Sida 6 av 7
Re: Krångelbilen
Postat: 07 jan 2018 17:57
av mati
Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
Jag får nog bli lite tuffare och framförallt begära en skriftlig rapport direkt. De brukar ju mejla service invoicen inte förrän dagen efter.
Re: Krångelbilen
Postat: 07 jan 2018 19:38
av nek0
HelectriC skrev:mati skrev:HelectriC skrev:mati skrev:10 månader?! Är det så lång leveranstid numera?
Jepp, iaf om man vill ha en bil i Norge som man specar efter egna önskemål.
O herrejisses. De brukar ju prioritera Norge i sina leveranser. Vi specade och beställde våran i slutet av september och då hette det 7-8 månader. Det kanske var alldeles för optimistiskt räknat.

Verkar som VW sätter kvoter till varje land och beroende på efterfrågan så blir leveranstiden därefter. Norge får under 2018 9000 eGolfar och när vi beställde strax innan jul så hade redan över 6000 av dessa sålts. I Sverige kanske inte efterfrågan är så stor vs kvoten och då blir leveranstiden aningen kortare. Jag tror dock att VW kan reorganisera om de ser stora skillnader under året.
Här är det en som inte behövde vänta så länge
Re: Krångelbilen
Postat: 07 jan 2018 19:39
av Bjelke
mati skrev:Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
Jag får nog bli lite tuffare och framförallt begära en skriftlig rapport direkt. De brukar ju mejla service invoicen inte förrän dagen efter.
Ja du vet ju lika bra som mig numera hur det kan se ut
i rapporten, ibland har dom ju tex fattat helt fel vad
problemet är lixom... osv...
Näe jag vill läsa den och gå igenom allt först, och sen
efter det kan man åka tillbaks och hämta sin bil (eventuellt).
Re: Krångelbilen
Postat: 07 jan 2018 22:01
av e5m1r
mati skrev:e5m1r skrev:
Varför gör du inte som jag
Tar bilen till götet tidigt när de öppnar är jag där tar lånebil och sticker hem om de är färdiga samma dag meddelar de och jag tar och hämtar min bil nästa dag när de öppnar
Väntar aldrig för att det ska bli färdigt man vet liksom inte
Fast de säger ju alltid att de blir klara. En gång gjorde jag som du föreslår, jag åkte hem med lånebilen och de sa att jag kunde hämta min bil nästa dag. Och så var den inte klar i alla fall. De ringde förvisso lite innan, men då var jag nästan framme.
Men hursomhelst, de får väl ta in plåtvraket och fixa allting som står på listan. Annars hämtar jag inte ut den. Lånebilarna brukar ju vara bättre än min egen bil, ingen nackdel på det viset.
Jag åker först efter samtal och genomgång ( de skickar pdf på mailen ) de ringer på kvällen dagen innan bilen ska hämtas
Re: Krångelbilen
Postat: 07 jan 2018 22:51
av improwise
Bjelke skrev:Om jag har åkt hem så tänker jag inte ens tanken på att åka dit innan dom ringt OCH gått igenom rapporten och är (någorlunda) överens om allt...
Nej, det verkar ju minst sagt lite dumt om man inte har väldigt mycket fritid (avsett vilket märke och bil det gäller).
Re: Krångelbilen
Postat: 08 jan 2018 18:51
av mati
SC i Mölndal har hört av sig till mig. De erbjuder hämtning och återlämning av min bil så att jag slipper köra fram och tillbaka flera gånger.
Sensationellt bra service som vanligt. Tack för det Tesla.
Edit: jag har kollat med ägaren till laddstolpen och meddelat att min bil har gått sönder när jag försökte ladda. De skulle nu kolla om det kan vara fel nånstans, bara ifall. Även om han tyckte att det vore konstigt med tanke på en typ2-stolpes enkelhet. Men det är ju bra att de undersöker det.
Re: Krångelbilen
Postat: 08 jan 2018 19:13
av SAB
Tesla har faktiskt nån typ av "Service Ranger"
i alla fall om man bor längre bort.
Jag, och ett par andra minst, blev erbjuden att de skulle komma upp till Luleå och fixa mina småfel.
Tyvärr la dock APn av och jag fick åka ned till Väsby ändå så jag valde att fixa allt (3fel) där förra veckan.
Jag vart supernöjd med allt, de kollade tom mönsterdjup och hjulinst. på mina icke original Hakka däck/hjul

