Sida 48 av 95

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 18 feb 2018 20:16
av Hedman
HelectriC skrev:
Om det är hotellchefens bil så är det nog inte så svårt att få hen att flytta på den. Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Håller med fullständigt.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 feb 2018 08:48
av gellerstam
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 feb 2018 17:14
av Hedman
gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.

Ligger något i det.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""
Hotellet har numrerade p-platser så chansen att parkera fel är rätt liten, men det är ju ändå möjligt.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 feb 2018 20:28
av HelectriC
gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""

Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 20 feb 2018 09:12
av gellerstam
HelectriC skrev:
gellerstam skrev:
Hedman skrev:
Vad är det första man stöter på när vi ska parkera på min förhyrda p-plats med el... jämrans fossil. Till råga på allt så är det hotel chefens bil :evil:
Välj att se det tvärt om. Hotellchefen håller laddplatsen, som du bokat, åt dig! Detta så att inte någon annan av gästerna hade ICE'at dig. Det hade varit mycket mer penibelt för hotellet att be en annan gäst flytta på sin bil.
HelectriC skrev:
Ingen vidare reklam för hotellet att blockera redan bortlovade parkeringsplatser.
Att kalla det för dålig reklam för hotellet, när de håller platsen till gästen, är att dra det lite onödigt långt tycker jag.


Sen hade det väl kanske varit smidigare för Hedman om det stått en kon där med texten -"Reserverat för "REG.NR.""

Jasså? Jag tycker iaf det är jobbigt om jag kommer fram till ett hotell och måste börja med att finna någon som kan flytta bilen som står på min reserverade plats.
Absolut, visst är det jobbigare än om platsen är ledig.

Men om alternativet är att du skall finna någon som i sin tur skall finna någon annan som skall flytta bilen borgar det för betydligt mer strul och längre ledtid innan du får parkeringen, det tycker jag är jobbigt!

Tur att vi alla är olika. :-)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 20 feb 2018 19:24
av Stefan
Ytterligare en syndare i Kungsbacka idag.

Laddplatsen till höger fungerar ej heller, ringde och felanmälde och bad att de skulle skicka en p-vakt. De skulle se vad de kunde göra...

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 04 mar 2018 20:48
av JockeW
Riktigt mycket ice i Sundsvall häromdagen... Nog för att de fått overkligt mycket snö i vinter, men man kan tycka att de borde kunnat trycka undan detta så att inte platsen blockeras. Jag hade i alla fall tur och fick platsen bredvid.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 04 mar 2018 23:50
av mattiasottosson
Lite samma tema på 1A @ Sillekrog idag.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 00:09
av Plutric
Fördj-la dåligt! Snöplogansvarig var iallafall inte en elbilsvän! Hoppas Tesla tar i detta om de nu kan det (markägaren som styr)! Dumpa snö utanför bensin/dieselmackarna istället.... jag är så trött på dessa ICEningar o dåligt fungerande laddstationer o de som man kan lita på (Teslastationerna) är nu insnöade. :evil: Var själv i Kallinge i dag o hade tid över tänkte prova närliggande lokal laddstation men även den var insnöad (o jag fick inte igång stolpen heller). Tog ingen bild dock. Tur att jag inte var i akut elektronbehov! När vänder trenden.....

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 00:18
av mattiasottosson
Borde kanske rapportera det hela, men att ringa det där internationella telefonnumret som står på stolpen tog emot lite. Finns det en sweden@tesla.com eller dyl?

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 05:50
av nek0
Inte mycket bättre i Aneby heller . Bilden är tagen 2018-02-17, var där igår och det var ännu värre

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 14:31
av HelectriC
Till plogbilförarnas försvar, så tror jag inte dom ens vet vad dom gör. Dom tänker säkert att det bara är nåt slags elskåp som ingen bryr sig om. Hade det stått en bil och laddat på platsen bredvid, så hoppas och tror jag att dom hade plogat annorlunda. Men oklart vad man ska göra för att förhindra. Lär ju vara en jobbig runda att informera alla som kör plogbil.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 14:52
av Limbster
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 05 mar 2018 14:56
av mattiasottosson
Limbster skrev:
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D
Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredra ;)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 07 mar 2018 08:04
av Tjell
mattiasottosson skrev:
Limbster skrev:
Som boende på landet har man alltid en skyffel med i bilen på vintern, hade löst problemet :D
Under fluffet på toppen så var det ganska hårt, så järnspett hade nog varit att föredra ;)
Ja, att med en skyffel skotta undan plogvallar är ett jävla fyspass!!!

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 10:47
av gellerstam
Både ICEad och insnöad stolpe ....

