Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd
Postat: 05 sep 2018 16:44
Sen var det ju den där USA-bilen också om man nu vill räkna den... 

https://teslaclubsweden.se/forum/
Det beror säkert på att det är omöjligt att inte fundera på att köpa ny bil nu när premium ingår och fri suc skall upphöra.Verdi skrev:Jag har haft lite koll och antalet Model S till salu på blocket har ökat från ~30 till 42 de senaste dagarna.
Plus höjd premie...hencjo skrev:Det beror säkert på att det är omöjligt att inte fundera på att köpa ny bil nu när premium ingår och fri suc skall upphöra.
Ja just det. Blir väldigt fint förmånsvärde på en ny...hencjo skrev:Det beror säkert på att det är omöjligt att inte fundera på att köpa ny bil nu när premium ingår och fri suc skall upphöra.Verdi skrev:Jag har haft lite koll och antalet Model S till salu på blocket har ökat från ~30 till 42 de senaste dagarna.
Och nu en till...lator skrev:Sen var det ju den där USA-bilen också om man nu vill räkna den...
Skapligt billigt ägande han haft. 64% av värdet kvar efter 4,5 år.lator skrev:Och nu en till...lator skrev:Sen var det ju den där USA-bilen också om man nu vill räkna den...![]()
https://www.blocket.se/malmo/Tesla_MS60 ... 6.htm?aw=1
Original invoice paid SEK 746,500 (Jan 21, 2014)
Har de tröttna på de som vill köpa och importera tvärs över Europa?Endast nationell försäljning
Härmed godkänner du att du har förståelse för att bilen är såld till dig lokalt i landet där bilen ska levereras och du ska inte involvera oss i någon form av exportprocess och/eller upprätta någon form av exportdokument på våra vägnar. Tesla förbehåller sig rätten att annullera detta avtal om någon av dessa förpliktelser bryts.
Vad behövs det för exportdokument inom EU? I Tyskland köper man ju en tillfällig registrering hos ett zulassungsstelle, hur fungerar det tex i Nederländerna (som ofta har CPO runt 50' euro)?frippe skrev:Flera tillägda på tesla nu. Men ser att de lagt till följande lilla text:
Har de tröttna på de som vill köpa och importera tvärs över Europa?Endast nationell försäljning
Härmed godkänner du att du har förståelse för att bilen är såld till dig lokalt i landet där bilen ska levereras och du ska inte involvera oss i någon form av exportprocess och/eller upprätta någon form av exportdokument på våra vägnar. Tesla förbehåller sig rätten att annullera detta avtal om någon av dessa förpliktelser bryts.
dhanjel skrev:Synd att de billigare har gått så långt, men kanske inte så oväntat heller
Kan ha behandlats på de tidigare 113 sidorna, isf ber jag om ursäktMen hur är det med finansiering av beg bilar, måste man ombesörja det själv innan köp eller har de samarbeten där likt "vanliga" bilhallar? (Är väl DNB vid nyköp åtminstone?)
Klintan skrev:Vad behövs det för exportdokument inom EU? I Tyskland köper man ju en tillfällig registrering hos ett zulassungsstelle, hur fungerar det tex i Nederländerna (som ofta har CPO runt 50' euro)?frippe skrev:Flera tillägda på tesla nu. Men ser att de lagt till följande lilla text:
Har de tröttna på de som vill köpa och importera tvärs över Europa?Endast nationell försäljning
Härmed godkänner du att du har förståelse för att bilen är såld till dig lokalt i landet där bilen ska levereras och du ska inte involvera oss i någon form av exportprocess och/eller upprätta någon form av exportdokument på våra vägnar. Tesla förbehåller sig rätten att annullera detta avtal om någon av dessa förpliktelser bryts.
