Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Mchino

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mchino »

Redpearl skrev: 09 nov 2023 07:02
Kul Grattis
Hur länge innan hade du fått ditt vin.
Beställde en My Mcr 25/9 och fortfarande ingen vin.
Est 12/11-4/12
Fick mitt vin 19 oktober och beställde 4/10. Förstått att det kan komma lite närsomhelst. Kunde få upp regnummer första gången igår.
Sparren

Inlägg av Sparren »

Fiskk skrev: 08 nov 2023 15:09
Sparren skrev: 08 nov 2023 11:06
Vet någon hur det fungerar när man beställer vinterdäck till bilen under den period som de levereras med vinterdäck. Monteras då vinterdäcken i fabrik eller sätts dom på i Sverige?
Misstänker det förstnämnda då min bil som beställts med dubbdäck verkar dra ut på tiden.
Bilar med samma konfiguration men med bara sommardäck är på väg in som lagerbilar men matchas ej mot min order.
Inte riktigt samma läge, men hade beställt med dubbfria vinterdäck till min. De var inte monterade, utan låg i bagaget/baksätet, och man erbjöds en voucher för att byta dom gratis hos vianor. jag avböjde då vi har avtal med euromaster, så löser det därigenom. Leasing via jobb.
Illa att de inte levererar med vinterdäck som utlovat.
Vianor har kollektivavtal. Kommer dom att skifta däcken under konflikten?
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare

Inlägg av Andre_stockholm »

Redpearl skrev: 09 nov 2023 07:02
Kul Grattis
Est 12/11-4/12
Vad har du beställt? Vi har relativt nära samma fönster och övriga uppgifter. Beställde min 13/10 och har edd 14 november - 25 november.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

Sparren skrev: 09 nov 2023 09:35
Fiskk skrev: 08 nov 2023 15:09
Sparren skrev: 08 nov 2023 11:06
Vet någon hur det fungerar när man beställer vinterdäck till bilen under den period som de levereras med vinterdäck. Monteras då vinterdäcken i fabrik eller sätts dom på i Sverige?
Misstänker det förstnämnda då min bil som beställts med dubbdäck verkar dra ut på tiden.
Bilar med samma konfiguration men med bara sommardäck är på väg in som lagerbilar men matchas ej mot min order.
Inte riktigt samma läge, men hade beställt med dubbfria vinterdäck till min. De var inte monterade, utan låg i bagaget/baksätet, och man erbjöds en voucher för att byta dom gratis hos vianor. jag avböjde då vi har avtal med euromaster, så löser det därigenom. Leasing via jobb.
Illa att de inte levererar med vinterdäck som utlovat.
Vianor har kollektivavtal. Kommer dom att skifta däcken under konflikten?
Jag bryr mig inte i den frågan, jag kör gärna sommardäck/fälg tills jag verkligen måste byta, historiskt mest för det estetiska då mina tidiga tjänstebilar haft fula vinterfälgar i jämförelse mot sommarfälgarna.
Med min MYP så är det ju exakt likadana fälgar så har bokat tid hos euromaster nästa vecka(dom hade fullt denna veckan). Förutsätter att dom byter mina däck, annars tappar dom mig som kund(förvaring och utbyte).

Hur vianor ställer sig vet jag inte, det var där vouchern gällde iaf som Tesla erbjöd.
Användarvisningsbild
Lergoken
Teslaägare

Inlägg av Lergoken »

Tidslinje för min bil och beställning
11/10 - Bilen tillverkad enl car.info
12/10 - Bilen beställd
13/10 - Får inlogg till Tesla appen. VIN nr finns redan i appen. Prel lev 31/10-14/11
13/10 - Får info via mail från "Delivery Advisor" med bla RN nr samt att bilen ska hämtas i hamnen i Malmö
1/11 - Levtiden ändras i Appen till den 7/11-20/11
2/11 - Bilen förregistrerad, bytt ägare till Tesla Sweden samt avställd. Allt på samma dag. (enl car.info)
7/11 - Ännu inget regnr hos car.info
8/11 - Får SMS om boka tid för upphämtning av bil. Bokar den 13/11. Bilen ska hämtas hos Tesla i Malmö. Reg nr finns på car.info
9/11 - Skickar SMS till Tesla och frågar hur det blir med Vinterhjulen då info saknas. Får svar att de ska finnas i bilen, men kommer få voucher hos däckfirma att få dem monterade.
13/11 - Förhoppningsvis upphämtning enligt plan
MYLR 2024
Enis

Inlägg av Enis »

Idag 13.52 fick jag mitt sms om att skriva dag och tid jag har möjlighet att hämta min bil. Annars tilldelas jag bara en tid.

Svarade direkt att jag kan hämta när som helst.
Ringde även men dom sa att dom kommer att kontakta mig. Fortfarande inget svar.

