Bmw i3, i två färger, freakbil.Pasjostrom skrev:Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite

Moderator: Redaktion
Bmw i3, i två färger, freakbil.Pasjostrom skrev:Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite
Japp, Tesla räknar bara bilar levererade till slutkund.Lophornis skrev:Det kunde varit ytterligare en bil till levererad om de fått tummen ur och fixat min bil.
För det är väl inte så att bilarna räknas bara de fått regnummer men ej levererats?
Zalman, du är välkommen att titta på siffrorna för kvartalet när du känner för det.Zalman3 skrev:Slutspurt!
Intressant att 3 av de 6 mest sålda bilmodellerna i juni är nu elbilar!
Fossilbilsförsäljningen faller som en sten!
Fin site du driver!Franz skrev:Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2 ... registered
För 9 månader sedan spekulerade jag lite om utvecklingen och försäljningen i juni:Zalman3 skrev:
6 000 elbilar, 20% i andel och ökning på 50% på halvårsbasis trodde jag vilket jag inte ansåg var någon dålig utveckling och inte något som skulle ta evigheter.Svenssons skrev:Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
Tackslugger75 skrev:Fin site du driver!Franz skrev:Det blev lite sena siffror idag men Model 3 har en ganska bra ledning över Volvo XC60, XC40 och Kia CEED. Hittills 1407 levererade i juni vilket alltså redan innebär att rekordet från mars 2020 (1 354 st för S+3+X) är slaget. Enbart Model 3 hade rekord senast i mars i år med 1 192 bilar. Någonstans kring 1 500 bilar ser det ut att landa på totalt.
Tittar vi på 2:an för juni månad är det alltså Volvo XC60 med hittills 1 087 levererade. I mars i år levererade man 700 XC60 bara under de två sista dagarna så Volvo är så klart kapabla. Dock verkar det ha varit ett undantag i samband med bonus/malus-ändringarna som var då (för hybrider). Jag tippar själv på att XC60 landar på cirka 1400 bilar för månaden. Tesla borde alltså gå ut som mest levererade bil, i Sverige, i juni. Återkommer med lite nya siffror imorgon.
I dropdownlisten "Alla bilmärken" finns en underrubrik med "Populära bilmärken". Är det dags att lägga in Tesla där nu? Eller baseras det kanske på popularitet/försäljning under lång tid?
Snygg citering...Svenssons skrev:För 9 månader sedan spekulerade jag lite om utvecklingen och försäljningen i juni:Zalman3 skrev:
6 000 elbilar, 20% i andel och ökning på 50% på halvårsbasis trodde jag vilket jag inte ansåg var någon dålig utveckling och inte något som skulle ta evigheter.Svenssons skrev:Rekordet från för ett halvår sedan ökas med ca 20%.dd88 skrev:Fortfarande, jag räknar inte bort någon försäljning. Jag påpekar bara det orimliga i att övriga bilar (sett till total) inte går upp i den takt den borde för att omställningen av fordonsflottan inte ska vara beroende av att nya bilmodeller lanseras, trots allt som sker i omvärlden.
Fast det är kanske det som krävs, men då lär omställningen ta en evighet.
Totala andelen elbilar ökar med ca 50% på halvårsbasis.
Jag tycker det är rätt snabb omställning. Ser vi samma utveckling om ett halvår så kommer rekordet i mars 2021 vara ca 4500 elbilar för mars och andelen rena elbilar kommer att vara ca 17%. Nu kommer väl bonus-malus och förmånsvärde för tjänstebilar ställa till det för just mars månad men kanske kan vi i juni se försäljning av elbilar runt 6000 st och andel runt 20%. Skulle detta vara fallet så tycker inte jag att omställningen tar evigheter.
qwerty
Resultatet är nästan inne och vi har minst 7242 elbilar i försäljning och över 22% i andel. Utvecklingen går alltså lite snabbare och verkar bli mer förutsägbar. Det lär inte gå långsammare när tillverkarna kommer med fler modeller så som kombi-bilar, MPV, pickuper osv. Några evigheter lär omställningen inte ta.
