Sida 49 av 64
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 07:48
av dd88
Vilket även förklarar den lägre andelen hybrider.
Men som vanligt så ska man inte dra förhastade slutsatser efter en månad.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 11:08
av MWall
dd88 skrev:Vilket även förklarar den lägre andelen hybrider.
Men som vanligt så ska man inte dra förhastade slutsatser efter en månad.
Efter två månader. Var väl ännu större tapp i juli? Men juli är en udda månad.
Jag tror dock siffrorna kommer återhämta sig något framöver i takt med att folk vänjer sig vid den nya nivån och för att effekterna av hamstringen före 1 juli avtar. Många som egentligen skulle bytt i juli/aug passade nog på i juni.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 11:21
av kenjon
Dodde skrev:Zalman3 skrev:MWall skrev:Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
På vilket sätt?
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Har kört Ioniq 5, bra bil.
Igår var jag på Tesla MY visning, enligt mitt tycke en ännu bättre bil.
Har kört ID4, ger den betyget 3, när Ioniq 5 och Tesla MY får betyget 5.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3Mjc5MjY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjExNjA3MGY3NzllMzUzYTE3OTYyNDk0ZTczN2M1ZDFkNmQyMjM0ODUiO30= (1).jpeg
Om du inte kört MY MiC än så bör du göra det innan nu ger den 5. Körde idag och den lämnar ganska mycket att önska.
Som vad?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 11:41
av Dodde
kenjon skrev:Dodde skrev:Zalman3 skrev:MWall skrev:Zalman3 skrev:Intressant är att i tester så är Ioniq 5 och Tesla Y överlägsna MEB bilarna.
På vilket sätt?
Om man snabbladdare en handfull ggr per år så kanske den där "överlägsenheten" ter sig annorlunda om man börjar väga in andra kvaliteter. Man ska ju trivas med bilen varje gång man kör till jobbet också. Inte bara på nån enstaka längre körning.
Har kört Ioniq 5, bra bil.
Igår var jag på Tesla MY visning, enligt mitt tycke en ännu bättre bil.
Har kört ID4, ger den betyget 3, när Ioniq 5 och Tesla MY får betyget 5.
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3Mjc5MjY7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MzIwMDtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjExNjA3MGY3NzllMzUzYTE3OTYyNDk0ZTczN2M1ZDFkNmQyMjM0ODUiO30= (1).jpeg
Om du inte kört MY MiC än så bör du göra det innan nu ger den 5. Körde idag och den lämnar ganska mycket att önska.
Som vad?
Den upplevs som bullrig, stötig och lite nervös på vägen. Baksätet är ett problem tycker jag för vuxna, det saknas någon form av hatthylla, skydd i bagageutrymmet. Med det sagt så är den rolig att köra eftersom den är kvick och bra med bagageutrymme.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 11:53
av Generalbogge
Elbilisten skrev:Var augusti första månaden med fler elbilar än laddhybrider i Sverige?
Nej, vet att det t.ex. även i april var större andel elbilar än laddhybrider.
Totalt var det cirka 43% i april för laddhybrider och elbilar. Nu 47%. Kommer de att klara 50% gränsen innan året är slut? Jag tror det. Och när går elbilar (cirka 24% i augusti) om bensinbilarna (30% i augusti)?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 12:03
av MWall
Dodde skrev:
Den upplevs som bullrig, stötig och lite nervös på vägen.
Den är alltså som en lite högre Model 3. Nu blev jag överraskad.

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 02 sep 2021 12:51
av Fredrik j
Generalbogge skrev:Elbilisten skrev:Var augusti första månaden med fler elbilar än laddhybrider i Sverige?
Nej, vet att det t.ex. även i april var större andel elbilar än laddhybrider.
Totalt var det cirka 43% i april för laddhybrider och elbilar. Nu 47%. Kommer de att klara 50% gränsen innan året är slut? Jag tror det. Och när går elbilar (cirka 24% i augusti) om bensinbilarna (30% i augusti)?
Det är bensinbilarna som numera delvis döljer sig som laddhybrid. Bensin är ju fortfarande det primära drivmedlet för en laddhybrid.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 sep 2021 09:11
av Zalman3
Intressant är att i Norge fick Tesla in 2 bilar i topp fyra i augusti.
Kommer Tesla att få in både MY och M3 topp fyra i Sverige i september?
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 sep 2021 23:16
av martinot
vigge50 skrev:martinot skrev:vigge50 skrev:
Men sen så har Tesla producerat Model Y i ett och ett halvt år och Hyundai började producerade Ioniq 5 i våras. Att jämföra dessa två under en månad nu blir lite galet.
Inte i Kina om jag minns rätt.
Tror det gäller Fremont (inte de MY som kommer hit).
Sant, men Tesla hade ändå mycket försprång när de i Kina endast skulle bygga ytterligare en produktionslina för Model Y när de redan hade producerat Model Y i flera månader i USA. Sen så skulle produktionen i Kina endast försörja Kina och Europa eftersom de som sagt redan hade en fabrik i USA som försörjt Nordamerika med bilar under lång tid.
Man kan ju se det på det andra hållet också, Tesla har producerat Model Y ett år längre än vad Hyundai har producerat Ioniq 5, ändå så har det bara lyckats leverera 92 fler än Hyundai. Snacka om att Tesla tar lång tid på sig att få upp produktionen...
Jo, Tesla är helt värdelösa. Hyundai är absolut helt fantastiska med leveranser.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 sep 2021 23:18
av martinot
Dodde skrev:
Den upplevs som bullrig, stötig och lite nervös på vägen. Baksätet är ett problem tycker jag för vuxna, det saknas någon form av hatthylla, skydd i bagageutrymmet. Med det sagt så är den rolig att köra eftersom den är kvick och bra med bagageutrymme.
Vad trist med en nervös bil. Det var tråkigt att höra.

Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 03 sep 2021 23:21
av martinot
MWall skrev:
Det beror ju på höjningen av förmånsvärdena. Bilar som registrerades på företag minskade med 36,1% jämfört med ifjol.
Säljer inte Tesla också lika mycket som förmånsbilar som Volvo?
Även Tesla har fått lika mycket höjda förmånsvärden den 1/7, och egentligen ännu högre under 2022, då förmånsvärdena höjdes med ytterligare 10 000 om året vid början av året för alla rena elbilar.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 sep 2021 00:12
av Peter Andersson
Tuffa tider väntar Volvo.
Det är elbilsmarknaden som växer nu.
Men Volvos XC40 och C40 är inga större kioskvältare.
Volvo varnar: Andra halvåret blir ”utmanande”.
Försäljningen för Volvo Cars minskade med 10,6 procent under augusti jämfört med samma månad förra året, och under hösten kommer chipbristen fortsätta ställa till med problem.
Volvo har redan förlängt produktionsstoppet i Torslanda och flera andra fabriker. Vid sidan av chipbristen drabbas Volvo även av att flera underleverantörer stängt ned produktionen i Sydostasien på grund av covid-19-utbrott.
”Vi fortsätter övervaka situationen och förväntar oss i nuläget att det blir en utmaning att nå samma volymnivåer under andra halvåret 2021 som vi uppnådde under samma period 2020”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
I augusti backade Volvos försäljning mest i Europa (–25,4 procent). På USA-marknaden ökade den däremot med tre procent. Globalt sett sålde Volvo XC60 bäst i augusti.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -utmanande
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 sep 2021 00:19
av Generalbogge
Fredrik j skrev:Generalbogge skrev:Elbilisten skrev:Var augusti första månaden med fler elbilar än laddhybrider i Sverige?
Nej, vet att det t.ex. även i april var större andel elbilar än laddhybrider.
Totalt var det cirka 43% i april för laddhybrider och elbilar. Nu 47%. Kommer de att klara 50% gränsen innan året är slut? Jag tror det. Och när går elbilar (cirka 24% i augusti) om bensinbilarna (30% i augusti)?
Det är bensinbilarna som numera delvis döljer sig som laddhybrid. Bensin är ju fortfarande det primära drivmedlet för en laddhybrid.
Inte nödvändigtvis. Har själv kört laddhybrid under ett par år, och den gick huvudsakligen på el. Räckvidden på nya laddhybrider är ju bättre nu, än för några år sedan, så kanske att de i större utsträckning körs på el numera.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 sep 2021 06:54
av Fredrik j
martinot skrev:MWall skrev:
Det beror ju på höjningen av förmånsvärdena. Bilar som registrerades på företag minskade med 36,1% jämfört med ifjol.
Säljer inte Tesla också lika mycket som förmånsbilar som Volvo?
Även Tesla har fått lika mycket höjda förmånsvärden den 1/7, och egentligen ännu högre under 2022, då förmånsvärdena höjdes med ytterligare 10 000 om året vid början av året för alla rena elbilar.
Zalman använder ju kvällstidningsrubriker. Eftersom han säger suttit och surfat runt i statistiken vet han ju säkert om att Volvo sålde extremt många bilar i mars igår pga dom förändrade bonus/malus som fick många att tidigarelägga köpet. Det lever man ju fortfarande på.
Det är ju också troligtvis så att malus-förändringarna var tursam för Volvo som fick leverera ett stort antal bilar i början av året när chipbristen var ett mindre problem.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 04 sep 2021 08:05
av LarsL
martinot skrev:Dodde skrev:
Den upplevs som bullrig, stötig och lite nervös på vägen. Baksätet är ett problem tycker jag för vuxna, det saknas någon form av hatthylla, skydd i bagageutrymmet. Med det sagt så är den rolig att köra eftersom den är kvick och bra med bagageutrymme.
Vad trist med en nervös bil. Det var tråkigt att höra.

Jo, men här måste vi ju kalibrera mot testföraren. Vad tycker den om Model 3 är den också nervös? Tex.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 sep 2021 13:37
av Zalman3
Peter Andersson skrev:
Tuffa tider väntar Volvo.
Det är elbilsmarknaden som växer nu.
Men Volvos XC40 och C40 är inga större kioskvältare.
Volvo varnar: Andra halvåret blir ”utmanande”.
Försäljningen för Volvo Cars minskade med 10,6 procent under augusti jämfört med samma månad förra året, och under hösten kommer chipbristen fortsätta ställa till med problem.
Volvo har redan förlängt produktionsstoppet i Torslanda och flera andra fabriker. Vid sidan av chipbristen drabbas Volvo även av att flera underleverantörer stängt ned produktionen i Sydostasien på grund av covid-19-utbrott.
”Vi fortsätter övervaka situationen och förväntar oss i nuläget att det blir en utmaning att nå samma volymnivåer under andra halvåret 2021 som vi uppnådde under samma period 2020”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
I augusti backade Volvos försäljning mest i Europa (–25,4 procent). På USA-marknaden ökade den däremot med tre procent. Globalt sett sålde Volvo XC60 bäst i augusti.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -utmanande
Bilbranschen genomgår en omställning kring teknik, affärsmodeller och kundkrav.
Om det innebär att färre bilar säljs får Volvo Cars anpassa sig därefter, konstaterar Sverige-vd:n Jessica Span.
”Vi kan inte tvinga in omvärlden i vårt sätt att tänka. Det går inte längre”, säger hon på Di:s konferens Uppstart Sverige.
https://www.di.se/hallbart-naringsliv/v ... nt-hornet/
Volvo har tydligen försökt tvinga kunderna att köpa fossila bilar. Vilket inte går längre.
Och har man inte konkurrenskraftiga elbilar, då får Volvo "anpassa" sig och minska sin försäljning.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 08 sep 2021 16:36
av Zalman3
Tesla Giga Shanghai Increased Sales 34% in August, Registering 44,264 MIC Model 3 & Y
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... -model-3-y
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 06:04
av Zalman3
Hos VW är de gamla storsäljare Passat och Golf frånåkta av ID4 och ID3.
Statistik från 1 augusti.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 09:37
av Zalman3
Bilförsäljningen I Tyskland sjunker.
Allmänt sjönk försäljningen med 22%.
Bensinbilar sjönk med 42%.
Dieselbilar sjönk med 51%.
German sales plunge in August to lowest level since 1992.
The German car market continued to stall in August as registrations fell 23 percent to 193,307, according to figures from the Federal Motor Transport Authority.
Sales of gasoline cars fell 42 percent for a 35.5 percent market share. Diesel registrations were down 51 percent for a 17.7 percent share.
https://europe.autonews.com/sales-marke ... level-1992
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 09:55
av Credde
Zalman3 skrev:Bilförsäljningen I Tyskland sjunker.
Allmänt sjönk försäljningen med 22%.
Bensinbilar sjönk med 42%.
Dieselbilar sjönk med 51%.
German sales plunge in August to lowest level since 1992.
The German car market continued to stall in August as registrations fell 23 percent to 193,307, according to figures from the Federal Motor Transport Authority.
Sales of gasoline cars fell 42 percent for a 35.5 percent market share. Diesel registrations were down 51 percent for a 17.7 percent share.
Tror en stor del beror på detta (från artikeln):
"The auto industry continues to be buffeted by a global chip shortage, which is forcing automakers to cut back production, squeezing the supply of new cars to dealerships."
Dock positivt:
"The boom in electrified and hybrid vehicle sales gathered speed in August as buyers continue their migration to EVs from diesel and gasoline vehicles."
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 14:48
av Tellus
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 14:54
av Credde
Ta bort momsen (och bonusen) i Sverige på elbilar då kommer det hända grejer med är jag säker på.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 20:09
av martinot
Credde skrev:
Ta bort momsen (och bonusen) i Sverige på elbilar då kommer det hända grejer med är jag säker på.
Jo, lite synd att vi har politiker (över hela skalan, inklusive MP) som är så dåliga på omställningen av fordonsflottan här.
Norge är verkligen ett föregångsland på området!
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 21:30
av MWall
Att de är momsbefriade i Norge är bara halva hemligheten. De har ju ett bonus/malus på steroider. Går inte att jämföra mot Sverige och svenska förhållanden.
Re: Månadens leveransstatistik
Postat: 09 sep 2021 22:53
av martinot
MWall skrev:Att de är momsbefriade i Norge är bara halva hemligheten. De har ju ett bonus/malus på steroider. Går inte att jämföra mot Sverige och svenska förhållanden.
Japp. Kombon i Norge är riktigt, riktigt bra. Helt klart grymt bra!
Men om vi startade bara med momsfrihet så är vi iaf. snabbt halvvägs där. Vilket är mycket bättre än de futtiga åtgärder vi har idag.