Re: VW ID.4
Postat: 17 jul 2021 22:36
Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig.Fredrik j skrev:Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.martinot skrev:Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig.Fredrik j skrev:Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Testa eventuellt även systermodellen till ID4 från Skoda, Enyaq (många upplever den som mer premium och lite mindre plastig).Fredrik j skrev:Nä. Dragvikten. Men jag är nyfiken. Har provat id3. Tyckte den kändes lite spartansk.martinot skrev:Kul! Kanske blir en elbil tidigare än vad du först tänkt dig.Fredrik j skrev:Jag tror jag ska försöka provköra ID4 nu under semestern.
Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.Hoppsan_84 skrev:I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!
Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.
Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?
Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Har ni provat att starta om elektroniken/programvaran?Hoppsan_84 skrev:Långresa med två snabbladdningar i dag. Båda gångerna dog ventilationen efter ca 10-20 min. Provade låta bilen vila under lunchen men det hjälpte marginellt.Hoppsan_84 skrev:I dag ringde frun sådär som bara en fru kan.
DET ÄR VARMT I BILEN. DET KOMMER INGEN KALLUFT!
Klart det händer när jag inte är hemma. Enl. Uppgift ska det inte komma någon luft alls.
Har det varit samma för er andra som haft problem?
Har det löst sig?
Ska se om jag kan få henne att prova demontera kupé filtret i kväll när hon svalnat.
Stängde av ventilationen helt i 25min under färd efter lunch vilket väckte den till liv igen tills vi snabbladdade igen.
Kommer lite luft och den är riktigt kall men det är på tok för lite.
Fick tid på verkstan om tre veckor. Har inga större förhoppningar på att dom kommer hitta ett fel som inte finns där och då men håller tummarna.
Med lite tur avhjälpas det med OTA uppdateringen som är på G.
Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Aha, just ja, begreppsförvirring hos mig, tack!Zalman3 skrev:Audi E-tron 55 Quattro har inte en skruv gemensamt med en ID4.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
Däremot har Audi Q4 och ID4 MEB plattformen gemensamt.
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.martinot skrev:Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.taliz skrev:MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.martinot skrev:Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.martinot skrev:OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.taliz skrev:MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.martinot skrev:Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.
Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.taliz skrev:MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.martinot skrev:OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.taliz skrev:MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.martinot skrev:Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.lloydfabege skrev:Såg den här videon:
Märkte att E-tron 55 laddar rätt effektivt, håller över 140 kW upp till 80%. Bygger inte E-tron 55 på MEB? Det är ju inte super-stor skillnad mot ID.4 men ändå märkbar, varför kan inte ID.4 ladda lika effektivt när det är samma plattform?
e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.
Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.chaffis75 skrev:Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.taliz skrev:MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.martinot skrev:OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.taliz skrev:MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.martinot skrev:
Nej. Det är därför jag är så besviken på MEB. Trodde det skulle bli ett bra steg framåt, men i verkligheten tog VAG ett klart steg bakåt.
e-tron är en betydligt bättre elbil och plattform än vad den generellt får erkännande för.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.
Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/
Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.
Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.
Den där artikeln säger att sportback skulle komma senare, och med 100kwh från start.Zalman3 skrev:https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/
Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.
Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.
Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.
Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Ok så spekulation..taliz skrev:Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.chaffis75 skrev:Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.taliz skrev:MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.martinot skrev:OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.taliz skrev:
MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.
Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".