Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Remuz skrev:
Finns det en MY att kolla på vid Tesla Mos?
Japp, både visningsbil och provkörningsbil.
Been there, done that.



Jag skulle vilja veta vilken typ av batteri som sitter i MY nästa kvartal, när bilarna kommer från Berlin och vilka batterier som sitter i dessa.... 8-)
Min vilda gissning är det uppdaterade LG-batteriet med ca 80kwh, men tillverkat i LGs fabrik i Polen istället för Kina.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Remuz skrev:
Finns det en MY att kolla på vid Tesla Mos?
Japp, både visningsbil och provkörningsbil.
Been there, done that.



Jag skulle vilja veta vilken typ av batteri som sitter i MY nästa kvartal, när bilarna kommer från Berlin och vilka batterier som sitter i dessa.... 8-)
Min vilda gissning är det uppdaterade LG-batteriet med ca 80kwh, men tillverkat i LGs fabrik i Polen istället för Kina.
Och det laddar fortare?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Och det laddar fortare?
Har vad jag vet inte levererats en enda bil med det batteriet så det är nog ingen utanför Tesla som vet.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skabb1 »

Ganska sugen på en MY och vad jag förstår finns bilar i lager. Dock är jag lite fundersam på LG-batteriet som sitter i.

Har inget akut behov av ny bil så skulle kunna avvakta nästa kvartal och se vad som kommer. Om jag kan kontrollera min egen vill ha-känsla dvs...
current
Inlägg: 218
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av current »

Är det någon som vet varför det är lång väntetid på Performance? Tillverkas dom i USA?
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

current skrev:
Är det någon som vet varför det är lång väntetid på Performance? Tillverkas dom i USA?
De planerar nog fortfarande att leverera MYP från Berlin....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Jaegaern »

Skabb1 skrev:
Ganska sugen på en MY och vad jag förstår finns bilar i lager. Dock är jag lite fundersam på LG-batteriet som sitter i.

Har inget akut behov av ny bil så skulle kunna avvakta nästa kvartal och se vad som kommer. Om jag kan kontrollera min egen vill ha-känsla dvs...
Har svårt att tro att de är sämre idag än vad batterierna i de flesta model S var runt 2015. De har nästan ingen degradering över väldigt många mil.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av vigge50 »

Model Y klättrade här om dagen upp på plats 10 av laddbara bilar i Norge sätt över hela 2021. Frågan är hur högt den hinner klättra innan året är slut?

https://elbilstatistikk.no/
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skabb1 »

Jaegaern skrev:
Skabb1 skrev:
Ganska sugen på en MY och vad jag förstår finns bilar i lager. Dock är jag lite fundersam på LG-batteriet som sitter i.

Har inget akut behov av ny bil så skulle kunna avvakta nästa kvartal och se vad som kommer. Om jag kan kontrollera min egen vill ha-känsla dvs...
Har svårt att tro att de är sämre idag än vad batterierna i de flesta model S var runt 2015. De har nästan ingen degradering över väldigt många mil.
Säkerligen.
Jag syftar på att Model Y LR MIC har mindre batteri än M3 LR och dessutom en sämre laddkurva. Visst, skitsaker... Men det får mig att bli nyfiken på vad som döljer sig i nästa kvartal.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

Skabb1 skrev:
Jag syftar på att Model Y LR MIC har mindre batteri än M3 LR och dessutom en sämre laddkurva. Visst, skitsaker... Men det får mig att bli nyfiken på vad som döljer sig i nästa kvartal.
Stämmer ju egentligen inte, det är samma batteri i dem nu då båda levereras från Kina. Verkar ju inte komma några bilar från USA framöver så det kan nog bli LG i Europa för Model 3/Y fram tills Berlin börjar med 4680.
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 26 jul 2019 21:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av micke_r »

OfarligTesla skrev:
Skabb1 skrev:
Jag syftar på att Model Y LR MIC har mindre batteri än M3 LR och dessutom en sämre laddkurva. Visst, skitsaker... Men det får mig att bli nyfiken på vad som döljer sig i nästa kvartal.
Stämmer ju egentligen inte, det är samma batteri i dem nu då båda levereras från Kina. Verkar ju inte komma några bilar från USA framöver så det kan nog bli LG i Europa för Model 3/Y fram tills Berlin börjar med 4680.
Samtidigt marknadsför man 614 km WLTP på Model 3 LR i konfiguratorn så om det inte är bil från Usa lär det bli ett större batteri på kinabil, kanske från Q4.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Model Y klättrade här om dagen upp på plats 10 av laddbara bilar i Norge sätt över hela 2021. Frågan är hur högt den hinner klättra innan året är slut?

https://elbilstatistikk.no/
Helt galna siffror. Tesla vräker ut MY nu i Norge. Över 1.700 sålda MY redan i september!
Skärmavbild 2021-09-12 kl. 11.50.06.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skabb1 »

micke_r skrev:
OfarligTesla skrev:
Skabb1 skrev:
Jag syftar på att Model Y LR MIC har mindre batteri än M3 LR och dessutom en sämre laddkurva. Visst, skitsaker... Men det får mig att bli nyfiken på vad som döljer sig i nästa kvartal.
Stämmer ju egentligen inte, det är samma batteri i dem nu då båda levereras från Kina. Verkar ju inte komma några bilar från USA framöver så det kan nog bli LG i Europa för Model 3/Y fram tills Berlin börjar med 4680.
Samtidigt marknadsför man 614 km WLTP på Model 3 LR i konfiguratorn så om det inte är bil från Usa lär det bli ett större batteri på kinabil, kanske från Q4.
Precis min tanke. Ett större batteri i LR verkar vara utgångspunkten och det som nu marknadsförs, och det skulle förvåna mig om det enbart gäller M3 och inte MY som trots allt är en större bil. Men får se.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av OfarligTesla »

micke_r skrev:
Samtidigt marknadsför man 614 km WLTP på Model 3 LR i konfiguratorn så om det inte är bil från Usa lär det bli ett större batteri på kinabil, kanske från Q4.
Ja precis, det verkar som så att det kommer ett större i Q4 men de Model 3 och Model Y som levereras nu har ju faktiskt samma batterier. Så man kan ju inte säga att Model Y har ett sämre batteri än Model 3 då det är samma, är ju inte orimligt att Model Y också får ett större batteri i Q4 så de fortsätter att ha samma.
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av binsell-gerdin »

Skabb1 skrev:
micke_r skrev:
OfarligTesla skrev:
Skabb1 skrev:
Jag syftar på att Model Y LR MIC har mindre batteri än M3 LR och dessutom en sämre laddkurva. Visst, skitsaker... Men det får mig att bli nyfiken på vad som döljer sig i nästa kvartal.
Stämmer ju egentligen inte, det är samma batteri i dem nu då båda levereras från Kina. Verkar ju inte komma några bilar från USA framöver så det kan nog bli LG i Europa för Model 3/Y fram tills Berlin börjar med 4680.
Samtidigt marknadsför man 614 km WLTP på Model 3 LR i konfiguratorn så om det inte är bil från Usa lär det bli ett större batteri på kinabil, kanske från Q4.
Precis min tanke. Ett större batteri i LR verkar vara utgångspunkten och det som nu marknadsförs, och det skulle förvåna mig om det enbart gäller M3 och inte MY som trots allt är en större bil. Men får se.
Särskilt med tanke på att YLR i Hong Kong har 540km WLTP vilket rimligen bara kan förklaras med det större batteriet?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

Jag har pausat min beställning till Q4 med förhoppningen att de får större batteri (och dragkrok).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skabb1 »

I konfiguratorn är uppskattad leveranstid nu Q4.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Remuz »

Står två blå, en vit och en grå på laddning i segeltorp. Åkte förbi precis. Trodde blå var snyggast, men nope, vit var klart snyggare i verkligheten
P85D svart/svart med gratis SuC
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av tslaqqq »

Den blå med 20" fälgarna provkörde jag häromveckan, men valet föll nu tillslut på en grå med 20".
Tror man kan ha en tendens att "tröttna" på den blå färgen även om den helt klart är snygg som bara den!

Återstår o se om man ångrar sig, då får det bli foliering 8-)
Martin413
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 aug 2021 13:26

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Martin413 »

Performance boost finns nu att köpa för 20k i min app :-)
SugSnigel
Inlägg: 128
Blev medlem: 15 feb 2019 15:37

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av SugSnigel »

Vad blir 0-100 då enligt dem?
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Lulea
Inlägg: 23
Blev medlem: 06 sep 2021 20:53

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Lulea »

Leverans för Model Y LR står nu som "november". Vill minnas att det stått "september" för någon dag sedan, så klart då med leverans från Kina. Funderar nu om novemberleveransen är tänkt med leverans från Gigaberlin, givet att den kommer igång i oktober. Tänker om man skulle lägga en beställning på LR och i oktober så får man konfigurera bilen på nytt med det nya som gäller från Gigaberlin (färg etc), och med nytt pris - fast komma hyfsat tidigt i kön tack vare beställning idag. Någon som har något inspel?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

Tror inte Berlin kommer igång i år.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Tror inte Berlin kommer igång i år.
Även om den gör det så vill man nog inte ha en av de allra första bilarna.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av dfa »

Lulea skrev:
Leverans för Model Y LR står nu som "november". Vill minnas att det stått "september" för någon dag sedan, så klart då med leverans från Kina. Funderar nu om novemberleveransen är tänkt med leverans från Gigaberlin, givet att den kommer igång i oktober. Tänker om man skulle lägga en beställning på LR och i oktober så får man konfigurera bilen på nytt med det nya som gäller från Gigaberlin (färg etc), och med nytt pris - fast komma hyfsat tidigt i kön tack vare beställning idag. Någon som har något inspel?
Gissar på att September-> November beror på att det mesta som är påväg med båtar just nu från Kina redan är sålt och att November är nästa kvartal/batch från Kina.
Tänker att det är helt omöjligt att veta om det blir en (ren) övergång mellan MiC och MiG och när den blir. Tesla kansker kommer att leverera från båda parallellt under en tid? Hur länge isf?
Sedan är Tesla notoriskt dåliga på att respektera köplats så det är inget jag skulle lägga vikt vid.
Skriv svar