Väntrum Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model Y
Jag fick välja mellan 3 dagar att välja leveranstid, baserat på vad du skrev så nöp jag direkt, man vill inte anger Tesla genom att inte anpassa sig efter deras snäva kravprofil på köpare och hamna på nån shitlist med uppskjutna leveranser.. 

Svarar på min egna fråga avs vad som krävs för förberedelse inför upphämtning så den kan stängas. Fick idag länk via sms från DNB för att signera kontraktet avs finansiering och där fanns även reg-nr. Allt klart inför upphämtning på måndag därmed.
Nu håller vi tummarna för en lösning på strejkhotet så det inte faller på det

Nu håller vi tummarna för en lösning på strejkhotet så det inte faller på det
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Såg nu att min förväntad leverans är uppskjuten. Numera 15 november till 7e december.... Surt
-
Blir det inte paus på alla utlämningar nu i och med strejken? Hörde någon säga det, men inte kollat upp ordentligt.
Jag har hämtning på måndag och pratade med Tesla-representant idag som sa att det inte ska vara ett problem avs hämtning, men vem vet!?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 okt 2023 20:08Blir det inte paus på alla utlämningar nu i och med strejken? Hörde någon säga det, men inte kollat upp ordentligt.
Nuså... bokad upphämtning 1/11 i Örebro (beställd 5/10)

Model Y LR Svart/Svart 19"
Lär de säga tills strejken är en realitet (hur många strejker stoppas inte i sista minut?). Finns nog en risk att vi som har fått upphämtningsdatum här framöver kan komma att drabbas av förseningar, om man ska vara krass.MYP-qslvr skrev: ↑25 okt 2023 22:37Jag har hämtning på måndag och pratade med Tesla-representant idag som sa att det inte ska vara ett problem avs hämtning, men vem vet!?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 okt 2023 20:08Blir det inte paus på alla utlämningar nu i och med strejken? Hörde någon säga det, men inte kollat upp ordentligt.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
viewtopic.php?p=751630#p751630
Lite extrauppdatering den här veckan med nästan 300 nya Model Y. Dessa är sökbara på car.info från och med idag.
Lite extrauppdatering den här veckan med nästan 300 nya Model Y. Dessa är sökbara på car.info från och med idag.
Driver sajten Car.info
- Fiskk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/marcus687780
Hej Franz! Tack för uppdateringen. Har VIN på MYP vit modellår 2024(r i vin). Enligt uppgift byggd den 4/10, och ser ut att finnas i din lista. Dock inte sökbart på car.info.Franz skrev: ↑27 okt 2023 16:23viewtopic.php?p=751630#p751630
Den inte dykt upp än och Tesla säger bara att den är under transport och ansvaret ligger hos transportören, dom vet inget.
Andra har fått leveransbokning med bilar beställda senare.
Är det troligt att något spånhue har sabbat min bil under transport och därav försenat leverans? Vad tror du? Svara gärna mig privat om du sitter på någon intel. Hade fönster 23/10-6/11 men blev framflyttad till 3/11-12/11.
Är desperat efter info! Om strejken utökas så lär man väl inte få se den bilen i år gissar jag….
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Hej!Fiskk skrev: ↑27 okt 2023 16:43Hej Franz! Tack för uppdateringen. Har VIN på MYP vit modellår 2024(r i vin). Enligt uppgift byggd den 4/10, och ser ut att finnas i din lista. Dock inte sökbart på car.info.Franz skrev: ↑27 okt 2023 16:23viewtopic.php?p=751630#p751630
Den inte dykt upp än och Tesla säger bara att den är under transport och ansvaret ligger hos transportören, dom vet inget.
Andra har fått leveransbokning med bilar beställda senare.
Är det troligt att något spånhue har sabbat min bil under transport och därav försenat leverans? Vad tror du? Svara gärna mig privat om du sitter på någon intel. Hade fönster 23/10-6/11 men blev framflyttad till 3/11-12/11.
Är desperat efter info! Om strejken utökas så lär man väl inte få se den bilen i år gissar jag….
Sitter inte på någon inside info så tänkte att det är okej att svara här. Även nu bland de senaste bilarna är det bilar byggda den 4:e oktober och även tidigare än så. Det tillhör vanligheterna med lite spridning så det är åtminstone inget extraordinärt än. Med tanke på stundande blockader etc. skulle jag gissa att Tesla gör allt som står i deras makt för att få så många bilar levererade den närmsta tiden. På onsdag nästa vecka får vi nästa batch med data så vi får hålla tummarna för att den är med då.
Driver sajten Car.info
Strejk,” bilarna blir kvar på båten.” https://www.gp.se/ekonomi/hamnarbetarna ... .113847312
MY RWD Vit 2023
Från att tidigare ha haft ett VIN och leveransdatum har jag nu inget VIN men samma leveransdatum. Betyder detta något?
- Fiskk
- Teslaägare
Suck.. är dom ens fackanslutna dom som jobbar på verkatäderna?Freez skrev: ↑27 okt 2023 19:49Strejk,” bilarna blir kvar på båten.” https://www.gp.se/ekonomi/hamnarbetarna ... .113847312
- Fiskk
- Teslaägare
För mig innebar de att dom gav min bil till någon annan då den kom fram innan jag kunde byta. Hade lease som gick ut 1/10 o den levererades runt den 20/9, o dom kunde då inte hålla den kvar.
Din situation verkar dock annorlunda?
Yup, beställde 4/10 med leverans först 14/10-25/10. Sen har den skjutits upp till december för att sen landa 15-25/11. Samma datum och jag betalade även slutfakturan. Idag försvann VIN numret på appen. Allt känns riktigt oklart just nu..
Har fått sms om att jag måste komplettera med uppgifter om firmatecknare för min finansiella leasing innan upphämtning på måndag i Örebro. Har inte hört något mer sedan dess trots att jag kompletterat med de uppgifter de vill ha. Försökt ringa till flera Tesla Center men telefonerna verkar vara avstängda. Vad gör man?! Tacksam för hjälp om någon är i samma situation.
Hej!
Efter ett par provkörningar och kontakt med säljare på tesla så blev det en lagerbil för att kunna få den så fort som möjligt.
Jag beställde en MYP den 20e oktober.
Fick VIN samma dag. Enligt appen var leveranstiden 10-24 November förra veckan hoppa den till 6-20 Noveber.
Säljaren sa att bilen bör komma i början av november då bilen redan var på väg. När jag väl köpte bilen är det ingen som svarar på när jag får den levererad.
Någon annan som har beställt lagerbil från Berlin och vet hur lång tid det brukar ta ?
Efter ett par provkörningar och kontakt med säljare på tesla så blev det en lagerbil för att kunna få den så fort som möjligt.
Jag beställde en MYP den 20e oktober.
Fick VIN samma dag. Enligt appen var leveranstiden 10-24 November förra veckan hoppa den till 6-20 Noveber.
Säljaren sa att bilen bör komma i början av november då bilen redan var på väg. När jag väl köpte bilen är det ingen som svarar på när jag får den levererad.
Någon annan som har beställt lagerbil från Berlin och vet hur lång tid det brukar ta ?
Har också beställt en lagerbil som först skulle levereras den 26e Oktober men har nu hoppat fram till den 7e November. Fick VIN direkt och det ligger fortfarande kvar i appen.
Någon som vet om man kan tracka skepp med bilar på? Har redan sålt min förra bil och har en resa till fjällen inbokad i december som jag börjar bli orolig för
Håller inne på betalningen tills jag får ett leveransdatum tänker jag, vill ju inte betala för bilen och sen inte få någon bil pga den eventuella blockaden. Hur resonerar ni kring betalning?
Någon som vet om man kan tracka skepp med bilar på? Har redan sålt min förra bil och har en resa till fjällen inbokad i december som jag börjar bli orolig för

- Fiskk
- Teslaägare
Där var en båt som la till i Malmö igår, hoppas min MYP lossas idag.. förmodligen inte, men man kan ju alltid hoppas..webbu skrev: ↑30 okt 2023 08:23Har också beställt en lagerbil som först skulle levereras den 26e Oktober men har nu hoppat fram till den 7e November. Fick VIN direkt och det ligger fortfarande kvar i appen.
Någon som vet om man kan tracka skepp med bilar på? Har redan sålt min förra bil och har en resa till fjällen inbokad i december som jag börjar bli orolig förHåller inne på betalningen tills jag får ett leveransdatum tänker jag, vill ju inte betala för bilen och sen inte få någon bil pga den eventuella blockaden. Hur resonerar ni kring betalning?
https://www.vesselfinder.com/vessels/de ... 2018%3A00.
- Fiskk
- Teslaägare
Fiskk skrev: ↑30 okt 2023 09:34Där var en båt som la till i Malmö igår, hoppas min MYP lossas idag.. förmodligen inte, men man kan ju alltid hoppas..webbu skrev: ↑30 okt 2023 08:23Har också beställt en lagerbil som först skulle levereras den 26e Oktober men har nu hoppat fram till den 7e November. Fick VIN direkt och det ligger fortfarande kvar i appen.
Någon som vet om man kan tracka skepp med bilar på? Har redan sålt min förra bil och har en resa till fjällen inbokad i december som jag börjar bli orolig förHåller inne på betalningen tills jag får ett leveransdatum tänker jag, vill ju inte betala för bilen och sen inte få någon bil pga den eventuella blockaden. Hur resonerar ni kring betalning?
En till vehicle carrier väldigt nära att lägga till i Malmö. Synd man inte kan söka vad som finns på båtarna...
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9473468
Precis hämtat ut min MYP, mycket nöjd med leveransen såhär långt. IF Metall står utanför och fryser….
Det vore ju något! Jag ska dock hämta ut min bil i hamnen i Göteborg. Förstår det som att de transporteras på lastbil dit från Malmö men att det är Axess Logistics som sköter utlämningarna. Så blir det blockad på fredag så blir det nog svårt att få ut bilen alls. Oavsett om den är i Sverige eller inte.Fiskk skrev: ↑30 okt 2023 09:37Fiskk skrev: ↑30 okt 2023 09:34Där var en båt som la till i Malmö igår, hoppas min MYP lossas idag.. förmodligen inte, men man kan ju alltid hoppas..webbu skrev: ↑30 okt 2023 08:23Har också beställt en lagerbil som först skulle levereras den 26e Oktober men har nu hoppat fram till den 7e November. Fick VIN direkt och det ligger fortfarande kvar i appen.
En till vehicle carrier väldigt nära att lägga till i Malmö. Synd man inte kan söka vad som finns på båtarna...
- Fiskk
- Teslaägare
Nice, grattis! inte alls avis eller så... Vet du ifall något är uppdaterat i modellår 24 på Model Y? ingen mysig ledlist eller så i dashen?
Borde vara bland dom första -24 som tas i trafik i Sverige?
Tomtarna på IF Metall kan gott frysa...
- Fiskk
- Teslaägare
Har inte forskat på hur bilarna hamnar i göteborg tyvärr, men det låter rimligt, ifall dom inte kommer med båt dit direkt. Hoppas du slipper ev strejk trams och får din bil..webbu skrev: ↑30 okt 2023 13:12Det vore ju något! Jag ska dock hämta ut min bil i hamnen i Göteborg. Förstår det som att de transporteras på lastbil dit från Malmö men att det är Axess Logistics som sköter utlämningarna. Så blir det blockad på fredag så blir det nog svårt att få ut bilen alls. Oavsett om den är i Sverige eller inte.Fiskk skrev: ↑30 okt 2023 09:37Fiskk skrev: ↑30 okt 2023 09:34Där var en båt som la till i Malmö igår, hoppas min MYP lossas idag.. förmodligen inte, men man kan ju alltid hoppas..webbu skrev: ↑30 okt 2023 08:23Har också beställt en lagerbil som först skulle levereras den 26e Oktober men har nu hoppat fram till den 7e November. Fick VIN direkt och det ligger fortfarande kvar i appen.
Hämtade ut min MYP idag också. Ingen Ledlist eller liknande. Ser ingen skillnad på bilen mot en vanlig Model Y från 2021 förutom hatthyllan.Fiskk skrev:Nice, grattis! inte alls avis eller så... Vet du ifall något är uppdaterat i modellår 24 på Model Y? ingen mysig ledlist eller så i dashen?
Borde vara bland dom första -24 som tas i trafik i Sverige?
Tomtarna på IF Metall kan gott frysa...