Sida 46 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 22:17
av Lejonet
Håller med, först tänkte jag att tryckfelsnisse varit framme och rört ihop privatfinansiering med privatleasing.
Kontantinsats på 20 % är inte privatleasing :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 22:22
av Jerker
Ja, det var märkligt. Inte riktigt renhårigt.

Re: Polestar 2

Postat: 14 nov 2019 23:24
av dd88
Är väl lite typiskt Volvo att försöka få det låta bättre än vad det egentligen är, inte första gången heller.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 08:34
av Leo
Nja Tesla gör väl samma även om beloppet är lägre.

Privatleasing tycker jag inte ska blanda in kontantinsats. Privatleasing är en slags HYRA så låt det vara en enkelt och ange då hyresbeloppet/månad utan att dribbla med ”kontantinsats” även om det finns verkliga argument utöver att bara försöka vilseleda/lura/ge sken av lägre kostnad.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:07
av Magfo
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:20
av dd88
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
polestar.JPG

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:22
av termosen
dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
polestar.JPG
Ett problem för Tesla är att varumärket är så polariserande. Elon får ta på sig lite där, endera älskar eller hatar du dem. Vilket Tesla inte tjänar på, kanske i början när de var små, men inte om de vill sälja miljontals bilar.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:31
av juristen
dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
Tycker verkligen den fyller ett behov, men lite synd att den hamnar i samma fack som model 3. Volvo/Polestar skulle göra en större kombi också, den modellen skulle få ett helt eget segment bland elbilarna.

Om laddinfrastrukturen var likvärdig, t.ex. om Ionity var utbyggd i samma omfattning som Superchargers, då skulle jag också välja Polestar 2 före model 3. Då har jag killgissat att Polestar 2 har bättre ljudisolering, bättre kvalitet och bättre serviceorganisation, vilket är mina problem med Tesla model 3. Men nu är laddnätverket en rejäl nackdel för Polestar 2, speciellt här i Norrland.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:32
av HelectriC
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Jag tycker egentligen det var ganska balanserat. Han driver ju lite med ”Tesla killer”-grejen och det är ju skönt att slippa de som skriver det utan glimten i ögat.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 14:42
av Verdi
dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.

Jag skulle säga att det ligger en hel del okunnighet bakom det där resultatet också. När man är redo att skaffa en elbil och läser på så inser man rätt snart vad som är viktigt. Vilket inte nödvändigtvis är samma saker som var viktiga på en ICE.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 15:05
av Zalman3
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3.
Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta),
men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
Jag tror inte alls på begreppet Tesladödare. Ytterst få har gått från Tesla till ett annat elbilsmärke.
När Volvo och andra pratar om Tesla dödare, så är det främst deras egen fossibils försäljning de dödar, när de lanserar en elbil.
Så det är bra att Volvo/Polestar kommer med elbilar så Volvos kunder kan byta in sin fossilbil och börja köra en elbil istället.

BMW 3-serien har i USA tappat ca 64% av sin försäljning det senaste året, mest beroende på att BMW folket köpt en Tesla istället.
Hade BMW haft en el 3-serie, då hade inte BMW tappat så mycket i sin försäljning.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 16:35
av Legato
termosen skrev:
dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
polestar.JPG
Ett problem för Tesla är att varumärket är så polariserande. Elon får ta på sig lite där, endera älskar eller hatar du dem. Vilket Tesla inte tjänar på, kanske i början när de var små, men inte om de vill sälja miljontals bilar.
Jag håller med om att det är så (eller att man iaf upplever det så) i Sverige. Skulle gissa att det är än mer så i Tyskland. Många som har anknytningar direkt/indirekt eller bara känner stolthet för inhemsk bilindustri. Jag förstår verkligen att dessa känner sig hotade av hela elektrifieringen med Tesla i spetsen. Personligen tycker jag såklart de manifesterar rädslan på fel sätt men det är en annan femma...

