Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift
Postat: 03 mar 2023 09:30
Teslabjörn talar lite om det här... Den långsammare versionen är mer effektiv, men jag tror det är för att göra mer skillnad mot LR.
Teslabjörn talar lite om det här... Den långsammare versionen är mer effektiv, men jag tror det är för att göra mer skillnad mot LR.
Förmodligen bilar tillverkade 2022 som folk tackat nej pga förmånsvärde, de har också den gamla fjädringen. De har väl begränsat med plats och vill bli av med dem.toppo skrev: ↑03 mar 2023 11:58Finns ett antal MY RWD i blått och svart som har prisjusterats så att man i princip får färgen gratis. Kravet är att dessa bilar hämtas inom 7 dagar. Man blir lite nyfiken på om det är någon ytterligare prissänkning på gång, eller varför de är i behov av att få ut dessa så snabbt?
Jag var i kontakt med TA igår angående en av del blåa. Visade sig att de inte var på plats ännu och då föll det lite då jag hade kunnat tänka mig en mot snabbare leverans. Nu står de troligtvis (läs förhoppningsvistoppo skrev: ↑03 mar 2023 11:58Finns ett antal MY RWD i blått och svart som har prisjusterats så att man i princip får färgen gratis. Kravet är att dessa bilar hämtas inom 7 dagar. Man blir lite nyfiken på om det är någon ytterligare prissänkning på gång, eller varför de är i behov av att få ut dessa så snabbt?
Jag som kommer från fossilbil upplever den som mkt pigg. Den där omedelbara accelerationen har jag aldrig upplevt förut.
Samma här. Kommer från BMW X3 2.0D med 0-100 på 7.9s. Teslan är ljusår snabbare och känns väldigt kvick. Jag har kört MYP samt LR och gasat på rejält, men när behöver jag sportbilsacceleration? Nej, det här räcker gott och väl för mig.
Jag har hämtat ut min idag, och tycker den känns faktiskt pigg. Den svarar ju så mycket mer direkt än min gamla fossilbil.jimhalpert skrev: ↑03 mar 2023 20:10Samma här. Kommer från BMW X3 2.0D med 0-100 på 7.9s. Teslan är ljusår snabbare och känns väldigt kvick. Jag har kört MYP samt LR och gasat på rejält, men när behöver jag sportbilsacceleration? Nej, det här räcker gott och väl för mig.
Klart bästa upplevelsen får man när man går från fossilare till elbilar (såvida man inte kört riktigapoj skrev: ↑03 mar 2023 20:36Jag har hämtat ut min idag, och tycker den känns faktiskt pigg. Den svarar ju så mycket mer direkt än min gamla fossilbil.jimhalpert skrev: ↑03 mar 2023 20:10Samma här. Kommer från BMW X3 2.0D med 0-100 på 7.9s. Teslan är ljusår snabbare och känns väldigt kvick. Jag har kört MYP samt LR och gasat på rejält, men när behöver jag sportbilsacceleration? Nej, det här räcker gott och väl för mig.
Vem fan kör med farthållare i snöoväder? Har aldrig gjort det. Jag vill ha kontrollen på bilen i halkanSpid3r skrev: ↑02 mar 2023 16:54Håller med där... för någon månad sen körde med adaptiv farthållare med min V60 i världens snöväder, det underlättade en hel del.CrazyGang skrev: ↑02 mar 2023 16:16Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:
- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt
Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr!![]()
Bara för att det snöar behöver det inte vara halt. Inte när det är dimma heller.Sonett3 skrev: ↑04 mar 2023 11:36Vem fan kör med farthållare i snöoväder? Har aldrig gjort det. Jag vill ha kontrollen på bilen i halkanSpid3r skrev: ↑02 mar 2023 16:54Håller med där... för någon månad sen körde med adaptiv farthållare med min V60 i världens snöväder, det underlättade en hel del.CrazyGang skrev: ↑02 mar 2023 16:16Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:
- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt
Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr!![]()
Nej, när det snöar är det ju relativt ofta inte kallare än att saltet gör vägen blött och inte hal.mikebike skrev: ↑04 mar 2023 12:57Bara för att det snöar behöver det inte vara halt. Inte när det är dimma heller.Sonett3 skrev: ↑04 mar 2023 11:36Vem fan kör med farthållare i snöoväder? Har aldrig gjort det. Jag vill ha kontrollen på bilen i halkanSpid3r skrev: ↑02 mar 2023 16:54Håller med där... för någon månad sen körde med adaptiv farthållare med min V60 i världens snöväder, det underlättade en hel del.CrazyGang skrev: ↑02 mar 2023 16:16Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:
- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt
Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr!![]()
Idag kunde jag inte längre motstå suget efter en Y så jag klickade hem en utav lagerbilarna till ett något rabatterat pris. Blev en svart Model Y rwd med svart interiör.Jag valde att inte köpa till vinterdäck då jag tänkte lösa det på annat håll likaså gummimattor.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
Först och främst - du får inget garanterat restvärde hos DnB. Det är en norsk bank som endast lånar ut pengarna, i ditt fall privat avbetalning. Du kan få det upp till 5år med restvärde.BraLadd skrev: ↑04 mar 2023 19:17Idag kunde jag inte längre motstå suget efter en Y så jag klickade hem en utav lagerbilarna till ett något rabatterat pris. Blev en svart Model Y rwd med svart interiör.Jag valde att inte köpa till vinterdäck då jag tänkte lösa det på annat håll likaså gummimattor.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
Läste nånstans här att de tydligen är -22 som blivit osålda. Finns de någon skillnad på -22 respektive -23 och isåfall vad?
