Sida 47 av 53
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 21:15
av achmeed
termosen skrev: ↑05 jan 2025 20:51
achmeed skrev: ↑05 jan 2025 19:01
Electron skrev: ↑05 jan 2025 18:57
mikebike skrev: ↑05 jan 2025 18:47
Tänk om de hade kunnat ladda fullt under natten på sina respektive boenden....
Ja tänk om!! Tänk om du bor i lägenhet i Sälen och inte kan ful-ladda med 240 volt… Tänk om det är -10… Tänk om 11kw laddarna är upptagna av laddhybrider i Sälen som dessutom inte ens laddar…
Tänk om?
Funnits plats varje dag vid laddarna i Tandådalen, var samma visa förra året. Tomt på långsamma laddare alla ska snabbladda i sista minuten.
I år faller det nog ännu värre ut med trafikvarningarna,
De laddarna vid Tandådalen fungerar som oftast inte, därav de ser ut att vara lediga, men gissar att runt 40% inte fungerar.
Det stora problemet är att för många stugor saknar laddmöjligheter, då måste man stödladda i Malung. Jag hamnade där idag just för pga det.
Och snabbladdaren vid hemjöp tandådalen som oftast stod tom efter 1530? Planera och slut skyll på avsaknad destinationsladdare.
Mvh elbilsåkare sen 4år och stugägare i sälen.
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 21:37
av termosen
Fredrik j skrev: ↑05 jan 2025 20:53
termosen skrev: ↑05 jan 2025 20:51
achmeed skrev: ↑05 jan 2025 19:01
Electron skrev: ↑05 jan 2025 18:57
mikebike skrev: ↑05 jan 2025 18:47
Tänk om de hade kunnat ladda fullt under natten på sina respektive boenden....
Ja tänk om!! Tänk om du bor i lägenhet i Sälen och inte kan ful-ladda med 240 volt… Tänk om det är -10… Tänk om 11kw laddarna är upptagna av laddhybrider i Sälen som dessutom inte ens laddar…
Tänk om?
Funnits plats varje dag vid laddarna i Tandådalen, var samma visa förra året. Tomt på långsamma laddare alla ska snabbladda i sista minuten.
I år faller det nog ännu värre ut med trafikvarningarna,
De laddarna vid Tandådalen fungerar som oftast inte, därav de ser ut att vara lediga, men gissar att runt 40% inte fungerar.
Det stora problemet är att för många stugor saknar laddmöjligheter, då måste man stödladda i Malung. Jag hamnade där idag just för pga det.
Hur såg det ut på dom övriga snabbladdarna i Malung? Samma köer?
Jag kom in lite före den stora massan, så kollade inte andra laddare.
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 21:39
av termosen
achmeed skrev: ↑05 jan 2025 21:15
termosen skrev: ↑05 jan 2025 20:51
achmeed skrev: ↑05 jan 2025 19:01
Electron skrev: ↑05 jan 2025 18:57
mikebike skrev: ↑05 jan 2025 18:47
Tänk om de hade kunnat ladda fullt under natten på sina respektive boenden....
Ja tänk om!! Tänk om du bor i lägenhet i Sälen och inte kan ful-ladda med 240 volt… Tänk om det är -10… Tänk om 11kw laddarna är upptagna av laddhybrider i Sälen som dessutom inte ens laddar…
Tänk om?
Funnits plats varje dag vid laddarna i Tandådalen, var samma visa förra året. Tomt på långsamma laddare alla ska snabbladda i sista minuten.
I år faller det nog ännu värre ut med trafikvarningarna,
De laddarna vid Tandådalen fungerar som oftast inte, därav de ser ut att vara lediga, men gissar att runt 40% inte fungerar.
Det stora problemet är att för många stugor saknar laddmöjligheter, då måste man stödladda i Malung. Jag hamnade där idag just för pga det.
Och snabbladdaren vid hemjöp tandådalen som oftast stod tom efter 1530? Planera och slut skyll på avsaknad destinationsladdare.
Mvh elbilsåkare sen 4år och stugägare i sälen.
Ja den fungerade, men man vill gärna slippa planera hela tiden.
Mvh elbilsägare i 6 år med otaliga fjällresor där de flesta stugor inte haft laddmöjligheter.
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 21:42
av fth
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 20:20
Gustafsson skrev: ↑05 jan 2025 20:02
Tror att flertalet köande kommer att långsamladda på destinationen nästa gång. Att snabbladda när man kommer fram är också rätt effektivt om man t.ex. kan handla samtidigt. Eller nåt. Att snabbladda kort efter avfärd är väldigt tidskrävande…
Problem att ladda med 230 V vid så kallt väder vid en tillräckligt låg strömatyrka.
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 21:46
av fth
Angående köer på kontinenten så kan jag iaf meddela att dom fortfarande lyser med sin frånvaro.
Jag har precis kommit tillbaka till Paris från Sverige, hyfsat många bilar på flera SuC på vägen, men aldrig någon risk för kö, varken i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, eller Frankrike.
Några få stadsnära SuC kunde jag se hade kö-symbolen på kartan när jag passerade, men jag ruttar aldrig via den typen av stationer, så det drabbade inte mig.
/fth
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 22:22
av pejvic
fth skrev: ↑05 jan 2025 21:42
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 20:20
Gustafsson skrev: ↑05 jan 2025 20:02
Tror att flertalet köande kommer att långsamladda på destinationen nästa gång. Att snabbladda när man kommer fram är också rätt effektivt om man t.ex. kan handla samtidigt. Eller nåt. Att snabbladda kort efter avfärd är väldigt tidskrävande…
Problem att ladda med 230 V vid så kallt väder vid en tillräckligt låg strömatyrka.
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Kom just därifrån själv, vi hyrde privat och det finns massor som ej ägs av skistar. Vi bodde mittemot ica på högfjället och det är massor av BRF:er där. Men det finns ju ladd utanför ICA tex, Fick guida några vänner, men de är så himla nerviga som många nya elbilsägare och lyssnar ej på tips och råd. De laddar ofta till 100% på Suc tex. Jag bad dem ladda till 100 över natten för att starta med fullt och varmt batteri - istället laddade de till 100 dagen innan. Startade med Kallt batteri - sen satt de och väntade en timme på att ladda i Ludvika.
Ren okunskap, jag skulle kört till Västerås i deras läge istället. Dit är det 30 mil. Lär inte vara några somhelst problem eftersom det gick i 70-80 hela vägen. Försöker ofta förklara för nya ägare hur de skall ladda men de verkar inte ta till sig info.
Undra hur många nya teslaägare som tex klickar ur reseplaneraren och använder enkel huvudräkning en sånhär storhelg? 1 på 100?
Det var flera år sen jag lät bilen välja var jag skulle ladda.
Hoppas som någon skrev att det kommer in i körkortsutbildningen hur man laddar och hur mkt en elbil drar med kallt batteri i 20 minus i 120 jämfört med varmt batteri i 20 plus i 70. Och hur en laddkurva funkar.
Det finns tom ChatGpt som svarar om man är ny på ett märke.
Jag tror att över hälften i den där kön stod där i onödan.
Re: När är det kö?
Postat: 05 jan 2025 23:53
av frippe
pejvic skrev: ↑05 jan 2025 22:22
fth skrev: ↑05 jan 2025 21:42
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 20:20
Problem att ladda med 230 V vid så kallt väder vid en tillräckligt låg strömatyrka.
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Kom just därifrån själv, vi hyrde privat och det finns massor som ej ägs av skistar. Vi bodde mittemot ica på högfjället och det är massor av BRF:er där. Men det finns ju ladd utanför ICA tex, Fick guida några vänner, men de är så himla nerviga som många nya elbilsägare och lyssnar ej på tips och råd. De laddar ofta till 100% på Suc tex. Jag bad dem ladda till 100 över natten för att starta med fullt och varmt batteri - istället laddade de till 100 dagen innan. Startade med Kallt batteri - sen satt de och väntade en timme på att ladda i Ludvika.
Ren okunskap, jag skulle kört till Västerås i deras läge istället. Dit är det 30 mil. Lär inte vara några somhelst problem eftersom det gick i 70-80 hela vägen. Försöker ofta förklara för nya ägare hur de skall ladda men de verkar inte ta till sig info.
Undra hur många nya teslaägare som tex klickar ur reseplaneraren och använder enkel huvudräkning en sånhär storhelg? 1 på 100?
Det var flera år sen jag lät bilen välja var jag skulle ladda.
Hoppas som någon skrev att det kommer in i körkortsutbildningen hur man laddar och hur mkt en elbil drar med kallt batteri i 20 minus i 120 jämfört med varmt batteri i 20 plus i 70. Och hur en laddkurva funkar.
Det finns tom ChatGpt som svarar om man är ny på ett märke.
Jag tror att över hälften i den där kön stod där i onödan.
Jag håller med dig i det mesta. Men samtidigt så är Tesla ganska duktiga på att berätta att det bara är att planera i navigatorn så talar den om för dig var du ska ladda. Så klart att de nya elbilsförarna tycker det är så det ska vara och väldigt smidigt så klart.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 01:49
av mikaELbil
Malung har väl 20 laddplatser. Om alla är upptagna, vad blir då den genomsnittliga effekten man kan ladda sin bil med?
Kan det vara mer än 50kW? Eller hur mycket blir det?
Vad är laddhastigheten med ett kallt batteri, som väl i detta fallet kan ha varit -15˚?
Det kanske i detta fall inte har någon större betydelse om man kommer in med kallt batteri och inte har förvärmt?
Jag frågar för att inte vara den där som står och gör väntetiden längre för nästa bil.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 10:23
av tesla newbie
I framtiden vore det kanske bra om alla inte åkte hem på samma dag. Sä har ser det ut i i Malung:
Samtidigt förstår man ju att det blir kö. Jag laddade i Malung i januari 2023 och då var det hur lugnt som helst men sedan dess har det tillkommit 223000 nya elbilar varav 42000 Teslor. Det räcker ju med att 1 procent av de nya Teslorna åker samtidigt från Sälen till Stockholm för att det ska bli problem.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 11:11
av Nect
Luma skrev: ↑05 jan 2025 20:59
Hög tid för Skistar att ta sitt ansvar så att deras gäster kan ladda sina elbilar.
De lägger över ansvaret på stugägaren som hyr ut stugorna (SkiStar förmedlar bara boende). Av egen erfarenhet så är många BRF:er inte så intresserad av att sätta upp laddare på sina parkeringar först en majoritet av deras medlemmar behöver laddplatser. De vill inte sätta upp laddstolpar för att 10% av deras medlemmar hyr ut sina lägenheter.
Däremot börjar SkiStar sätta upp laddstolpar vid deras parkeringar intill skidliftar mm. Men det räcker inte till alla och man får då stå där hela dagen.
Sen är mitt råd att inte åka på samma dag som alla andra. Dels blir det långa laddköer men även hög trafik på vägarna med dumma omkörningar som resultat. Innan vi hade elbil så körde vi ofta hem dagen innan eller efter alla andra för att slippa alla köer på vägarna samt på raststoppen. Men då åker vi till fjälls flera ggr varje vinter med och är vana med hur det brukar bli.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 11:27
av Carlsson
Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:11
Luma skrev: ↑05 jan 2025 20:59
Hög tid för Skistar att ta sitt ansvar så att deras gäster kan ladda sina elbilar.
De lägger över ansvaret på stugägaren som hyr ut stugorna (SkiStar förmedlar bara boende). Av egen erfarenhet så är många BRF:er inte så intresserad av att sätta upp laddare på sina parkeringar först en majoritet av deras medlemmar behöver laddpatser. De vill inte sätta upp laddstolpar för att 10% av deras medlemmar hyr ut sina lägenheter.
Däremot börjar SkiStar sätta upp laddstolpar vid deras parkeringar intill skidliftar mm. Men det räcker inte till alla och man får då stå där hela dagen.
Sen är mitt råd att inte åka på samma dag som alla andra. Dels blir det långa laddköer men även hög trafik på vägarna med dumma omkörningar som resultat.
Rådet ”åk inte samma dag som alla andra” är dumt tycker jag. Hörsamma istället pejvic råd. Hitta tips och trix som gör färden smidigare istället för att vaska en stugdag.
Hyr man en stuga torsdag till söndag så åker man hem på söndag. Man vet att det uppstår trafik och att det tar lång tid hem men man gör så ändå. Isf skulle det väl vara bättre om SkiStar hade 33/33/33 stugbytardagar. Men det skulle öka kostnaderna och krav på personal så det lär vi inte se.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 11:45
av Fredrik j
Istället för att köra hemåt när alla andra åker vid stugbytartiden kan man väl dröja sig kvar i sälen och ladda fullt?
Ett annat sätt är ju att kolla med navigatorn och inte köra som förstahandsalternativet ser ut eftersom alla ju får samma.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 11:48
av Nect
Carlsson skrev: ↑06 jan 2025 11:27
Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:11
Luma skrev: ↑05 jan 2025 20:59
Hög tid för Skistar att ta sitt ansvar så att deras gäster kan ladda sina elbilar.
De lägger över ansvaret på stugägaren som hyr ut stugorna (SkiStar förmedlar bara boende). Av egen erfarenhet så är många BRF:er inte så intresserad av att sätta upp laddare på sina parkeringar först en majoritet av deras medlemmar behöver laddpatser. De vill inte sätta upp laddstolpar för att 10% av deras medlemmar hyr ut sina lägenheter.
Däremot börjar SkiStar sätta upp laddstolpar vid deras parkeringar intill skidliftar mm. Men det räcker inte till alla och man får då stå där hela dagen.
Sen är mitt råd att inte åka på samma dag som alla andra. Dels blir det långa laddköer men även hög trafik på vägarna med dumma omkörningar som resultat.
Rådet ”åk inte samma dag som alla andra” är dumt tycker jag. Hörsamma istället pejvic råd. Hitta tips och trix som gör färden smidigare istället för att vaska en stugdag.
Hyr man en stuga torsdag till söndag så åker man hem på söndag. Man vet att det uppstår trafik och att det tar lång tid hem men man gör så ändå. Isf skulle det väl vara bättre om SkiStar hade 33/33/33 stugbytardagar. Men det skulle öka kostnaderna och krav på personal så det lär vi inte se.
Det är upp till var och en om man vill vaska en dag eller sitta och köa. Det är valen man står emellan i realiteten.
Men sen går det ju även åka väldigt tidigt på söndagen eller sent för att minska risken för att hamna i den värsta kön.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 11:59
av Electron
tesla newbie skrev: ↑06 jan 2025 10:23
I framtiden vore det kanske bra om alla inte åkte hem på samma dag. Sä har ser det ut i i Malung:
IMG_2274.jpeg
Samtidigt förstår man ju att det blir kö. Jag laddade i Malung i januari 2023 och då var det hur lugnt som helst men sedan dess har det tillkommit 223000 nya elbilar varav 42000 Teslor. Det räcker ju med att 1 procent av de nya Teslorna åker samtidigt från Sälen till Stockholm för att det ska bli problem.
Du får helt enkelt lägga in en motion till Riksdagen om att alla inte kan ta lov/semester samtidigt.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 12:48
av Carlsson
Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:48
Carlsson skrev: ↑06 jan 2025 11:27
Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:11
Luma skrev: ↑05 jan 2025 20:59
Hög tid för Skistar att ta sitt ansvar så att deras gäster kan ladda sina elbilar.
De lägger över ansvaret på stugägaren som hyr ut stugorna (SkiStar förmedlar bara boende). Av egen erfarenhet så är många BRF:er inte så intresserad av att sätta upp laddare på sina parkeringar först en majoritet av deras medlemmar behöver laddpatser. De vill inte sätta upp laddstolpar för att 10% av deras medlemmar hyr ut sina lägenheter.
Däremot börjar SkiStar sätta upp laddstolpar vid deras parkeringar intill skidliftar mm. Men det räcker inte till alla och man får då stå där hela dagen.
Sen är mitt råd att inte åka på samma dag som alla andra. Dels blir det långa laddköer men även hög trafik på vägarna med dumma omkörningar som resultat.
Rådet ”åk inte samma dag som alla andra” är dumt tycker jag. Hörsamma istället pejvic råd. Hitta tips och trix som gör färden smidigare istället för att vaska en stugdag.
Hyr man en stuga torsdag till söndag så åker man hem på söndag. Man vet att det uppstår trafik och att det tar lång tid hem men man gör så ändå. Isf skulle det väl vara bättre om SkiStar hade 33/33/33 stugbytardagar. Men det skulle öka kostnaderna och krav på personal så det lär vi inte se.
Det är upp till var och en om man vill vaska en dag eller sitta och köa. Det är valen man står emellan i realiteten.
Men sen går det ju även åka väldigt tidigt på söndagen eller sent för att minska risken för att hamna i den värsta kön.
Eller så ser man till att ha 100% i bilen vid avfärd så man slipper satta i Malung. Gärna så att batteriet är varmt vid avfärd om möjligt.
Med 100% och varmt batteri når man teoretiskt sett till Trollhättan om man ska söder ut. Då passerar man flertalet SUC och hur många andra laddare som helst.om man kör från Sälen då.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 12:57
av nallebrean
Det finns ju fler snabba laddare (sökte på minst 4, 100 kw +). Hur var det där?! Det var ju nästan bara teslor i kön.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 13:10
av OfarligTesla
Har aldrig haft laddare vid stugan när jag varit i fjällen, men aldrig haft problem med att inte kunnat ladda alls under veckan i någon långsamladdare eller i en 50+kW laddare medan man handlar. Har alltid resulterat i att jag börjat hemresan med minst 70% batteri efter bilen värmt upp sig.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 13:10
av nallebrean
Men nu mer försöker navigatorn i Tesla sprida ut besökarna. Jag har snarare lärt mig att lyssna på navigatorn för den vet mer än mig. Och när jag inte lyssnat under höglast har jag förstått den ointuitiva förslaget eftersom jag kommit till en hårt lastad suc.
pejvic skrev: ↑05 jan 2025 22:22
fth skrev: ↑05 jan 2025 21:42
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 20:20
Problem att ladda med 230 V vid så kallt väder vid en tillräckligt låg strömatyrka.
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Kom just därifrån själv, vi hyrde privat och det finns massor som ej ägs av skistar. Vi bodde mittemot ica på högfjället och det är massor av BRF:er där. Men det finns ju ladd utanför ICA tex, Fick guida några vänner, men de är så himla nerviga som många nya elbilsägare och lyssnar ej på tips och råd. De laddar ofta till 100% på Suc tex. Jag bad dem ladda till 100 över natten för att starta med fullt och varmt batteri - istället laddade de till 100 dagen innan. Startade med Kallt batteri - sen satt de och väntade en timme på att ladda i Ludvika.
Ren okunskap, jag skulle kört till Västerås i deras läge istället. Dit är det 30 mil. Lär inte vara några somhelst problem eftersom det gick i 70-80 hela vägen. Försöker ofta förklara för nya ägare hur de skall ladda men de verkar inte ta till sig info.
Undra hur många nya teslaägare som tex klickar ur reseplaneraren och använder enkel huvudräkning en sånhär storhelg? 1 på 100?
Det var flera år sen jag lät bilen välja var jag skulle ladda.
Hoppas som någon skrev att det kommer in i körkortsutbildningen hur man laddar och hur mkt en elbil drar med kallt batteri i 20 minus i 120 jämfört med varmt batteri i 20 plus i 70. Och hur en laddkurva funkar.
Det finns tom ChatGpt som svarar om man är ny på ett märke.
Jag tror att över hälften i den där kön stod där i onödan.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 14:09
av SkipperO
Nect skrev: ↑06 jan 2025 11:48
Men sen går det ju även åka väldigt tidigt på söndagen eller sent för att minska risken för att hamna i den värsta kön.
+1 på att åka tidigt eller sent. Pga av in och utcheckningstider så behöver merparten ladda kring lunch, och då passar folk på att äta samtidigt och står extra länge.
Laddade i Mora igår vid lunchtid (pga oförutsägbara händelser) och mer än hälften av bilarna var tomma på människor.
Laddplatsen som är utbyggd i slutet av 2024 var full, men bara enstaka bilar i kö Sö vid 13-tiden
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 14:29
av Luma
Luma skrev: ↑05 jan 2025 20:59
Hög tid för Skistar att ta sitt ansvar så att deras gäster kan ladda sina elbilar.
Hundfjället just nu. 10 av 20 laddare "otillgängliga".
Vid Tandådalens stora parkering finns det ynka 4 st 22 kW-laddare.
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/997emz
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 14:37
av Fredrik j
nallebrean skrev: ↑06 jan 2025 13:10
Men nu mer försöker navigatorn i Tesla sprida ut besökarna. Jag har snarare lärt mig att lyssna på navigatorn för den vet mer än mig. Och när jag inte lyssnat under höglast har jag förstått den ointuitiva förslaget eftersom jag kommit till en hårt lastad suc.
pejvic skrev: ↑05 jan 2025 22:22
fth skrev: ↑05 jan 2025 21:42
Oryxbonk skrev: ↑05 jan 2025 21:12
fth skrev: ↑05 jan 2025 20:24
Inga problem om man pluggar i direkt vid ankomst med varmt batteri.
/fth
Sant. Men det är mest när man anländer. Blir svårare när man ska fara iväg
Knepet är att aldrig låta batteriet kallna med låg SoC, men det är ju inte något som direkt lärs ut på körkortsutbildning el dyl.
Det är ju rätt många rutiner och knep som man snappat upp under åren som elbilist, det är ju inget om ”rookies” kan förväntas kunna, vilket nog också är en stor del av förklaringen till det kaos som uppenbarligen uppstod i helgen.
Rullar det in ett antal rejält djupfrysta Y på Superchargern med typ 10% SoC så låser dom ju upp hela stationen i ett par timmar.
Är det fortfarande så att Skistar inte har någon som helst lösning för AC-laddning i stugorna? Helt obegripligt i så fall, känns nästan som att det finns en möjlighet att slå hål på deras monopol bara genom att erbjuda schyssta stugor med bra laddmöjligheter.
Jag skulle nog iaf själv
aldrig hyra en fjällstuga utan laddare.
/fth
Kom just därifrån själv, vi hyrde privat och det finns massor som ej ägs av skistar. Vi bodde mittemot ica på högfjället och det är massor av BRF:er där. Men det finns ju ladd utanför ICA tex, Fick guida några vänner, men de är så himla nerviga som många nya elbilsägare och lyssnar ej på tips och råd. De laddar ofta till 100% på Suc tex. Jag bad dem ladda till 100 över natten för att starta med fullt och varmt batteri - istället laddade de till 100 dagen innan. Startade med Kallt batteri - sen satt de och väntade en timme på att ladda i Ludvika.
Ren okunskap, jag skulle kört till Västerås i deras läge istället. Dit är det 30 mil. Lär inte vara några somhelst problem eftersom det gick i 70-80 hela vägen. Försöker ofta förklara för nya ägare hur de skall ladda men de verkar inte ta till sig info.
Undra hur många nya teslaägare som tex klickar ur reseplaneraren och använder enkel huvudräkning en sånhär storhelg? 1 på 100?
Det var flera år sen jag lät bilen välja var jag skulle ladda.
Hoppas som någon skrev att det kommer in i körkortsutbildningen hur man laddar och hur mkt en elbil drar med kallt batteri i 20 minus i 120 jämfört med varmt batteri i 20 plus i 70. Och hur en laddkurva funkar.
