De mackarna som ligger hos oss ligger i anslutning till matbutiker med bra öppettider. Det behöver så klart inte alltid vara så men jag misstänker ändå att många sådana här villaförorter har någon form av shoppingområde.Fredrik j skrev:Bensinmackar har ju förvandlats till dygnetruntöppna snabbköp med bra tillgänglighet eftersom man enkelt kan parkera. På många mackar här har antalet pumpar minskat. Jag tror det beror på att många gör som jag har gått över till. Tankar på automatstation men stannar ibland på bemannad för att köpa kaffe.
Dessutom har många städer en detaljplan som säger att bensinmackarna efter hand ska flyttas ut i industriområden i utkanterna av stan.
Covid-19 har säkert påverkat nu men generellt tror jag etablerade, bemannade mackar går helt ok.
Det är inte på bränslet man tjänar pengar.
Läget är ju avgörande.
Mackdöd
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Mackdöd
Driver sajten Car.info
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Mackdöd
Som nämnts tidigare så kan man ju snegla lite på Norge och hur det utvecklas där, inte helt lika
som Sverige såklart men...
som Sverige såklart men...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8155
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Mackdöd
Jag håller helt med, idag kan ju kanske dessa mackar överleva delvis på merförsäljning, när man ändå måste tanka så köper man en varmkorv, spolarvätska, torkarblad etc.Franz skrev:Jag tror att vi kommer se en ny slags mackdöd inom kort...
Jag bor i en ort som heter Kullavik. Den ligger precis söder om Göteborg och får nog beskrivas som väldigt välmående och dessutom omgiven av andra välmående områden. Här finns det gott om Teslor men inte bara det utan väldigt stor andel av de bilar som är nya är också laddbara. Vanligaste husformen är fristående villa där det inte är några som helst problem att ladda hemma och det tycker jag att alla laddhybridsägare verkar vara väldigt duktiga med. Visst finns det bilar av varierande åldrar här men det är väldigt många som har någon form av förmånsbil eller av andra skäl byter bil innan den blir allt för gammal.
Nu till min poäng... Vi har en bensinmack i närheten och sedan finns det en ungefär 6 km söder och en lika långt norrut. Även om de ligger längs en led måste en väldigt stor del av deras kunder vara folk som bor i området. Vad händer egentligen när folk i upptagningsområdet plötsligt drastiskt får minskad anledning att tanka före/efter jobbet. Jag fattar så klart att de haft det tufft på den fronten under pandemin men även utan den kommer man ju, i sådana här områden, tappar 2-siffriga %-tal av sin omsättning varje år. Hur länge håller man ut, som mackägare, när det går utför i en sådan hastighet utan vändning i sikte? Sedan när macken lägger ner och man plötsligt behöver planera sin tankning lär ju inte heller intresset öka för att skaffa ny bil som inte går att ladda.
D.v.s. jag tror att vi kommer se en ny våg av mackdöd just i sådana här områden.
När man laddar hemma så finns det ju ingen anledning öht att stanna till på väg till/från jobbet, och då blir det ju ingen merförsäljning.
Även om fossilmackarna skulle satsa stort på laddplatser så kommer det nog inte att funka i närheten av bostäder, det är nog bara längs stora vägar som mackar öht kommer att finnas i framtiden.
Mackarna som idag finns i närheten av där folk bor tror jag helt kommer att försvinna och ersättas av hemmaladdning och i viss mån "destinationsladdning" vid köpcentrum etc., platser där man ändå tillbringar längre stunder.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Mackdöd
Vi hade en mack som fick ett uppsving när matbutiken bredvid lade ned. När matbutiken uppstod men annan ägare dröjde det inte länge tills de klappade igen.
Tror de "mackar" som kommer klara sig är de som står på andra ben, exempelvis har vi en mycket framgångsrik mack som egentligen är ett bageri. (säljer semlor i rekord varje år direkt brevid e4). Där är det främst inte bensin folk stannar utan för annan påfyllning.
