Sida 45 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 16:35
av Fredrik j
Laban skrev:
Vi kommer att få se mycket av detta från svenska journalister. Här gillar vi Volvo.. Dessutom är många rätt konservativa. Ta ex mr Collin som gillar sin diesel , vill ha knappar istället för touch osv.

När det gäller byggkvalitet specifikt så är jag lite nyfiken på vad exakt som är så ofantligt mycket bättre. Mindre glipor mellan panelerna osv ?
Notera att provkörningen är gjord av tyska Automotorsport och sedan översatt till svenska.
Jag tycker det ofta märks på språket som blir lite osvenskt, känsloladdat.

Även om Alrik flikar in en text där han ju bara beskriver sin känsla. Det är väl bland dom som känner igen sig Polestar kommer hitta sina kunder.

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 16:53
av Walker
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 17:35
av Laban
Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 18:00
av Legato
Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.

Japp! Det är såklart jätteviktigt för Tesla att konkurrerande elbilar lyckas!

För mig är det uppenbart att Model 3 är helt överlägsen PS2, men det är ju superbra om det finns en massa som anser motsatsen och därmed påskyndar transformationen till eldrift.

Ju snabbare transformationen till eldrift går, desto bättre kommer det gå för Tesla såklart. Tesla kommer tappa marknadsandelar, men den total försäljningen kommer fortsätta växa väldigt snabbt.

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 19:13
av Fredrik j
Laban skrev:
Walker skrev:
Det är väl kul om det kommer fler bra elbilar.
Alla tycker olika. Jag skulle t ex aldrig köpa en Ipace, e-tron eller Polestar 1,2,3 eller 4, kanske en ID3.
Men varför? Jag är ju såååå sjuuuuukt nöjd med min Tesla3.
Låt andra göra som de vill. Marknaden är tillräckligt stor för alla än så länge.
Håller med, men det kan vara liiite väl mycket klagomål på Tesla ibland. Speciellt från mer traditionella media i Sverige. Men ok, som norrlänning är man väl lite extra beskyddande då med tanke på att det faktiskt inte går att köpa något annat än Tesla häruppe. Om man inte är riktigt hårdnackad elbilsentusiast och gillar 11 kW laddare förstås.
Det är väl betydligt vanligare att teslaägare klagar på fossilbilar?

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 20:14
av HelectriC
Hmmm....

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 21:42
av Laban
HelectriC skrev:
Hmmm....
Haha, ok, om jag räknar bort rena pendlingsbilar då.

Re: Polestar 2

Postat: 12 nov 2019 21:43
av Laban
Fredrik j skrev:
Det är väl betydligt vanligare att teslaägare klagar på fossilbilar?
Ingen som bryr sig om sektmedlemmar så det har mindre betydelse ur ett journalistiskt perspektiv :-)

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 06:44
av Bjelke
Laban skrev:
HelectriC skrev:
Hmmm....
Haha, ok, om jag räknar bort rena pendlingsbilar då.
Du är väl helt enkelt en "riktigt hårdnackad elbilsentusiast" ;)
Jag måste nog säga att jag tillhörde den gruppen också förut, hade 10 mil till jobbet och körde då en Leaf 24 1:a generationen dvs utan värmepump och lite
kortare räckvidd än dom senare... Pust, det var ingen lek på vintern kan jag säga... När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 07:08
av Jerker
Ska bli intressant att se hur lång tid det tar till Malmö, nu när jag kör Tesla. Med Zoen tog det runt 10 timmar, vilket var ungefär det dubbla mot en fossilbil. Jag har länge betraktats som galen, inte minst av min hustru. Det enda som har fått henne att göra mig sällskap på de resorna har varit att hon sluppit använda sin bil, samt att vi laddade gratis med Zoen på de 22 kW-stolpar som trots allt finns längs vägarna till Malmö. :D

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 07:11
av Laban
Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 07:17
av Jerker
Laban skrev:
Bjelke skrev:
När man måste använda isskrapa på INSIDAN av vindrutan då snackar vi
hardcore :lol: (fy faen va ovärt det var asså)
Frun var lite åt det hållet när vi körde Outlander PHEV. Satt och frös i bilen för att kunna köra så långt på el som möjligt. Jag orkade inte det själv. Hon är också orsaken till att vi behöll Zoe'n, hon vägrar köra bensin/dieselbil. Dock ingen nörd som jag när det gäller det tekniska.