Tesla M3Zalman3 skrev:Slutspurt!
Intressant att 3 av de 6 mest sålda bilmodellerna i juni är nu elbilar!
Fossilbilsförsäljningen faller som en sten!
Elbilar tar över och diesel är på väg bort.Zalman3 skrev:2020 Volvo juni
Dieselförsäljning 2.213 st
2021 Volvo juni
Dieselförsäljning 30 st
Ja, här är det elektrifiering som räknas så Volvo har gjort ett fantastiskt jobb som lag till mildhybrider på alla sina modeller, mer behöver inte göras...Fredrik j skrev:Elbilar tar över och diesel är på väg bort.Zalman3 skrev:2020 Volvo juni
2021 Volvo juni
Dieselförsäljning 30 st
Men 2021 Volvo mars Dieselförsäljning 4823st
Edit:
Ser nu att du inte räknar mildhybrid som dieselbil. Seriöst Zalman.
Volvo har väl inga mildhybrider med diesel utan det är en del av deras utfasning? Likväl missvisande att då bara jämföra med diesel och inte bensin/diesel/mildhybrid.Fredrik j skrev:Elbilar tar över och diesel är på väg bort.Zalman3 skrev:2020 Volvo juni
2021 Volvo juni
Dieselförsäljning 30 st
Edit:
Jo, det har de. Både B4 och B5 finns med dieselmotor.flipmac skrev:Volvo har väl inga mildhybrider med diesel utan det är en del av deras utfasning? Likväl missvisande att då bara jämföra med diesel och inte bensin/diesel/mildhybrid.Fredrik j skrev:Elbilar tar över och diesel är på väg bort.Zalman3 skrev:2020 Volvo juni
2021 Volvo juni
Dieselförsäljning 30 st
Edit:
Jo visst har ma det.flipmac skrev:Volvo har väl inga mildhybrider med diesel utan det är en del av deras utfasning?
*LOL*Pasjostrom skrev:Fan vad tråkigt, gick från en Volvo V70 som var Sveriges vanligaste bil, till en Model 3, som nu också håller på att bli extremt vanlig. Vad ska man köra för att sticka ut lite
Ah men sluta nu... Näst mest sålda bil i JUNI månad 2021. Kan du inte snart lära dig det?Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil heter MG!
Kan det vara som så att Volvo periodvis rapporterar över månaden? Tycker det ofta följer samma mönster.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
Här är topp 10 för juni
Uppgifterna som vi presenterar är baserat på de datum som bilen sätts i trafik i transportstyrelsens system. Du kan inte låta en kund köra iväg med en bil och sedan registrera den i trafik några dagar senare. Sedan är det så klart inget som hindrar att man registrerar bilen på sig själv (som handlare/bilföretag) men när det rör sig om hybrider så får du ju i så fall se till att behålla bilen i 6 månader ifall inte supermiljöbilspremien skall frysa inne.dd88 skrev:Kan det vara som så att Volvo periodvis rapporterar över månaden? Tycker det ofta följer samma mönster.Franz skrev:Nu fick vi fått klart siffrorna för juni. Volvo V60, XC60 och MG spurtade starkt och tog de 3 förstaplatserna. Tesla fick nöja sig med 4:e plats.
Här är topp 10 för juni
Har en vän som jobbar som säljare på Volvo och när vi snackat om det så låter det som om leveranserna i Sverige är någorlunda jämnt fördelade över månaden då det i regel alltid finns bilar att tillgå från fabrik, dessutom med kort leveranstid.
Tror att du måste lära dig vilket år det ärCredde skrev:Ah men sluta nu... Näst mest sålda bil i JUNI månad 2020. Kan du inte snart lära dig det?Zalman3 skrev:Sveriges näst mest sålda bil heter MG!