Re: Lucid Air får 900 volt system
Postat: 01 okt 2021 21:01
Jag tror och hoppas att det kan gå riktigt bra för dom 

Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
[JM] skrev:Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.backe skrev:[JM] skrev:Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space
Kollar man på lucids hemsida så skriver dom inget om förbukning vilket såklart gör att dom inte ljuger då dom inte uppger batteristorlek eller förbrukning utan bara räckvidd, lite märkligt dock då man tidigare uppgav 113 kWh för sitt batteripack.[JM] skrev:Från ca 4:40 till 5:10 i klippet.backe skrev:[JM] skrev:Räcker med EPA-dokumenten. Det står ju svart på vitt där....dd88 skrev:Så om man sammanfattar så är en kombination av EPA-dokumentet och hans ”källa” att dom ljuger om batteristorleken?
Kollade klippet men såg inte att det stod 138kWh i epa-dokumenten? Vart i klippet såg du det?
Däremot så ser jag att han räknar baklänges med hjälp av 150 som i dokumentet saknar enhet.
Kan tycka att det står mer tydligt här att det är 113 kWh, sen kan man undra varför dom skulle ljuga och hur länge man isåfall tror att det skulle hålla? Är det för att man är bättre på något än Tesla(inte Model 3 som är en annan bilklass) som det måste vara en lögn?
https://www.lucidmotors.com/media-room/ ... rior-space
150Ah × 924V = 138.6kWh
Och nej det har inget med tesla att göra alls.
Det har med det enkla faktum att man hävdar en EPA-förbrukning på 136wh/km (om nu batteriet varit på 113 kwh) för en bil som väger 2,6 ton med ett cd värde på 0,2.
Gör beräkningen själv och sen kan du berätta för mig hur den ekvationen går ihop.
Zalman3 skrev:Laddkurva.
Leverans i Sverige 2022?backe skrev:taliz skrev:När man kan få leverans då?backe skrev:Lucid har fått EPA-rating nu på sin Air, överträffade målet och den är nu klassad att klara 520 miles. 115(nästan 20 mil) miles mer än vad Tesla klarar av att köra enligt EPA.
2022 kan du få leverans.
Har du reserverat?
För mig är det mycket annat som är viktigare än designen. Gällande design så är dessutom interiördesignen mycket viktigare för mig. Det är ju den jag ser dagligen när jag sitter i bilen. Det är ju alla andra i trafiken som ser utsidan, och njuter av den i förekommande fall. Gynnar inte mig själv direkt på samma sätt som en snygg interiör.Edward123 skrev:Förstår att de velat optimera allt men jag vet inte. Offrar hellre lite range för något som ser snyggare ut men det är så klart subjektivt (valde P2 framför M3 av delvis samma anledning).
Förhoppningsvis så får de iaf. verkstäder i alla våra större städer. Men detta är ju fortsatt ett problem med Tesla för de som inte bor i närheten av något SC. Där har även Tesla en del att jobba med.Gustafsson skrev:Efter erfarenheterna av tidiga MS undrar jag hur man vågar köpa en helt oprövad bil. Knappast troligt att Lucid är perfekt från början.
Man måste nog räkna med en hel del problem tror jag….
Fast man har nog tillräcklig range för att komma till verkstan…
Riktigt bra! Härligt när gränserna flyttas framåt och tekniken blir allt bättre!Zalman3 skrev:97kWh på ca 30 minuter.
Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
Öhhh, men han använder ju batteriets max spänning istället för nominell spänning när han räknar ut kapaciteten? Inte konstigt om det blir fel då. Det är sorgligt att sån här oseriös FUD sprids.[JM] skrev:Inte för att vara den som är den men....[JM] skrev:Är det någon som kan hitta källan till 113kwh?
Alla siter säger 113kwh men ingen anger vartifrån de fått uppgiften...
Arstechnica säger nåt vagt om att de de fick svaret på batterifrågan på onsdag morgon. Sen inget mer.
Fixar dom 136wh/km så är det riktigt bra.
Jag väntar dock med hurraropen innan jag ser en officiell siffra.
De två faktorer som bidrar med typ 90-95% av förbrukningen är rullmotstånd och luftmotstånd.
Vid ca 100km/h bidrar normalt båda två med lika mkt.
Över 100 så drar luftmotståndet iväg och under så dominerar rullmotstånd.
Även med ett lågt Cd så måste dom ha liten frontarea och låg vikt för att nå 136wh/km.
Jag är alltså fortfarande tveksam...
Bingo.. 138kWh...
U cant beat physics.
Efter att ha sett några klipp när det länkats här så har youtube börjat rekommendera hans kanal, satt och kollade på ett par klipp och jag har aldrig tidigare sett någon som på så stort allvar kan sitta och förvränga och utelämna allmänt känd information för att hävda att han har rätt i sak.Larofo skrev:Warren Redlich, extrem Tesla Bull.martinot skrev:Vem är "warren"?tslaqqq skrev:Warren är inte impad
js8imzkDRps
Resistens is futile!
Blir mörkrädd samtidigt som man får förståelse för hur sekten kring Tesla fungerar.