Sida 6 av 13

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 09:16
av MaLund13
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs


Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 09:23
av EnTraktor
MaLund13 skrev:
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs

Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 09:55
av mati
EnTraktor skrev:
MaLund13 skrev:
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs

Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.
Precis. Att ha en bil som går att köra utan g-dräkt är ju sååå pinsamt. :lol:

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:01
av Kulingen
mati skrev:
EnTraktor skrev:
MaLund13 skrev:
Elon Musk bekräftar att det kommer en modell med ännu bättre specs

Skönt! Går ju inte köra runt med en bil som behöver hela 1.9 sekunder för att accelera upp till 100.
Precis. Att ha en bil som går att köra utan g-dräkt är ju sååå pinsamt. :lol:
:lol: :lol: :lol:

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:04
av bat
Ja siffrorna behöver verkligen trimmas. Tänk om man hamnar brevid en dragster-bil vid ett rödljus på väg till jobbet en morgon och skulle bli så där jobbigt ägd. Så kämpa på Elon för att vi ska kunna behålla vår heder.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:05
av Niklas Z
Undrar hur Musk mäter accelerationen. 0-100 km/h på 1,9 s innebär en medelacceleration på 14,6 m/s2. För att nå det krävs däck med ett friktionstal på ungefär 1,5 (eller också något sätt att skapa rejäl downforce redan i låga farter). Inga gatdäck är i närheten av det.
Säkerligen kan han uppnå det med racingdäck, men det är en annan sak. Och då blir värdet av ännu bättre officiella tider än mer tveksamt för oss som vill köra på vanliga vägar.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:25
av AGCF
Accelerationen i sig pressar väl ner bakhjulen väldigt effektivt med tanke på den låga tyngdpunkten. Googlade mig till att en Porsche 911 Turbo bromsar från 60-0 på 2,46 s. Elbilar har nog en stor fördel där med tyngdpunkten och viktfördelningensom gör att de kan ha lite mindre downforce i karossdesignen

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:26
av vigge50
Har också tänkt på det men i detta testet från Motortrend så uppmäter de 1,4 g som max.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:28
av Jerker
En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt. Det har jag aldrig hört från en Tesla tidigare. Så det blir nog problem att få däcken att greppa.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:30
av Ric
Niklas Z skrev:
Undrar hur Musk mäter accelerationen. 0-100 km/h på 1,9 s innebär en medelacceleration på 14,6 m/s2. För att nå det krävs däck med ett friktionstal på ungefär 1,5 (eller också något sätt att skapa rejäl downforce redan i låga farter). Inga gatdäck är i närheten av det.
Säkerligen kan han uppnå det med racingdäck, men det är en annan sak. Och då blir värdet av ännu bättre officiella tider än mer tveksamt för oss som vill köra på vanliga vägar.
Det är nog 7-96 km / h, 0-96 km / h med one foot rollout.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 10:39
av mati
Jerker skrev:
En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt.
Det där "initiala" var nog hela vägen upp till 100. Bara att det går så jäkla fort att man inte hänger med riktigt. Det skriker om däcken och så är det redan över.
De sa ju flera gånger i att de gör dessa vansinnesaccelerationer hela kvällen, om och om igen. Hur i guds namn kan däcken överleva denna tortyr?
Jag har för mig att en Bugatti Veyron nöter ner en uppsättning däck vid en enda fullgasacceleration från noll till max. Men det är kanske en skröna.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 11:07
av Niklas Z
vigge50 skrev:
Har också tänkt på det men i detta testet från Motortrend så uppmäter de 1,4 g som max.

http://www.motortrend.com/cars/tesla/mo ... st-review/
Då har de nog varit på en dragracingbana där asfalten har bättre grepp än den asfalt som vi vanliga bilister nöter.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 11:14
av Jerker
mati skrev:
Jerker skrev:
En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt.
Det där "initiala" var nog hela vägen upp till 100. Bara att det går så jäkla fort att man inte hänger med riktigt. Det skriker om däcken och så är det redan över.
De sa ju flera gånger i att de gör dessa vansinnesaccelerationer hela kvällen, om och om igen. Hur i guds namn kan däcken överleva denna tortyr?
Jag har för mig att en Bugatti Veyron nöter ner en uppsättning däck vid en enda fullgasacceleration från noll till max. Men det är kanske en skröna.
Ja, skulle man som passagerare få betala för däckslitaget blir det en dyr timavgift...

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 11:24
av Toja
Undrar vad den gör 0-200.
Den måste vara flerväxkad få den kör 400 km/h


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 11:34
av LarsL
Tror inte det krävs växellåda. De kan helt enkelt klara accelerationen från stillastående utan att optimera kraften. Som nämns ovan så är det däcken som sätter begränsningen ändå.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 11:49
av Nicke Nyfiken
Jerker skrev:
En video jag såg med provåkning av Roadstern hörde man att det skrek om däcken initialt. Det har jag aldrig hört från en Tesla tidigare. Så det blir nog problem att få däcken att greppa.
:o :o :o Aldrig hört däcktjut från en Tesla tidigare?

