Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 10 okt 2022 21:39
Verkar som att kartan över Superchargers är uppdaterad. Vid en snabb koll ser det inte ut som att det är många nya platser men noterar Mora North.
Tesla skall väl bygga på andra sidan hoppas jag?Bjelke skrev:Det grävs nu bredvid stolparna i Gävle också, undrar om det är Tesla eller någon annan?
Om det ens är laddare dom gräver för…
Det är väl vad man har hört iafmikebike skrev:Tesla skall väl bygga på andra sidan hoppas jag?Bjelke skrev:Det grävs nu bredvid stolparna i Gävle också, undrar om det är Tesla eller någon annan?
Om det ens är laddare dom gräver för…
Bra med Mora North i alla fall, "Mora South" tror jag vi maxade 120 kW på...Becada skrev:Verkar som att kartan över Superchargers är uppdaterad. Vid en snabb koll ser det inte ut som att det är många nya platser men noterar Mora North.
Ja den befintliga i Mora ger ju max 120 kW.Arctic Drifter skrev:Bra med Mora North i alla fall, "Mora South" tror jag vi maxade 120 kW på...Becada skrev:Verkar som att kartan över Superchargers är uppdaterad. Vid en snabb koll ser det inte ut som att det är många nya platser men noterar Mora North.
Sundsvall North (Birsta) kanske var med tidigare? Jag har i så fall missat den tidigare...
Såg att Malmö kom upp igen på kartan, Q2 2023 som estimat. Kommer kanske lätta trycket på Lödde när den är på plats i framtiden.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
Ok.. Ja de lär hjälpa men de varlångt fram.. Typ nästan ett helt år..J_Pettersson skrev:Såg att Malmö kom upp igen på kartan, Q2 2023 som estimat. Kommer kanske lätta trycket på Lödde när den är på plats i framtiden.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
Håller med, var tidigare under 2022 satt som Q2 2022 i Malmö, när jag beställde med Model 3.chaffis75 skrev:Ok.. Ja de lär hjälpa men de varlångt fram.. Typ nästan ett helt år..J_Pettersson skrev:Såg att Malmö kom upp igen på kartan, Q2 2023 som estimat. Kommer kanske lätta trycket på Lödde när den är på plats i framtiden.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
I morse såg sambon en skylt där iaf och det är cirkel Q:s ”egna” laddare som kommer bredvid TeslasBjelke skrev:Det är väl vad man har hört iafmikebike skrev:Tesla skall väl bygga på andra sidan hoppas jag?Bjelke skrev:Det grävs nu bredvid stolparna i Gävle också, undrar om det är Tesla eller någon annan?
Om det ens är laddare dom gräver för…detta som grävs nu kan nog vara något helt annat också för det syns
inget material i närheten som ger några ledtrådar heller…
Jo, sedan SuC Lödde öppnades upp så har det börjat bli fullt. Var aldrig problem förr i tiden innan öppnandet.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
SuC i Lödde har inte öppnats upp för icke Teslor.martinot skrev:Jo, sedan SuC Lödde öppnades upp så har det börjat bli fullt. Var aldrig problem förr i tiden innan öppnandet.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
Nu ser jag till att försöka ladda på hotell i Malmö, eller så blir det alternativ till att ta elbilen.
Härligt, rätt sida av E4an också om man kan tänka sig att fylla på med kalorier på MAX.Zalman3 skrev:Bild från igår i Örnsköldsvik.
Räknade till 20 stolpar som byggs.
Under förutsättning att SuC främst är till för långresor fortfarande gäller så finns det ju ingen anledning att bygga fler SuC nära stadskärnor.Arctic Drifter skrev:Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Det är nog svårt att hitta någonstans där det både finns plats och tillräcklig effekt tillgänglig. Istället bygger de på lagom avstånd så att man ska kunna köra igenom Stockholm åt alla håll och kanter utan problem.Arctic Drifter skrev:Härligt, rätt sida av E4an också om man kan tänka sig att fylla på med kalorier på MAX.Zalman3 skrev:Bild från igår i Örnsköldsvik.
Räknade till 20 stolpar som byggs.
Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Ok, då är det Tesla själva som sålt för mycket bilar och byggt ut SuC allt för långsamt i förhållande till det. Har iaf. blivit klart större problem än vad det var för ett par år sedan. Inte alls någon bra utveckling (bra att det blir fler som köpt elbilar, men dåligt för oss som reser mycket med elbil).J_Pettersson skrev:SuC i Lödde har inte öppnats upp för icke Teslor.martinot skrev:Jo, sedan SuC Lödde öppnades upp så har det börjat bli fullt. Var aldrig problem förr i tiden innan öppnandet.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
Nu ser jag till att försöka ladda på hotell i Malmö, eller så blir det alternativ till att ta elbilen.
Dock finns det ju andra laddstationer i närheten som Mer exempelvis som icke Teslor kan ladda på.
