Sida 45 av 74

Re: VW ID.4

Postat: 17 jul 2021 22:36
av Fredrik j
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.

Re: VW ID.4

Postat: 17 jul 2021 22:54
av martinot
Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)

Re: VW ID.4

Postat: 17 jul 2021 23:02
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)
Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.

Re: VW ID.4

Postat: 17 jul 2021 23:36
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig. :)
Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.
Testa eventuellt även systermodellen till ID4 från Skoda, Enyaq (många upplever den som mer premium och lite mindre plastig).

Re: VW ID.4

Postat: 17 jul 2021 23:42
av Fredrik j
Jag väntar på sedanerna.

Re: VW ID.4

Postat: 23 jul 2021 14:22
av Dodde
Någon som fått den senaste uppdateringen? 2.3 del 1?

Re: VW ID.4

Postat: 26 jul 2021 18:04
av Hoppsan_84
Hoppsan_84 skrev:
I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!

Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.

Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?

Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.

Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.

Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.

Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.

Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.

Re: VW ID.4

Postat: 26 jul 2021 18:44
av martinot
Hoppsan_84 skrev:
Hoppsan_84 skrev:
I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!

Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.

Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?

Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.

Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.

Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.

Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.

Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.
Har ni provat att starta om elektroniken/programvaran?

Kan vara värt att testa (tills VAG fått ut en uppdatering som löser det mer permanent). Läst att detta skall ha hjälpt många.

Re: VW ID.4

Postat: 26 jul 2021 18:46
av martinot



Re: VW ID.4

Postat: 27 jul 2021 13:09
av taliz
Körde 42 mil med kåpsläp igår. Inga problem, kändes mkt stabilt.
Höll 100-110 för det mesta och då drog den ca 320wh/km.

Re: VW ID.4

Postat: 30 jul 2021 22:11
av lloydfabege
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?

Re: VW ID.4

Postat: 30 jul 2021 22:19
av Zalman3
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.

Re: VW ID.4

Postat: 30 jul 2021 22:23
av lloydfabege
Zalman3 skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.

Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Aha, just ja, begreppsförvirring hos mig, tack!

Re: VW ID.4

Postat: 30 jul 2021 22:44
av martinot
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 10:42
av taliz
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 10:52
av martinot
taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 11:38
av taliz
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 11:40
av chaffis75
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:
Såg den här videon:

Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 11:55
av taliz
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:

Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.

e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 14:14
av lloydfabege
Hittar den inte precis nu men har sett en youtube-intervju med Skodas produktchef eller liknande som bekräftade att Enyaq OCH ID4 skulle få laddeffekt 170 kW i en uppdatering, tidpunkt oklar men senare i år har jag för mig.

Edit: han uppgav endast att det skulle bli snabbare laddning i en uppdatering, inte just 170 kW.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 14:23
av Zalman3

Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 14:30
av taliz
Zalman3 skrev:

Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Den där artikeln säger att sportback skulle komma senare, och med 100kwh från start.
Nu vet vi att så inte är fallet. Sportback kom samtidigt, och med samma batterikapacitet som den vanliga.

Re: VW ID.4

Postat: 31 jul 2021 14:45
av chaffis75
taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".
Ok så spekulation..

Säger inte du har fel men du vet inte..

Re: VW ID.4

Postat: 02 aug 2021 20:11
av Fossilfritt
Har ni koll på dessa teknikspecar på ID4?? Visar bl a kylsystem, samtliga komponenter i detalj, stålram i 3D osv

https://www.vwidtalk.com/threads/id-4-d ... htsa.1705/

Re: VW ID.4

Postat: 04 aug 2021 09:02
av nomis
Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?