Sida 50 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 20 jun 2017 22:05
av vigge50
joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.

Re: Artikel i media

Postat: 20 jun 2017 22:08
av thomas76
Suck..

Re: Artikel i media

Postat: 20 jun 2017 23:27
av joel80
vigge50 skrev:
joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.
Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 00:15
av Jerker
joel80 skrev:
vigge50 skrev:
joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.
Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.
Produktionen av celler 2170 är igång sedan slutet av förra året. Från början tillverkade de enbart till Powerpack. Nu har de börjat tillverkningen till modell 3. I S och X sitter fortfarande 18650 och de tillverkas inte alls i Gigafactory 1. Man behöver konstruera om batteripacken i S och X, och säkert även bilarna, för att kunna använda 2170 i dessa.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 06:31
av mati
Det är väl tämligen ointressant hur Teslas batterier har tillverkats hittills. Faktum är att GF1 kommer att tillverka en massa batterier för 100-tusentals bilar utan farliga utsläpp, medan fossilbilarna även fortsättningsvis kommer byggas i gamla fabriker och dessutom går dessa bilar på fossil energi, vilket inte går att ändra på.
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 06:57
av Nicklas
leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 09:05
av chaffis75
https://www.nyteknik.se/fordon/tekniska ... -122831618

Tyvärr lite förseningar av Helsingborg - Helsingör konverteringen till el men de ska säkert lösa problemen.
Lite intressanta siffror om laddspänning och batteri storlek, en bit över 10kV används... är de försläpp av SuC 3.0 :D 8-)

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 09:14
av chpaulin
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 09:21
av joel80
Nicklas skrev:
leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
Fast jag funderar lite på vilken bil som klarar 20k mil med 7000 liter diesel! Verklig förbrukning på 0,35l/milen har jag inte sett ens på småbilarna!

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 10:07
av StefL
chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 11:53
av Torkel
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 12:13
av Laban
StefL skrev:
chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
http://www.pbes.com/2016/09/06/hh-ferries/
The power is transferred to the ship with 10 kV and 10 MW.

Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 13:16
av themax
Nu var jag i och för sig hos Volvo Cars i måndags och tjatade om elbilar men jag kan nog ändå inte ta åt mig äran här...

https://www.svd.se/volvo-gor-teslautman ... naringsliv

(edit; ser att det finns en egen tråd skapad av StefL om det också: https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t)

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 13:33
av AGCF
Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 17:33
av 12man

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 17:38
av LarsL
AGCF skrev:
Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända! :roll:

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 17:41
av Leo
Kul!

Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.

Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?

Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 18:03
av 12man
BYD verkar det som, hejdå volvo och scania

Re: Artikel i media

Postat: 21 jun 2017 19:15
av Leo
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.

Re: Artikel i media

Postat: 22 jun 2017 06:49
av JFAH
Leo skrev:
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.

MVH

Re: Artikel i media

Postat: 24 jun 2017 19:41
av helix
Nya rykten ang. Porsche dyker upp i tysk media. Enligt flera artiklar kommer varannan Porsche som rullar av produktionsbandet år 2023 vara en elbil (inte hybrid). Porsches lilla SUV, Macan, kommer endast erbjudas med elektrisk drivlina när nästa generation kommer på marknaden år 2022.

https://www.wired.de/collection/busines ... autos-2023

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:04
av Laban
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:17
av LarsL
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:49
av bylund
LarsL skrev:
Det kommer gå illa för de tillverkare som försöker efterlikna en fossilbil när de bygger en elbil. Såg idag ett youtube klipp om e-golfen, är det sant att den låter som en fossilmotor när den kör långsamt? Det är ju helknäppt! Ingen kommer ju vilja ha något sånt, ingen! Någon annan sa att e-golfen simulerar en automatlåda, det är ju ännu knäppare. Vet inte om det stämmer heller iofs.
Teslan kan man ju förvisso ställa in att imitera en automatlåda om man vill det. D v s att den försöker rulla lite utan att man trycker på någon pedal. Men det kan man ju stänga av (creep).

Re: Artikel i media

Postat: 25 jun 2017 22:50
av Jerker
Laban skrev:
Snor denna från chatten (jojje). Teknikens värld testar bränslecellsbil:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ll-492464/
Medan en elbil som får kraft från batterier ibland kan kännas väl tyst och könlös under körning är det en annan sak med bränslecellsbilen. Man får lite vibrationer och ljud som bidrar positivt till körupplevelsen och fartkänslan. Det finns också en viss skillnad i kraftutvecklingen. Hondas tekniker säger att de har optimerat drivlinan för att den ska upplevas ungefär som en vridstark dieselbil. Och det gör den. Vridmomentet kommer inte som en omedelbar smäll i ryggen utan byggs upp mer successivt.
Kontentan är alltså att vibrationer, ljud och trögare kraftutveckling är positivt. Hmm. Jag körde min brors splitternya Ford Escape (diesel) idag, den hade precis just dessa karaktäristiska drag. Kan inte direkt påstå att jag håller med om att det bidrar till något positivt.

Man undrar hur en journalist på fullt allvar kan skriva detta.
Det var nog nåt av det dummaste jag läst på länge! :shock: