 anställda. De kommer starkt inom många nischer. De har blivit extremt starka på både el-scootrar och robotdamsugare tex. Dessutom är de störst på mobiler på världens två största marknader, Kina och Indien. Börsvärde på runt 340 miljarder, dvs i paritet med Sveriges största noterade bolag...

Dessutom kör de ett liknande koncept som Tesla i den mån att de knappt kör marknadsföring, utan låter produkterna tala för sig själva. Säljer nästan enbart produkterna online också :)

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 12:30
av Fredrik j
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 12:49
av Verdi
Fredrik j skrev:
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Får Tesla 12% av bilmarknaden så vore det ju enormt. Finns det nåt märke idag som är så stora?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 12:57
av Zalman3
Fredrik j skrev:
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Apple har kanske 90% av vinsten i mobilbranschen.

Tesla är på god väg att ta en stor del av vinsten i elbilsbranshen.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:01
av Fredrik j
Verdi skrev:
Fredrik j skrev:
När man jämför tesla med apple och ser det som ett framgångskoncept glöms det ofta bort att dom bara har 12% av marknaden. Särskilt i sverige där apple har en långt större marknadsandel.
Får Tesla 12% av bilmarknaden så vore det ju enormt. Finns det nåt märke idag som är så stora?
Eftetsom alla dom andra spås ska slås ut borde ju bara 12% ses som märkligt lågt.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:37
av slugger75
Nej.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:40
av Laban
LarsL skrev:
MG ZS EV vekar ju vara en hyggligt bra kompakt SUV med normal utrustning men till ett attraktivt pris. De har alltså inte gjort en dålig bil som de säljer billigt utan en så bra bil de kan som de säljer billigt. Den har dessutom fått 5 stjärnor på Euro-NCAP, två mer än VW mäktar med, vilket ”bevisar” tesen. Och det är ju bara början och jag kineserna kommer med bra och billiga bilar som kan konkurrera ut Europeiska varianterna.
Tar man norska priserna som en indikator så kommer varianten med sätesvärme landa på ca 333 000. Det är inte långt under 39 kWh Kona som MG själva ser som deras närmsta konkurrent. Ser man sedan recensioner av MG'n så inser man att det finns en del småsaker som definitivt går att göra bättre. Ett engelskt test nämnde att sätesvärmen var av eller jättevarm. Inga steg alltså. Laddluckan är minst sagt en dålig konstruktion, se ex Fully Charged testet som jag länkar tlll här. GUI'et är segt/gammaldags.



Säger inte att det är en dålig bil men jag skulle inte säga att den är jättebillig heller. Priset verkar matcha det man får.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:43
av cosmos
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm :|

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:51
av Zalman3
cosmos skrev:
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm :|
Det börjar blir allt mera luddigt vad som är original och vad som är kopia.
Och vad som är ett Europeiskt märke och vad som är kinesiskt.

Om nästan samma bil tillverkas i en kinesisk fabrik och ibland får den dekalen Volvo/Polestar, och ibland Geely.
Om då dubbelt så många får märket Geely, är Geely då originalet?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 13:57
av Zalman3
Zalman3 skrev:
cosmos skrev:
Jag kommer aldrig köpa en kinesisk bil tänkte jag skriva men kom på att jag är på väg att beställa en Polestar 2. Kinaägt bolag och kommer byggas i Kina. Hmmmm :|
Det börjar blir allt mera luddigt vad som är original och vad som är kopia.
Och vad som är ett Europeiskt märke och vad som är kinesiskt.

Om nästan samma bil tillverkas i en kinesisk fabrik och ibland får den dekalen Volvo/Polestar, och ibland Geely.
Om då dubbelt så många får märket Geely, är Geely då originalet?
EDIT:
Om BYD Daimler bygger flera Denza 400(nästan samma bil som Mercedes B-klass) än Mercedes B-klass.
Är då Denza 400 originalet?

EDIT2:
Även om det är en bil som tillverkas i Europa, men 60% av komponenternas värde kommer från Kina.
Är det ju kineser som tjänar mest pengar på den bilen.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 14:02
av Fredrik j
Hela bilinsustrin korsbefruktas. Inte ens kineserna vil ju ha kinesiska bilar om dom fritt får välja.

Européerna köper kopior från kina medans kineserna köper originalen från europa.
Så snurrigt det kan bli.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 14:15
av Zalman3
Kan tänka mig att 60% av bilens tillverkningskostnader för en Tesla S 2012, vad batterier från Panasonic.
Är då den Teslan en japansk bil?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 28 dec 2019 16:40
av bylund
Zalman3 skrev:
Kan tänka mig att 60% av bilens tillverkningskostnader för en Tesla S 2012, vad batterier från Panasonic.
Är då den Teslan en japansk bil?
Den var i alla fall så liten andel amerikansk att NAFTA inte var tillämpligt vid export till Kanada.

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 27 okt 2021 02:35
av Zalman3
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Screenshot_20211027-022154_Chrome.jpg
Medans Européerna har det kämpigt.

Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.

Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.

Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.

Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... tefabriken

Hur ska Européerna klara Kinas framfart?

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 27 okt 2021 06:35
av vigge50
Zalman3 skrev:
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Screenshot_20211027-022154_Chrome.jpg
Medans Européerna har det kämpigt.

Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.

Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.

Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.

Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... tefabriken

Hur ska Européerna klara Kinas framfart?
Men låt oss kolla i det lite längre perspektivet. Under 2019 så sålde BYD över 229 000 laddbara bilar och under första kvartalet i är endast 53 000, alltså backade de. Detta känns precis som jämförelsen som gjorde mellan Volkswagen och Tesla, man kollar i ett kort perspektiv för att få det att se ut som extrem bra tillväxt men zomar man ut och kollar i det längre perspektivet så ser man att tillväxten inte är lika god.

http://ev-sales.blogspot.com/2020/01/gl ... 9.html?m=0

Re: Slår kinesiska elbilar ut europeisk bilindustri?

Postat: 27 okt 2021 06:52
av Maw
Zalman3 skrev:
Kineserna rusar fram.
Exempel:
Screenshot_20211027-022154_Chrome.jpg
Medans Européerna har det kämpigt.

Volkswagens nya mardrömssiffra i jättefabriken.

Anläggningen i Wolfsburg har inte byggt så här få bilar på över 60 år, enligt nya uppgifter.

Volkswagens stora fabrik i hemstaden Wolfsburg har inte byggt så här få bilar sedan 1958, enligt uppgifter till nyhetsbyrån Reuters.

Hittills i år har bara 300 000 bilar tillverkats. Wolfsburgfabriken bygger bland andra Volkswagen Golf och Tiguan och har i genomsnitt byggt nästan 800 000 bilar årligen de senaste tio åren.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volks ... tefabriken

Hur ska Européerna klara Kinas framfart?
Måste du verkligen cherry-picka för att kunna "visa" din poäng? :roll: