Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Dafro
elbilist

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Dafro »

Sabbe skrev: 06 jul 2023 10:55
spacecoin skrev: 05 jul 2023 21:09
FinaFisken skrev: 05 jul 2023 20:59
Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.
Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp? ;)
Och det är Bernstein som sammanställt siffrorna baserat på Teslas siffror.
Det blir absolut fler och fler bilar in-transit varje kvartal eftersom den sista veckan/veckornas produktion inte hinner levereras till kund. Men det är inget problem då dessa i slutändan levereras till kund. Tesla säljer alla bilar de tillverkar och kommer att göra det långt in i framtiden utan att behöva dra ner på produktionen.
Började läsa detta inlägg och tänkte direkt Sabbe, och ja visst. Men visst flertalet av inläggen är ju från Sabbe senaste tiden.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Dafro skrev: 08 jul 2023 17:23
Det Bloomberg kallar inventory är en blandning av inventariebilar och bilar in-transit. Att bilar in-transit ökar när försäljningen ökar är inget konstigt. En annan faktor till in-transit är att de börjat leverera MiC-bilar till USA och Kanada.
Det blir fler och fler bilar in-transit varje kvartal då. Har dom tappat bort några skepp? ;)
Det blir absolut fler och fler bilar in-transit varje kvartal eftersom den sista veckan/veckornas produktion inte hinner levereras till kund. Men det är inget problem då dessa i slutändan levereras till kund. Tesla säljer alla bilar de tillverkar och kommer att göra det långt in i framtiden utan att behöva dra ner på produktionen.
Började läsa detta inlägg och tänkte direkt Sabbe, och ja visst. Men visst flertalet av inläggen är ju från Sabbe senaste tiden. Jobbar du på tesla?
Jag tycker Sabbes inlägg är bland de mest informativa och användbara i den här tråden. Man måste inte vara negativ mot Tesla för att få skriva här.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

renes skrev: 08 jul 2023 17:52
Började läsa detta inlägg och tänkte direkt Sabbe, och ja visst. Men visst flertalet av inläggen är ju från Sabbe senaste tiden. Jobbar du på tesla?
Jag tycker Sabbes inlägg är bland de mest informativa och användbara i den här tråden. Man måste inte vara negativ mot Tesla för att få skriva här.
Det är jag säker på att jag inte heller skrev, eller var skrev jag det? Menar bara att det istället är väldigt positivt inställt istället för nyanserat men ber nu så my så mycket om ursäkt om detta inlägg uppfattades negativt, så vill vi ju inte ha det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Dafro skrev: 08 jul 2023 18:06

Det är jag säker på att jag inte heller skrev, eller var skrev jag det? Menar bara att det istället är väldigt positivt inställt istället för nyanserat men ber nu så my så mycket om ursäkt om detta inlägg uppfattades negativt, så vill vi ju inte ha det.
"Jobbar du på Tesla?" är ju en tydlig insinuation om att Sabbe skulle ha ohederliga motiv till att skriva positivt. Man kan ha mer än tillräckliga skäl till uppskattning av Tesla utan att bli betald eller mutad till det.

Så kan det uppfattas. Men om det inte var så menat, så är du förlåten. :)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

renes skrev: 08 jul 2023 18:12
Dafro skrev: 08 jul 2023 18:06

"Jobbar du på Tesla?" är ju en tydlig insinuation om att Sabbe skulle ha ohederliga motiv till att skriva positivt. Man kan ha mer än tillräckliga skäl till uppskattning av Tesla utan att bli betald eller mutad till det.

Så kan det uppfattas. Men om det inte var så menat, så är du förlåten. :)
Var bara en fråga då jag inte sett något annat än positivt när andra tyckt något mindre positivt och så även jag men skriver sällan här för det kan bli hugg. Inget personangrepp från min sida. Men jag tycker inläggen är väldigt positiva och kanske inte så nyanserade. Har tagit bort det i mitt inlägg nu.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Varför skulle Sabbe ha ”ohederliga” motiv bara för att anstränger sig för att posta allt han kan vinkla positivt till teslas fördel. Tycker tvärt om att det är ganska ”hederligt” att så öppet visa sina intentioner.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Jag är varken anställd av Tesla eller får någon kompensation för att jag delar positiva nyheter/inlägg. Jag trivs bra med mitt nuvarande jobb men om jag skulle vara tvungen att lämna det så hade jag inte tackat nej till en anställning hos Tesla :D

Jag är Tesla fantast som följer varenda steg Tesla tar. Jag är all in Tesla aktier sedan 2017. Då jag ser potentialen i aktien tänker jag att jag delar dessa här när tillfälle finns. Jag skulle kunna dela dåliga/tråkiga nyheter också men tänker att de här som investerar i aktien hellre vill höra om den oerhörda framtidspotentialen.

