Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen
På några av vägarna som jag kör mycket på skulle Porschen var riktigt riktigt jäkla kul att köra visst, Teslan
är också kul men mest för att den kan accelerera UT ur kurvorna löjligt bra, men den är helt klart för tung för
att ta kurvorna bra även om den låga tyngdpunkten kompenserar för det helt okej
Jag tror inte ens vi ska ge oss in i att jämföra M3och Taycan, det är verkligen som äpplen och päron. Bara glöm det
Det är som att någon som är intresserad av en Porsche 911 plötsligt skulle gå till Mazda och fundera på en Miata istället
Va?
S och Taycan är verkligen som äpplen och päron.
3 och Taycan har mycket mer likheter.
Precis som du skrev så är ju S en stor och relativt osmidig bil. På intet sätt en sportbil...
3 är väldigt mycket sportigare. Mer direktstyrd, mer agil, smidigare... Säkert inte lika sportig som Taycan men väldigt mycket närmare än S. 3 har också ungefär samma innerutrymme som Taycan. Bagage så har 3 förvisso större än Taycan, men det är bra mycket närmare i storlek än S gigantiska bagage.
Det är väl ändå ganska många som kombinerar tesla och porsche i garaget? Frågan är ju om dom flesta gör det för att porsche saknar alternativ till model S eller för att tesla saknar alternativ till 911?
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Överhuvudtaget var det i mässans infofolder väldigt lite Tesla.... typ noll.
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Mvh en av de några = fanboy.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Överhuvudtaget var det i mässans infofolder väldigt lite Tesla.... typ noll.
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar ich helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Mvh en av de några = fanboy.
Tror de inte vill lägga ner några pengar på reklam, där som skon klämmer tror jag.
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Jag är intresserad av Taycan (om än mer måttligt sedan priserna kom) och jag kör och kommer fortsätta köra Model 3. Att jag skulle vara ensam verkar extremt osannolikt.
Är ganska säker på att Porsche-ägare är mer intresserade av körglädje än "Svensson". Därmed är de också rimligtvis mer intresserade av Model 3 än av Model S.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
Det är väl ändå ganska många som kombinerar tesla och porsche i garaget? Frågan är ju om dom flesta gör det för att porsche saknar alternativ till model S eller för att tesla saknar alternativ till 911?
Finns garanterat en stor överlappning. Det är inte för inte som Porsche lagt mycket pengar på att targeta Tesla-ägare.
Sen finns det gott om extremt lojala ägare av respektive märke som aldrig skulle tänka sig byta, men som nämnt finns det också flera som antingen har en av varje idag, eller som absolut skulle kunna tänka sig ha en av varje.
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Varför så hånfull? Jag tror nog inte det är så otänkbart. Är ju en del på det här forumet som verkligen har råd med annat som ändå väljer Tesla.
Jag tror också att det är svårt att få en äkta Porschefantast att ta i en Tesla med tång ens. Tesla är ju inget ”riktigt” bilmärke, det är en rullande pruttkudde.
Hans teori var dock att Taycanintressenter skulle kunna tänka sig Model S, men inte Model 3... För mig uppenbart att det är felaktigt, men det var alltså teorin.
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Överhuvudtaget var det i mässans infofolder väldigt lite Tesla.... typ noll.
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar ich helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Mvh en av de några = fanboy.
Tror de inte vill lägga ner några pengar på reklam, där som skon klämmer tror jag.
Det där är en gammal kvarleva från en annan tid, Tesla lägger väldigt lite pengar på reklam, men desto mer på marknadsföring. Inte lika mycket som de etablerade märkena, men fortfarande långt ifrån ”ingenting”.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Vad jag kunde se fanns ingen Tesla för provkörning där heller (visserligen i MoS ett stenkast bort, då på riktig väg)
Överhuvudtaget var det i mässans infofolder väldigt lite Tesla.... typ noll.
Det märket är verkligen en vägdelare, avskydd av många, älskad av några. Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar ich helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Mvh en av de några = fanboy.
Tror de inte vill lägga ner några pengar på reklam, där som skon klämmer tror jag.
Det där är en gammal kvarleva från en annan tid, Tesla lägger väldigt lite pengar på reklam, men desto mer på marknadsföring. Inte lika mycket som de etablerade märkena, men fortfarande långt ifrån ”ingenting”.
Vad är skillnaden på reklam och marknadsföring?
Och var hamnar alla dessa marknadsföringspengar menar du?
Reklam är köpta annonser och sponsringar, vilket Tesla inte gör. Men de ordnar evenemang, gör saker på sociala medier, värvningsprogram o s v. Det är definitivt marknadsföring.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag tror du får svårt att sälja in M3 till någon som är intresserad av Taycan, om vi säger så
Jag är nog ett levande exempel även om inte någon sålt in det till mig utan jag gjort valet helt på egen hand
Hade en 991 Carrera 4S tidigare och har även kört min kompis 992 Carrera 4S vid flera tillfällen senaste året. Jag har då inte blivit sugen på att byta min M3P av flera anledningar och utanför bankörning så vinner Teslan i min värld när man ser det från ett helhetsperspektiv och viktar för/nackdelar.
Varit inne på att köpa en Taycan och jag gillar den verkligen, men tycker inte den motiverar dubbla priset mot min M3P och dessutom tycker jag det är skönt att köra lite mer under radarn i en Tesla. Har också gått och tröttnat på alla 1000 val man måste göra när man beställer. Så sjukt skönt att slippa det med Teslan. Väl färg = klart och allt ingår.
Den inredningen och designen som en Tesla M3 har tror jag inte appellerar till de flesta Taycanintressenter. Att det finns en handfull här på forumet som tycker det är två likvärdiga bilar tror jag är en parentes. Sen allt man kan välja till en Porsche, som inte finns till Tesla, gör nog också att många inte har båda de bilarna på önskelistan samtidigt. När den ena dessutom kostar väldigt mycket mindre än den andra, så tror jag loppet är kört. M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den inredningen och designen som en Tesla M3 har tror jag inte appellerar till de flesta Taycanintressenter. Att det finns en handfull här på forumet som tycker det är två likvärdiga bilar tror jag är en parentes. Sen allt man kan välja till en Porsche, som inte finns till Tesla, gör nog också att många inte har båda de bilarna på önskelistan samtidigt. När den ena dessutom kostar väldigt mycket mindre än den andra, så tror jag loppet är kört. M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Tror inte det finns en enda "här på forumet" som anser att Taycan och Model 3 är två likvärdiga bilar. Tror inte heller det finns en enda som anser att Taycan och Model S är två likvärdiga bilar. Model S har inte fler tillval än Model 3, så där finns inte heller någon koppling.
Alla tre bilar har olika styrkor och svagheter, men för mig är det tydligt att 3 och Taycan har mycket mer likheter än 3 och S.
Har också gått och tröttnat på alla 1000 val man måste göra när man beställer. Så sjukt skönt att slippa det med Teslan. Väl färg = klart och allt ingår.
Same. Tyckte förr det var intressant att konfigurera olika modeller på tillverkarnas siter.
Nu? Orka.
Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Räknar vi fysiska exemplar av riktiga elbilar (dvs inga hybrider) på hela mässgolvet så var det nog inte långt ifrån hälften Tesla. Förutom Teslas egen monter med 3 bilar (om jag minns rätt) så fanns det Teslor hos många andra utställare. Kanske lite tunt med Tesla just i mässans annonstidning, men Tesla ville kanske helt enkelt inte lägga pengar på det. I vilket fall ingen brist på deras bilar på mässgolvet.
Att slå ett slag för elbilismen med en hel mässa och hurra för alla kanskebilar och helt utelämna det största märket inom nischen... är det helt seriöst?
Tesla kommer inte försvinna bara för att man ignorerar dem.
Räknar vi fysiska exemplar av riktiga elbilar (dvs inga hybrider) på hela mässgolvet så var det nog inte långt ifrån hälften Tesla. Förutom Teslas egen monter med 3 bilar (om jag minns rätt) så fanns det Teslor hos många andra utställare. Kanske lite tunt med Tesla just i mässans annonstidning, men Tesla ville kanske helt enkelt inte lägga pengar på det. I vilket fall ingen brist på deras bilar på mässgolvet.
Räcker ju med att kolla i garaget mos så var det ju hur många teslor som helst! Vid nedre garaget -1 vid laddstationer så va det ju ca 8-9 av 13laddplatser typ (har ej koll på exakt antal) men va inte många andra elbilar, någon Nissan leaf o Zoe...
M3 är mer en folkbil och Taycan är en nischprodukt.
Dom är nischprodukter bägge två.
Model 3 närmar sig snabbt hela Volvos samlade produktion per år, så ja det är säkert bara en nischprodukt....
Ja. Volvo är ju en mycket liten tillverkare och globalt är dom också att se som nischprodukter även om bilarna är konventionellare än både model3 och taycan.
Definitionen på om en bil är en nischprodukt eller inte hänger ju inte om man tillverkar fler eller färre än volvo.