Sida 47 av 231

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 09:57
av Leo
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 10:05
av Walker
Zalman3 skrev:
I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.

Jag hade valt Opeln.
Tesla 3 SR+ 377.000Nok
...jag hade valt den 7 dar i veckan.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 10:08
av Swede1
Verdi skrev:
Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.

Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus? :o

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 10:10
av Zalman3
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
I Norge kostar en VW ID3 62kWh 330.000Nok.
Och en Opel Corsa-e 50kWh 249.900Nok.

Jag hade valt Opeln.
Tesla 3 SR+ 377.000Nok
...jag hade valt den 7 dar i veckan.
Jag hade också valt Teslan om priset är så nära.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 10:35
av Laban
Leo skrev:
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt design”.
Håller med om interiör mm. Däremot är jag inte så säker på om en skidlucka gör någon nytta i mitt fall. Bilen är helt enkelt för liten för att hela familjen + packning ska få plats. Blir något helt annat med 3:an + takbox.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 12:06
av taliz
215/50 19" däck, lite i3 style det med.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 12:10
av Verdi
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
Påminner om i3:ans interiör. Men jag tycker faktiskt den är vassare.
I3 är lite plottrig, ja vw kanske har bättre, smaksak, måste se i verkligheten. Men mycket likartade. Vw har tittat mycket på bmw i3 uppenbarligen. Bara jag som tycker tyskarna är roliga tydligen, mkt komiskt med dubbning och marknadsledande i världen, men personerna de släpper fram är ned tonade, de skulle ha nån mer karismatisk som står och vrålar lite mer och gestikulerar.

Tänk om de kör specialpris på ID first? 370, 380 och 390 max, före bonus? :o

Kanske var otydlig. Jag tycker alltså att i3:ans interiör är bättre. :)

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 12:24
av RagWal
Credde skrev:
Svarta inredningen är snyggare tycker jag.

Bild
Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 12:32
av Verdi
Ja, ganska likt i3 är det.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 13:52
av taliz
Jag får nog säga att étron är VWs bästa försök hittills.
Taycan är för tung för att vara en sportbil och för trång för att vara ngt annat.
ID3 är för spejsig och specs och pris för dåliga.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 14:21
av Leo
taliz skrev:
215/50 19" däck, lite i3 style det med.
Hmm, vinterdäck och fälgar lär ju finnas ganska begränsat utbud av inledningsvis...

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 14:47
av Stevvee
RagWal skrev:
Credde skrev:
Svarta inredningen är snyggare tycker jag.

Bild
Skymmer inte den A-stolpen sikten ganska rejält?
Nja den ger föraren uppsikt på där den behöver. Finns flertalet bilar som har det fönstret

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 15:35
av Zalman3
Citet från ett forum.
ID.3 1ST Line 1
<40.000 Euro

► 18-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Winter Comfort
► Navigationssystem inkl. Media Control, DAB+ Radio
► App Connect
► Sprachbedienung
► Mode-2-Ladekabel
► ACC
► Frontassist
► Ausweichunterstützung, Abbiegeassistent
► Verkehrszeichenerkennung
► Ledermultifunktionslenkrad, beheizbar
► Fußmatten
► Designumfänge 1ST Edition

ID.3 1ST Line 2
<46.000 Euro

zusätzlich zu Line 1
► 19-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Exterieur Style Paket
► Abgedunkelte Seiten- und Heckscheiben
► Lighting Pack (IQ.Light LED Matrix Scheinwerfer, LED Rückleuchten,
erweiterte Ambiente-Beleuchtung, Lichtleiste Front)
► Welcome Pack (Keyless Advanced, Griffmuldenbeleuchtung)
► Design Sitz inkl. Komfort Paket
► Pilot Park S (Park Assist inkl. Rückfahrkamera)
► USB-C-Buchsen

ID.3 1ST Line 3
<50.000 Euro

zusätzlich zu Line 2
► 20-Zoll-Leichtmetall-Felgen
► Panorama-Glasdach
► Infotainment inkl. Augmented-Reality-Head-Up-Display
► Komfort Sitz inkl. Komfort Paket
► Soundsystem
► Komforttelefonie inkl. LTE
► Pilot Drive S (Spurwechsel-, Spurhalte-, Emergency- und Stauassistent)
► Ebener Ladeboden
► Wärmepumpe
Billigaste Tesla 3 i Tyskland kostar 43.390 Euro.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 15:42
av HelectriC
Leo skrev:
Inget drag MEN både skidlucka, cykelhållare på ”typ dragfäste” och takräcke ska väl finnas vad jag hört.