Lönt att dom skickar ut dessa sms och inte svarar på dom sen.
Redpearl

Inlägg av Redpearl »

Andre_stockholm skrev: 09 nov 2023 10:31
[quote=Redpearl post_id=754994 time=<a href="tel:1699509750">1699509750</a> user_id=19932]
Kul Grattis
Est 12/11-4/12
Vad har du beställt? Vi har relativt nära samma fönster och övriga uppgifter. Beställde min 13/10 och har edd 14 november - 25 november.
[/quote]

Vi har beställt en Mcr MY sr med odubbade vh 19’
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare

Redpearl skrev: 09 nov 2023 18:07
Andre_stockholm skrev: 09 nov 2023 10:31
[quote=Redpearl post_id=754994 time=<a href="tel:1699509750">1699509750</a> user_id=19932]
Kul Grattis
Est 12/11-4/12
Vi har beställt en Mcr MY sr med odubbade vh 19’
[/quote]

Så det enda som skiljer är färgen då. Spännande. Blir intressant o se när du får din
Användarvisningsbild
JockeSund
Teslaägare

Inlägg av JockeSund »

Fick äntligen lagd en beställning på bilen.
Men när vi ska slutföra uppgifter och kommer till betalningsdelen och väljer NF FLEET så stöter vi på patrull.
Får felmeddelande hela tiden "Vi upplever tekniska problem vid inläsning av dina betalningsuppgifter. Försöker igen senare"

Provat olika webläsare, mobiler och datorer, men inget fungerar.

Försöker ringa numret vi fick på Beställningsavtalet (TM Sweden) men blir bortkopplad hela tiden och får inget val att få prata med någon.

Några idéer?
MYLR -23
Användarvisningsbild
webbu
Teslaägare

Inlägg av webbu »

JockeSund skrev: 10 nov 2023 09:30
Fick äntligen lagd en beställning på bilen.
Men när vi ska slutföra uppgifter och kommer till betalningsdelen och väljer NF FLEET så stöter vi på patrull.
Får felmeddelande hela tiden "Vi upplever tekniska problem vid inläsning av dina betalningsuppgifter. Försöker igen senare"

Provat olika webläsare, mobiler och datorer, men inget fungerar.

Försöker ringa numret vi fick på Beställningsavtalet (TM Sweden) men blir bortkopplad hela tiden och får inget val att få prata med någon.

Några idéer?
Du måste tillåta popupfönster i din webbläsare för sidan. I t.ex. Chrome:

Ändra standardinställningarna för popup-fönster och omdirigeringar

Öppna Chrome på datorn.
Klicka på Mer Mer uppe till höger följt av Inställningar.
Klicka på Integritet och säkerhet följt av Webbplatsinställningar följt av Popup-fönster och omdirigeringar.
Välj den standardinställning du vill ha.
Enis

Inlägg av Enis »

Nu Så!

Bäställde Lagerbil MYP Svart 20/10.
Upphämtning 16/11 Malmö.

Den anlände till Malmö igår så en vecka behöver dom för att få den leveransklar.
Användarvisningsbild
Niveon
Teslaägare

Inlägg av Niveon »

Niveon skrev: 02 nov 2023 19:57
Tar en nummerlapp här, beställde MYLR vit 22 okt, fick VIN igår. leverans inom 2 v?

Hämtar på torsdag :)
Användarvisningsbild
Robhje
Teslaägare

Inlägg av Robhje »

Hej i Oktober beställde jag en MYP till ordinarie pris, jag har fått VIN men fortfarande inget upphämtnings datum. Nu ser jag att det finns lagerbil med precis samma spec som den jag beställt "redo för upphämtning" och till rabatterat pris, tror ni jag kan ångra min beställning och boka lagerbilen, få den snabbare och spara 40k utan stora bekymmer?
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Japp! 👍

Att föredra är nästan att knappa in den prissänkta bilen redan nu, betala in de 2500 och sedan meddela din advisor att du vill ta den prissänkta i stället. Dom bokar av den gamla. Jag gjorde så i somras. Det enda du förlorar är dina 2500 men blir ändå en rejäl vinst. Obs att kolla så att ränta etc vid finansiering stämmer för ”nya” bilen. Lycka till!
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
Robhje
Teslaägare

Inlägg av Robhje »

airdrive skrev: 10 nov 2023 21:23
Japp! 👍

Att föredra är nästan att knappa in den prissänkta bilen redan nu, betala in de 2500 och sedan meddela din advisor att du vill ta den prissänkta i stället. Dom bokar av den gamla. Jag gjorde så i somras. Det enda du förlorar är dina 2500 men blir ändå en rejäl vinst. Obs att kolla så att ränta etc vid finansiering stämmer för ”nya” bilen. Lycka till!
Bra du nämnde det, det står faktiskt att det nedsatta priset inte kan kombineras med ränterabatten. Jag får ge mig till tåls några dagar helt enkelt, man vill ju bara gärna få sin nya bil helst igår.
oxe

Inlägg av oxe »

Hej!