Tror de "mackar" som kommer klara sig är de som står på andra ben, exempelvis har vi en mycket framgångsrik mack som egentligen är ett bageri. (säljer semlor i rekord varje år direkt brevid e4). Där är det främst inte bensin folk stannar utan för annan påfyllning.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4461
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mackdöd
Intressant hur pandemin påverkar olika på olika ställen.
Jag som bor längre bort än förort till Stockholm men ändå på en plats där väldigt många jobbpendlat till Stockholm upplever att folk i större mån än tidigare har handlat lokalt. Många av de lokala företagen har fått ett uppsving under pandemin, bortsett från restauranger och liknande - även om jag i större mån än förut köper hem mat på lunchen.
En av sakerna som gjorde det lätt att motivera köp av ny bil istället för Tesla är också att vi sannolikt kommer köra mera bil till/från jobb i framtiden, kollektivtrafik känns inte så lockande längre. Samma sak med all slags kollektivt resande med tåg, flygplan osv faktiskt, undrar om det håller i sig och gäller för fler än oss. Då kommer det rulla på mera mil i bil.
Jag som bor längre bort än förort till Stockholm men ändå på en plats där väldigt många jobbpendlat till Stockholm upplever att folk i större mån än tidigare har handlat lokalt. Många av de lokala företagen har fått ett uppsving under pandemin, bortsett från restauranger och liknande - även om jag i större mån än förut köper hem mat på lunchen.
En av sakerna som gjorde det lätt att motivera köp av ny bil istället för Tesla är också att vi sannolikt kommer köra mera bil till/från jobb i framtiden, kollektivtrafik känns inte så lockande längre. Samma sak med all slags kollektivt resande med tåg, flygplan osv faktiskt, undrar om det håller i sig och gäller för fler än oss. Då kommer det rulla på mera mil i bil.
Model Y LR AWD 2022
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Mackdöd
Bilturismen lär nu få en renässans i samband med övergång till elfordon och Pandemin säger min kristallkula.jonasl skrev:Intressant hur pandemin påverkar olika på olika ställen.
Jag som bor längre bort än förort till Stockholm men ändå på en plats där väldigt många jobbpendlat till Stockholm upplever att folk i större mån än tidigare har handlat lokalt. Många av de lokala företagen har fått ett uppsving under pandemin, bortsett från restauranger och liknande - även om jag i större mån än förut köper hem mat på lunchen.
En av sakerna som gjorde det lätt att motivera köp av ny bil istället för Tesla är också att vi sannolikt kommer köra mera bil till/från jobb i framtiden, kollektivtrafik känns inte så lockande längre. Samma sak med all slags kollektivt resande med tåg, flygplan osv faktiskt, undrar om det håller i sig och gäller för fler än oss. Då kommer det rulla på mera mil i bil.

MVH
Re: Mackdöd
Det varierar säkert men att bemannade mackar i närheten av folk bor generellt skulle helt försvinna tror jag inte på. Möjligen drar dom ner försäljningen av drivmedel ännu mer och blir än mer fokuserade på snabbköp för resande samt samlingsplats för bilburen ungdom.fth skrev:
Mackarna som idag finns i närheten av där folk bor tror jag helt kommer att försvinna och ersättas av hemmaladdning och i viss mån "destinationsladdning" vid köpcentrum etc., platser där man ändå tillbringar längre stunder.
/fth
Så ser det ut här där jag bor och jag tror dagens Cirkle K mack går betydligt bättre än den kombinerade bensinmack och bilverkstad som låg på samma plats för 25år sedan.
Men det har också lagts ner bensinmackar. Förr fanns det ju flera stycken även inne i centrala stan och flera stycken ute i bostadsområden. Det är OK/Q8 och Cirkle K som blivit kvar och växt.
Bensinmackarna längs vägarna ser ju ut att gå bra. Kanske köps det mer kaffe, korv och grejor numera? Det ska ju käkas hela tiden.
Jag tror fler hade termosen med sig förr.
Jag tror också att bensinmackar i närheten av köpcentra med mataffär funkar bäst. Jag brukar tanka när vi är och handlar.
Sen tror jag att bilhandlarna även i fortsättningen kommer hålla sig med mack.
Re: Mackdöd
Jag tror inte att vi haft så stor påverkan av elbilsförsäljningen förens nu.Svenssons skrev:Data talar i alla fall inte emot det även ifall det kanske är för tidigt att dra några slutsatser. https://drivkraftsverige.se/statistik/f ... gsstallen/Franz skrev:D.v.s. jag tror att vi kommer se en ny våg av mackdöd just i sådana här områden.
Dock så håller jag helt med de i tråden som är inne på en stor förändring i vissa områden (medelklass+ villaområden), där antalet elbilar drastiskt stigit i antal under 2020. Redan nu så tycker jag att man kan se ett tydligt tecken på att Tesla nästan gått om antalet Porsche (som är en ganska vanlig bil i det medel+ område vi bor i), och ser allt mer PS2, e-tron och i-Pace. I takt med att fler ser fördelar med elbil, iaf. minst en ICE-bil i hushållen byts mot elbil, så kommer detta ha en chans att snabbt på bara ett par år kunna kraftigt minska kundunderlaget för de lokala bensinmackarna.
För mig ter det sig inte orimligt om att det inom 1-3 år skulle kunna vara så att hälften eller mer av alla hushåll i området har minst en elbil. Till det kommer att många idag redan har hybrider som för den dagliga pendlingen gör att de kan gå på 100% el in till stan. Skulle inte vara förvånad om detta inom tre år skulle kunna ge ett tapp på runt 30% i kundunderlag på bensinmackar i denna typ av områden som diskuteras här (friliggande hus i lite bättre välbeställda villaförorter som inte är får långt ifrån större svenska städer).
Finns det tre stycken besinmackar längs en huvudled som går igenom dessa villaområden, så skulle jag inte bli förvånad om det inom fyra år (kommer nog ta minst ett år innan ekonomin sviker och någon av ägarna tröttnar efter lokala priskrig och sviktande kundunderlag) så läggs en av dessa tre mackar ner.
Kan de sedan konvertera ifrån att bli bensinmack till dagligvaruhandel eller 7-11-liknande snabbställe med bra öppettider, beror nog mycket på hur den lokala konkurrensen med livsmedelsbutiker och existerande konkurrenter ser ut. Jag tror som andra att det kan bli tufft i vårt område och runt vår pendlarled (som redan har rätt gott om Hemköp, ICA och tom. lokala delikatessaffärer längs vägen och i de flesta villaområden). Då de flesta matbutiker i området redan har öppet 7-22, så tror jag att det blir tufft för en före detta bensinmack att göra den resan att konkurrera med dessa.
Precis som jag är övertygad om att infrastrukturen för elbilsladdning kommer bli massivt bättre inom 4-5 år, så är jag på samma sätt övertygad om att inom 5-7 år så kommer vi få se en tydlig början på mackdöden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4461
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Mackdöd
Intressant. På vår ö har nog Teslakvoten passerat Porschekvoten nu, och någon eTron finns det också. Och en Ferarri eller två. Alla grannar (som jag har koll på) som bytt bil senaste halvåret-året har köpt laddhybrider. Nu är det här också den mera välbärgade delen av staden tveklöst, men alla bilar blir ju begagnade och det ger en föraning om hur det ser ut generellt om 5-10 år.
Model Y LR AWD 2022
Re: Mackdöd
Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.martinot skrev:Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Ni verkar ju se en helt annan utveckling på senare år där ni pratar om mackdöd. Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9395
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mackdöd
Nyss försvann macken vid Bilia Haga Norra. Jag sörjer inte macken speciellt mycket, men på köpet försvann två olika besiktningsstationer och en biltvätt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Mackdöd
Ja, OK var ju t.o.m. under en period officiell ÅF för Volvodelar. De är fortfarande den kedja som har störst biltillbehörssortiment. På de andra så har de lite bilgrejer mest för syns skull, verkar det som. Senast jag behövde köpa en vanlig glödlampa till min släpvagn på en Cirkelkaffe så utbröt det stora diskussioner bland personalen om var deras lilla låda med glödlampor hade tagit vägen.Fredrik j skrev:Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.

