Dreas89 skrev: ↑20 aug 2024 08:00
pefreli skrev: ↑19 aug 2024 20:12
Dreas89 skrev: ↑19 aug 2024 18:15
Staten bör klassa elförsörjningen som välfärd. Sossarna drar det löjliga kortet: ”marknaden får styra” samtidigt som de sitter i knät på MP.
Det finns ytterst få företag som vågar satsa med en så oförutsägbar marknad som det blir med S.
Det dök upp en bild i mitt flöde häromdagen om Green washing. Fritt citerat: ”Ett företag kommer aldrig göra det som är bäst för miljön utan bäst för sina ägare.” Med det i åtanke bör kärnkraften vara statlig. Stabil elförsörjning är en grund för elektrifiering.
Tyskland är spännande, lägga ner kärnkraft för att elda kol. Bra för miljön. Vi eldade också kol när elpriset var nog högt…. Räknesnurran för hur mycket kärnkraften hade kunnat spara oss i lägre inflation när kriget kom hade också varit intressant.
Oförutsägbarheten kom med denna regering.
Förutom att M och KD rivit upp ”den långsiktiga” energiöverenskommelsen så har M, L och KD även rivit upp infrastruktursatsningarna med den nya stambanan (Sverigeförhandlingen) som de själva beslutat om 2014…
Jag jobbar med utvecklingen av våra städer och ser från första parkett hur oförutsägbarheten lagt en blöt filt över utvecklingen av centrala delar i många av våra större städer. Många års arbete har gått förlorad.
Energi och infrastruktur kräver långsiktiga och breda politiska överenskommelser. Detta förstod regeringen Reinfeldt men också regeringen Löfven.
Sverige har varit bra på att vara förutsägbara tidigare. Kanske en av våra absolut främsta styrkor.
Men den tiden är över med denna Tidö-regering och det kommer naturligtvis innebära att vi tappar i konkurrenskraft.
Investorer gillar förutsägbarhet. Kan inte Sverige leverera på den fronten så väljer kapitalet andra länder.
En enad kår världen över är enig om att kärnkraft kan ha en del i den gröna omställningen. Det skulle också ge en ökad trygghet i södra Sverige.
Överenskommelsen var inte förankrad i forskning och vad experter säger när man låter MP styra bort kärnkraft ur överenskommelsen.
Jag finner det befängt, bygg de sista reaktorerna någonsin i Sverige och låt oss ha en stabil grund. Vi kommer annars riskerar vi stå med ett lappat system där vi beklagar oss över att det var för sent. Övriga saker hör icke diskussionen till.
Nu kommer jag återupprepa vad jag sagt många gånger tidigare i denna tråd.
Även jag anser att kärnkraften behöver vara en del i den gröna omställningen. Faktum är att jag, precis som IEA, anser att den behöver fördubblas. Det innebär att den 2050 kommer svara för ungefär samma andel (10%) av världens elproduktion, som den gör idag.
Detta behöver världen göra för att klara utfasningen av fossila bränslen till runt 2050.
Men investeringarna ska göras/bekostas av de länder som är fortsatt beroende av fossila bränslen. Sverige är till 98% fossilfria i elproduktionen. Vi ska därför istället fokusera på att bygga ett energisystem som är så kostnadseffektivt och framtidsanpassat som möjligt.
Vi vet redan hur framtidens energisystem kommer se ut. Investeringarna i sol och vind passerade 6000 miljarder förra året. Investeringarna worldwide i kärnkraft kommer aldrig bli mer än marginella i jämförelse med investeringarna i förnybar elproduktion.
Det är de globala investeringarna som styr hur framtidens energisystem kommer se ut.
Egenskaperna i framtidens energisystem kommer vara helt annorlunda än idag, vilket till slut kommer göra kärnkraften (som den ser ut idag) obsolet.
Nu har vi äntligen en utredning från regeringen själva som visar på riskerna och kostnaderna med ny kärnkraft.
Om denna utredning gjorts inför valet hade vi fått en helt annan diskussion. Men väljarna lockades i fällan med utfästelser om att teknikneutralitet och lagförändringar skulle göra jobbet. En lögn som nu slutligen blottats.
Återstår att se vad som händer nu. Men jag hyser inga större förhoppningar på förändringar från regeringen.
Kärnkraften ska fram. Kosta vad det kosta vill.
Får se om väljarna tycker detsamma om 2 år.