Jag får nog bli lite tuffare och framförallt begära en skriftlig rapport direkt. De brukar ju mejla service invoicen inte förrän dagen efter.Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
Krångelbilen
Moderator: Redaktion
Re: Krångelbilen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Krångelbilen
Här är det en som inte behövde vänta så längeHelectriC skrev:Verkar som VW sätter kvoter till varje land och beroende på efterfrågan så blir leveranstiden därefter. Norge får under 2018 9000 eGolfar och när vi beställde strax innan jul så hade redan över 6000 av dessa sålts. I Sverige kanske inte efterfrågan är så stor vs kvoten och då blir leveranstiden aningen kortare. Jag tror dock att VW kan reorganisera om de ser stora skillnader under året.mati skrev:O herrejisses. De brukar ju prioritera Norge i sina leveranser. Vi specade och beställde våran i slutet av september och då hette det 7-8 månader. Det kanske var alldeles för optimistiskt räknat.HelectriC skrev:Jepp, iaf om man vill ha en bil i Norge som man specar efter egna önskemål.mati skrev:10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Krångelbilen
Ja du vet ju lika bra som mig numera hur det kan se utmati skrev:Jag får nog bli lite tuffare och framförallt begära en skriftlig rapport direkt. De brukar ju mejla service invoicen inte förrän dagen efter.Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
i rapporten, ibland har dom ju tex fattat helt fel vad
problemet är lixom... osv...
Näe jag vill läsa den och gå igenom allt först, och sen
efter det kan man åka tillbaks och hämta sin bil (eventuellt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Krångelbilen
Jag åker först efter samtal och genomgång ( de skickar pdf på mailen ) de ringer på kvällen dagen innan bilen ska hämtasmati skrev:Fast de säger ju alltid att de blir klara. En gång gjorde jag som du föreslår, jag åkte hem med lånebilen och de sa att jag kunde hämta min bil nästa dag. Och så var den inte klar i alla fall. De ringde förvisso lite innan, men då var jag nästan framme.e5m1r skrev:Varför gör du inte som jag
Tar bilen till götet tidigt när de öppnar är jag där tar lånebil och sticker hem om de är färdiga samma dag meddelar de och jag tar och hämtar min bil nästa dag när de öppnar
Väntar aldrig för att det ska bli färdigt man vet liksom inte
Men hursomhelst, de får väl ta in plåtvraket och fixa allting som står på listan. Annars hämtar jag inte ut den. Lånebilarna brukar ju vara bättre än min egen bil, ingen nackdel på det viset.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Krångelbilen
Nej, det verkar ju minst sagt lite dumt om man inte har väldigt mycket fritid (avsett vilket märke och bil det gäller).Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
Re: Krångelbilen
SC i Mölndal har hört av sig till mig. De erbjuder hämtning och återlämning av min bil så att jag slipper köra fram och tillbaka flera gånger.
Sensationellt bra service som vanligt. Tack för det Tesla.
Edit: jag har kollat med ägaren till laddstolpen och meddelat att min bil har gått sönder när jag försökte ladda. De skulle nu kolla om det kan vara fel nånstans, bara ifall. Även om han tyckte att det vore konstigt med tanke på en typ2-stolpes enkelhet. Men det är ju bra att de undersöker det.
Sensationellt bra service som vanligt. Tack för det Tesla.

Edit: jag har kollat med ägaren till laddstolpen och meddelat att min bil har gått sönder när jag försökte ladda. De skulle nu kolla om det kan vara fel nånstans, bara ifall. Även om han tyckte att det vore konstigt med tanke på en typ2-stolpes enkelhet. Men det är ju bra att de undersöker det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Krångelbilen
Tesla har faktiskt nån typ av "Service Ranger"
i alla fall om man bor längre bort.
Jag, och ett par andra minst, blev erbjuden att de skulle komma upp till Luleå och fixa mina småfel.
Tyvärr la dock APn av och jag fick åka ned till Väsby ändå så jag valde att fixa allt (3fel) där förra veckan.
Jag vart supernöjd med allt, de kollade tom mönsterdjup och hjulinst. på mina icke original Hakka däck/hjul

i alla fall om man bor längre bort.
Jag, och ett par andra minst, blev erbjuden att de skulle komma upp till Luleå och fixa mina småfel.
Tyvärr la dock APn av och jag fick åka ned till Väsby ändå så jag valde att fixa allt (3fel) där förra veckan.
Jag vart supernöjd med allt, de kollade tom mönsterdjup och hjulinst. på mina icke original Hakka däck/hjul

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Krångelbilen
Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal? Man kan ju anta att det som har påverkat deras inställning till dina problem. Jag ser fram emot att få ta del av, vad jag tycker, en suverän service när jag får min Tesla, oavsett om det blir en begagnad Model S eller en ny Model 3.mati skrev:SC i Mölndal har hört av sig till mig. De erbjuder hämtning och återlämning av min bil så att jag slipper köra fram och tillbaka flera gånger.
Sensationellt bra service som vanligt. Tack för det Tesla.
Edit: jag har kollat med ägaren till laddstolpen och meddelat att min bil har gått sönder när jag försökte ladda. De skulle nu kolla om det kan vara fel nånstans, bara ifall. Även om han tyckte att det vore konstigt med tanke på en typ2-stolpes enkelhet. Men det är ju bra att de undersöker det.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Krångelbilen
Svaret är troligen nej. Möjligen nån enstaka verkstadskille som hänger på jagrullar.se eller nåt, men det påverkar knappast serviceupplevelsen för kunderna.lator skrev:Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal?
Det är ganska unikt för Tesla att vi står under denna typen av "övervakning".

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19946
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Krångelbilen
Jag hör av mig när jag själv sett det allra minsta lilla spår av detta i mitt eget fall, har inte hänt en enda gång och jag har ju skrivit en hel del om diverse problem här, ävenmati skrev:Svaret är troligen nej. Möjligen nån enstaka verkstadskille som hänger på jagrullar.se eller nåt, men det påverkar knappast serviceupplevelsen för kunderna.lator skrev:Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal?
Det är ganska unikt för Tesla att vi står under denna typen av "övervakning".
om jag numera inte är lika "grinig" (man tröttnar ju till slut

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Krångelbilen
Hejsan!
Är ganska ny på forumet och har nyligen beställt en ny model S lagerbil. Har alltid hört att Tesla har haft en del kvalietsproblem men eftersom jag gillar tekniken och konceptet slog jag till ändå:) När man läser denna tråd och några andra liknande trådar blir man ju lite orolig. Jag har haft BMW och Volvo bilar innan och aldrig haft problem med mina bilar. Det har alltid handlat om nya bilar som jag bytt ut efter ca 2-3 år. Jag vet dock att äldre BMW t.ex kan ha massa problem m m. Så min fundering nu är om man köper en helt ny Tesla, hur mycket problem kommer man ha med bilen? Går det att lita på bilen om man ska köra längre sträcka med familj, barn m m? För mig verkar det som att alla har haft problem med sin Tesla, men jag kan ha fel? Ser fram emot kommentarer från dom som inte haft problem med sina bilar om sånna finns
Biilen ifråga är en ny S75D.
Är ganska ny på forumet och har nyligen beställt en ny model S lagerbil. Har alltid hört att Tesla har haft en del kvalietsproblem men eftersom jag gillar tekniken och konceptet slog jag till ändå:) När man läser denna tråd och några andra liknande trådar blir man ju lite orolig. Jag har haft BMW och Volvo bilar innan och aldrig haft problem med mina bilar. Det har alltid handlat om nya bilar som jag bytt ut efter ca 2-3 år. Jag vet dock att äldre BMW t.ex kan ha massa problem m m. Så min fundering nu är om man köper en helt ny Tesla, hur mycket problem kommer man ha med bilen? Går det att lita på bilen om man ska köra längre sträcka med familj, barn m m? För mig verkar det som att alla har haft problem med sin Tesla, men jag kan ha fel? Ser fram emot kommentarer från dom som inte haft problem med sina bilar om sånna finns

Model S Plaid 2023
Re: Krångelbilen
12000mil en punktering funkar perfekt bästa bil jag haft så jag köpte en till
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Krångelbilen
Haft min nuvarande Model S i fem år, drygt 8k mil körda, och haft problem med ett dörrhantag som inte ville åka ut. Det var en gång, för fyra år sedan. Har visserligen haft en punktering och stenskott som gjort att jag fått byta framrutan, men det är svårt att skylla på bilen...Min nya S kommer förhoppningsvis i maj, om Tesla håller leveranstiden.FutureTesla skrev:Hejsan!
Är ganska ny på forumet och har nyligen beställt en ny model S lagerbil. Har alltid hört att Tesla har haft en del kvalietsproblem men eftersom jag gillar tekniken och konceptet slog jag till ändå:) När man läser denna tråd och några andra liknande trådar blir man ju lite orolig. Jag har haft BMW och Volvo bilar innan och aldrig haft problem med mina bilar. Det har alltid handlat om nya bilar som jag bytt ut efter ca 2-3 år. Jag vet dock att äldre BMW t.ex kan ha massa problem m m. Så min fundering nu är om man köper en helt ny Tesla, hur mycket problem kommer man ha med bilen? Går det att lita på bilen om man ska köra längre sträcka med familj, barn m m? För mig verkar det som att alla har haft problem med sin Tesla, men jag kan ha fel? Ser fram emot kommentarer från dom som inte haft problem med sina bilar om sånna finnsBiilen ifråga är en ny S75D.
Det blir såklart en bias i det du läser. Folk som har problem luftar sina problem. Folk som inte har problem, har ingen anledning att skriva att de inte har problem, iaf inte i samma utsträckning som de med problem. Jag tror därför att du kan vara oerhört trygg och nöjd med ditt köp.
Re: Krångelbilen
Är på min 3e X
1an var grym
2an var usel
3an är grym
Min nr2 var nog ungefär så kass som matis S.
1an var grym
2an var usel
3an är grym
Min nr2 var nog ungefär så kass som matis S.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Krångelbilen
1* S
1* X
1* 3
Samtliga har hittills varit extremt problemfria. Har haft väldigt mycket mer problem med mina BMW (haft 6 stycken).
1* X
1* 3
Samtliga har hittills varit extremt problemfria. Har haft väldigt mycket mer problem med mina BMW (haft 6 stycken).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- hencjo
- Teslaägare
- Inlägg: 119
- Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
- Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)
Re: Krångelbilen
Model S75 från 2017 / 20 månader:
* ett dörrhandtag som inte kunde fälla in sig.
* frunk-lås trasigt (kunde inte öppnas på Ikea). Ingen kris eftersom det finns nödrelease.
* elbakluckan knarrade (behövde smörjas).
* en sned kromlist (från leverans).
Inget av problemen hade ställt till en kris på resa. Värre är det att Spotify är fast på repeat sen version 9 kom
.
* ett dörrhandtag som inte kunde fälla in sig.
* frunk-lås trasigt (kunde inte öppnas på Ikea). Ingen kris eftersom det finns nödrelease.
* elbakluckan knarrade (behövde smörjas).
* en sned kromlist (från leverans).
Inget av problemen hade ställt till en kris på resa. Värre är det att Spotify är fast på repeat sen version 9 kom

- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Krångelbilen
Ja.... alltså....
Är det såhär man bekänner sin last?
Är det såhär man bekänner sin last?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Krångelbilen
Jäkla otur du haft med dina bilar. Så mycket problem att du varit tvungen att sälja efter en kort tids ägande.Tars skrev:Ja.... alltså....
Är det såhär man bekänner sin last?
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P100DL+ TARS EDITION

Själv har jag haft tur med min bil. Inte känt något behov att sälja under flera års ägande.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Krångelbilen
Problemet är väl till stor del att de tillverkar europa bilar vid kvartalsslut, å då måste grejjerna ut snabbt snabbt snabbt så ägarna blir glada.
Min S var gränsfall till katastrof men Xen tuffar på med några mindre problem bara.
Min S var gränsfall till katastrof men Xen tuffar på med några mindre problem bara.
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Krångelbilen
Går det att dra någon slutsats kring när Tesla hade mest problem med sina bilar? Antar att det va mer problem på tidigare modeller och nya modeller from 2018 framåt förbättrats i kvalitet? Någon som vet?
Model S Plaid 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Krångelbilen
Det största problemet med Tesla är nog den ojämna byggkvalitén. Den verkar inte ha förbättrats något nämnvärt genom åren. Att det skulle vara bättre från 2018 och framåt tror jag inte. Men barnsjukdomarna blir givetvis färre med åren och det ser vi på S och X. Nu är 3an ny och det kommer säkert att dyka upp barnsjukdomar även på den.FutureTesla skrev:Går det att dra någon slutsats kring när Tesla hade mest problem med sina bilar? Antar att det va mer problem på tidigare modeller och nya modeller from 2018 framåt förbättrats i kvalitet? Någon som vet?
Men ska du ha en problemfri Model S så tror jag det är som bäst att beställa just nu, innan det kommer en större modellförändring.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Krångelbilen
Just kvalitetsproblem betyder att en bil kan vara hur bra som helst och en annan helt hopplös. Har du bra kvalite så har alla bilar exakt samma fel eftersom de är tillverkade på exakt samma sätt och inom samma toleranser.
Re: Krångelbilen
Köpte en begagnad modell S från Tesla. Då hade den gått 11 700 mil. Nu har den gått 17 500. Exempel på problem jag haft är: krånglande dörrhandtag, läckande kylarvätska, taklucka som ej gick att öppna, obalans i hjulen, kabelbrott på UMC, läckande baklucka, trasig AC. Allt detta uppdagades dock innan begagnatgarantin gick ut och sedan dess har det inte varit något allvarligt. En gång behövde jag åka in utöver servicetillfällena.
Att köpa en begagnad modell S direkt från Tesla kanske är en bra idé, för då har bilen ”kört av sig” lite av sina problem och sen blivit kollad av professionella tekniker. Och begagnatgarantin är ju inte fel heller.
Att köpa en begagnad modell S direkt från Tesla kanske är en bra idé, för då har bilen ”kört av sig” lite av sina problem och sen blivit kollad av professionella tekniker. Och begagnatgarantin är ju inte fel heller.
Re: Krångelbilen
Det sker ju löpande förbättringar och ibland got steg "tillbaka" så svårt att säga något specifik datum. Jag har en sen P90D "classic", dvs pre-facelift, byggd Q1 -16. Den har jag inte haft något problem med alls under 5000 mil.
Totalt har jag kört >10 000 mil med olika Teslor och endast ett fel som krävde bärgning. Det var på den äldsta S:en från juli -14, dvs pre-AP1 bilarna.
Totalt har jag kört >10 000 mil med olika Teslor och endast ett fel som krävde bärgning. Det var på den äldsta S:en från juli -14, dvs pre-AP1 bilarna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---