Nu funderar jag återigen på det här med finansiering.
Bilen fick jag för 528 000.
Alternativt 1: Jag cashar 250 000 och lånar upp resterande på mitt bolån.
Alternativ 2: Jag cashar 200 000 och lånar via DNB med restvärde så jag får en lägre månadskostnad med garanterat restvärde.
Vad hade ni gjort och varför? Uppskattar all input![]()
2022 modellen har sämre fjädring. Den nya är 50% bättre enligt Tesla. Båda mjukare över gupp samt stabilare i högre hastighet. Den ska också vara mycket bättre mot åksjuka.BraLadd skrev: ↑04 mar 2023 19:17Idag kunde jag inte längre motstå suget efter en Y så jag klickade hem en utav lagerbilarna till ett något rabatterat pris. Blev en svart Model Y rwd med svart interiör.Jag valde att inte köpa till vinterdäck då jag tänkte lösa det på annat håll likaså gummimattor.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
Läste nånstans här att de tydligen är -22 som blivit osålda. Finns de någon skillnad på -22 respektive -23 och isåfall vad?
Nu funderar jag återigen på det här med finansiering.
Bilen fick jag för 528 000.
Alternativt 1: Jag cashar 250 000 och lånar upp resterande på mitt bolån.
Alternativ 2: Jag cashar 200 000 och lånar via DNB med restvärde så jag får en lägre månadskostnad med garanterat restvärde.
Vad hade ni gjort och varför? Uppskattar all input![]()
Med fyrhjulsdrift går det alldeles utmärkt!Sonett3 skrev: ↑04 mar 2023 11:36Vem fan kör med farthållare i snöoväder? Har aldrig gjort det. Jag vill ha kontrollen på bilen i halkanSpid3r skrev: ↑02 mar 2023 16:54Håller med där... för någon månad sen körde med adaptiv farthållare med min V60 i världens snöväder, det underlättade en hel del.CrazyGang skrev: ↑02 mar 2023 16:16Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:
- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt
Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr!![]()
Det är väl bara en viss specifik aspekt av fjädringen som är 50% bättre. Skulle gissa att som förare märker man minimal skillnad.Piggelin skrev: ↑04 mar 2023 19:352022 modellen har sämre fjädring. Den nya är 50% bättre enligt Tesla. Båda mjukare över gupp samt stabilare i högre hastighet. Den ska också vara mycket bättre mot åksjuka.BraLadd skrev: ↑04 mar 2023 19:17Idag kunde jag inte längre motstå suget efter en Y så jag klickade hem en utav lagerbilarna till ett något rabatterat pris. Blev en svart Model Y rwd med svart interiör.Jag valde att inte köpa till vinterdäck då jag tänkte lösa det på annat håll likaså gummimattor.BraLadd skrev: ↑18 feb 2023 15:21Vad tror ni är det smartaste valet rent ekonomiskt om man ser till andrahandsvärdet på bilen efter låt säga 3-4 år?
Står i valet och kvalet mellan en LR eller en RWD och jag klarar mig utan tvekan på RWD räckvidden samt jag är införstådd med fördelen med att ständigt kunna ha 100% batterikapacitet på den batteritypen utan att det tar skada. Men vilka nackdelar finns det med batteriet?
