Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 17 okt 2021 00:37
Vid ~0:14...
Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.SwedishAdvocate skrev:Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Det hade varit tufft för de flesta att fixa den där undanmanövern med Yoke tippar jag om man inte håller i ratten från början med armarna i kors. Videon är ett bra exempel på varför man inte ska släppa ratten med FSD-betan.Jordad skrev:Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.SwedishAdvocate skrev:Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Alla omdömen jag har sett om Yoken är att det är obekvämt i början men efter några veckor verkar de flesta ha vant sig. Men man kan inte hålla kvart i 3 vid skarpa svängar. Man håller under eller över. Här är ännu ett exempel(vid 13:30 ca):spacecoin skrev:Det hade varit tufft för de flesta att fixa den där undanmanövern med Yoke tippar jag om man inte håller i ratten från början med armarna i kors. Videon är ett bra exempel på varför man inte ska släppa ratten med FSD-betan.Jordad skrev:Det är nog inget problem om man har vant sig. Bara för att en del idioter sitter och viftar som galningar när de kör med yoke betyder det inte att alla kommer bete sig så. Typ av ratt spelar heller ingen roll i slutändan för FSD.SwedishAdvocate skrev:Tror du de hade fixat den undanmanövern med en Yoke-ratt?...
Det vore intressant att se hur en förare med en bil med Yoke klara att hålla i ratten när FSD-beta är aktiv. Det är en del kraftiga rattutslag. Hur "håller man i" en Yoke-ratt när den åker omkring själv? Med en vanlig ratt låter man ju ratten bara glida i handen. Det kanske är skitlätt med Yoke på något sätt jag inte förstår, men det känns inte trivialt.
Yoken har två stora öppningar nertill som man kan vila händerna i:Fredrik j skrev:Yoke-ratten inbjuder nog till att inte hålla i ratten alls vid avslappnad körning. Det varierar säkert från person till person men personligen håller jag lätt i ratten vid kl7 med underarmen vilande på vänstra låret. Det går ju inte med yoke.
Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.Matte skrev:Jag är inte imponerad av Tesla fsd![]()
![]()
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Problemet med det resonemanget är ju att dom inte håller på med autonomi, utan ADAS. Det förändrar inte världen. Om Elon ville lösa autonomi och inte brydde sig om pengar och marginaler på bilar, så hade han inte kastat ut radar och dissat Lidar. Dom hade haft mer compute på bilarna etc. Men håll drömmen vid liv.Jordad skrev:Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.Matte skrev:Jag är inte imponerad av Tesla fsd![]()
![]()
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Frågar du utvecklare på Tesla så handlar allt om autonomi. Sedan tror inte du att de inte kommer klara det men det är din åsikt och det finns ingen här som har missat den tidigare. Mer compute? Det finns ingen annan utvecklare som har kraftfullare processor än Teslas för att lösa autonomi med enbart kameror.spacecoin skrev:Problemet med det resonemanget är ju att dom inte håller på med autonomi, utan ADAS. Det förändrar inte världen. Om Elon ville lösa autonomi och inte brydde sig om pengar och marginaler på bilar, så hade han inte kastat ut radar och dissat Lidar. Dom hade haft mer compute på bilarna etc. Men håll drömmen vid liv. Robotaxi 2020...Jordad skrev:Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.Matte skrev:Jag är inte imponerad av Tesla fsd![]()
![]()
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Vi kan ha den här diskussionen igen, med det finns ingenting som tyder på att Tesla har autonoma bilar på marknaden inom fem år. Det krävs sannolikt annan hårdvara och fler sensorer för att köra utan incidenter i hundratals mil i stadsmiljö. Och 100-tals mil räcker inte för att kunna deploya. Du behöver minst 10000mil per olycka. Efter 12 månader beta och fem års utveckling så är Tesla på vad? 1-2 km per intervention i stadsmiljö?Jordad skrev:Frågar du utvecklare på Tesla så handlar allt om autonomi. Sedan tror inte du att de inte kommer klara det men det är din åsikt och det finns ingen här som har missat den tidigare. Mer compute? Det finns ingen annan utvecklare som har kraftfullare processor än Teslas för att lösa autonomi med enbart kameror.spacecoin skrev:Problemet med det resonemanget är ju att dom inte håller på med autonomi, utan ADAS. Det förändrar inte världen. Om Elon ville lösa autonomi och inte brydde sig om pengar och marginaler på bilar, så hade han inte kastat ut radar och dissat Lidar. Dom hade haft mer compute på bilarna etc. Men håll drömmen vid liv. Robotaxi 2020...Jordad skrev:Aktien kräver ingen pr. Tesla behöver inte resa mer pengar när de gör så stor vinst. Elon är redan världens rikaste och mängder av anställda har blivit dollarmiljonärer tack vare aktiens höga värde.Matte skrev:Jag är inte imponerad av Tesla fsd![]()
![]()
Jag ser ju att det fungerar ibland, men för att det ska imponera på mig måste dom överstiga mina förväntningar, och just nu tycker jag mest att detta är ett enda stort prtrick för att höja aktiekursen (och därmed kunna få in mer pengar i bolaget).
Autonomi är en av människans stora utmaningar och kan förbättra vår värld. De som sliter och gör 60-80 timmars arbetsveckor på Tesla gör det inte för pengar utan för att de gillar utmaningen och tycker det är spännande. Pengar har de ändå redan så det räcker.
Sitter man i styrelsen för en utvecklare av självklarande teknologi och får en massa miljoner för det varje år är man självklart inte lämpad för att bedöma andra utvecklare. Tänk om någon i Teslas styrelse hade fått samma erbjudande?spacecoin skrev:"The White House plans to announce Duke University engineering professor Missy Cummings as the new senior adviser for safety at NHTSA"
Prof Cummings är smart och kompetent, men rätt bearish mot självkörande bilar i allmänhet och machine learning i synnerhet när det gäller tids- och säkerhetskritiska tillämpningar. Detta lär med stor säkerhet innebära en push mot formella tester av bilar som hävdar autonomi innan de deployas eller uppdateras. Risk att innovationstakten avtar. Eller i alla fall att kostnaderna ökar för tillverkare som inte redan verkar testar ordentligt i stängda miljöer (läs Tesla).
Nu/snart skriker hela Tesla-twitter att hon är biased (mot Tesla så klart) eftersom hon är en oberoende styrelsemedlem på Veoneer...
Nu är det väl ingen i Teslas styrelse som är expert på autonomi? Att Veoneer skulle vara en konkurrent till Tesla tycker jag är lite långsökt, men det är synd att hon tog den där styrelseposten. Jag tycker att det öppnar upp för billiga angrepp. Hon kör ju Tesla privat och gillar bilen, och Teslas viktiga bidrag kring elektrifiering.Jordad skrev:Sitter man i styrelsen för en utvecklare av självklarande teknologi och får en massa miljoner för det varje år är man självklart inte lämpad för att bedöma andra utvecklare. Tänk om någon i Teslas styrelse hade fått samma erbjudande?
Veoneer tjänar pengar på att leverera självkörande teknologi och aktiva säkerhetssystem. Tesla är definitivt en konkurrent som dels utvecklar egna system och även vill sälja dem vidare till andra biltillverkare.spacecoin skrev:Att Veoneer skulle vara en konkurrent till Tesla tycker jag är lite långsökt, men det är synd att hon tog den där styrelseposten. Jag tycker att det öppnar upp för billiga angrepp. Hon kör ju Tesla privat och gillar bilen, och Teslas viktiga bidrag kring elektrifiering.
Vidare så är det långt i från bara Teslas "självkörande" fordon hon varit kritisk emot. Hon hade inte ett särskilt kärvänligt förhållande med John Krafcik (Waymo) på Twitter heller.
Att Tesla får kritik av forskare för deras approach är ingenting specifikt som endast gäller Prof Cummings. I princip alla är kritiska mot Tesla. Kan det inte vara så att Tesla får en massa kritik på grund av vad och hur dom gör saker, snarare än för vad dom är?
Det är väldigt svart-vitt resonemang. Man kan faktiskt vara nöjd med sin Tesla OCH missnöjd med andra aspekter. T ex att Tesla inte prioriterar säkerhet i sin iver att rulla ut FSD. Att Tesla inte brytt sig om förarövervakning osv. Kanske speciellt så om man är expert på området och prioriterar säkerhet.Jordad skrev:Kör verkligen Missy Cummings en Tesla? Är det inte så att de har köpt in en Tesla för test och för att få uppmärksamhet? Konstigt om en nöjd Teslaägare prenumererar på Teslaq-konton och kommenterar inlägg där.
Sade man kategoriskt... med lite påsmetad FUD också. Q.E.D.Jordad skrev:Jag tycker personligen att det är helt idiotiskt att uttrycka sig så kategoriskt som hon gör. Ingen seriös forskare gör det.
Det är underhållande med starka åsikter men bra forskare är mer försiktiga med att begränsa vad som är möjligt. Det är långt mer fel att Missy Cummings säger att FSD är omöjligt än att Elon Musk säger att vi skulle haft Robotaxis för ett år sedan. Vår historia är fylld av oändliga antal ögonblick när obotliga optimister inte ger sig och åstadkommer det som majoriteten av de lärda anser vara omöjligt.spacecoin skrev:Sade man kategoriskt... med lite påsmetad FUD också. Q.E.D.Jordad skrev:Jag tycker personligen att det är helt idiotiskt att uttrycka sig så kategoriskt som hon gör. Ingen seriös forskare gör det.
Några år senare flög det ändå ett flyplan. Men få förstod vad det innebar trots att det hände. Det uppmärksammas knappt ens. Det var först senare när flygplanen spreds sig som man började förstå bröderna Wrights bedrift: https://www.wright-brothers.org/History ... _Flown.htmIt is apparent to me that the possibilities of the aeroplane, which two or three years ago were thought to hold the solution to the [flying machine] problem, have been exhausted, and that we must turn elsewhere.
Missy Cummings kritik mot Tesla som företag och Elon Musk som person går långt bortom rimlig vetenskaplig skepsis, alla som inte uttrycker extremt kritiska åsikter till allt som rör Tesla kallar hon nedlåtande för "Teslemmings", "trolls", "immature" etc., inte särskilt seriöst i mina ögon.spacecoin skrev:Att Tesla får kritik av forskare för deras approach är ingenting specifikt som endast gäller Prof Cummings. )
Vet inget om professorn i fråga så jag passar på det.fth skrev:Missy Cummings kritik mot Tesla som företag och Elon Musk som person går långt bortom rimlig vetenskaplig skepsis, alla som inte uttrycker extremt kritiska åsikter till allt som rör Tesla kallar hon nedlåtande för "Teslemmings", "trolls", "immature" etc., inte särskilt seriöst i mina ögon.spacecoin skrev:Att Tesla får kritik av forskare för deras approach är ingenting specifikt som endast gäller Prof Cummings. )
Hennes vana att på Twitter blocka alla som inte stämmer in i klagokören från konspirationsteoretikerna i $TSLAQ inger inte heller särskilt stort förtroende, bland dom som hon blockar finns många sansade och seriösa analytiker med balanserade och välgrundade åsikter om Tesla, t.ex. Rob Maurer (Tesla Daily).
Hon är uppenbarligen inte intresserad av att öht höra åsikter som inte stämmer överens med hennes förutfattade meningar, inte ett särskilt vetenskapligt sätt att se på världen imho.
/fth
spacecoin skrev:Jag tror inte Cummings har sagt att inte FSD är omöjligt. Källa på det?