Re: Mackdöd
Tror även besiktningsmarknaden kommer påverkas på sikt. Med elektrifieringen av fordonsflottan så måste vi självklart ha fortsatta besiktningar, men spår att de kommer bli mindre omfattande och mindre kostsamma då allt kring test och fokus på förbränningsmotorernas utsläpp och emissioner kommer att falla bort.
Marknaden kommer krympa, och kommer säkert på sikt bli färre besiktningsstationer som en följd av detta (men till skillnad från bensinmackar så kommer de ju fortsatt ha ett syfte och marknad kvar, om än med ett krympt omfång).
Marknaden kommer krympa, och kommer säkert på sikt bli färre besiktningsstationer som en följd av detta (men till skillnad från bensinmackar så kommer de ju fortsatt ha ett syfte och marknad kvar, om än med ett krympt omfång).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Utsläpp och emissioner är ju till största del en kontroll så inte check-engine lyser. Sen gör man ju en mätning på slutet men det är ju knappast den dominerande delen.martinot skrev:Tror även besiktningsmarknaden kommer påverkas på sikt. Med elektrifieringen av fordonsflottan så måste vi självklart ha fortsatta besiktningar, men spår att de kommer bli mindre omfattande och mindre kostsamma då allt kring test och fokus på förbränningsmotorernas utsläpp och emissioner kommer att falla bort.
Marknaden kommer krympa, och kommer säkert på sikt bli färre besiktningsstationer som en följd av detta (men till skillnad från bensinmackar så kommer de ju fortsatt ha ett syfte och marknad kvar, om än med ett krympt omfång).
Hur kommer man besikta självkörande funktioner level4 tro? Eller finns det inget behov?
Är en 15år gammal bil fortfarande säker och ska man helt förlita sig på bilens egen diagnos?
Kanske blir tillverkaren ålagd att besikta bilarna?
Re: Mackdöd
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Mackdöd
Sist jag skulle köpa en lite udda glödlampa åkte jag runt till mackarna och var även på mekonomen. När jag lite uppgivet hamnade på OK/Q8 hävdade han direkt att han hade lampan innan han hade sett den. Och mycket riktigt, sortimentet var imponerande.Jerker skrev:Ja, OK var ju t.o.m. under en period officiell ÅF för Volvodelar. De är fortfarande den kedja som har störst biltillbehörssortiment. På de andra så har de lite bilgrejer mest för syns skull, verkar det som. Senast jag behövde köpa en vanlig glödlampa till min släpvagn på en Cirkelkaffe så utbröt det stora diskussioner bland personalen om var deras lilla låda med glödlampor hade tagit vägen.Fredrik j skrev:Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
OK/Q8 har även den enda GDS-spolhallen inomhus här.
Re: Mackdöd
Man kan ju tänka sig att det är extra viktigt att bygga en tvätthall med godkänd rening om det är ett vattenskyddsområde.bonath skrev:
Re: Mackdöd
Förr i tiden när jag hade en äldre bensinbil, så var det ju mätningar som skedde på avgaserna, men det kan ju ha ändrats då det var länge sedan (de senaste bilarna så har vi bara haft leasing på max 36 månader, och därmed inte direkt behövt besiktiga bilarna).
Självkörande funktioner tror jag inte är något som kommer granskas på besiktningsstationer, utan mer nationella och (i vårt fall) europeiska myndigheter som granskar funktion och mjukvara på högre nivå.