Ja, just den SuC verkar jämt vara fullbelagd eller nära på i alla fall.martinot skrev:Ok, då är det Tesla själva som sålt för mycket bilar och byggt ut SuC allt för långsamt i förhållande till det. Har iaf. blivit klart större problem än vad det var för ett par år sedan. Inte alls någon bra utveckling (bra att det blir fler som köpt elbilar, men dåligt för oss som reser mycket med elbil).J_Pettersson skrev:SuC i Lödde har inte öppnats upp för icke Teslor.martinot skrev:Jo, sedan SuC Lödde öppnades upp så har det börjat bli fullt. Var aldrig problem förr i tiden innan öppnandet.chaffis75 skrev:Undrar när man ska börja bygga något runt e6 genom Skåne. Som boende i Lödde ser jag hur denna suc är full allt oftare även en helt vanlig vardag mitt på dagen. De saknas helt klart snabbladdare kapasitet här nere..
Ja sen drabbar de visserligen inte mig, jag behöver ju aldrig snabbladdare här eftersom de är här jag bor.
Nu ser jag till att försöka ladda på hotell i Malmö, eller så blir det alternativ till att ta elbilen.
Dock finns det ju andra laddstationer i närheten som Mer exempelvis som icke Teslor kan ladda på.
fth skrev:Under förutsättning att SuC främst är till för långresor fortfarande gäller så finns det ju ingen anledning att bygga fler SuC nära stadskärnor.Arctic Drifter skrev:Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Upplands-Väsby är ju ett tydligt exempel på hur dåligt det funkar när folk använder SuC till vardagsladdning, även Lödde är ju hyfsat oanvändbar på grund av detta.
/fth
Även om tanken med SuC är för långresor så tycker jag ändå det är lite weird att Sthlm i dagsläget har en SuC med 14 st platser, visserligen Sthlm South samt Sthlm Central å G, men Sundsvall har som jämförelse 2 st och en tredje på G.jonasl skrev:Det är nog svårt att hitta någonstans där det både finns plats och tillräcklig effekt tillgänglig. Istället bygger de på lagom avstånd så att man ska kunna köra igenom Stockholm åt alla håll och kanter utan problem.Arctic Drifter skrev:Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Nä, för det är ju inga som åker bil till eller förbi Stockholm från Landsorten!fth skrev:Under förutsättning att SuC främst är till för långresor fortfarande gäller så finns det ju ingen anledning att bygga fler SuC nära stadskärnor.Arctic Drifter skrev:Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Upplands-Väsby är ju ett tydligt exempel på hur dåligt det funkar när folk använder SuC till vardagsladdning, även Lödde är ju hyfsat oanvändbar på grund av detta.
/fth
Men Lödde används nog mest för genomresa, tror de är få boende i Malmö som åker 2-3 mil för att ladda. Däremot alla från tex sth Oslo mm som ska vidare till Malmö, Köpenhamn, Berlin, Hamburg med flera städer eller tvärtom.. E6 genom Skåne är verkligen pulsådern ner till Europa, finns knappt några andra vägar ner mot Europa utan man måste nästan köpa e6 genom Skåne.fth skrev:Under förutsättning att SuC främst är till för långresor fortfarande gäller så finns det ju ingen anledning att bygga fler SuC nära stadskärnor.Arctic Drifter skrev:Varför är det så få Superchargers i Stockholm? Förvånad att det inte byggs mer där...
Upplands-Väsby är ju ett tydligt exempel på hur dåligt det funkar när folk använder SuC till vardagsladdning, även Lödde är ju hyfsat oanvändbar på grund av detta.
/fth
Arctic Drifter skrev:Borde vara fler på genomresa genom Sthlm än vad som täcks upp av tre st SuC (som det verkar vara i utgången av Q1 2023).
Tja, det finns ju redan fem SuC inom en radie på 8 mil från Stockholm, och typ åtta inom en radie på 20 mil.mikebike skrev:Nä, för det är ju inga som åker bil till eller förbi Stockholm från Landsorten!![]()
Som sagt, inte I Stockholm, utan vid E4/E6 vid vardera änden av förbifart Stockholm.fth skrev:Arctic Drifter skrev:Borde vara fler på genomresa genom Sthlm än vad som täcks upp av tre st SuC (som det verkar vara i utgången av Q1 2023).Tja, det finns ju redan fem SuC inom en radie på 8 mil från Stockholm, och typ åtta inom en radie på 20 mil.mikebike skrev:Nä, för det är ju inga som åker bil till eller förbi Stockholm från Landsorten!![]()
Jag ser inte riktigt vad man skulle förbättra för dom som passerar Stockholm med fler SuC i Stockholm?
Dom enda som skulle gynnas av detta är väl Stockholmare som av någon anledning föredrar att åka och "tanka" sin bil på SuC?
/fth
Nej, inte "tvärtom", men jag tror som sagt inte att Bredden är full pga "rätt" orsaker, det är ju t.ex. fortfarande en mycket stor andel taxibilar där, och många Stockholmare som "tankar", jag misstänker att i princip hur många SuC man än bygger i omedelbar närhet till Stockholm så kommer man att ha dom problemen, det finns därför mycket bättre ställen att bygga.mikebike skrev:Jag tycker att om en SuC ofta är full så tyder det på att det finns ett behov av fler, du tycker tvärtom?