Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av iAkita »

teslaponken skrev: 21 dec 2023 19:29
Sebbeh skrev: 21 dec 2023 19:27
Jag hoppas dom ger någon ytterligare rabatt för då klickar vi nog hem en. Jag håller med om att det ligger många lagerbilar på hemsidan nu.
Köper nog en till men önskar 5-10% rabatt på lagerbilar till och 0-3% ränta igen för att slå till.
Annars får de damma osålda på Tesla.com

Angående skribenten som tkr 603k är värt. Nja kanske i lågräntemiljö. Med dagens finansieringskostnader så ska det ner mer om de vill sälja. Eller erbjudas bättre räntevillkor + priserna ner lite till bara.
Det är ju ca 10% rabatt på lagerbilar just nu, så vad väntar du på? Om du anser att det är värt 603 kkr eller inte är för övrigt en helt annan sak än om 603 kkr är prisvärt. Jag ser det som synnerligen prisvärt.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

Freedee skrev: 21 dec 2023 19:16
lillang skrev: 20 dec 2023 22:23
Freedee skrev: 20 dec 2023 17:33
Hade bokat leveranstid imorgon 14.30. Idag kl 14.27 får jag sms om att de inte har skyltarna och måste skjuta fram leverans. Enda valbara tiderna är i mellandagarna då jag är bortrest, hyfsat tröttsamt, då de säger att jag måste ta denna tid annars tappar jag denna bil och får vänta till nästa kvartal.

Nån annan som är i liknande sits?
Olycksbroder!

Jag ringde dessutom och dubbelkollade igår att bilen skulle vara redo för upphämtning i morgon, just för att det är en del meck med att (i mitt fall) hämta sommardäck på däckhotell, rekond etc. då min nuvarande bil behöver lämnas in i samma veva.

”Bilen är klar, det är bara att komma in ”… men fick alltså ett likadant SMS! 👎🏻

Strax efter det där SMS:et kom ett mail: ”På grund av en ny branschpolicy har din bil levererats med en laddning på max 50 %, vilket innebär att laddningsstatusen för din Model Y var lägre än vår vanliga standard vid din leverans.”

Well, bilen har ju som sagt var inte levererats!
Liknande situation för mig, har nuvarande leasingbil som jag köpte ut idag och den var det tänkt att svågern skulle låna över julen. Så det sket sig också. Fick samma sms som du senare igår, lite som ett hån… :) har bokat nytt leveransdatum i mellandagarna men känns ju tveksamt om skyltarna har kommit då. Inte superpepp på att köra 100 mil från julsemestern för att hämta bilen men vad gör man…
Haha! Klart du ska köra 100 mil för din Tesla! Om du köpt en MYP så kommer du snabbt tillbaka iaf ;)
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

Yes!! Äntligen har min bil fått ett registreringsnummer! Såg det när jag sökte med vin numret.

Vad händer nu? Jag har redan betalt. Kommer de föra över bilen i mitt namn och automatisk ansöka regskyltar till mig eller hör de av sig först?
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

SosaTesla skrev: 22 dec 2023 12:10
Yes!! Äntligen har min bil fått ett registreringsnummer! Såg det när jag sökte med vin numret.

Vad händer nu? Jag har redan betalt. Kommer de föra över bilen i mitt namn och automatisk ansöka regskyltar till mig eller hör de av sig först?
Hej!
De brukar höra av sig först innan överföring av bil, och checkar av att det är okej med förfarande av skyltar. Bor man relativt nära bärgar de hem bilen utan skyltar.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

lem skrev: 22 dec 2023 15:13
Fått bilen men ..

Fälgarna 19 var ju mer än tillåtet fula! De sticker verkligen i ögonen!!!!

Kan man lacka kåpan???
Hej!
Jag köpte dessa, ser riktigt bra ut för okej pris, då täcker de även kanten på fälgen en bit över däcket.https://www.amazon.se/gp/product/B0C5F7 ... prod_image
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
Swalle
Teslaägare

Inlägg av Swalle »

Igår fick jag en ny ”match” på min bil jag beställt, ser även att Tesla skrivit över bilen till Danske bank (förmodligen mitt leasingsbolags partner) den 2023-12-14, håller tummarna att Tesla snart hör av sig med leverans datum då det borde gå fort nu kan man tycka

någon annan som fått sin bil genom Leaseplan och kan bekräfta att regskylts frågan fungerar genom detta leasingbolag, eller om dem ställer sig på tvären som andra leasingbolag
Tesla Model Y RWD - Vit - 19” 2024
VW Tiguan 2.0TDI 4Motion - Vit - 20” 2018
Dodde

Inlägg av Dodde »

Dom nya plåtarna dök upp idag, underbart. Bara problem med att jag inte har senaste uppdateringen och att jag inte kan ruttplanera i appen på telefonen, några tips?
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Leverans sent igår eftermiddag i snöstormen i Stockholm.