Nu tycker jag vi lämnar detta off topic ämne och fortsätter posta inlägg som berör Tesla och dess aktie :mrgreen:
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla Model Y i topp omgiven av ”budget” fordon :lol:

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Sabbe skrev:
Jag är varken anställd av Tesla eller får någon kompensation för att jag delar positiva nyheter/inlägg. Jag trivs bra med mitt nuvarande jobb men om jag skulle vara tvungen att lämna det så hade jag inte tackat nej till en anställning hos Tesla :D

Jag är Tesla fantast som följer varenda steg Tesla tar. Jag är all in Tesla aktier sedan 2017. Då jag ser potentialen i aktien tänker jag att jag delar dessa här när tillfälle finns. Jag skulle kunna dela dåliga/tråkiga nyheter också men tänker att de här som investerar i aktien hellre vill höra om den oerhörda framtidspotentialen.

Nu tycker jag vi lämnar detta off topic ämne och fortsätter posta inlägg som berör Tesla och dess aktie :mrgreen:
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev: 08 jul 2023 21:59
Tesla Model Y i topp omgiven av ”budget” fordon :lol:

Vilken tidsperiod avses?
Enligt den här siffran högre för H1. 137000 model Y
IMG_0145.jpeg
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

CyberTruck närmar sig 8-)

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla ansöker om att öka produktionen i Berlin från 500.000 till 1 miljon fordon per år :mrgreen:

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Teslas marknadsandel i USA hela 68.8% :shock:

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Sabbe skrev: 13 jul 2023 19:24
Teslas marknadsandel i USA hela 68.8% :shock:

175 000 bilar av 3 750 000 totalt blir en marknadsandel på ca 4,5%.
I Sverige har model Y det dubbla.

8% av sålda bilar i usa är elbilar under förutsättning att den totala siffran på 15 miljoner bilar är jämt fördelade över kvartalen. Går det så trögt i usa? Varför?
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Nu händer det!!!!

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 15 jul 2023 10:10
Nu händer det!!!!

Är det en förseriebil eller bara ännu en prototyp?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 15 jul 2023 10:22
Nu händer det!!!!

Förserie för man väl hoppas. Jag förstår att dom försöker gömma den där fula bilen i folkmassan. :lol:
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 15 jul 2023 11:37
Nu händer det!!!!

Förserie för man väl hoppas. Jag förstår att dom försöker gömma den där fula bilen i folkmassan. :lol:
Försök nämna några exempel på bilar som är snygga och kommer sälja bättre än CyberTruck om några år ;)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 15 jul 2023 13:34
spacecoin skrev: 15 jul 2023 11:37
Nu händer det!!!!

Försök nämna några exempel på bilar som är snygga och kommer sälja bättre än CyberTruck om några år ;)
Det finns gott om bilar som är snyggare, kanske rent av de flesta. Det finns nog många bilar som kommer sälja bättre också, Model Y t ex. Om CT säljer bra så är det knappast för att den är snygg :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Grattis till aktieägarna:
https://www.reuters.com/legal/tesla-dir ... 023-07-17/

WILMINGTON, Delaware, July 17 (Reuters) - Tesla Inc's (TSLA.O) directors will return $735 million to the company to settle claims they grossly overpaid themselves in one of the largest shareholder settlements of its kind, according to a Monday filing in a Delaware court.

The settlement does not impact the $56-billion compensation package of Elon Musk, which is being challenged by shareholders in a separate lawsuit that went to trial last year. A ruling is expected soon in the Musk case.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 17 jul 2023 21:49
Grattis till aktieägarna:
https://www.reuters.com/legal/tesla-dir ... 023-07-17/

WILMINGTON, Delaware, July 17 (Reuters) - Tesla Inc's (TSLA.O) directors will return $735 million to the company to settle claims they grossly overpaid themselves in one of the largest shareholder settlements of its kind, according to a Monday filing in a Delaware court.

The settlement does not impact the $56-billion compensation package of Elon Musk, which is being challenged by shareholders in a separate lawsuit that went to trial last year. A ruling is expected soon in the Musk case.
Tackar :mrgreen:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev: 20 jun 2023 22:05
Om ingen har några bättre förslag så registrerar jag i alla fall för forum-humorn en "kort" till 5000 st @ dagens close 274.45, med planerad sälj efter rapporten eller om den går ned till 200 innan.
Uppmärksammar att du var drygt 900 000:- back ett tag under måndagen. Inga tvångsköp av aktier än? Förstår att forum-humor-banken kanske inte är så krävande dock :lol:
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Franz skrev: 18 jul 2023 12:04
spacecoin skrev: 20 jun 2023 22:05
Om ingen har några bättre förslag så registrerar jag i alla fall för forum-humorn en "kort" till 5000 st @ dagens close 274.45, med planerad sälj efter rapporten eller om den går ned till 200 innan.
Uppmärksammar att du var drygt 900 000:- back ett tag under måndagen. Inga tvångsköp av aktier än? Förstår att forum-humor-banken kanske inte är så krävande dock :lol:
Jag räknar med att gå plus efter rapporten :) Tesla är en sådan meme-aktie.
Skriv svar