Upphämtning på torsdag i Göteborg, såg att de flyttat leveransen till SC på Exportgatan.
Är det någon som hämtat upp där senaste dagarna, tänker på om det är något särskilt man ska tänka på under strejken?

Sen är jag också nyfiken på hur ni andra som beställt tänker. Jag är inte helt orädd för vilka problem som kan uppstå pga den strejk som pågår. Hur ser ni andra på risken att det kan bli svårt med service och liknande ett tag framåt?

Mvh
David
Användarvisningsbild
Robhje
Teslaägare

Inlägg av Robhje »

oxe skrev: 13 nov 2023 12:28
Hej!

Upphämtning på torsdag i Göteborg, såg att de flyttat leveransen till SC på Exportgatan.
Är det någon som hämtat upp där senaste dagarna, tänker på om det är något särskilt man ska tänka på under strejken?

Sen är jag också nyfiken på hur ni andra som beställt tänker. Jag är inte helt orädd för vilka problem som kan uppstå pga den strejk som pågår. Hur ser ni andra på risken att det kan bli svårt med service och liknande ett tag framåt?

Mvh
David
Jag behöver en bil relativt snart då vi sålt en av våra 2 bilar. Har provat de flesta elbilarna som är överkomliga och fastnade för MYP. Visst är man lite nojig, men det skulle ta emot nått så fruktansvärt att behöva "nöja sig" med någon av de andra likvärdigt prissatta bilarna. Så vi har bestämt oss för en Tesla och väntar på leverans, på något vis lär det väl lösa sig framöver.
oxe

Inlägg av oxe »

Jag åkte faktiskt in till SC idag för att prata med säljarna och se mig för.
Kändes som business as usual, de leverade ut en himla massa bilar idag och det var full aktivitet överallt. Sen stod det tre killar utanför och frös.

Vi har också gått igenom marknaden och konstaterat att man inte får någon ens i närheten lika bra bil för pengarna. Så vi kommer gå vidare med köpet och hämtar bilen på torsdag.. Nu ska man bara få tag i vinterdäck också. :)
Redpearl

Inlägg av Redpearl »

Nu blev vi framflyttade 15 dagar, någon mer som blivit framflyttad? Beställde 25/9 och inget vin än.
Harko

Inlägg av Harko »

Redpearl skrev: 13 nov 2023 19:04
Nu blev vi framflyttade 15 dagar, någon mer som blivit framflyttad? Beställde 25/9 och inget vin än.
Japp, framflyttad..
Beställde en Model LR, 5/11, fick VIN efter någon dag, lev från 12-26/11, idag blev den framflyttad till 23/11 - 6/12.
Torrsara
Referralkod: ts.la/simon784577

Inlägg av Torrsara »

Japp! 👍

Man förlorar inte sina 2500kr man får tillbaka dom. Men man får ringa och tjata lite... :)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Torrsara skrev: 14 nov 2023 07:49
Japp! 👍

Man förlorar inte sina 2500kr man får tillbaka dom. Men man får ringa och tjata lite... :)
Det hjälper inte att tjata. Jag har anmält till ARN och Tesla har svarat att de kan ge mig 2500 kr som Goodwill. Alltså inte en återbetalning!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

När jag tog den bilen fick jag 1000 mil på Supercharger pga en kampanj som jag inte hade sett förrän efter jag hade klickat i den "nya" bilen. Värde - typ ett par tusenlappar så kände måttlig lust att eskalera dom 2500. Udda fick vara jämt den gången även om jag säkert inte kommer att bränna upp alla dom 1000 milien SC. 8-)
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Jag har en uppsättning 21” smidda fälgar (14 kg) med Conti 860 friktionsdäck som jag vill sälja till en blå eller svart MYP till ett sinnessjukt bra pris om jag får fota bilen.

Ord pris fälg 39600 kr, däck 18000 kr, sensorer och montering 2500 kr. Nu: fälg, däck, sensorer 39000 kr inkl moms.
IMG_3736.png
cityhouse.jpeg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare

AGCF skrev: 15 nov 2023 11:31
Jag har en uppsättning 21” smidda fälgar (14 kg) med Conti 860 friktionsdäck som jag vill sälja till en blå eller svart MYP till ett sinnessjukt bra pris om jag får fota bilen.

Ord pris fälg 39600 kr, däck 18000 kr, sensorer och montering 2500 kr. Nu: fälg, däck, sensorer 39000 kr inkl moms.

IMG_3736.png
cityhouse.jpeg
Fel ställe att sälja, finns ju en separat del på forumet just för att sälja saker ;)
Skriv svar