Re: Artikel i media
Postat: 10 jun 2017 09:39
Kommunen har väl möjlighet att ruva ett "svartbygge", vilket detta då blir.
Det är väl sällan det blir konsekvenser för svartbyggen, inte vad jag sett i varje fall.LarsL skrev:Kommunen har väl möjlighet att ruva ett "svartbygge", vilket detta då blir.
Tänkte precis posta samma. Här tror man att det kommer en artikel som bashar vätgasbilen men neeej. Det är som en politiker som bes beskriva en elefant. "En elefant är ett stort djur till skillnad från musen som är ett litet djur och ofta bor i väggar. Möss tycker om ost och kan ha.....". Väldigt konstig artikel som jämför en dålig tolkning av IVL:s mindre bra rapport om elbilar med Toyotas egna rapporter om vätgasbilar. Som vanligt så diskuteras det med sämsta förutsättningarna för batteribilen och bästa för alla andraLucidor skrev:Here we go again: http://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-belas ... tgasbilen/
precismati skrev:Det är ju därför man ska låta folk provköra. Man slipper oändliga diskussioner om miljö och verkningsgrad och så. Att få uppleva en elbil i verkligheten är nåt helt annat än att tycka och tro.
Jag menar, hur många gånger har jag inte hört folk säga "det här trodde jag inte var möjligt." Ja, just det.
Det handlar om hur elen tillverkas. Inte hur den används! Smutsig el och det blir smutsbelastade produkter. Ren el och det blir ingen påverka. Däremot kan du inte elda fossila bränslen utan påverkan. Samma teknik som illussionitern. Man vänder bort uppmärksamheten från den faktiska verkligheten.Seregon skrev:Det är väldigt intressant att precis alla drivlinor förutom just batteribilar får tillgodose sig el från sol/vind/vatten när deras drivmedel ska framställas. För elbilar däremot är det alltid kolkraftverk. Märkligt.
Fast det är inte hela sanningen för det har ju stor betydelse om det går år 2kWh/mil eller 4kWh/mil.Foluke skrev:Det handlar om hur elen tillverkas. Inte hur den används! Smutsig el och det blir smutsbelastade produkter. Ren el och det blir ingen påverka. Däremot kan du inte elda fossila bränslen utan påverkan. Samma teknik som illussionitern. Man vänder bort uppmärksamheten från den faktiska verkligheten.Seregon skrev:Det är väldigt intressant att precis alla drivlinor förutom just batteribilar får tillgodose sig el från sol/vind/vatten när deras drivmedel ska framställas. För elbilar däremot är det alltid kolkraftverk. Märkligt.
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... fleet.htmlTars skrev:Någonstans har jag läst att BYD ska heller har redan levererat till taxibilar i England, möjligt att jag läst det här på forumet. Någon som kan friska upp det inlägget?
Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:
Citerar mig själv nu efter jag sett den helt.. Tack SVT!! Det var en välgjort och mycket intressant dokumentär. Man tog upp Trump och hans kol och olja, de stora förändringarna som är på gång med solkraft och vind, sen kom man in på batterier... och Tesla.. sen elbilar och då också BYD och Indien, där man ju nyligen också sa nej till nya kolkraftverk... det är billigare med solkraft.joel80 skrev:Inte riktigt artikel.. men kolla SVT2 nu (eller SVT-play)!
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid
"Fossilbranschens sista strid"
Började precis..
Det var bland det mest korkade jag läst.Smutt skrev:Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:
Tack för tipset! Hoppas den ligger kvar länge på Play för den vill jag kunna hänvisa till!joel80 skrev:Citerar mig själv nu efter jag sett den helt.. Tack SVT!! Det var en välgjort och mycket intressant dokumentär. Man tog upp Trump och hans kol och olja, de stora förändringarna som är på gång med solkraft och vind, sen kom man in på batterier... och Tesla.. sen elbilar och då också BYD och Indien, där man ju nyligen också sa nej till nya kolkraftverk... det är billigare med solkraft.joel80 skrev:Inte riktigt artikel.. men kolla SVT2 nu (eller SVT-play)!
https://www.svtplay.se/video/14034616/f ... ista-strid
"Fossilbranschens sista strid"
Började precis..
Se den! (Fina bilder innifrån Tesla..Och intevju med Vice VD. )
+1 Bra kommentar!bullen skrev:Det var bland det mest korkade jag läst.Smutt skrev:Underbar artikel tydligen har dom inte 1300 eluttag i Alingsåsjns skrev:
Skrev ett mail till "reportern"
Hej
Jag läste ovan nämnda artikel och blev bestört över vilken okunskap som präglar denna studie och därmed din rapportering av den.
Studien verkar utgå från fossilbilstänket att laddning sker huvudsakligen på snabbladdare medan man väntar.
Hade de istället tittat på hur man normalt laddar elbilar, nämligen hemma på natten och/eller på arbetsplatsen hade de insett att alla kan starta på morgonen med fulladdat batteri dvs 15-45 mil beroende på bilmodell.
Då skulle de oxå inse att de flesta, troligen över 95% av alla skulle klara sig utmärkt på detta.
Själv kör jag elbil över 4000 mil per år och snabbladdar max 5-10% av strömme och det är ALDRIG i min egen stad utan på långresor. Resten är hemma addning.
Så jag hävdar att svaret pä den sk Sanningen är 0 (NOLL!) Ingen behöver snabbladdning i sin egen stad