Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Apropå nyheter:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ftware-fix
"A NHTSA spokesperson said the probe found that Tesla’s means for keeping drivers engaged were inadequate."
Tesla behöver fixa detta i mjukvara. Jag funderar på vad de tänker göra med oss som saknar kamera i bilen.
Teslas recall:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 8-8276.PDF
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ftware-fix
"A NHTSA spokesperson said the probe found that Tesla’s means for keeping drivers engaged were inadequate."
Tesla behöver fixa detta i mjukvara. Jag funderar på vad de tänker göra med oss som saknar kamera i bilen.
Teslas recall:
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/R ... 8-8276.PDF
Re: Aktien TSLA
...
Se nedan.
Ja jag håller med, synd bara att själva programvaran är 10-20 år bort. När tror du att man kan be en Optimus gå och köpa en liter mjölk på ICA? Eller ens ha en i en fabrik och be den göra OLIKA triviala saker på ett sätt lika bra och effektivt som en människa och vara mobil som en människa? T ex ersätta en människa för att montera kablage i en bil. Jag tippar tidigast om 10 år, antagligen långt senare.kallekula skrev: ↑13 dec 2023 13:08poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.
Pumpningen består i diskrepansen mellan mekanik och programvara. C3PO finns inte i verkligheten. Tesla kan börja med att bygga sin FSD-robotaxi (vilket jag inte tror händer det här årtiondet, åtminstne inte på befintliga bilar). Det är minst 100x enklare.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Tesla förlorar skattelättnader (240101)för model 3 RWD och LR i USA. Istället för 7500$ tax credit, blir ”miljöbilspremien” nu 0$ i USA. Orsaken är att batterierna är kinesiska.
Tesla har redan uppdaterat sin beställningssida med att man måste få sin Model 3 levereras senast 31december för att få ta del av skattelättnad.
Tesla har redan uppdaterat sin beställningssida med att man måste få sin Model 3 levereras senast 31december för att få ta del av skattelättnad.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Aktien TSLA
Blir intressant att höra dina argument när Tesla kanske redan nästa år kommer att använda Optimus i sina fabriker/lager.spacecoin skrev: ↑13 dec 2023 13:33...
Se nedan.
Ja jag håller med, synd bara att själva programvaran är 10-20 år bort. När tror du att man kan be en Optimus gå och köpa en liter mjölk på ICA? Eller ens ha en i en fabrik och be den göra OLIKA triviala saker på ett sätt lika bra och effektivt som en människa och vara mobil som en människa? T ex ersätta en människa för att montera kablage i en bil. Jag tippar tidigast om 10 år, antagligen långt senare.kallekula skrev: ↑13 dec 2023 13:08poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.
Pumpningen består i diskrepansen mellan mekanik och programvara. C3PO finns inte i verkligheten. Tesla kan börja med att bygga sin FSD-robotaxi (vilket jag inte tror händer det här årtiondet, åtminstne inte på befintliga bilar). Det är minst 100x enklare.
Blir svårt att hävda att Optimus då skulle vara helt värdelös.
Re: Aktien TSLA
I sina lager? Vad ska den göra där? I en sån miljö finns det väl långt effektivare system?Sabbe skrev: ↑14 dec 2023 10:24Blir intressant att höra dina argument när Tesla kanske redan nästa år kommer att använda Optimus i sina fabriker/lager.spacecoin skrev: ↑13 dec 2023 13:33...
Se nedan.
Ja jag håller med, synd bara att själva programvaran är 10-20 år bort. När tror du att man kan be en Optimus gå och köpa en liter mjölk på ICA? Eller ens ha en i en fabrik och be den göra OLIKA triviala saker på ett sätt lika bra och effektivt som en människa och vara mobil som en människa? T ex ersätta en människa för att montera kablage i en bil. Jag tippar tidigast om 10 år, antagligen långt senare.kallekula skrev: ↑13 dec 2023 13:08poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.
Pumpningen består i diskrepansen mellan mekanik och programvara. C3PO finns inte i verkligheten. Tesla kan börja med att bygga sin FSD-robotaxi (vilket jag inte tror händer det här årtiondet, åtminstne inte på befintliga bilar). Det är minst 100x enklare.
Blir svårt att hävda att Optimus då skulle vara helt värdelös.
Re: Aktien TSLA
Blir ju roligt när den där Optimus har blivit saboterad av ett gäng ungdomar och ligger vält och ihoptejpad i ett dike...spacecoin skrev: ↑13 dec 2023 13:33...
Se nedan.
Ja jag håller med, synd bara att själva programvaran är 10-20 år bort. När tror du att man kan be en Optimus gå och köpa en liter mjölk på ICA? Eller ens ha en i en fabrik och be den göra OLIKA triviala saker på ett sätt lika bra och effektivt som en människa och vara mobil som en människa? T ex ersätta en människa för att montera kablage i en bil. Jag tippar tidigast om 10 år, antagligen långt senare.kallekula skrev: ↑13 dec 2023 13:08poängen med en humanoid formfaktor är väl att världen vi lever i är uppbyggd just efter människor. Så en robot med samma form som en människa kan enkelt interagera med saker och ting precis på samma sätt som en människa. Dessutom har kanske andra människor lättare att relatera till en robot som ser ut som de själva.
Pumpningen består i diskrepansen mellan mekanik och programvara. C3PO finns inte i verkligheten. Tesla kan börja med att bygga sin FSD-robotaxi (vilket jag inte tror händer det här årtiondet, åtminstne inte på befintliga bilar). Det är minst 100x enklare.
Re: Aktien TSLA
Vad tror du är enklare:
a) att få en bipedal robot att funka autonomt i en komplex och ostrukturerad miljö och göra komplexa arbetsmoment i paritet med en människa.
eller
b) att få en bil att köra autonomt utan förare i vägnätet med endast kameror.
Min bild är att (a) är minst 100x svårare än (b) och att inget av det här händer det här årtiondet från Tesla.
Re: Aktien TSLA
Både FSD och Optimus fungerar till viss del redan idag och båda kommer med tiden att förbättras.spacecoin skrev: ↑14 dec 2023 15:20Vad tror du är enklare:
a) att få en bipedal robot att funka autonomt i en komplex och ostrukturerad miljö och göra komplexa arbetsmoment i paritet med en människa.
eller
b) att få en bil att köra autonomt utan förare i vägnätet med endast kameror.
Min bild är att (a) är minst 100x svårare än (b) och att inget av det här händer det här årtiondet från Tesla.
Optimus kommer till en början utföra enklare uppgifter för att senare göra allt mer komplicerade saker.
Både FSD och Optimus kommer att fungera som det är tänkt före 2030.
Fortsätter Tesla att utveckla Optimus i samma takt som de gjort så är det inte omöjligt att Optimus kan stå för mer än hälften av Teslas värdering 2030.
Räknar man på värdet av en fullt fungerande Optimus som kan utföra hälften av allt en människa kan så är det hissnande siffror man kommer upp i
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
"fungerar till viss del" Förarassistans är en annan produkt än robotaxi, vet du...Sabbe skrev: ↑14 dec 2023 21:16Både FSD och Optimus fungerar till viss del redan idag och båda kommer med tiden att förbättras.
Optimus kommer till en början utföra enklare uppgifter för att senare göra allt mer komplicerade saker.
Både FSD och Optimus kommer att fungera som det är tänkt före 2030.
Fortsätter Tesla att utveckla Optimus i samma takt som de gjort så är det inte omöjligt att Optimus kan stå för mer än hälften av Teslas värdering 2030.
Räknar man på värdet av en fullt fungerande Optimus som kan utföra nästan allt en människa kan så är det hissnande siffror man kommer upp i
Fortsätter Tesla utveckla FSDb i den här takten kommer de inte ens att vara klara 2100, om nu klar betyder Level 5 autonomi fortfarande som det gjorde för två år sedan alla fall
Optimus har vi sett några demovideos som är uppenbart hårdkodade, CGI eller triviala computer vision robots demos.
Det är som sagt "lätt" att göra hårdvaran till en humanoid robot. Programvaran är omöjlig i dagsläget. Det skulle man veta om man lämnade Teslabubblan.
Tesla har inte visat programvara som är mer imponerande än typ det här som är open source (nytt från idag!):
Till det händer några riktigt stora genombrott inom ML så skulle jag inte hålla andan.
Jag blir imponerad om Tesla fixar till sin programvara för automatiska vindrutetorkare. Det har jag väntat på i fyra år...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Det är för sådana räkneövningar som den har skapats. Du kan försvara vilket börsvärde som helst med sådana tankegångar och det är hela poängen.Sabbe skrev: ↑14 dec 2023 21:16Både FSD och Optimus fungerar till viss del redan idag och båda kommer med tiden att förbättras.spacecoin skrev: ↑14 dec 2023 15:20Vad tror du är enklare:
a) att få en bipedal robot att funka autonomt i en komplex och ostrukturerad miljö och göra komplexa arbetsmoment i paritet med en människa.
eller
b) att få en bil att köra autonomt utan förare i vägnätet med endast kameror.