Sen blir det nog ID Crozz som kommer med drag framöver.

Gillar nog också svarta inredningen bättre. Den vita med sina plastiga, klossiga spakar/knappar och till viss del skärmar känns tyvärr som hämtat ur en gammal ”Star Trek film” i negativ bemärkelse.

Där tycker jag Tesla med sina inredningar fått till en mer modern känsla. Där Tesla med sin vita inredning inte alls känns lika ”billigt plastig”. Tycker fram för allt det vita i S med ljust trä är grymt snyggt och utstrålar lyckad ”skandinaviskt
designspråk”.
nej, det är bekräftat att det inte kommer möjlighet till taklast. Lycka till att få in längsskidor inne i bilen.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 16:06
av chaffis75
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 16:10
av Verdi
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 16:26
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 16:30
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 16:57
av Walker
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Äntligen någon som kan räkna!!

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 17:02
av Henrik Torphammar
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 17:06
av Verdi
Henrik Torphammar skrev:

Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".

Har du pengar över varje månad finns det nåt som kallas "billån". ;)

Det är väl klart att en bil som har lägre driftskostnader motiverar ett högre pris. Det är ju bilens totalkostnad som är det väsentliga. Hur mycket de olika delkostnaderna förhåller sig till varandra är inte lika intressant.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 17:09
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Jag har på senare tid varit inne på denna men tvekar allt mer.. Gillar inte special däck och att den saknar både krok och takräcke. Mm.. De är verkligen inte lätt att köpa elbil.. Har ju en del åsikter om modell 3 också även om den på många sätt är fin.

Fossil bilar finns de ju massor av bilar som är kanon, ja förutom att drivlinan är just fossil.

Beror ju på vad man är ute efter. Börjar ju komma fler modeller nu.
Ute efter en bil som är prisvärd och inte exempelvis en Hyundai som med bensinmotor kostar 165kkr som med elmotor landar över 400kkr. Det är väldigt tunt med elbilar som är prisvärda i de lägre prisklasserna.

VW prat om pris i klass med en Golf TDI hade vari ok, men så blev det ju inte. Nu ser det ut som det blir en avskalad variant till betydligt högre pris.
Hur länge ska du ha bilen? Hur långt kör du varje år? Är det ENDAST grundpriset du bryr dig om eller hade du extrautrustat även den billiga bensinaren till samma nivå som elbilen? (Dvs automat, navi osv?)

Ska du ha bilen i 5 år och kör 2000 mil om år så har du 100 tusen i sparade kronor där.

Du sparar väl säkert 20 tusen på skatten också. Och kanske 10 tusen på service. Då är du uppe i 130 000:-

Säg att båda bilarna har 50% restvärde så är värdeminskningen 82500:- resp 200000:-. Dra av 130 tkr så är du nere på 70 tkr. Voilá, den är billigare än fossilbilen.
Det var inte frågan eller påståendet eller vad vi nu skall kalla det. Jag har kanske inte en halv miljon på banken men pengar över varje månad. Ser heller inte riktigt varför billig drift skulle rättfärdiga ett mycket högre försäljningspris för bilen.

Får väl passa på att be om ursäkt för att jag inte är miljonär eller har eget AB där jag kan "ta bilen".
Svaret är lån.

Det relevanta är som alltid den totala månadskostnaden över bilens livslängd, inget annat. Givetvis med hänsyn till respektive individs finansieringskostnad.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 17:33
av vibrationsfri
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.

Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 17:45
av Walker
Sedan är det ju även som mati har nämnt, en prioriteringsfråga. Jag väljer bort mycket annat (husvagn, mc, båt, dyra semestrar) röker inte, dricker inte särskilt mycket och går sällan ut och äter. De slantarna lägger jag då hellre på min bil.

Re: VW I.D

Postat: 10 sep 2019 20:40
av Stevvee
vibrationsfri skrev:
Jag hör ofta att folk vill ha en elbil men säger att elbilen är för dyr. Frågar hur mycket soppa skatt och servicen kostar . I flera fall har det visats sig att de har samma kostnader som jag har för amortering och ränta på min Tesla M3. Då har de dessutom ibland också amortering på sin.

Andrahandsvärdet lär vara bättre på ID3 och M3 än många fossil bilar när skatterna på drivmedel höjs.
Men ex hos en bank om du skall köpa hus/lägenhet så ser man ner på billånet så förstår att många inte vill ha lån mellan 500k-1m för en bil trots att kostnaden är detsamma som en billigare bil + kringkostnader. Plus att det är lättare att påverka ens egna rörliga kostnader än fasta kostnader.