Det finns tom ChatGpt som svarar om man är ny på ett märke.
Jag tror att över hälften i den där kön stod där i onödan.
Problemet är ju att alla får exakt samma information och det kan ju inte navigationen förutse.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 14:51
av jonasperh
Bokar man stuga i Branäs kan man filtrera på stugor med laddare, vi bokade med laddare förra året på sportlovet och har gjort det i år igen. Funkade smidigt förra året iaf, körde förbi alla körer i Grums bl.a. Fick betala lite mer för att ladda på en icke-tesla snabbladdare men det var det värt.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 14:58
av Luma
Det har ju faktiskt hänt ganska mycket när det gäller laddinfrastruktur på vägen till Sälen de senaste åren. Första året vi åkte dit med elbil (E-tron 50) var 2020. Då fanns det en (1) 50 kW laddare (sladd) på vägen upp i från Östergötland - vid ICA i Vansbro. Fungerade inte den var resan slut.
Minns att vi rullade in där en sen kväll i februari, 24 gr kallt, med några enstaka procent kvar. Som tur var fungerade den (och jag hade dessutom lyckan att ha rätt laddbricka). Vi kunde ladda och fortsätta de sista milen upp till Sälen. (Efter oss kom ett ungt par i en BMW i3 som kört ifrån Göteborg. Fråga inte hur dom lyckades med det).
Väl i Sälen kunde vi ladda med skarvsladd (230 V) vid stugan vi hyrt. När vi skulle åka hem ställde vi väckarklockan på 05:00 för att komma först till Vansbro. (Startade på fulladdat batteri)
Då var vi nästan ensamma med elbil i Sälen. Antalet elbilar har dock vuxit enormt under de här 5 åren.
Frågan är också vilket ansvar t.ex. Volvo och Volkswagen tar för att deras kunder ska kunna ladda sina elbilar. Biljättar som definitivt borde kunna göra mer. Allt ansvar kan inte läggas på Tesla, som dessutom motarbetas av fackföreningssverige (med Volvos dolda support ?).
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 15:15
av Gustafsson
Viktig poäng att Tesla inte ska behöva bära hundhuvudet för "laddkaoset". Övriga aktörer på laddmarknaden har varit alldeles för senfärdiga med sin utbyggnad. Den övriga bilindustrin gör ju dessutom en poäng av- OCH säljer bilar pga) att deras bilar går att ladda på Teslas laddare.
Bensinmackarna/köpcentra mm borde haft många fler laddare vid det här laget t.ex. kan jag tycka. Men avsaknaden av destinationsladdning är nog det största problemet, där är myndigheterna inte tillräckligt offensiva. Man borde kunna styra utbyggnaden med morötter/piskor på ett konstruktivt sätt. Destinationsladdare vid skidbackarna borde vara ett krav.
Re: När är det kö?
Postat: 06 jan 2025 15:25
av chaffis75
Gustafsson skrev: ↑06 jan 2025 15:15
Viktig poäng att Tesla inte ska behöva bära hundhuvudet för "laddkaoset". Övriga aktörer på laddmarknaden har varit alldeles för senfärdiga med sin utbyggnad. Den övriga bilindustrin gör ju dessutom en poäng av- OCH säljer bilar pga) att deras bilar går att ladda på Teslas laddare.
Bensinmackarna/köpcentra mm borde haft många fler laddare vid det här laget t.ex. kan jag tycka. Men avsaknaden av destinationsladdning är nog det största problemet, där är myndigheterna inte tillräckligt offensiva. Man borde kunna styra utbyggnaden med morötter/piskor på ett konstruktivt sätt. Destinationsladdare vid skidbackarna borde vara ett krav.
De kommer väl en ny lag nu som kräver destinations laddning men de är.väl bara kommersiella byggnader.. jag kan tycka att lagen borde omfatta stugbyar (typ Sälen) och liknande.
Såg någon video på kön, jag tror faktiskt de bara var tesla där men ja de fanns säkert andra märken som också laddade.