Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen :D
På några av vägarna som jag kör mycket på skulle Porschen var riktigt riktigt jäkla kul att köra :mrgreen: visst, Teslan
är också kul men mest för att den kan accelerera UT ur kurvorna löjligt bra, men den är helt klart för tung för
att ta kurvorna bra även om den låga tyngdpunkten kompenserar för det helt okej :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Jag tror inte ens vi ska ge oss in i att jämföra M3och Taycan, det är verkligen som äpplen och päron. Bara glöm det :D
Det är som att någon som är intresserad av en Porsche 911 plötsligt skulle gå till Mazda och fundera på en Miata istället :lol:
Va?

S och Taycan är verkligen som äpplen och päron.

3 och Taycan har mycket mer likheter.

Precis som du skrev så är ju S en stor och relativt osmidig bil. På intet sätt en sportbil...

3 är väldigt mycket sportigare. Mer direktstyrd, mer agil, smidigare... Säkert inte lika sportig som Taycan men väldigt mycket närmare än S. 3 har också ungefär samma innerutrymme som Taycan. Bagage så har 3 förvisso större än Taycan, men det är bra mycket närmare i storlek än S gigantiska bagage.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så :D
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är väl ändå ganska många som kombinerar tesla och porsche i garaget? Frågan är ju om dom flesta gör det för att porsche saknar alternativ till model S eller för att tesla saknar alternativ till 911?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

metchristian skrev:
Synd att de inte hade taycan på elbilsmässan...
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Överhuvudtaget var det i mässans infofolder väldigt lite Tesla.... typ noll.
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Mvh en av de några = fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Walker skrev:
metchristian skrev:
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar ich helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tror de inte vill lägga ner några pengar på reklam, där som skon klämmer tror jag.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Jag är intresserad av Taycan (om än mer måttligt sedan priserna kom) och jag kör och kommer fortsätta köra Model 3. Att jag skulle vara ensam verkar extremt osannolikt.

Är ganska säker på att Porsche-ägare är mer intresserade av körglädje än "Svensson". Därmed är de också rimligtvis mer intresserade av Model 3 än av Model S.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Det är väl ändå ganska många som kombinerar tesla och porsche i garaget? Frågan är ju om dom flesta gör det för att porsche saknar alternativ till model S eller för att tesla saknar alternativ till 911?
Finns garanterat en stor överlappning. Det är inte för inte som Porsche lagt mycket pengar på att targeta Tesla-ägare.

Sen finns det gott om extremt lojala ägare av respektive märke som aldrig skulle tänka sig byta, men som nämnt finns det också flera som antingen har en av varje idag, eller som absolut skulle kunna tänka sig ha en av varje.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Walker skrev:
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
Hans teori var dock att Taycanintressenter skulle kunna tänka sig Model S, men inte Model 3... För mig uppenbart att det är felaktigt, men det var alltså teorin.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

metchristian skrev:
Walker skrev:
metchristian skrev:
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar ich helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tror de inte vill lägga ner några pengar på reklam, där som skon klämmer tror jag.
Det där är en gammal kvarleva från en annan tid, Tesla lägger väldigt lite pengar på reklam, men desto mer på marknadsföring. Inte lika mycket som de etablerade märkena, men fortfarande långt ifrån ”ingenting”.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
metchristian skrev:
Walker skrev:
metchristian skrev:
Det där är en gammal kvarleva från en annan tid, Tesla lägger väldigt lite pengar på reklam, men desto mer på marknadsföring. Inte lika mycket som de etablerade märkena, men fortfarande långt ifrån ”ingenting”.
Vad är skillnaden på reklam och marknadsföring?
Och var hamnar alla dessa marknadsföringspengar menar du?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Reklam är köpta annonser och sponsringar, vilket Tesla inte gör. Men de ordnar evenemang, gör saker på sociala medier, värvningsprogram o s v. Det är definitivt marknadsföring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jo det är sant, värvningsprogrammet kostar en bra slant.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

HelectriC skrev:
Jag är nog ett levande exempel även om inte någon sålt in det till mig utan jag gjort valet helt på egen hand :D

Hade en 991 Carrera 4S tidigare och har även kört min kompis 992 Carrera 4S vid flera tillfällen senaste året. Jag har då inte blivit sugen på att byta min M3P av flera anledningar och utanför bankörning så vinner Teslan i min värld när man ser det från ett helhetsperspektiv och viktar för/nackdelar.

Varit inne på att köpa en Taycan och jag gillar den verkligen, men tycker inte den motiverar dubbla priset mot min M3P och dessutom tycker jag det är skönt att köra lite mer under radarn i en Tesla. Har också gått och tröttnat på alla 1000 val man måste göra när man beställer. Så sjukt skönt att slippa det med Teslan. Väl färg = klart och allt ingår.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Den inredningen och designen som en Tesla M3 har tror jag inte appellerar till de flesta Taycanintressenter. Att det finns en handfull här på forumet som tycker det är två likvärdiga bilar tror jag är en parentes. Sen allt man kan välja till en Porsche, som inte finns till Tesla, gör nog också att många inte har båda de bilarna på önskelistan samtidigt. När den ena dessutom kostar väldigt mycket mindre än den andra, så tror jag loppet är kört. M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Den inredningen och designen som en Tesla M3 har tror jag inte appellerar till de flesta Taycanintressenter. Att det finns en handfull här på forumet som tycker det är två likvärdiga bilar tror jag är en parentes. Sen allt man kan välja till en Porsche, som inte finns till Tesla, gör nog också att många inte har båda de bilarna på önskelistan samtidigt. När den ena dessutom kostar väldigt mycket mindre än den andra, så tror jag loppet är kört. M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Tror inte det finns en enda "här på forumet" som anser att Taycan och Model 3 är två likvärdiga bilar. Tror inte heller det finns en enda som anser att Taycan och Model S är två likvärdiga bilar. Model S har inte fler tillval än Model 3, så där finns inte heller någon koppling.

Alla tre bilar har olika styrkor och svagheter, men för mig är det tydligt att 3 och Taycan har mycket mer likheter än 3 och S.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Dom är nischprodukter bägge två.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

helix skrev:
Har också gått och tröttnat på alla 1000 val man måste göra när man beställer. Så sjukt skönt att slippa det med Teslan. Väl färg = klart och allt ingår.
Same. Tyckte förr det var intressant att konfigurera olika modeller på tillverkarnas siter.
Nu? Orka.

Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Walker skrev:
Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Räknar vi fysiska exemplar av riktiga elbilar (dvs inga hybrider) på hela mässgolvet så var det nog inte långt ifrån hälften Tesla. Förutom Teslas egen monter med 3 bilar (om jag minns rätt) så fanns det Teslor hos många andra utställare. Kanske lite tunt med Tesla just i mässans annonstidning, men Tesla ville kanske helt enkelt inte lägga pengar på det. I vilket fall ingen brist på deras bilar på mässgolvet.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Surfaren skrev:
Walker skrev:
Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Räknar vi fysiska exemplar av riktiga elbilar (dvs inga hybrider) på hela mässgolvet så var det nog inte långt ifrån hälften Tesla. Förutom Teslas egen monter med 3 bilar (om jag minns rätt) så fanns det Teslor hos många andra utställare. Kanske lite tunt med Tesla just i mässans annonstidning, men Tesla ville kanske helt enkelt inte lägga pengar på det. I vilket fall ingen brist på deras bilar på mässgolvet.

Räcker ju med att kolla i garaget mos så var det ju hur många teslor som helst! Vid nedre garaget -1 vid laddstationer så va det ju ca 8-9 av 13laddplatser typ (har ej koll på exakt antal) men va inte många andra elbilar, någon Nissan leaf o Zoe...
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt.... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :roll:
Ja. Volvo är ju en mycket liten tillverkare och globalt är dom också att se som nischprodukter även om bilarna är konventionellare än både model3 och taycan.
Definitionen på om en bil är en nischprodukt eller inte hänger ju inte om man tillverkar fler eller färre än volvo.
Skriv svar