Beställd lagerbil 15 dec, skyltar kom 20 dec, leverans 22 dec.

Full rulle i Huddinge. Många leveranser.
När jag kom stod några stackare från facket där och hejade, men sen blev det väl för kallt. När jag åkte satt dom inne i sin husbil där och drack kaffe. :)

IMG_1901.jpeg
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Dammen
Teslaägare

Inlägg av Dammen »

Efter 1,5 års funderande, några veckors velande och en provkörning slog vi till och beställde en lagerbil i fredags. Registreringsskyltarna är redan på plats så i veckan hämtar vi vår Tesla Y i färgen Quicksilver. Är så oerhört taggad! 💃
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

niklasha01 skrev: 18 dec 2023 15:48
SosaTesla skrev: 18 dec 2023 13:28
Jag tycker det är under all kritik att de inte kan specificera när bilen kommer. Jag har i två veckor fått höra att bilen är på väg. Sen har datumet i appen blivit framskjuten en dag i taget.

Om bilen anländer i veckan. Vad hindrar Tesla att göra registreringen redan nu. De har redan bekräftat att mina pengar kom in förra veckan. Om de gör registreringen idag så hinner skylten komma i veckan så vi kan åka bort nästa helg som planerad.
Jag tycker det fungerat bra nu, haft kontakt med leverans och en säljare. Jag betalade i fredags när jag fick klartecken att bilen fanns på plats. Idag fick jag återkoppling att pengarna var inne och de skulle ställa över bilen på mig idag så skyltarna kommer i veckan och planerad leverans på fredag.

Att datumet flyttas fram görs med automatik en dag i taget till leveransdatum är bestämt.
Då är allt klart, fick regskyltar i fredags och var och hämtade bilen idag. Hade med mig vinterhjul som de hjälpte till att byta på plats, det är ju Jul klart vi fixar det. Hade tyvärr hänt en olycka med en buckla i bak men det får väl ordnas senare. Behövde leverans senast 31 dec för att få föra över fri laddning från min gamla Tesla.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

niklasha01 skrev: 26 dec 2023 19:59
Jag tycker det är under all kritik att de inte kan specificera när bilen kommer. Jag har i två veckor fått höra att bilen är på väg. Sen har datumet i appen blivit framskjuten en dag i taget.

Om bilen anländer i veckan. Vad hindrar Tesla att göra registreringen redan nu. De har redan bekräftat att mina pengar kom in förra veckan. Om de gör registreringen idag så hinner skylten komma i veckan så vi kan åka bort nästa helg som planerad.
Jag tycker det fungerat bra nu, haft kontakt med leverans och en säljare. Jag betalade i fredags när jag fick klartecken att bilen fanns på plats. Idag fick jag återkoppling att pengarna var inne och de skulle ställa över bilen på mig idag så skyltarna kommer i veckan och planerad leverans på fredag.

Att datumet flyttas fram görs med automatik en dag i taget till leveransdatum är bestämt.
Då är allt klart, fick regskyltar i fredags och var och hämtade bilen idag. Hade med mig vinterhjul som de hjälpte till att byta på plats, det är ju Jul klart vi fixar det. Hade tyvärr hänt en olycka med en buckla i bak men det får väl ordnas senare. Behövde leverans senast 31 dec för att få föra över fri laddning från min gamla Tesla.
Var det öppet idag? Grattis till bilen!

Nu över till er andra som väntar. Är det någon mer än oss som beställde en lagerbil 20 nov och väntar fortfarande på leveransbesked? Vad händer?

Har jag också rätt att häva köpet och få mina pengar tillbaka?
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

SosaTesla skrev: 26 dec 2023 21:02
niklasha01 skrev: 26 dec 2023 19:59

Var det öppet idag? Grattis till bilen!

Nu över till er andra som väntar. Är det någon mer än oss som beställde en lagerbil 20 nov och väntar fortfarande på leveransbesked? Vad händer?

Har jag också rätt att häva köpet och få mina pengar tillbaka?
Japp tack, fick sms i morse att jag kunde hämta bilen om det passade, de var ett gäng som jobbade extra, häva bilköpet ska inte vara några problem om det ni vill
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

Sen två dagar tillbaka har mitt Vin nummer försvunnit från appen. Haft den i ca 2 veckor. Är det normalt?
AndOst

Inlägg av AndOst »

Hämtade ut min MYLR idag, 1.5v från beställning till upphämtning.
Min ville inte låsa laddkabeln väl hemma vid laddning utan fick felmeddelande. Testade med medföljande laddsladd men samma problem. Efter några försök insåg jag att att jag behöver trycka laddkontakten och "rucka" lite så fungerade det. Behöver ni andra trycka laddkabeln med någorlunda kraft för den skall låsa? Tänker om det är std eller något jag skall reklammera?
MYLR - 2024
Användarvisningsbild
lillang
Teslaägare

Inlägg av lillang »

Upphämtad MYP!

