Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05
flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.