Sida 5 av 8

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 01 okt 2021 21:01
av Bjelke
Jag tror och hoppas att det kan gå riktigt bra för dom :)

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 05 okt 2021 20:16
av [JM]
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 05 okt 2021 20:48
av dd88
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 05 okt 2021 22:39
av [JM]
dd88 skrev:
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 06 okt 2021 07:31
av backe
[JM] skrev:
dd88 skrev:
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....

Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?

Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.

Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?

https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 06 okt 2021 14:06
av [JM]
backe skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....

Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?

Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.

Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?

https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space
Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.
150Ah × 924V = 138.6kWh

Och nej det har inget med tesla att göra alls.
Det har med det enkla faktum att man hävdar en EPA-förbrukning på 136wh/km (om nu batteriet varit på 113 kwh) för en bil som väger 2,6 ton med ett cd värde på 0,2.

Gör beräkningen själv och sen kan du berätta för mig hur den ekvationen går ihop.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 06 okt 2021 14:28
av PapaD
Vill inte lägga mig i men måste bara påpeka att spänningen troligen är slutspänning vid fullt batteri, så energin stämmer då inte. 924 V skall vara medelspänning under battericykeln för att energin skall bli 139.6 kWh. Sedan vilken energin är de facto brutto vet jag inte.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 06 okt 2021 14:42
av backe
[JM] skrev:
backe skrev:
[JM] skrev:
dd88 skrev:
Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....

Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?

Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.

Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?

https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space
Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.
150Ah × 924V = 138.6kWh

Och nej det har inget med tesla att göra alls.
Det har med det enkla faktum att man hävdar en EPA-förbrukning på 136wh/km (om nu batteriet varit på 113 kwh) för en bil som väger 2,6 ton med ett cd värde på 0,2.

Gör beräkningen själv och sen kan du berätta för mig hur den ekvationen går ihop.
Kollar man på lucids hemsida så skriver dom inget om förbukning vilket såklart gör att dom inte ljuger då dom inte uppger batteristorlek eller förbrukning utan bara räckvidd, lite märkligt dock då man tidigare uppgav 113 kWh för sitt batteripack.
Kollar man på EPA:s hemsida så ser det ut som att man skriver ut i klartext vad förbrukningen är och den stämmer rätt bra med det du säger.

https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... s&id=44493

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 06 okt 2021 15:08
av Maw
Riktigt bra förbrukning och räckvidd.
Helt överlägsen räckvidd i jämförelse med MS och även bättre förbrukning.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:23
av Zalman3
Laddkurva.


Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:36
av backe
Zalman3 skrev:
Laddkurva.


Imponerande, och den är helt ny så det finns säkert en hel del optimeringar att göra på den mjukvarumässigt.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:42
av Zalman3
Lucud Air kommer upp i +300kW i verkligheten.
Screenshot_20211124-184023_Chrome.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:48
av martinot
backe skrev:
taliz skrev:
backe skrev:
Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
När man kan få leverans då? Bild

2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
Leverans i Sverige 2022?

Föredrar personligen att provköra nya bilmodeller som jag inte är bekant med innan jag beställer något, men antar de kommer starta någon form av show-room i Sthlm, Gbg och Malmö?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:50
av martinot
Edward123 skrev:
Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 18:53
av martinot
Gustafsson skrev:
Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.

Jo, är säkert mer barnsjukdomar i första egna bilkonstruktionen (precis som för Tesla). Är nog inte ett orimligt antagande.

Samtidigt är det ju grymt kul med nya intressanta bilmodeller, och hoppas de får många nya köpare så de kan fortsätta, inklusive svenska köpare. Tesla behöver verkligen riktigt bra och skarp konkurrens, och det hoppas jag att Lucid kan ge de.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:15
av Zalman3
97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:20
av Maw
Med sin effektiva drivlina och låga luftmotstånd måste den verkligen krossa alla konkurrenter på laddad sträcka per tidsenhet! :)

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 19:23
av Zalman3
Man laddade 134 kWh minus förluster.
Tesla M3 toppar på ca 3,3C.
Då borde Lucid Air toppa på ca 390kW vid 3,3C.
Screenshot_20211124-192050_YouTube.jpg

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:42
av martinot
Zalman3 skrev:
97kWh på ca 30 minuter.
Screenshot_20211124-191322_YouTube.jpg
Riktigt bra! Härligt när gränserna flyttas framåt och tekniken blir allt bättre! :D

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:52
av tslaqqq
Warren är inte impad :lol:

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 20:54
av martinot
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 21:52
av Larofo
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 22:03
av iAkita
[JM] skrev:
[JM] skrev:
Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.

Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.

De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.

Jag är alltså fortfarande tveksam...
Inte för att vara den som är den men....


Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 24 nov 2021 23:47
av dd88
Larofo skrev:
martinot skrev:
tslaqqq skrev:
Warren är inte impad :lol:
Vem är "warren"?
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.
js8imzkDRps
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.

Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.

Re: Lucid Air får 900 volt system

Postat: 25 nov 2021 00:27
av Peter Andersson


Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.
Resistens is futile! :lol: