Sida 50 av 231

Re: VW I.D

Postat: 24 sep 2019 11:04
av mans71
Det finns väl inga priser ännu? Har en reservation och väntar på att få inbjudan till någon slags designstudio.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 10:53
av RagWal
Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:02
av Verdi
RagWal skrev:
Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!

Haha. Det sa han bara för att inte folk skulle köpa en Tesla istället för att vänta på deras...

https://teknikensvarld.se/volkswagen-id ... nskt-pris/

Uppskattade priser:

45 kWh-versionen med 33 mil WLTP och 100 kW laddning ska kosta ~350 tusen.
58 kWh-versionen med 42 mil WLTP och 100 kW laddning ska kosta ~450 tusen.
77 kWh-versionen med 55 mil WLTP och 150 kW laddning ska kosta ~550 tusen.

Elmotorn är på 204 hästar och till den billigaste ska det finnas en 150-hästars också.

Mellanversionen är alltså den som är jämförbar med SR+ och toppversionen är jämförbar med LR. Dock mycket sämre prestanda och långsammare laddning. Prismässigt skiljer det en del men inte så himla mycket egentligen.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:20
av taliz
Mest förvånad av att den är så udda stylad. Tyskarna verkar lite lost.
Efter étron hade man nog trott att kommande elbilar skulle vara mer "vanliga".
Men nej, de ska fortfarande särskiljas för att inte attrahera för många.
Dyra och konstiga, även 2020...

Mercedes håller ju förövrigt fortfarande på med att alla elbilar skall lysa blått. Patetiskt.
BMW verkar också ute på djupt vatten.
Det är väl främst fransoserna och koreanerna som inte anstränger sig för att elbilarna skall vara annorlunda.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:27
av Viper
taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:35
av Verdi
Viper skrev:
taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.

Det är de inte. Det är bara en slags skyddsmekanism och allmänt hat mot "etablissemanget" som tvivelsutan bara är ute efter att förstöra deras liv...

Säger inte att din omgivning är sån men nu har vi ett klimatförnekande block på 45%. SD+KD+M. Finns viss risk för en stor backlash efter nästa val. Folk vill helt enkelt inte ändra på sig frivilligt.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:40
av Jerker
Verdi skrev:
Viper skrev:
taliz skrev:
Dyra och konstiga, även 2020...
Amen.

Sen att alla i min omgivning är helt övertygade om att diesel är bättre för miljön gör inte saken bättre.

Just miljönyttan med elbilar är effektivt överröstad av media och dess uppdragsgivare ... största pedagogiska utmaningen som elbilen står inför just nu verkar det som.

Det är de inte. Det är bara en slags skyddsmekanism och allmänt hat mot "etablissemanget" som tvivelsutan bara är ute efter att förstöra deras liv...

Säger inte att din omgivning är sån men nu har vi ett klimatförnekande block på 45%. SD+KD+M. Finns viss risk för en stor backlash efter nästa val. Folk vill helt enkelt inte ändra på sig frivilligt.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 11:41
av RagWal
Verdi skrev:
RagWal skrev:
Herbert Diess sa för mindre än ett år sedan:
“We will come in 2020 with vehicles that can do anything like Tesla and are cheaper by half.”
Borde ju innebära ca strax under 250000 SEK för något som liknande Tesla model 3 SR innan miljöbonus.
Håll tummarna, hårt!

Haha. Det sa han bara för att inte folk skulle köpa en Tesla istället för att vänta på deras...

Mellanversionen är alltså den som är jämförbar med SR+ och toppversionen är jämförbar med LR. Dock mycket sämre prestanda och långsammare laddning. Prismässigt skiljer det en del men inte så himla mycket egentligen.
Precis min uppfattning. Ett aber till är att det är ett år bort till leveranserna börjar.
Samtidigt kanske vi ska tacka VW för deras bedrägliga läggning och avgasfusk. Har nog bidragit till att roadmapen för avgaskrav stramats åt och böter blir hyfsat höga. Sannolikt viktig drivkraft. Jag kommer dock ha svårt att köpa VW.

Re: VW I.D

Postat: 26 sep 2019 13:47
av Walker
På tal om VW:
Jag ”byggde” en Passat GTE som motsvarar min LR igår. Resultat?
GTE’n är bara 40K billigare efter bonus (räknat med 29K i bonus på GTE’n)
Då har jag inte räknat med servicekostnader och bränsle.
En nobrainer.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 10:40
av Zalman3
Här plötsligt visades VW ID.3 i Norge
Det kommer förmodligen att bli nästa års mest sålda elbil.
Nu är det redan på plats i Norge.

Elbil24): Klockan är 9 på torsdag morgon och Elbil24 anländer till Møller Vest i Oslo. Innanför dörren står vad som troligen kommer att bli nästa års mest sålda personbil i Norge.

ELBIL24 PRO
Produktionsutgåvan av VW ID.3 är för första gången i Norge, och det är den första upplagan vi pratar om.

Bilen har visat sig för ett stort antal kunder som har satt sig på en bokningslista, eller de som fortfarande är i tankelådan.

Första upplagan först
Den färdiga bilen visades i färdig version under bilutställningen i Frankfurt i september. Så det är på en typ av signeringsresa.
Den kompletta prislistan är inte komplett, men Møller har redan meddelat att den billigaste utgåvan av ID.3 1st kommer att kosta under 330 000 NOK.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-dukk ... e/71693226

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 11:50
av Credde
Synd att insidan (instrumentpanelen) inte är särskild snygg för bilen ser IMO ganska trevlig ut. Men får nog se den live innan man ger fulla bedömningen.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 12:00
av taliz
Tror inte det blir nån jättesuccé.
ID3 är ju designad av BMW i3-teamet av en anledning.
Den ska vara så annorlunda att den inte lockar för många.
Dessutom kostar den ju nästan som en SR+ som nu toppar listan i Norge, med dragkrok!

Om några år när basversionen kommer ut lockar den kanske fler. Men då finns också ännu fler alternativ på marknaden...

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 12:36
av RagWal
taliz skrev:
Tror inte det blir nån jättesuccé.
ID3 är ju designad av BMW i3-teamet av en anledning.
Den ska vara så annorlunda att den inte lockar för många.
Dessutom kostar den ju nästan som en SR+ som nu toppar listan i Norge, med dragkrok! Bild

Om några år när basversionen kommer ut lockar den kanske fler. Men då finns också ännu fler alternativ på marknaden...
Ja är det inte lite för ordinärt och lite för dyrt? Ingen riktig prisdump neråt som man tänkt sig va? Sen leveranser först om ett knappt år känns ju lite onödigt långt bort för att det ska vara spännande.
Det är ju en första satsning som är stor som attan, men samtidigt är VW inte ett litet företag. Stor skuta att styra om kursen på.

Men många kanske är bekväma att köpa av VW för att det är tryggt och mainstream och förtränger att man blivit blåst av dem tidigare.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 13:13
av BrooklynS
För många kan det vara viktigt att ha en handlare nära sig. Verkstad likaså. Köpa tillbehör osv.

VW blev stora en gång genom att tänka på HELA konceptet med service och eftermarknad, på samma sätt som Volvo Penta gjorde.

Jag tror absolut ID3 kommer att sälja bra och jag tror att VW-s serviceorganisation kommer att innebära fördelar i jämförelse med Tesla - förhoppningsvis gör det att Tesla också utökar sin organisation = win win.
Konkurrens är bra.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 13:25
av Zalman3
VW ID.3 banana box test

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 14:19
av Laban
ID.3 klarar alltså 7 i bagaget 19 totalt. Jämför ex med Kona som är ungefär samma storlek som klarar 5 - 16. Dessutom gissar jag på att ID.3 har betydligt bättre utrymme för passagerarna jämfört med Kona som har ett ganska trångt baksäte.

Jag gillar ID.3. Kan tänka mig att byta ut Zoe'n mot den som andrabil.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 16:33
av Stevvee
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 17:39
av Henrik Torphammar
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 18:19
av Stevvee
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 19:13
av BEV[e-Rage]
Stevvee skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild
Jo, men TB gör alltid så under hans speciella banana-box-test, alltså inte bara med ID.3.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 19:20
av Laban
Känns inte som att det spelar så stor roll. Kontentan är väl i alla fall att ID.3 är hyfsat stor invändigt för sin utvändiga storlek. Med skidställ bakom så kanske den t.o.m kan fungera på skidsemestern. Skulle väl klara 75 kg vilket borde räcka till familjens 4 par skidor.

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 19:41
av Zalman3
THULE TRANSPORTBOX BACKUP 900

Volym: 420 liter
Mått: 147 x 57 x 70 cm
Lastkapacitet: 31 kg
Vikt: 14 kg
Kompatibel med One Key System: Ja
Färg: Silver
https://www.lastexperten.se/sv/articles ... BackUp+900

Re: VW I.D

Postat: 10 okt 2019 20:09
av Stevvee
BEV[e-Rage] skrev:
Stevvee skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
VW ID.3 banana box test
Fast vänta nu, han kastar alltså ut golvet innan han lastar!
Och hatthyllan!
Hatthyllan kan jag iofs acceptera på ett annat sätt men hela grejen blir ju väldigt missvisande helt klart. Vem sliter ut allt i bakluckan för att åka runt så Bild
Jo, men TB gör alltid så under hans speciella banana-box-test, alltså inte bara med ID.3.
Nej jag förstår det men jag antar att vissa mer välbyggda bilar inte har massa lösa golv att kasta ut ner till plåten. Hade väll tyckt det var okej om han visat med och utan att tömma bilen.

Re: VW I.D

Postat: 16 okt 2019 08:27
av Zalman3
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.

Re: VW I.D

Postat: 16 okt 2019 08:37
av Laban
Zalman3 skrev:
Bra att man lovar ett pris under 30.000 Euro.
Frågan är vad man lovar för pris i Sverige. Vi kan ju se att VW med ex e-Golf har en annan prissättning på elbilar vad gäller euro kontra SEK än på fossilbilarna.