Självkörande funktioner tror jag inte är något som kommer granskas på besiktningsstationer, utan mer nationella och (i vårt fall) europeiska myndigheter som granskar funktion och mjukvara på högre nivå.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Man gör fortfarande mätningar men det är en relativt kort inslag i besiktningen. Avgjort mest tid läggs på bilens hjulupphängningar. bromsar och belysning. Den delen kommer ju inte bli mindre omfattande i framtiden.martinot skrev:Förr i tiden när jag hade en äldre bensinbil, så var det ju mätningar som skedde på avgaserna, men det kan ju ha ändrats då det var länge sedan (de senaste bilarna så har vi bara haft leasing på max 36 månader, och därmed inte direkt behövt besiktiga bilarna).
Självkörande funktioner tror jag inte är något som kommer granskas på besiktningsstationer, utan mer nationella och (i vårt fall) europeiska myndigheter som granskar funktion och mjukvara på högre nivå.
Så du tror att biltillverkare ska kunna ta juridiskt ansvar för att en autonom bil fortfarande är säker utan att den inspekteras någonsin mer än när den är ny?
Tillverkarna vill naturligtvis förlita sig på självkontroll. Frågan är ju vad myndigheterna tycker.
Re: Mackdöd
Nja, allt beror på vad du definierar som "där du bor".Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.martinot skrev:Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Nej, bensinmackarna ligger självklart inte mitt bland våra våra privatbostäder i vårt villaområde, utan de olika mackarna ligger just längs lokalleden in till stan (där de alltid legat).
Idag har vi en ca 5 min bort, och sedan två till ca 11-13 min bort var (en söder ut och en norr ut längs lokalleden).
Nu när vi får allt mer elektrifierade fordon, både BEV och hybrider, så skulle jag inte bli förvånad om kundunderlaget minskar så mycket (låt oss gissa på 30%) om ett par 3-4 år, så att minst en av mackarna kommer på sikt tvingas läggas ner. Detta blir då bara början på den förestående mackdöden.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Ja det kommer nu ske förändringar. Som sagt tycker jag Cirkle K har satsat rätt. Det är den skylten jag gärna svänger in mot om jag får välja.martinot skrev:Nja, allt beror på vad du definierar som "där du bor".Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.martinot skrev:Mycket bra exempel! På just en sådan ö som du beskriver så skulle iaf. jag inte vilka vara ägare/delägare i någon bensinmack. Hade sålt av och gjort en exit så fort det var möjligt. Sedan kommer dessa ställen med denna typ av villaområden medel + som snabbt går över till minst en elbil, eller fler, per hushåll att bara att bli allt fler. Lägg sedan, som du är inne på, hybriderna som tillkommer som klarar en hel del vardagspendling och vardagsärenden utan att behöva tankas (iaf. mycket mer sällan än rena ICE-bilar).
I takt med att elbilar går ner i pris, och ICE upp i pris (iaf. med TCO med i beräkningen), så kommer även "medel -" och andra typer av villaområden längs städerna hänga på. Då blir det ytterligare en ny våg av sviktande kundunderlag för bensinmackarna.
Städerna kanske blir senare med elbilar då det är svårare att ladda om man har lägenhet. Men å andra sidan så är det inte lika vanligt med bilägande i stadscentrum, och inte heller många bensinmackar där (av miljö-säkerhetsskäl). Kvar blir väl några besinmackar utanför städerna, som kan serva stadsbor. Detta förutsatt att man inte helt förbjuder ICE-bilar i städerna (vilket jag tycker man kan göra med rätt servande åtgärder). Gör man det, så kommer mackarna även precis runt städerna drabbas, och ytterligare spä på mackdöden.
Allra längst kvar blir mackarna längs de stora nationella transportlederna. Både för att serva tung transporttrafik, även för att det troligen är där som vanliga privatpersoner allra längst kommer ha nytta av ICE-bil på semester och långresor. Men hur länge de kan hålla ut, innan även de kommer minska i antal, har jag svårt att gissa på. Men det kommer, även om mackdöden blir klart efter de andra som diskuterats ovan.
De enda mackar som kan överleva på sikt längs de stora allfartsvägarna, är de som börjar att erbjuda elbilsladdning genom att investera i laddstationer med hög effekt, och med bra omkringliggande service. Men det kräver en hög kapitialinvestering, och som även gäller att man vågar statsa stort och i tid (annars så kommer man ha tappat momentum på marknaden jämfört med konkurrenterna).
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Nej, bensinmackarna ligger självklart inte mitt bland våra våra privatbostäder i vårt villaområde, utan de olika mackarna ligger just längs lokalleden in till stan (där de alltid legat).
Idag har vi en ca 5 min bort, och sedan två till ca 10 min bort var (en söder ut och en norr ut längs lokalleden).
Nu när vi får allt mer elektrifierade fordon, både BEV och hybrider, så skulle jag inte bli förvånad om kundunderlaget minskar så mycket (låt oss gissa på 30%) om ett par 3-4 år, så att minst en av mackarna kommer på sikt tvingas läggas ner.
Hade varit intressant med statistik hur många av kunderna som verkligen tankar på dom bemannade stationerna. Givetvis varierar det säkert med vilken station man pratar om.
När man tittar på mackarna längs europavägarna skulle jag tro det finns en ganska stor grupp som bara stannar för kaffe och toaletten.
Re: Mackdöd
Längs de stora europavägarna så tror jag du har helt rätt (är också de som kommer finna kvar längst), men misstänker att det inte är så många som stannar för kaffe eller toalett på de lokala bensinmackarna som ligger 5-10 minuter från hemmet.Fredrik j skrev:Hade varit intressant med statistik hur många av kunderna som verkligen tankar på dom bemannade stationerna. Givetvis varierar det säkert med vilken station man pratar om.
När man tittar på mackarna längs europavägarna skulle jag tro det finns en ganska stor grupp som bara stannar för kaffe och toaletten.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Vi har ganska gott om både närbutiker (typ mindre Hemköp med 3 min bilväg och 10 min gångväg), men även nära till mycket större Hemköp (5-6 min bilväg) och ICA Kvantum, samt lite fiskbilar, enklare restauranger (sushi, thai, pizza, italienskt, husman) och även några delikatessbutiker på olika platser/småcentrum längs vår lokalväg. Så finns väldigt gott om butiker med bra sortiment, god service och hyfsade öppettider inom 10-15 minuters bilradie. Alla dessa livsmedelsbutiker har öppet minst 07-22.Fredrik j skrev:Har ni bensinmackar i villaområden fortfarande där du bor? Här försvann dom för ganska många år sedan tillsammans med närbutikerna. Kvar är i stort sett bara pizzerior.
Jag tror aldrig jag har känt ett behov av att tanka bilen i närheten av bostaden.
Dom mackar som finns kvar här ligger i anslutning till genomfartsleder och skolor.
Ni verkar ju se en helt annan utveckling på senare år där ni pratar om mackdöd. Jag tycker mig se att aktörer som Cirkle K har stärkt sin ställning när man lämnade det klassiska bilrelaterade sortimentet och gått över på mer kiosksortiment. Tidigare kunde man ju t.o.m. köpa reservdelar på OK-macken.
Så jag kan absolut inte klaga på servicen gällande matbutiker, och tror personligen att det kan bli väldigt tufft för framtida fd. bensinmackar att konvertera till det här som du föreslår (med det återstår ju att se). Isf. får de erbjuda tex. dygnet runt öppet för att ha någon USP över ICA och Hemköp-butikerna, men jag misstänker att det nog inte finns marknad och kundunderlag för något sådant här i villaområdena (kanske fungerar inne i städerna).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Mackdöd
Jag tror fördelen är tillgängligheten hos mackarna. Att man kan stanna nästan precis utanför och hoppa in.
Ofta ligger ju mackarna i närheten av nån snabbmatskedja vilket iallafall här skapar något av en samlingsplats för "bilburen ungdom".
Ofta ligger ju mackarna i närheten av nån snabbmatskedja vilket iallafall här skapar något av en samlingsplats för "bilburen ungdom".