En ny efterlängtad stolpe i Björnrike!

Senare på dagen hade den vita bilen flyttat några platser till vänster och blockerade motorvärmarplats i stället ... :-)
ICE Björnrike.jpg

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:23
av OfarligTesla
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:27
av joel80
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.

Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:32
av OfarligTesla
joel80 skrev:
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Eller så är det just dom (vi) som behöver ladda upp eftersom man alltid har låg battetinivå efter en resa!
Finns det inte lediga destinationsladdare och det står bilar som laddar/laddat är det antalet stolpar det är fel på och inte de bilar som laddat.

Att ladda en hybrid på en snabbladdare har jag däremot rätt dålig förståelse för.
Vad ska man ladda hybriden för efter långresan? För att inte släppa ut under 2-3 mils körning igen? Det är ju så låg nytta på det, jämfört med att folk kommer byta till elbilar i lägre utsträckning om de ser att det är fullt på alla laddplatser hela tiden. En hybrid är ju vettig när man laddar hemma och sen tar sig till jobbet och hem på el, inte till att en liten del av din långa resa sker på el.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:37
av Teslaspolen
2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:43
av OfarligTesla
Teslaspolen skrev:
2-3 mil är 2-3 mil oavsett vart någonstans. Fler stolpar är svaret.
Ja självklart, men om laddstolpar på ställen som skidorter tas upp av hybrider så leder det ju till att folk inte kommer kunna köra sina elbilar lika enkelt, dvs kommer färre byta till elbil. Vi kommer inte få tillräckligt med stolpar om alla laddar sina hybrider var de än är. Skall det finnas en laddstolpe per bil på skidorterna om 5-6 år då det mesta är elektrifierat? Det kommer inte att ske även om det vore det optimala. Frågan blir ju lite vilka det är som skall hjälpas av laddstolpar, de som spyr ut avgaser 95% av vägen eller de som gör det 0% av vägen.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:50
av danni
Den stora nackdelen med en massa hybrider vid stolparna är väl att det ofta leder till att de stolpar som ändå finns blir underutnyttjade. Dels laddar de ofta långsammare än rena elbilar. Dels blir de fulla efter ett par timmar, men står ofta gärna kvar och tar upp platsen längre ändå. I övrigt har jag inga anmärkningar, det är ju tvärtom viktigt att laddhybrider kopplas in så fort de är i närheten av ett uttag om de ska vara vettiga överhuvudtaget.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:51
av Teslaspolen
Ja, det gäller så klart att man flyttar på sig när ens hybrid är full.

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 13:56
av gellerstam
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)

Re: Jag har blivit icead!

Postat: 19 mar 2018 14:07
av OfarligTesla
gellerstam skrev:
OfarligTesla skrev:
Är jag ensam som tycker att alla som laddar sina hybrider är nästan lika illa som de som parkerar sina rena förbränningsbilar? Ser fullt med hybrider som parkerar på elbilsplatser överallt (sällan där det kostar per minut att ladda dock), är ju mer eller mindre meningslöst för dem att ladda. Kommer inte fungera i förlängningen om alla hybrider skall ladda sina minibatterier i flera timmar överallt.
Om jag inte klämt in min HYBRID för att ladda så är jag rätt säker på att rovern inte sett behovet av laddstolpen och således inte heller flyttat på sig. Jag fick även be en SAAB ägare flytta på bilen efter som han ICEde framför min bil. Så jag vill mena att jag möjliggjorde att andra laddbara fordon fick möjligheten att ladda. Jag laddade i ca 3h med TYP-1 och såg till att TYP-2 kontakten var/vart tillgänglig. Jag känner det som att jag gjorde ngt gott för laddbilisterna och inte att jag saboterade för någon! Jag passade dessutom på att lägga till stolpen till uppladdning.nu då den inte var registrerad där sen tidigare. (Många här som efterfrågat laddning i Björnrike, så detta var säkert välkommet.)
Ja jag menade egentligen inte att angripa dig där utan det var mer generellt vad jag ser på olika platser, typ att två hybrider tar de enda två laddstolparna och står där i 3-4 timmar eller vad det tar att ladda fullt. Problemet är ju just att hybrider verkar ladda väldigt långsamt, en ren elbil hade på den laddtiden kunnat köra mycket längre vilket då gör det mer effektivt om laddningen används av elbilar. Finns det massvis med stolpar spelar det ju såklart ingen roll men på många platser är vi inte där ännu.

Jag ser dock dagens hybrider som rena förbränningsbilar förutom just i stadstrafik då de faktiskt hjälper till mycket.