Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 16 aug 2022 21:29
Ingen SuC i Karlskrona. Utan det är Ronneby som gäller. Var ju inte oväntat dock.
Tyckte sista jag kollade där var ritad en både i Ronneby och Karlskrona men antar de bara blir den ena av dem.. Man får känslan av att de har svårt att antingen hitta effekt eller plats..Generalbogge skrev:Ingen SuC i Karlskrona. Utan det är Ronneby som gäller. Var ju inte oväntat dock.
Undrar om de ska bygga ut Kalmar då istället? Ostkusten från Edsbruk/Tindered ner till kommande Ronneby är ju som ett svart hål utöver Kalmars 6 v2 SuC.chox skrev:Oskarshamn är nu helt bortplockad.
Vilken stad pratar vi om, Övik, Gävle eller Jönköping?B99 skrev:Tesla har ansökt om bygglov vid resecentrum, 20 stalls.Lophornis skrev:Vart tog den nya SUC som var uppskriven på hemsidan i Övik vägen?
Skippar Tesla Övik utbyggnad nu och satsar på en extra vid Gävle.
Hoppas de bygger ut Jönköping snabbt det är alltid kö där tycks det som
Sedan SUC utan faciliteter 24/7 det är inget bra. Hoppas Tesla och BK Group och deras kuber kommer upp i Sverige.
Var i Lycksele? Ser inga tesla-symboler på bilden, är der säkert det är Tesla som öppnar där?Zalman3 skrev:Det händer tydligen saker i Lycksele.
https://supercharge.info/mapMrKillBill skrev:Var i Lycksele? Ser inga tesla-symboler på bilden, är der säkert det är Tesla som öppnar där?Zalman3 skrev:Det händer tydligen saker i Lycksele.
Det där är ju centralt, nära torget i Lycksele. Mycket märkligt att bygga teslaladdare där. Dels är det inom bästa läge i stan, dels måste man köra in i centrum för att ladda. Nu är det iofs Lycksele så det är små avstånd i en liten stad, men ändå.Zalman3 skrev:https://supercharge.info/mapMrKillBill skrev:Var i Lycksele? Ser inga tesla-symboler på bilden, är der säkert det är Tesla som öppnar där?Zalman3 skrev:Det händer tydligen saker i Lycksele.
Fast Sth South bör ligga vid E4, inte vid Nynäsvägen.tslaqqq skrev:Bara Sthlm South som behöver komma till så är ju Sthlm skapligt mycket bättre än just nu
I båda ändarna av Förbifart Stockholm måste vara de ställen där trafikflödena är störst. Eller Södertälje istället för Botkyrka.jonasl skrev:Både längs med RV73 och nånstans runt Södertälje borde det finnas tycker jag.
Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.tslaqqq skrev:Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Verkar rimligt.chaffis75 skrev:Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.tslaqqq skrev:Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Det handlar nog inte främst om Norrland eller södra Sverige, utan om lokala nät. De är, precis som chaffis75 skriver, anpassade för andra förbrukare än de som vi elbilister vill ha. Det skulle vara intressant att se statistik på detta, men man får ju intrycket att Sverige har underinvesterat i elnätet under flera år, såväl lokalt, regionalt och på riksnivå.mickeisol skrev:Verkar rimligt.chaffis75 skrev:Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.tslaqqq skrev:Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Vi kan med andra ord räkna med mera superchargers i norrland.
södra sverige får väl vänta in mera produktion av megapacks för att placeras ut tillsammans med superchargers
Wow, på Ica Maxis parkering!Jjonas skrev:Stockholm East!
Enligt vissa styrande så var ju Sveriges elnät "klart" när kärnkraften var färdigbyggd.Det skulle vara intressant att se statistik på detta, men man får ju intrycket att Sverige har underinvesterat i elnätet under flera år, såväl lokalt, regionalt och på riksnivå.
Det är just detta man bör beakta vid valet kan jag tycka, att ge ut bidrag el temp tvinga fram sänkta elpriser/tak är ju inte ens plåster på såren - investera i elproduktion och elnät är ju det som måste till om det ska fungera...Niklas Z skrev:Det handlar nog inte främst om Norrland eller södra Sverige, utan om lokala nät. De är, precis som chaffis75 skriver, anpassade för andra förbrukare än de som vi elbilister vill ha. Det skulle vara intressant att se statistik på detta, men man får ju intrycket att Sverige har underinvesterat i elnätet under flera år, såväl lokalt, regionalt och på riksnivå.mickeisol skrev:Verkar rimligt.chaffis75 skrev:Tror fakriskt de handlar mer om att få fram tillräckligt med el till alla platser.. De skapar enorma effekt behov på ställen som man historiskt aldrig räknat med skulle ha så stora behov.tslaqqq skrev:Med tanke på att man ser Tesla's överallt numera så är alla nya suc välkomna men verkar ju inte helt lätt med byråkratin i Sverige heller
Av denna anledning tar de tid för de måste grävas och de måste byggas nya transformator stationer.
Man ja det är en kvalificerad gissning från min sida.
Vi kan med andra ord räkna med mera superchargers i norrland.
södra sverige får väl vänta in mera produktion av megapacks för att placeras ut tillsammans med superchargers
Gamla kursare till mig jobbar på centrala positioner i SVK och den bild jag får från dem är att det inte är brist på pengar eller tekniska svårigheter som gör att det släpar efter, utan det är regelverk, juridik och annat som trögar till processerna som behövs för att utveckla elnätet. Därtill kommer att ingen har ett helhetsansvar för alla delarna. När Sverige designade elsystem för mer än 50 år sedan togs ett helhetsgrepp. Så verkar det inte längre vara.tslaqqq skrev:Det är just detta man bör beakta vid valet kan jag tycka, att ge ut bidrag el temp tvinga fram sänkta elpriser/tak är ju inte ens plåster på såren - investera i elproduktion och elnät är ju det som måste till om det ska fungera...
Där tror jag nyckeln är, helhetsgrepp, som på så många ställen i vårt samhället så saknas ofta system vyn. Många tittar på sitt system, kärnkraft eller vindkraften eller vattenkraften men inte systemet där alla kraftslag ska samarbeta och ovanpådetta även var elen tas ut respektive produceras och hur detta ledningsnät av producenter och förbrukare ska fungera tillsamman..Niklas Z skrev:Gamla kursare till mig jobbar på centrala positioner i SVK och den bild jag får från dem är att det inte är brist på pengar eller tekniska svårigheter som gör att det släpar efter, utan det är regelverk, juridik och annat som trögar till processerna som behövs för att utveckla elnätet. Därtill kommer att ingen har ett helhetsansvar för alla delarna. När Sverige designade elsystem för mer än 50 år sedan togs ett helhetsgrepp. Så verkar det inte längre vara.tslaqqq skrev:Det är just detta man bör beakta vid valet kan jag tycka, att ge ut bidrag el temp tvinga fram sänkta elpriser/tak är ju inte ens plåster på såren - investera i elproduktion och elnät är ju det som måste till om det ska fungera...