EU är dock inte hela Europa och det blir ju lite mer pappersexercis när man vill flytta Teslor mellan EU och Norge/Schweiz/Ryssland mfl länder.Verdi skrev:Klintan skrev:Vad behövs det för exportdokument inom EU? I Tyskland köper man ju en tillfällig registrering hos ett zulassungsstelle, hur fungerar det tex i Nederländerna (som ofta har CPO runt 50' euro)?frippe skrev:Flera tillägda på tesla nu. Men ser att de lagt till följande lilla text:
Har de tröttna på de som vill köpa och importera tvärs över Europa?Endast nationell försäljning
Härmed godkänner du att du har förståelse för att bilen är såld till dig lokalt i landet där bilen ska levereras och du ska inte involvera oss i någon form av exportprocess och/eller upprätta någon form av exportdokument på våra vägnar. Tesla förbehåller sig rätten att annullera detta avtal om någon av dessa förpliktelser bryts.
Man behöver registreringsbevis och/eller ett CoC, certificate of conformity.
Läs mer här. https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnes ... ortregler/
Antar att det de menar är att de inte hjälper till med pappersexercisen. Däremot måste det ju vara möjligt att importera ändå. Pga EU.
Japp + moms, den dyraste av de två. Tullen är 10 %. Sen ska du lägga moms på hela priset inkl tullavgiften.Verdi skrev:Nej då måste man ju betala tull. Säkert mer saker också.
Är det för företag eller privat också?Yxel skrev:dhanjel skrev:Synd att de billigare har gått så långt, men kanske inte så oväntat heller
Kan ha behandlats på de tidigare 113 sidorna, isf ber jag om ursäktMen hur är det med finansiering av beg bilar, måste man ombesörja det själv innan köp eller har de samarbeten där likt "vanliga" bilhallar? (Är väl DNB vid nyköp åtminstone?)
DnB på beg också. 2,25% ränta. Restvärde kan sättas upp till 55%.
kangru skrev:Är det för företag eller privat också?Yxel skrev:dhanjel skrev:Synd att de billigare har gått så långt, men kanske inte så oväntat heller
Kan ha behandlats på de tidigare 113 sidorna, isf ber jag om ursäktMen hur är det med finansiering av beg bilar, måste man ombesörja det själv innan köp eller har de samarbeten där likt "vanliga" bilhallar? (Är väl DNB vid nyköp åtminstone?)
DnB på beg också. 2,25% ränta. Restvärde kan sättas upp till 55%.
Jag hade aldrig köpt en utan autopilot - och det finns bilar i den pris-regionen. Hitta en som inte gått så långt och skaffa en maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil så blir det bättre.dhanjel skrev:Att köpa en 2014 S85 med 11k mil med 2 års garanti via Tesla för 500k, bra eller dåligt?
Vad hjälper maskinskadan med ?dstr skrev:Jag hade aldrig köpt en utan autopilot - och det finns bilar i den pris-regionen. Hitta en som inte gått så långt och skaffa en maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil så blir det bättre.dhanjel skrev:Att köpa en 2014 S85 med 11k mil med 2 års garanti via Tesla för 500k, bra eller dåligt?
Det finns inga andra bilar i den prisklassen med AP vad jag sett. Ser det som en fördel att köpa via Tesla med.dstr skrev:Jag hade aldrig köpt en utan autopilot - och det finns bilar i den pris-regionen. Hitta en som inte gått så långt och skaffa en maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil så blir det bättre.dhanjel skrev:Att köpa en 2014 S85 med 11k mil med 2 års garanti via Tesla för 500k, bra eller dåligt?
Jag hade aldrig betalat för autopiloten som den är nu. En så "gammal" bil kommer nog sannolikt ingen att lägga på autopilot på även om det gick.dstr skrev:Jag hade aldrig köpt en utan autopilot - och det finns bilar i den pris-regionen. Hitta en som inte gått så långt och skaffa en maskinskadeförsäkring upp till 15.000 mil så blir det bättre.dhanjel skrev:Att köpa en 2014 S85 med 11k mil med 2 års garanti via Tesla för 500k, bra eller dåligt?
Utan AP får du ingen adaptiv farthållare heller. Äldre Teslor, och de som inte har AP aktiverad, har bara en vanlig konstantfarthållare.dhanjel skrev:Vad är nackdelen med AP? (Förutom det uppenbara då). Vår nuvarande bil har inte ens adaptiv farthållare och den kan trots det ta oss mellan A och B.