Sen undrar jag om det i övrigt är exakt samma ljudpaket i de olika modellerna? Tyckte ljudet var grymt bra när jag provkörde LR och hade hoppats få lika bra i RWD men hur ser det ut med det? Vad är egentligen skillnaden på bilarna förutom just mindre batteripack, bakhjulsdrift samt högre godkänd släpvagnsvikt för B-kort?
Undrar även om ni rekommenderar att köpa till vinterdäck direkt från Tesla i samband med beställningen eller går det att hitta till bättre pris/kvalitet någonstans i efterhand? Vill ha så mycket bang for the buck som möjligt helt enkelt
Hur har ni valt att finansiera era köp förresten? Jag och min sambo överväger att slänga in en stor del kontant för att slippa dras med allt för höga räntekostnader, hur resonerar ni?
Läste nånstans här att de tydligen är -22 som blivit osålda. Finns de någon skillnad på -22 respektive -23 och isåfall vad?
Nu funderar jag återigen på det här med finansiering.
Bilen fick jag för 528 000.
Alternativt 1: Jag cashar 250 000 och lånar upp resterande på mitt bolån.
Alternativ 2: Jag cashar 200 000 och lånar via DNB med restvärde så jag får en lägre månadskostnad med garanterat restvärde.
Vad hade ni gjort och varför? Uppskattar all input![]()
En SR tar dig ca 20 mil. Klarar du veckan på det och tycker du kan ta dig extra tid för SC och pengar är viktigt för dig så kör RWD/SR.wanyest skrev: ↑05 mar 2023 10:36En fundering jag hoppas ni kan hjälpa mig med lite input på;
Funderar på om en MY RWD eller LR är lämpligast för min kontext. Bor i lägenhet i Göteborg så har ingen möjlighet att ladda dagligen/över natten. Kör till vardags mest stadstrafik med en handfull längre resor per månad á 200km. På semester blir det ofta längre resor (på vintern till Sälen exempelvis).
Ser framför mig att min laddning mestadels kommer bestå av 22kW som finns i närheten, och ibland/på resor SC.
Givet ovan, och givet att jag inte kan ladda dagligen, vad tror ni om RWD vs. LR. LFP vs 2160?
Du får max 11 kW vid laddstolpar.wanyest skrev: ↑05 mar 2023 10:36En fundering jag hoppas ni kan hjälpa mig med lite input på;
Funderar på om en MY RWD eller LR är lämpligast för min kontext. Bor i lägenhet i Göteborg så har ingen möjlighet att ladda dagligen/över natten. Kör till vardags mest stadstrafik med en handfull längre resor per månad á 200km. På semester blir det ofta längre resor (på vintern till Sälen exempelvis).
Ser framför mig att min laddning mestadels kommer bestå av 22kW som finns i närheten, och ibland/på resor SC.
Givet ovan, och givet att jag inte kan ladda dagligen, vad tror ni om RWD vs. LR. LFP vs 2160?
Får du även högre km på displayen? Borde också köpa SMT.NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:34Laddat MY RWDn 100% för tredje gången nu, och läst ur SMT.
Det förbryllar mig att buffer varierar så extremt, förra gången var buffer 8.25kWh och nu 2.73kWh. NFP har stigit till 60.7kWh medans Nominal remaining är 61.4kWh.
Varför är den så varierande? Givetvis positivt att den klättrar uppåt men att buffer skiljer över 5kWh är ju småläskigt. De utan SMT har ingen susning hur mycket som finns tillgängligt.
260EC493-9D78-4E5D-8927-51EDD7E2BD69.jpeg
Nix, får 418km vid 100% men kan köra flera km utan att den går ner från 418.Nogo skrev: ↑05 mar 2023 18:58Får du även högre km på displayen? Borde också köpa SMT.NEO skrev: ↑05 mar 2023 18:34Laddat MY RWDn 100% för tredje gången nu, och läst ur SMT.
Det förbryllar mig att buffer varierar så extremt, förra gången var buffer 8.25kWh och nu 2.73kWh. NFP har stigit till 60.7kWh medans Nominal remaining är 61.4kWh.
Varför är den så varierande? Givetvis positivt att den klättrar uppåt men att buffer skiljer över 5kWh är ju småläskigt. De utan SMT har ingen susning hur mycket som finns tillgängligt.
260EC493-9D78-4E5D-8927-51EDD7E2BD69.jpeg