Jag fick "Autosteer unavailable for the rest of this drive" ikväll i en kö som pendlade mellan 0 och 10 km/h. Det skulle nog gjort att jag inte skulle bli påtänkt som testperson Osäker på varför den blev sur, förmodligen för att jag inte drog i ratten tillräckligt ofta, men jag märkte inte några gnälliga pling eller blinkningar... Hur länge man får hålla passivt i ratten verkar iaf. inte vara hastighetsberoende, borde ju vara en enkel parameter att ta med.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 okt 2021 20:49
av frippan
sven-labil skrev:
Jag fick "Autosteer unavailable for the rest of this drive" ikväll i en kö som pendlade mellan 0 och 10 km/h. Det skulle nog gjort att jag inte skulle bli påtänkt som testperson Osäker på varför den blev sur, förmodligen för att jag inte drog i ratten tillräckligt ofta, men jag märkte inte några gnälliga pling eller blinkningar... Hur länge man får hålla passivt i ratten verkar iaf. inte vara hastighetsberoende, borde ju vara en enkel parameter att ta med.
Tre pling och du får inte använda den något mer den resan.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 03 okt 2021 20:53
av sven-labil
Three plings and you're out, få grejor man köper som funkar på det sättet...
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 04 okt 2021 08:39
av bjornnilsson
Vid nästa supercharging så är det förlåtet och man får funktionerna åter. (Kanske även om man helt enkelt stannar och parkerar en stund, har inte provat.)
Upplever dock att systemet blivit lite snällare, tidigare så var AI-morsan riktigt sträng och det var rätt ofta jag blev bannad. Idag har hon mer överseende och förstår att jag bara är människa. Eller om det är jag som lärt mig hur jag ska köra för att inte bli avstängd. Riktigt irriterande är det när man till och med förlorar farthållaren.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 04 okt 2021 08:48
av RagWal
bjornnilsson skrev:
Vid nästa supercharging så är det förlåtet och man får funktionerna åter. (Kanske även om man helt enkelt stannar och parkerar en stund, har inte provat.)
Upplever dock att systemet blivit lite snällare, tidigare så var AI-morsan riktigt sträng och det var rätt ofta jag blev bannad. Idag har hon mer överseende och förstår att jag bara är människa. Eller om det är jag som lärt mig hur jag ska köra för att inte bli avstängd. Riktigt irriterande är det när man till och med förlorar farthållaren.
Samtidigt måste gränsen för bus gå någonstans, som morsor brukar säga.
Över 150km/h på autosteer ger omedelbar smisk på fingrarna och en ilsken röd skärm. Har jag hört.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 04 okt 2021 09:19
av spacecoin
bjornnilsson skrev:
Vid nästa supercharging så är det förlåtet och man får funktionerna åter. (Kanske även om man helt enkelt stannar och parkerar en stund, har inte provat.
Så fort du lägger i parkeringsläget så resettas det.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 04 okt 2021 16:53
av Zalman3
U.S. automobile safety regulators have denied a petition seeking an investigation into Tesla software updates, saying it’s unlikely a probe would show there’s a safety defect.
I alla marknader förutom USA och Kanada står det "Kommande" eller Upcoming på engelska. Dvs inte "soon" eller "senare i år".
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 08:23
av Peter Andersson
FSD tekniken ger möjlighet till Real time insurance.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 09:14
av backe
Peter Andersson skrev:
FSD tekniken ger möjlighet till Real time insurance.
20211011_081913.jpg
Förstår inte riktigt detta.
Är tanken att man får lägre premie om man kör försiktigt? Men om jag kör fint och försiktigt men gör något klantigt/dumt vid olyckstillfället, kan man bli utan ersättning då?
Känns lite som att man isåfall lika gärna kan köra på halvförsäkring?
Traditionella försäkringsbolag har också lägre premier beroende på hur länge man kört problemfritt, man tittar inte på den faktiska körningen men i slutändan så är det väl problemfria år som borde vara mest intressant?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 10:43
av Zalman3
Men om jag kör fint och försiktigt men gör något klantigt/dumt vid olyckstillfället, kan man bli utan ersättning då?