Är det torrt väglag så tjuter det varje gång jag trycker hårt på högerpedalen i låga hastigheter. Men det tjuter inte så mycket eftersom antispinn-systemet begränsar hjulspinnet väldigt effektivt. Stänger man däremot av antispinn så tjuter det hur mycket som helst. :lol: :lol: :lol:

Att få däcken att greppa är inget problem på en Tesla. Deras antispinn-system är extremt effektivt.

Det fick jag uppleva när jag drog mot en Porsche 911 Carrera 4 i regn. Vi drog ett flertal repor från stillastående både på asfalt och betongunderlag. Trotts sin 4-hjulsdrift hade inte Porschen en chans att hänga med min bakhjulsdrivna P85 i startögonblicket. Den blev hjälplöst efter varje gång.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 12:02
av Surfaren
mati skrev:
Jag har för mig att en Bugatti Veyron nöter ner en uppsättning däck vid en enda fullgasacceleration från noll till max. Men det är kanske en skröna.
Är det följande du tänker på? Jag tolkar det som att det är i 400 km/h dessa siffror gäller, inte för accelerationen dit.
James May skrev:
Getting close to the maximum which means the tires will only last for about 15 minues, but it's okay because the fuel runs out in 12 minutes

@ 6:33

Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 12:09
av Tars
Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Sen att de går utan bara satan är en annan sak.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 12:52
av Surfaren
Tars skrev:
Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Ja, och dåligt Cd-värde har dom också. Till och med sämre än en lastbil. Bild

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 12:55
av Kulingen
Tars skrev:
Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Sen att de går utan bara satan är en annan sak.

Världens snabbaste bil är ju en Svensk bil (Den ända svenska som finns)
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VW0z4/ ... bbaste-bil

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 14:53
av Kulingen
Walker skrev:
Kulingen skrev:
Tars skrev:
Bugatti gör så sjukt fula bilar.
Sen att de går utan bara satan är en annan sak.

Världens snabbaste bil är ju en Svensk bil (Den ända svenska som finns)
https://www.aftonbladet.se/bil/a/VW0z4/ ... bbaste-bil
Ända? :lol:
Meeen så fel det blev men ändan på bilen är iaf fin

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 15:49
av Pontus
kangru skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
mati skrev:
@Tars: Jo, men det är ju fusk. Jante-trimning eller vad kallas det?
Min 90D är ju numera slöare än alla nya Model S. Även om der inte är nånting som bekymrar mig direkt.
Hehe. Det var en bra benämning.
Tycker 85d och 90d är det smartaste köpet när det gäller äldre bilar och dagens 75d är bäst för en ny. Det är min åsikt.
90:an verkar ha sämre batteri än gamla 85:an. Det degenereras snabbare har jag märkt. Jag har redan efter ett halvår ungefär lika mycket kapacitet kvar som min gamla P85 hade efter tre år. Så i praktiken är batteriet inte bättre än ett äldre 85-batteri.
Skulle jag köpa en begagnad idag så skulle jag kanske ta en P85D, som ny skulle jag precis som du säger satsa på en 75D.
Nu blev det ganska mycket OT.
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.
Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 15:53
av vigge50
Pontus skrev:
kangru skrev:
Tars skrev:
Trist att höra.
Min 90d har hållit sig likadant efter 1600 mil. Ingen degradering.
Vill inte strö salt i såret. Sorry.
Har 407 km vid 90% och 450 km vid 100% på 90d.
Jag har 417km på 100% på 85D efter 2år och 4K mil och hade 421km som ny.
Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.
Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 16:01
av Pontus
Walker skrev:
Tars skrev:
Svenssons skrev:
Tars skrev:
Går det att ha takräcke? Bild
Ta av taket och låt passageraren räcka ut ett par händer?
Måste ju kunna försvara att jag ska kunna ha den i arbetet. Express service! Nästan helt ljudlöst.
Det kommer vara mitt motto skriver i bak på bilen. Bild
Tror du det blir lättare att komma till kunderna i en R än i en X? :roll: 8-) :lol:
Vi hade en städare på ett gammalt jobb som körde en Ferrari men det förklarade han med en lotto vinst, sen var alla bara glada för hans skull. Kanske blir svårt om någon kollar upp regnumret och ser att det är en tjänstebil?

Re: Tesla Roadster 2.0

Postat: 19 nov 2017 18:11
av bylund
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Men när din bil var ny så räknade Tesla med 200 Wh/km i typical och nu är det 190 Wh/km som gäller. 421km som ger 84,2kWh och 417km nu ger 79,23 kWh dvs 396 gamla km.
Det är helt klart ett problem som gör det omöjligt att se hur degraderingen har påverkats, Tesla ändrar sättet att beräkna räckvidden med sina uppdateringar.
Även om typical ändras borde inte rated göra det.