Min bild är att (a) är minst 100x svårare än (b) och att inget av det här händer det här årtiondet från Tesla.
Optimus kommer till en början utföra enklare uppgifter för att senare göra allt mer komplicerade saker.
Både FSD och Optimus kommer att fungera som det är tänkt före 2030.
Fortsätter Tesla att utveckla Optimus i samma takt som de gjort så är det inte omöjligt att Optimus kan stå för mer än hälften av Teslas värdering 2030.
Räknar man på värdet av en fullt fungerande Optimus som kan utföra hälften av allt en människa kan så är det hissnande siffror man kommer upp i
Re: Aktien TSLA
Ja Tesla-bubblan alltså… Lustigt nog körde/kör ARK samma argumentation för deras "analyser" för FSD. Sa jag något om aktiepumpning?Verdi_ skrev: ↑14 dec 2023 21:36Det är för sådana räkneövningar som den har skapats. Du kan försvara vilket börsvärde som helst med sådana tankegångar och det är hela poängen.Sabbe skrev: ↑14 dec 2023 21:16Fortsätter Tesla att utveckla Optimus i samma takt som de gjort så är det inte omöjligt att Optimus kan stå för mer än hälften av Teslas värdering 2030.
Räknar man på värdet av en fullt fungerande Optimus som kan utföra hälften av allt en människa kan så är det hissnande siffror man kommer upp i
Enligt ARK är det alltså över 50% chans för kommersiell robotaxi operation från Tesla under 2024... Utan att ha ens ett tillstånd för testning idag... Eller att ha en enda hårdvaruprototyp som är kapabel till robotaxi... Så här har Elon och Cathie hållit på sedan 2019, dvs snart fem år. Lycka till!
2020: https://ark-invest.com/articles/analyst ... ce-target/
2023: https://ark-invest.com/articles/valuati ... rget-2027/
Re: Aktien TSLA
Här säger Ilya Sutskever samma sak som jag:
"I don't think hardware is the limitation." "Hardware is not the issue".
Man behöver data från kanske hundratals miljoner timmar av mänskligt beteende för att kunna försöka göra en fungerande humanoid robot med dagens teknik. Det är ett bootstrap problem. Kanske kan man syntetisera data till viss del, kanske kan man ta på människor kameror och sensorer till viss del för att lösa det på sikt.
Om Tesla skulle ta på alla deras arbetare en dräkt med sensorer (som de inte har) idag (och offra produktivitet) skulle de inte få en robot som funkar i en fabrik som kan arbeta med liknande repetitiva problem på minst 10 år. Det är för lite data.
Till skillnad från bilarna kan man inte få kunder att ta hand om en robot vars programvara suger, eftersom roboten inte fyller något syfte förrän den är autonomt väldigt bra.
Det är minst 10 år bort som sagt. Personligen tror jag det är 50% chans att det* inte händer innan jag dör om 30+ år. Hårdvaran kan man bygga på 2-3 år. För 10 år sedan.
*) Generella humanoida robotar
"I don't think hardware is the limitation." "Hardware is not the issue".
Man behöver data från kanske hundratals miljoner timmar av mänskligt beteende för att kunna försöka göra en fungerande humanoid robot med dagens teknik. Det är ett bootstrap problem. Kanske kan man syntetisera data till viss del, kanske kan man ta på människor kameror och sensorer till viss del för att lösa det på sikt.
Om Tesla skulle ta på alla deras arbetare en dräkt med sensorer (som de inte har) idag (och offra produktivitet) skulle de inte få en robot som funkar i en fabrik som kan arbeta med liknande repetitiva problem på minst 10 år. Det är för lite data.
Till skillnad från bilarna kan man inte få kunder att ta hand om en robot vars programvara suger, eftersom roboten inte fyller något syfte förrän den är autonomt väldigt bra.
Det är minst 10 år bort som sagt. Personligen tror jag det är 50% chans att det* inte händer innan jag dör om 30+ år. Hårdvaran kan man bygga på 2-3 år. För 10 år sedan.
*) Generella humanoida robotar
Re: Aktien TSLA
Men Elon säger ju att det snart är klart.spacecoin skrev: ↑15 dec 2023 10:27Här säger Ilya Sutskever samma sak som jag:
"I don't think hardware is the limitation." "Hardware is not the issue".
