Tesla styrka kring robotik tror jag framförallt är ambitionen att göra något som ska gå producera i stor volym och med kommersiell inriktning. Avancerade robotar i lab har byggts under årtionden så där finns det alltid någon som jan göra något häftigare.
Samma sak som för elbilar, bygga några fantastiska prototyper är inte utmaningen men att skala upp dem till miljon volymer är det tuffa.
Ja, att skala upp tillverkning är svårt. Men att göra programvaran så att den ska vara generell som fungera är, i dagsläget, helt omöjligt.
Den var extremt nedtryckt i början av året.
Fortfarande är kursen väldigt långt under den var för exakt två år sen dock.
Till och med på tre år är det negativ avkastning:
TSLA är -12%, COMP är +13%, OMXSGI är +27.5%, (DJIA och S&P500 är liknande OMX).
Personlig flex: Min portfölj är +77% under samma period.
Min gissning är att TSLA är lägre vid denna tid nästa år än idag. De flesta analytiker värderar bilverksamheten till $85-90. Kanske finns det fog för $50 till om man räknar in allt annat. Resten är hittepå.
Re: Aktien TSLA
Postat: 30 dec 2023 15:44
av Sabbe
När man är skeptisk så missar man också möjligheter
När man är skeptisk så missar man också möjligheter
FOMO eller casino är inte min investeringsstrategi. Jag nöjer mig om jag slår index och inte förlorar pengar.
Det är oundvikligt att marknaden kommer att inse att FSD är förarasssistans och humanoida robotar är minst 10 år bort.
Den var extremt nedtryckt i början av året.
Fortfarande är kursen väldigt långt under den var för exakt två år sen dock.
Till och med på tre år är det negativ avkastning:
TSLA är -12%, COMP är +13%, OMXSGI är +27.5%, (DJIA och S&P500 är liknande OMX).
Personlig flex: Min portfölj är +77% under samma period.
Min gissning är att TSLA är lägre vid denna tid nästa år än idag. De flesta analytiker värderar bilverksamheten till $85-90. Kanske finns det fog för $50 till om man räknar in allt annat. Resten är hittepå.
Men med Teslas driv, inte deras tidigare misslyckanden i tidsplaner, så kan nog förhoppningarna på roboten börja dra upp kursen i slutet av nästa år. Själv köper jag nog om den dyker till nära 150.
Men med Teslas driv, inte deras tidigare misslyckanden i tidsplaner, så kan nog förhoppningarna på roboten börja dra upp kursen i slutet av nästa år. Själv köper jag nog om den dyker till nära 150.
Tesla är definitivt en aktie som man kan köpa kortsiktigt på nyhetsflödet och tjäna pengar, men jag gör sällan sånt. Jag är mer i Warren Buffett-skolan.
Ett undantag var VW i slutet av 2020/början av 2021 som jag gjorde ca 80% på nått kvartal. I VW fanns det då väldigt begränsad risk på nedsidan. Det kan man inte säga om Tesla idag.
Re: Aktien TSLA
Postat: 31 dec 2023 14:26
av spacecoin
Bra tråd! Gott nytt år!
Re: Aktien TSLA
Postat: 01 jan 2024 08:53
av Sabbe
Teslabot och hur Tesla kan komma att bli världens högst värderade företag.
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 jan 2024 14:46
av spacecoin
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 jan 2024 14:59
av granlundii
Fina siffror, framför allt på Model S/X/Cybertruck.
Får se hur Q1 2024 börjar se ut då, är överraskad om de slår Q4.
Re: Aktien TSLA
Postat: 02 jan 2024 18:15
av Sabbe
Bra leverans och produktionssiffror, fortsatt bättre än ambitionen 50% per år i genomsnitt som sattes 2020.
Bra leverans och produktionssiffror, fortsatt bättre än ambitionen 50% per år i genomsnitt som sattes 2020.
2023 är sista året som det händer. Jag tror att det blir tufft att nå 2.1M nästa år, och det är mindre än 20% YoY. För att slå 50% över tid så behöver Tesla 2.5M.
Just nu är man "demand constrained" och man har tillverkat fler bilar än vad man levererat alla månader utom en under 2023 om jag minns rätt trots maffiga prissänkningar. EPS har därför inte samma uppåtgående trend kan jag konstatera, trots rekord-nivå i statsbidrag från Biden.
Bra leverans och produktionssiffror, fortsatt bättre än ambitionen 50% per år i genomsnitt som sattes 2020.
2023 är sista året som det händer. Jag tror att det blir tufft att nå 2.1M nästa år, och det är mindre än 20% YoY. För att slå 50% över tid så behöver Tesla 2.5M.
Just nu är man "demand constrained" och man har tillverkat fler bilar än vad man levererat alla månader utom en under 2023 om jag minns rätt trots maffiga prissänkningar. EPS har därför inte samma uppåtgående trend kan jag konstatera, trots rekord-nivå i statsbidrag från Biden.
2024 blir ingen fest, är min gissning.
Tesla producerar nästan 40.000 fordon i veckan. De sista 1-3 veckorna av produktionen under kvartalet hinner inte levereras till kund. Så Tesla kommer fortsättningsvis alltid att tillverka fler bilar än vad man levererar.
Bra leverans och produktionssiffror, fortsatt bättre än ambitionen 50% per år i genomsnitt som sattes 2020.
2023 är sista året som det händer. Jag tror att det blir tufft att nå 2.1M nästa år, och det är mindre än 20% YoY. För att slå 50% över tid så behöver Tesla 2.5M.
Just nu är man "demand constrained" och man har tillverkat fler bilar än vad man levererat alla månader utom en under 2023 om jag minns rätt trots maffiga prissänkningar. EPS har därför inte samma uppåtgående trend kan jag konstatera, trots rekord-nivå i statsbidrag från Biden.
2024 blir ingen fest, är min gissning.
Tesla producerar nästan 40.000 fordon i veckan. De sista 1-3 veckorna av produktionen under kvartalet hinner inte levereras till kund. Så Tesla kommer fortsättningsvis alltid att tillverka fler bilar än vad man levererar.
Borde inte mängden bilar under transport/i butik vara en mer eller mindre konstant inventory istället för att hela tiden öka?
Tänk efter innan du svarar!
Bra leverans och produktionssiffror, fortsatt bättre än ambitionen 50% per år i genomsnitt som sattes 2020.
2023 är sista året som det händer. Jag tror att det blir tufft att nå 2.1M nästa år, och det är mindre än 20% YoY. För att slå 50% över tid så behöver Tesla 2.5M.
Just nu är man "demand constrained" och man har tillverkat fler bilar än vad man levererat alla månader utom en under 2023 om jag minns rätt trots maffiga prissänkningar. EPS har därför inte samma uppåtgående trend kan jag konstatera, trots rekord-nivå i statsbidrag från Biden.
2024 blir ingen fest, är min gissning.
Tesla producerar nästan 40.000 fordon i veckan. De sista 1-3 veckorna av produktionen under kvartalet hinner inte levereras till kund. Så Tesla kommer fortsättningsvis alltid att tillverka fler bilar än vad man levererar.
Borde inte mängden bilar under transport/i butik vara en mer eller mindre konstant inventory istället för att hela tiden öka?
Tänk efter innan du svarar!
Hur går det med EPS?
Hur menar du? Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
Exempel 1:
Tesla tillverkar 40.000 fordon i veckan. De 3 sista veckorna av kvartalets produktion hinner ej levereras. Det blir 120.000 fordon färre levererade än producerade.
Exempel 2:
Tesla ökar produktionen och tillverkar nu 60.000 fordon i veckan. De 3 sista veckorna av kvartalets produktion hinner ej levereras. Det blir 180.000 fordon färre levererade än producerade.
Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
100k i inventory motsvarar cirka 16 dagars produktion. Väldigt lågt jämfört med övriga biltillverkare. Det går knappt att pressa ner det ytterligare, eller har du förslag på hur det skulle gå till?
Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
100k i inventory motsvarar cirka 16 dagars produktion. Väldigt lågt jämfört med övriga biltillverkare. Det går knappt att pressa ner det ytterligare, eller har du förslag på hur det skulle gå till?
Sänk priserna så inte lagret växer? Det verkar ju vara melodin... Tesla har lägre inventory jämfört med andra OEM pga direct-sales-modellen. Man måste jämföra äpplen med äpplen. 20k -> 100k på drygt ett år….
Det är ju en självklarhet att antalet osålda bilar ökar i takt med att produktionen ökar.
...
Förstår du sambandet nu?
Nej det gör jag inte. Mellan 2018 och 2022 hade man ett inventory på ca 20-30k bilar. Hade man ingen produktionsökning under den perioden eller hur försvarar du din tes?
Senaste fem kvartalen har inventory ökat från 20k till 100k. Det har att göra med efterfrågan att göra till 95% trots att man sänkt priserna.
100k i inventory motsvarar cirka 16 dagars produktion. Väldigt lågt jämfört med övriga biltillverkare. Det går knappt att pressa ner det ytterligare, eller har du förslag på hur det skulle gå till?
Sänk priserna så inte lagret växer? Det verkar ju vara melodin... Tesla har lägre inventory jämfört med andra OEM pga direct-sales-modellen. Man måste jämföra äpplen med äpplen. 20k -> 100k på drygt ett år….
Har du gett upp förra förklaringsmodellen? Eller?
Sänka priserna?? Hur ska sänkta priser göra att Tesla hinner leverera de sista veckornas produktion innan kvartalsskiftet?
Enda lösningen hade varit att kunna teleportera fordonen hem till kund, och den lösningen finns ju inte….
Som sagt, produktionen kommer alltid att vara högre än antal levererade bilar såvida man inte stänger ner produktionen helt sista veckorna varje kvartal.