Känns lite som att man isåfall lika gärna kan köra på halvförsäkring?
Utgår ifrån att Tesla försäkring har samma ersättningsregler som alla andra försäkringsbolag.
Däremot har ju Tesla möjligheten att ändra premien månadsvis beroende på hur du körde förra månaden.
Så kör du vårdslöst=dyr premie.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 10:51
av Maw
Zalman3 skrev:
Men om jag kör fint och försiktigt men gör något klantigt/dumt vid olyckstillfället, kan man bli utan ersättning då?
Känns lite som att man isåfall lika gärna kan köra på halvförsäkring?
Utgår ifrån att Tesla försäkring har samma ersättningsregler som alla andra försäkringsbolag.
Däremot har ju Tesla möjligheten att ändra premien månadsvis beroende på hur du körde förra månaden.
Så kör du vårdslöst=dyr premie.
Skyhög premie efter en track day eller inspirerad körning på en tom landsväg med god sikt... oavsett om man är en skicklig/omdömesgill förare som sällan/aldrig råkar ut för olyckor? Och låg premie för en drullputt som kör försiktig men krockar titt som tätt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 13:44
av fth
Maw skrev:
Skyhög premie efter en track day eller inspirerad körning på en tom landsväg med god sikt... oavsett om man är en skicklig/omdömesgill förare som sällan/aldrig råkar ut för olyckor? Och låg premie för en drullputt som kör försiktig men krockar titt som tätt?
Tja, om Tesla har som ambition att bygga en betydligt sämre produkt än sina konkurrenter så kanske det kommer att se ut på det sättet.
Jag är dock rätt övertygad om att tanken är att bygga en bättre produkt, det bör finnas mycket goda förutsättningar för Tesla att via data mining av telemetridata identifiera beteenden som har en stark koppling till hög/låg skadefrekvens, och straffa/premiera dessa beteenden genom höga/låga premier.
För att ta dina exempel så bör det inte vara särskilt svårt att ha ett system där rating/scoring stängs av när man är på en ackrediterad bana, eller att via sensordata kunna avgöra trafiktäthet, sikt, etc som faktorer i bedömningen (sannolikt helt nödvändiga för i princip alla bedömningar), och "en drullputt som kör försiktig men krockar titt som tätt" borde vara trivialt att identifiera och "straffa" genom (sky-) hög premie.
Det kommer säkert att finnas utmaningar i detta, men för mig ter det sig helt uppenbart att det inte bör vara särskilt svårt att göra något rejält bättre än algoritmerna som befintliga bolag använder för beräkning av premier, dom verkar ju i princip vara slumpmässiga.
/fth
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 13:59
av Maw
fth skrev:
Maw skrev:
Skyhög premie efter en track day eller inspirerad körning på en tom landsväg med god sikt... oavsett om man är en skicklig/omdömesgill förare som sällan/aldrig råkar ut för olyckor? Och låg premie för en drullputt som kör försiktig men krockar titt som tätt?
Tja, om Tesla har som ambition att bygga en betydligt sämre produkt än sina konkurrenter så kanske det kommer att se ut på det sättet.
Jag är dock rätt övertygad om att tanken är att bygga en bättre produkt, det bör finnas mycket goda förutsättningar för Tesla att via data mining av telemetridata identifiera beteenden som har en stark koppling till hög/låg skadefrekvens, och straffa/premiera dessa beteenden genom höga/låga premier.
För att ta dina exempel så bör det inte vara särskilt svårt att ha ett system där rating/scoring stängs av när man är på en ackrediterad bana, eller att via sensordata kunna avgöra trafiktäthet, sikt, etc som faktorer i bedömningen (sannolikt helt nödvändiga för i princip alla bedömningar), och "en drullputt som kör försiktig men krockar titt som tätt" borde vara trivialt att identifiera och "straffa" genom (sky-) hög premie.