Jag som diskuterar en hel del i AMS/Recharge osv kommentarsfält har också märkt att det är extremt mycket känsligare att vara kritisk mot PS/Volvo än att vara det mot Audi, Mercedes, BMW, Jaguar osv.

Jag är dock inte alls lika övertygad om att Elons stil är dåligt för varumärket totalt sett. Jag tror det helt klart bidrar till att Tesla har lojalast och nöjdast ägare också.

Tror (observera tror) också att det är en klart större andel av befolkningen som gillar Tesla i USA. Framförallt såklart på västkusten... Där tror jag "polariseringen" snarare gjort att väldigt många fler verkligen vill ha en Tesla än tvärtom.

Asien/Kina vågar jag inte ens gissa hur det ser ut. Säkerligen en statussymbol vilket är bra för försäljningen, men antagligen är väl "tyskarna" en ännu större statussymbol generellt sett. Hade varit väldigt intressant att se en undersökning över hur höginkomsttagare i Kina ser på varumärket Tesla!

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 16:41
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3.
Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta),
men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
Jag tror inte alls på begreppet Tesladödare. Ytterst få har gått från Tesla till ett annat elbilsmärke.
När Volvo och andra pratar om Tesla dödare, så är det främst deras egen fossibils försäljning de dödar, när de lanserar en elbil.
Så det är bra att Volvo/Polestar kommer med elbilar så Volvos kunder kan byta in sin fossilbil och börja köra en elbil istället.

BMW 3-serien har i USA tappat ca 64% av sin försäljning det senaste året, mest beroende på att BMW folket köpt en Tesla istället.
Hade BMW haft en el 3-serie, då hade inte BMW tappat så mycket i sin försäljning.
Skillnaden är att det i USA inte är lätt att räkna hem en elbil som det är i t.ex. sverige. Billigare bensin och dyrare el.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 17:01
av FlyingBlue
juristen skrev:
dd88 skrev:
Magfo skrev:
Fanboy-artikel i Drivetribe: Länk
Det här visar dock vilket behov bilen fyller. Närmare 1000 röster och 79% föredrar Polestar 2 framför Model 3. Nu är ju detta på Tesla-hatarnas hemmaplan (om man nu får anta att en valfri bilsite är just detta), men innan Teslapojkarna får reda på det och börja förvränga omröstningen så visar det ändå att det finns potential.
Tycker verkligen den fyller ett behov, men lite synd att den hamnar i samma fack som model 3. Volvo/Polestar skulle göra en större kombi också, den modellen skulle få ett helt eget segment bland elbilarna.

Om laddinfrastrukturen var likvärdig, t.ex. om Ionity var utbyggd i samma omfattning som Superchargers, då skulle jag också välja Polestar 2 före model 3. Då har jag killgissat att Polestar 2 har bättre ljudisolering, bättre kvalitet och bättre serviceorganisation, vilket är mina problem med Tesla model 3. Men nu är laddnätverket en rejäl nackdel för Polestar 2, speciellt här i Norrland.
Hur ser Polestar's serviceorganisation ut?
Vart hänvisas man för åtgärd av garantiärenden?
Vart hämtar man ut sin bil?

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 17:04
av Walker
Det är väl självklart att den etablerade bilindustrin applåderar PS2. Det är ju genant att ett gäng datanördar från silicondalen på mindre än 10 år dragit ner brallorna på hela industrin.
De etablerade har ju murat (mutat) upp sin image i över 100 år, därför KAN ju inga ”muppar” komma och tro att de kan bygga bilar bara för att de är driftiga, har visioner och vet hur en dator fungerar.
Nej, en RIKTIG bil ska vara tysk, japan/korean eller i värsta fall en Volvo. Men absolut ingen Tetris.... eller vad dom heter.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 17:10
av juristen
FlyingBlue skrev:
juristen skrev:
Tycker verkligen den fyller ett behov, men lite synd att den hamnar i samma fack som model 3. Volvo/Polestar skulle göra en större kombi också, den modellen skulle få ett helt eget segment bland elbilarna.