Man behöver data från kanske hundratals miljoner timmar av mänskligt beteende för att kunna försöka göra en fungerande humanoid robot med dagens teknik. Det är ett bootstrap problem. Kanske kan man syntetisera data till viss del, kanske kan man ta på människor kameror och sensorer till viss del för att lösa det på sikt.
Om Tesla skulle ta på alla deras arbetare en dräkt med sensorer (som de inte har) idag (och offra produktivitet) skulle de inte få en robot som funkar i en fabrik som kan arbeta med liknande repetitiva problem på minst 10 år. Det är för lite data.
Till skillnad från bilarna kan man inte få kunder att ta hand om en robot vars programvara suger, eftersom roboten inte fyller något syfte förrän den är autonomt väldigt bra.
Det är minst 10 år bort som sagt. Personligen tror jag det är 50% chans att det* inte händer innan jag dör om 30+ år. Hårdvaran kan man bygga på 2-3 år. För 10 år sedan.
*) Generella humanoida robotar
Han är ju megabäst i hela världen, så han kan väl inte ha fel???
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Affärsidén är enkel: gå in före kreti och pleti, pumpa upp kursen och sedan sälja innan det pyser eller exploderar. Snart borde väl superlativen ta slut? Jag gissar ett Teslas mål för 2024 är 15-20% volymtillväxt på auto. Det är tveksamt och de växer snabbare än marknaden globalt. Eftersom FSD-robotaxi verkar kört så behöver man pumpa rejält på roboten och hoppas att folk inte förstår att det är ett långt svårare problem.
Hela den där texten luktar lite desperation ärligt talat.'Olivia Newton-John moment' 'Cambrian Explosion', 'Deca-Tera-$', och en lång rant om hans son på 8 år vs Optimus? WTF? Var är datapunkterna AJ?
Man får välja själv om man tror mer på OpenAI och Google DeepMind eller bilföretagsanalytikern Adam Jonas angående om robotics är i huvudsak ett hårdvaru- eller mjukvaruproblem.
Re: Aktien TSLA
Borde det inte gå att köra X.ai på dojo? Det har man väl valt att lägga hos Oracle vilket känns peka mot att man inte är där riktigt ännu med Dojo?
Re: Aktien TSLA
Tesla, första företaget att nå 10 biljoner dollar i börsvärde. Under detta årtiondet
https://www.youtube.com/live/3QKd78IVl7 ... z7KYyuCc8Z
https://www.youtube.com/live/3QKd78IVl7 ... z7KYyuCc8Z
Re: Aktien TSLA
Det här är ju rent trams. Kan du inte försöka posta saker som är mer faktaunderbyggda?
Varför skulle någon välja att köpa Dojo istället för något som funkar från NVidia eller om det är PaaS, AWS eller Microsoft eller Google.
Dojo är ju inte ens i seriös drift hos Tesla ännu och deras nuvarande lösning ger ingen möjlighet till virtualisering / multitenancy.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Är du medveten om att Optimus inte kommer att bli en produkt som kan ersätta en människa på 20 år?
Re: Aktien TSLA
Kom du på att Optimus faktiskt kan vrida på huvudet? Du skrev " Visste du att Optimus inte ens kan vrida på huvudet?"
Re: Aktien TSLA
Jag tyckte det var ett dåligt exempel. Den kan inte gå och vrida på huvudet samtidigt så vitt jag vet. Spelar egentligen ingen roll, eftersom den inte kommer att vara till någon verklig nytta i närtid. Robotics är ett mjukvaruproblem och humanoider kommer inte att vara aktuella att deploya långt efter det att t ex bilar kan köra själva på merparten av alla vägar och i alla väder.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Var har du hört det?
Re: Aktien TSLA
Det är en gissning eftersom jag inte sett den göra det och att det är ett relativt svårt men lösligt problem som ändå är trivialt jämfört med AGI som krävs för att göra en vettig humanoid.Sfbones skrev: ↑20 dec 2023 17:37Var har du hört det?
Spelar egentligen ingen roll, eftersom den inte kommer att vara till någon verklig nytta i närtid. Robotics är ett mjukvaruproblem och humanoider kommer inte att vara aktuella att deploya långt efter det att t ex bilar kan köra själva på merparten av alla vägar och i alla väder.
Jag provade att använda röstkommandon i bilen för att spela en specifik sång på Spotify idag. Kan vi få det att funka 99% av tiden vore det bra. Nu ligger det nog på 70-80%...Som tur är dör ingen om det blir fel. Låt oss börja där kanske? Eller vindrutetorkarna?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.