Men för att återgå till ämnet. Polestar 2 har mycket som är rätt, förutom allt elbilsmässigt som trefasladdning, snabbladdning, räckvidd så verkar man ha satsat mycket på UI delen. De verkar ha förstått att det inte duger med något som ser ut som en gammal Nokia telefon designmässigt. Det tror jag är ett måste om man ska kunna konkurrera med Tesla globalt. Det är en sak att sälja bilar i Sverige, en sak i USA, Kina osv. Se på Teslas nuvarande konkurrenter. När svenska journalister åkte söderut och testade e-Tron kom det superlativ på superlativ, den dolde vikten mycket bättre än Tesla, roligare att köra, byggkvaliteten förstås överlägsen osv. Men det verkar inte som att marknaden håller med. Frågan är om den gör det med Polestar 2. För svensk del måste man fixa snabbladdningsnätverket och göra det nu. Inte om tre år. Samma gäller nog globalt. Helheten måste fungera, nätverket, betalsystem, kostnad..
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 07:29
av Laban
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Bild

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 07:45
av Jerker
Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 09:01
av Stevvee
Jerker skrev:
Laban skrev:
Jerker skrev:
Men har inte Audi fortfarande leveransproblem? Vi kan inte veta vad marknaden tycker förrän det finns lika stor tillgång på e-Tron som på X, som man väl ska jämföra den med.
Ökade leveransproblem i så fall:

Alternativt kanske de prioriterar den europeiska marknaden.
Det är ju flera månaders leveranstid i Europa. Man får väl se på antalet tillverkade för att förstå hur det ser ut. Om de vidgat till leveranser på fler marknader så sjunker antalet per marknad om de inte får upp produktionshastigheten.
Enligt E-tron trådar så har man problem med 55 modellen och försöker istället leverera 50 modellen istället som har annat batteripack. Den är kraftigt rabatterad.

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 22:51
av Moelito
Stevvee skrev:

Enligt E-tron trådar så har man problem med 55 modellen och försöker istället leverera 50 modellen istället som har annat batteripack. Den är kraftigt rabatterad.
Stämmer med vad jag hört, dvs att de inte får fram batteripack till 55:an och säljer i stort sätt endast 50 för tillfället.

De har tydligen även leveransstopp på de virtuella backspeglarna pga av icke åtgärdade problem så antar att 55 Proline Advanced definitivt inte går att beställa just nu.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 23:34
av Fredrik j
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 23:35
av HelectriC
Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?

Re: Polestar 2

Postat: 13 nov 2019 23:49
av LarsL
HelectriC skrev:
Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?
Låda som låda ;)

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 00:43
av Moelito
Fredrik j skrev:
Virtuella backspeglar är ju förmodligen en mardröm att ASIL-klassificera.
[OFF-TOPIC]
Ja skoja inte, glad att jag inte är involverad i det projektet. Undrar vilken klassificering de kör på, D? Svårt att se att de kan komma undan med B men kan ju ha fel.

Har haft problem med *speglarna" på min e-tron men det finns ingen uppdatering att få än som åtgärdar problemet.
[/OFF-TOPIC]
HelectriC skrev:
Kanske bättre att skriva om etron i eTron-tråden?
Du har självklart rätt!

Tillbaka till ämnet, var inne på en P2:a men den kommer lite för sent då kontraktet precis gick ut på tjänstebilen. Den ser ju onekligen bra ut på pappret. Ska bla bli väldigt intressant att se hur VCC har kommit runt begränsningarna i Android Automotive.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 19:27
av Magfo
Äntligen lite ny info...

Privatleasing Polestar 2

Progressiv är inte bara ett ord för oss, utan en filosofi som genomsyrat allt vi gör. Både utvecklingen av våra bilar, och hur vi ser på ägandet av en Polestar. Du kommer kunna köpa, abonnera, nyttja den som tjänste- eller förmånsbil och nu också privatleasa din Polestar 2.

Du kan privatleasa en Polestar 2 för 5 499 sek/månad*, vid 36 månader, 1 500 mil/år och 20% kontantinsats. Inklusive tre års fri originalservice och underhåll, samt hämta-/lämna vid service.

Polestar 2 uppfyller kraven för en klimatbonus på 60 000 sek vilket reducerar månadspriset med 1 667 sek/månad till 3 832 sek/månad. Mer information finns på Transportstyrelsens site

Även förmånsvärdet är nu fastställt för Polestar 2. Det är 3 761 sek/månad och innebär ett förmånsvärde på 2 070 kronor netto vid 55 % marginalskatt.

*Priset är baserat på Polestar 2 med Void exteriör, WeaveTech interiör, samt 19 tums fälgar. 659 000 sek vid kontantköp.

Läs mer

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 19:34
av Surfaren
Magfo skrev:
Äntligen lite ny info...
3832/mån låter inte så hemskt, men lägger man till insatsen delad på 36 blir det nästan 7500/mån. Äsch.

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 19:52
av dd88
Sjukt ovärt.

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 19:57
av filippb
Tycker det bara är krångligt med leasing. Har man möjlighet att ta ett lån så är det ju mycket smidigare och du bestämmer själv hur länge du vill ha bilen.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 22:10
av Leo
Tycker det är fult att ange 5499kr/mån och sen kontantinsats på 20%. Då det kostnaden är 9160kr/mån utan kontantinsats.

Varför inte 99% i kontantinsats och sen 179kr/mån osv.

Är ju som att säga att en HYRESLÄGENHET har en hyra på endast 4995kr/mån MEN du måste också betala en engångshyra i förskott på 120000kr som är borta om tre år...

Kontantinsats på privatleasing tycker jag helt klart borde förbjudas i marknadsföringen så att man alltid måste ange verklig kostnad. Ungefär som på mobilabbonemang, jämförpris i matbutiker, effektiva räntan osv.