Om laddinfrastrukturen var likvärdig, t.ex. om Ionity var utbyggd i samma omfattning som Superchargers, då skulle jag också välja Polestar 2 före model 3. Då har jag killgissat att Polestar 2 har bättre ljudisolering, bättre kvalitet och bättre serviceorganisation, vilket är mina problem med Tesla model 3. Men nu är laddnätverket en rejäl nackdel för Polestar 2, speciellt här i Norrland.
Hur ser Polestar's serviceorganisation ut?
Vart hänvisas man för åtgärd av garantiärenden?
Vart hämtar man ut sin bil?
Jag har i min killgissning utgått ifrån att Polestar kommer använda Volvos befintliga organisation, men vi får väl se hur det blir.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 17:17
av FlyingBlue
juristen skrev:
FlyingBlue skrev:
juristen skrev:
Tycker verkligen den fyller ett behov, men lite synd att den hamnar i samma fack som model 3. Volvo/Polestar skulle göra en större kombi också, den modellen skulle få ett helt eget segment bland elbilarna.

Om laddinfrastrukturen var likvärdig, t.ex. om Ionity var utbyggd i samma omfattning som Superchargers, då skulle jag också välja Polestar 2 före model 3. Då har jag killgissat att Polestar 2 har bättre ljudisolering, bättre kvalitet och bättre serviceorganisation, vilket är mina problem med Tesla model 3. Men nu är laddnätverket en rejäl nackdel för Polestar 2, speciellt här i Norrland.
Hur ser Polestar's serviceorganisation ut?
Vart hänvisas man för åtgärd av garantiärenden?
Vart hämtar man ut sin bil?
Jag har i min killgissning utgått ifrån att Polestar kommer använda Volvos befintliga organisation, men vi får väl se hur det blir.
Ha Ha polestarägarna kommer att få träffa många fågelholkar :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 17:28
av Fredrik j
Läste att inte alla volvoverkstäder ska hantera polestar.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 19:11
av Legato
Walker skrev:
Det är väl självklart att den etablerade bilindustrin applåderar PS2. Det är ju genant att ett gäng datanördar från silicondalen på mindre än 10 år dragit ner brallorna på hela industrin.
De etablerade har ju murat (mutat) upp sin image i över 100 år, därför KAN ju inga ”muppar” komma och tro att de kan bygga bilar bara för att de är driftiga, har visioner och vet hur en dator fungerar.
Nej, en RIKTIG bil ska vara tysk, japan/korean eller i värsta fall en Volvo. Men absolut ingen Tetris.... eller vad dom heter.
Enig. Sjukt mycket bitterhet/frustration/avundsjuka.

Kan tänka mig att Apple inte fick så mycket kärlek i Nokia och Sharp var nog ingen favorit i Åtvidaberg heller ;)

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 19:22
av vigge50
Zalman3 skrev:

BMW 3-serien har i USA tappat ca 64% av sin försäljning det senaste året, mest beroende på att BMW folket köpt en Tesla istället.
Hade BMW haft en el 3-serie, då hade inte BMW tappat så mycket i sin försäljning.
Har du en källa på att de flesta BMW 3-serie ägarna gått till Model 3 eller är det ren spekulation?
Vet att du flera gånger och många andra tagit BMW 3-seriens sänkning av försäljning som bevis på att deras ägare har gått till Model 3 istället. De som du och flera andra sällan tar upp är att SUV segmentet blir allt populärare och BMW X3 mfl har ökat i försäljningen.

Kollade nu siffror för försäljningen i USA, under de första 10 månaderna i år så sjönk försäljningen av 3-serien med 1877 bilar samtidigt som försäljningen av X3-serien ökade med 8663.

Så om det nu är så att en person alltid köper i samma segment och det kretsar runt Tesla så har Tesla tagit 1877 kunder från BMW och BMW har tagit 8663 potentiella Model Y köpare......

http://carsalesbase.com/us-car-sales-da ... -3-series/

http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-x3/

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 20:28
av Wilson
Magfo skrev:
Äntligen lite ny info...
Du kan privatleasa en Polestar 2 för 5 499 sek/månad*, vid 36 månader, 1 500 mil/år och 20% kontantinsats. Inklusive tre års fri originalservice och underhåll, samt hämta-/lämna vid service.

Polestar 2 uppfyller kraven för en klimatbonus på 60 000 sek vilket reducerar månadspriset med 1 667 sek/månad till 3 832 sek/månad.
Ser att de inte riktigt har koll på hur man räknar med bonusen.
När den betalas ut till företag (i det här fallet finansbolaget) kan man dra av beloppet från leasingkostnaden ex moms.
Alltså så här:
5499x0,8=4399kr (tar bort momsen)
4399-1667=2732kr (drar av bonusen)
2732x1,25=3415kr (lägg på momsen igen)

Dvs 417kr mindre än vad Polestar redovisar...

Bonusen blir helt plötsligt värd 75’kr istf 60’kr i plånboken, och man ser att det finns möjligheter att få till en bättre kalkyl via privatleasing än vad en vanlig lånefinansiering kan ge.

Det är bland annat detta som har gjort 12 månaders leasingar himla förmånliga.
Själv har jag precis lämnat tillbaka en Leaf 40 efter ett år.

Där såg kalkylen ut så här:
Leasing 7493 ink moms
7493x0,8=5994kr (dra bort momsen)
5994-5000=994kr (drar av bonusen 60’kr/12)
994x1,25=1243kr (lägger på momsen igen)

Hade man inte dragit av bonusen på leasingavgiften ex moms skulle kostnaden istället blivit 2493kr, alltså den dubbla.

Re: Polestar 2

Postat: 15 nov 2019 20:32
av Fredrik j
I sverige kommer teslaköparna från ganska många olika bilar och bilklasser. Vissa verkar ju inte alls haft bil innan.
I usa finns inte det ekonomiska argumentet att köra elbil i samma utsträckning. Köparna kommer från en relativt köpstark grupp. I den gruppen är europeisk premiumbil vanlig. Därför kommer model3 ägare oftare från 3-serien än från t.ex. koreansk lågprisbil.

Re: Polestar 2

Postat: 16 nov 2019 08:10
av HelectriC
Fredrik j skrev:
I sverige kommer teslaköparna från ganska många olika bilar och bilklasser. Vissa verkar ju inte alls haft bil innan.
I usa finns inte det ekonomiska argumentet att köra elbil i samma utsträckning. Köparna kommer från en relativt köpstark grupp. I den gruppen är europeisk premiumbil vanlig. Därför kommer model3 ägare oftare från 3-serien än från t.ex. koreansk lågprisbil.
Ja, det är intressant det där. I Norge är Tesla och speciellt M3 i stort sett allemans bil och anses vara i samma kategori som billiga koreaner etc pga sitt pris som är lågt pga momsfritt på elbilar. Jag har inte mött någon som säger att M3 är en premiumbil, lyxbil, dyr bil. Den ses på som en Hyundai Kona, vilket är ganska annorlunda mot hur man ser på Tesla i de flesta andra länder.
Polestar blir nog lite annorlunda, speciellt i början innan det finns så många på vägarna.

Re: Polestar 2

Postat: 16 nov 2019 08:23
av LarsL
Som sagt en Ford Mondeo är det jag tycker att Model 3 ska jämföras med. Men kom ihåg då att jag verkligen gillar Modeon. Den är stabil, lite sportig och förhållandevis bra kvalité, inget smäck alltså.

Re: Polestar 2

Postat: 16 nov 2019 09:28
av Laban
Frågan är vad som är premium i en elbil. Eller vad dagens köpare räknar som premium. Jag räknar min 3:a som betydligt mer premium än konkurrenterna pga ett antal olika orsaker där väldigt lite har att göra med hur det låter när man knackar på mittkonsollen eller ljudet när man stänger dörrarna. Med det då inte sagt att Tesla inte har en del saker man bör förbättra.