Otroligt smidig process får man säga, och väldigt skönt att återgå till Tesla (och SuC) efter en utflykt med andra bilar.
MYP
E-tron
Model S
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

lillang skrev: 27 dec 2023 19:27
Upphämtad MYP!

Otroligt smidig process får man säga, och väldigt skönt att återgå till Tesla (och SuC) efter en utflykt med andra bilar.

Grattis kompis men talk for yourself. Inte alls smidigt för alla. Glad för er andra men jag beställde min MYP som var lagerbil för över en månad sedan. Gjorde min inbetalning för två veckor sedan och lika länge har jag hört att den är på väg.

Jag klandrar dem inte om de har mycket att göra i december pga rabatterna och strejken. Däremot är det under all kritik med kommunikationen. Jävligt bra på att ringa och smsa när man funderar på att köpa bilen men väldigt tyst sedan när man blir kund.
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare

Inlägg av niklasha01 »

AndOst skrev: 27 dec 2023 16:33
Min ville inte låsa laddkabeln väl hemma vid laddning utan fick felmeddelande. Testade med medföljande laddsladd men samma problem. Efter några försök insåg jag att att jag behöver trycka laddkontakten och "rucka" lite så fungerade det. Behöver ni andra trycka laddkabeln med någorlunda kraft för den skall låsa? Tänker om det är std eller något jag skall reklammera?
Jag råkade ut för samma sak under min första laddning idag efter hemkomst med ny bil, fick också felmeddelande att den inte satt i riktigt, tror inte att det ska vara så här.
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
lillang
Teslaägare

Inlägg av lillang »

SosaTesla skrev: 27 dec 2023 19:40
Upphämtad MYP!

Grattis kompis men talk for yourself. Inte alls smidigt för alla. Glad för er andra men jag beställde min MYP som var lagerbil för över en månad sedan. Gjorde min inbetalning för två veckor sedan och lika länge har jag hört att den är på väg.

Jag klandrar dem inte om de har mycket att göra i december pga rabatterna och strejken. Däremot är det under all kritik med kommunikationen. Jävligt bra på att ringa och smsa när man funderar på att köpa bilen men väldigt tyst sedan när man blir kund.
Tänkte på själva ”uthämtningen”, beställde också en lagerbil i mitten av november och därefter har det ju varit visst strul med regskyltar (skulle fått bilen första v i december).

Hoppas det löser sig för dig snart! 👍🏻
MYP
E-tron
Model S
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

lillang skrev: 27 dec 2023 20:32
Upphämtad MYP!

Tänkte på själva ”uthämtningen”, beställde också en lagerbil i mitten av november och därefter har det ju varit visst strul med regskyltar (skulle fått bilen första v i december).

Tack så mycket! Det kommer lösa sig för eller senare. Fast det känns som jag är tillbaka till tioårsåldern och inte får öppna julklappen. Minst sagt frustrerande! :lol:
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas51215

Inlägg av AndIT »

Skall inte vara så, Ranger (Mobile Service) kan/bör justera, lägg serviceärende, så kommer de ut (om de opererar i ditt område).
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
lillang
Teslaägare

Inlägg av lillang »

SosaTesla skrev: 27 dec 2023 21:25
lillang skrev: 27 dec 2023 20:32
Upphämtad MYP!

Tack så mycket! Det kommer lösa sig för eller senare. Fast det känns som jag är tillbaka till tioårsåldern och inte får öppna julklappen. Minst sagt frustrerande! :lol:
Kan relatera till detta 100 %! 😄
MYP
E-tron
Model S
tobbe367

Inlägg av tobbe367 »

SosaTesla skrev: 27 dec 2023 10:41
Sen två dagar tillbaka har mitt Vin nummer försvunnit från appen. Haft den i ca 2 veckor. Är det normalt?
Samma här.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Så ska det absolut inte vara. Lägg ett serviceärende i appen.

Den ska fortfarande ta laddning även om handtaget inte låses (gult Tesla-T vid uttaget), men nej man ska inte behöva sätta i handtaget på nåt specialsätt för att det ska bli "rätt".
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
Dammen
Teslaägare

Inlägg av Dammen »

Idag levererades vår MYLR hem. Hoppas plåtarna kommer snabbt, nu är man som ett barn på julafton. 😄
4485A7D7-377D-4FAB-8B19-A3BCF11150FA.jpeg
C464518B-2508-409F-A3D0-C522136C259B.jpeg
Sp00nkeen

Inlägg av Sp00nkeen »

Har Sverige gått över till att bara leverera HW4 och Matrix än eller är det rysk roulette på nya / lagerbilar?
Skriv svar