Det kommer säkert att finnas utmaningar i detta, men för mig ter det sig helt uppenbart att det inte bör vara särskilt svårt att göra något rejält bättre än algoritmerna som befintliga bolag använder för beräkning av premier, dom verkar ju i princip vara slumpmässiga.
/fth
Du har säkert rätt i att det skulle gå att optimera premien om användaren går med på att dela med sig av sin personliga data. Jag skulle tycka det var lite jobbigt att veta att min premie påverkas negativt för t ex varje nödinbromsning jag tvingas gör.
I EU är ju integriteten ganska viktig, undrar om det lirar med den här typen av övervakn8ng?
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 14:07
av fth
Maw skrev:
Du har säkert rätt i att det skulle gå att optimera premien om användaren går med på att dela med sig av sin personliga data. Jag skulle tycka det var lite jobbigt att veta att min premie påverkas negativt för t ex varje nödinbromsning jag tvingas gör.
I EU är ju integriteten ganska viktig, undrar om det lirar med den här typen av övervakn8ng?
Data mining ger ofta resultat som är "kontraintuitiva", det skulle t.ex. kunna visa sig att det finns en negativ korrelation mellan antal hårda inbromsningar och skadefrekvens, man skall alltså inte förutsätta att det man tror påverkar score/rating/premie faktiskt gör det i slutändan.
Något jag tror är centralt för hur bra detta kommer att fungera är också transparens, dvs Tesla måste vara öppna med vilka beteenden dom har identifierat som bra/dåliga, så att man som förare kan aktivt påverka sin score/rating/premie, och därmed ytterst trafiksäkerheten i stort.
Vad gäller GDPR etc så kommer detta förstås kräva ditt godkännande, då är det fritt fram för Tesla att använda informationen i princip som dom vill. Det ställs å andra sidan motkrav på "right to be forgotten" etc om du skulle sälja bilen, byta försäkring, eller helt enkelt bara inte längre vill finnas i deras system.
/fth
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 17:47
av bjelkeman
Nu är det fler som får testaFSD beta. Här är ett exempel från /r/teslamotors
My impressions after a couple test drives this morning.
Overall it's pretty good. It got me all the way from my house to the grocery store with zero interventions or mistakes.
Turns felt natural and controlled, though it clips the apex a bit sharper than I do and that took a bit of getting used to.
Pedestrians were respected, and right-of-way negotiations felt natural so-far, though I don't have too many data-points yet.
A couple of hiccups in parking lots wanting to blast through empty slots once, and nearly veered into a wrong turn once.
Biggest concern - a couple times it pulled out in front of a full-speed incoming vehicle with far less space than I'd have liked. So little that I slammed on the accelerator otherwise I worry it would have forced them to slam on the brakes. This is something I know I'll need to keep an eye out for going forward.
Couple turning mistakes - once it got into the "straight lane" when it was intending to turn left. I had to intervene and move it to the proper turn lane last second.
It once started in the right-most left turn-lane and finished the maneuver in the left-most left turn-lane.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 22:47
av Zalman3
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 22:56
av Credde
Varför köra mitt i natten när det inte finns nån annan trafik als - litar han inte på FSD
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 11 okt 2021 23:11
av Jordad
Credde skrev:
Varför köra mitt i natten när det inte finns nån annan trafik als - litar han inte på FSD
Uppdateringen kommer på natten och han ville nog ut direkt och prova. Det har kommit videos i dagsljus nu som den här:
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 13 okt 2021 08:02
av Zalman3
10.3 på gång.
Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 13 okt 2021 11:56
av spacecoin
Greentheonly blir anfallen av Teslas onlinemob för att han tycker att FSD-beta (10.2) är oanvändbar:
"It's seriously totally unusable in any sort of traffic and on narrow roads, the videos don't do it justice."
"even without turning it tends to dive at oncoming traffic at intersections, drive too close to other cars (think driving by semis on highways is somewhat scary? citystreets brings this to another level!), brake needlessly and otherwise annoy everybody around you."