Re: Krångelbilen
Postat: 09 jan 2018 02:00
av lator
mati skrev:SC i Mölndal har hört av sig till mig. De erbjuder hämtning och återlämning av min bil så att jag slipper köra fram och tillbaka flera gånger.
Sensationellt bra service som vanligt. Tack för det Tesla.
Edit: jag har kollat med ägaren till laddstolpen och meddelat att min bil har gått sönder när jag försökte ladda. De skulle nu kolla om det kan vara fel nånstans, bara ifall. Även om han tyckte att det vore konstigt med tanke på en typ2-stolpes enkelhet. Men det är ju bra att de undersöker det.
Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal? Man kan ju anta att det som har påverkat deras inställning till dina problem. Jag ser fram emot att få ta del av, vad jag tycker, en suverän service när jag får min Tesla, oavsett om det blir en begagnad Model S eller en ny Model 3.

Re: Krångelbilen
Postat: 09 jan 2018 06:30
av mati
lator skrev:
Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal?
Svaret är troligen nej. Möjligen nån enstaka verkstadskille som hänger på jagrullar.se eller nåt, men det påverkar knappast serviceupplevelsen för kunderna.
Det är ganska unikt för Tesla att vi står under denna typen av "övervakning".

Re: Krångelbilen
Postat: 09 jan 2018 06:42
av Bjelke
mati skrev:lator skrev:
Undrar om det är många märkesforum som läses av servicepersonal?
Svaret är troligen nej. Möjligen nån enstaka verkstadskille som hänger på jagrullar.se eller nåt, men det påverkar knappast serviceupplevelsen för kunderna.
Det är ganska unikt för Tesla att vi står under denna typen av "övervakning".

Jag hör av mig när jag själv sett det allra minsta lilla spår av detta i mitt eget fall, har inte hänt en enda gång och jag har ju skrivit en hel del om diverse problem här, även
om jag numera inte är lika "grinig" (man tröttnar ju till slut

plus att det mest var i början som felen var jobbiga och numera är fixade men inte helt och hållet om man säger så)
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 17:03
av FutureTesla
Hejsan!
Är ganska ny på forumet och har nyligen beställt en ny model S lagerbil. Har alltid hört att Tesla har haft en del kvalietsproblem men eftersom jag gillar tekniken och konceptet slog jag till ändå:) När man läser denna tråd och några andra liknande trådar blir man ju lite orolig. Jag har haft BMW och Volvo bilar innan och aldrig haft problem med mina bilar. Det har alltid handlat om nya bilar som jag bytt ut efter ca 2-3 år. Jag vet dock att äldre BMW t.ex kan ha massa problem m m. Så min fundering nu är om man köper en helt ny Tesla, hur mycket problem kommer man ha med bilen? Går det att lita på bilen om man ska köra längre sträcka med familj, barn m m? För mig verkar det som att alla har haft problem med sin Tesla, men jag kan ha fel? Ser fram emot kommentarer från dom som inte haft problem med sina bilar om sånna finns

Biilen ifråga är en ny S75D.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 17:16
av Smutt
12000mil en punktering funkar perfekt bästa bil jag haft så jag köpte en till
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 17:21
av Daniel
FutureTesla skrev:Hejsan!
Är ganska ny på forumet och har nyligen beställt en ny model S lagerbil. Har alltid hört att Tesla har haft en del kvalietsproblem men eftersom jag gillar tekniken och konceptet slog jag till ändå:) När man läser denna tråd och några andra liknande trådar blir man ju lite orolig. Jag har haft BMW och Volvo bilar innan och aldrig haft problem med mina bilar. Det har alltid handlat om nya bilar som jag bytt ut efter ca 2-3 år. Jag vet dock att äldre BMW t.ex kan ha massa problem m m. Så min fundering nu är om man köper en helt ny Tesla, hur mycket problem kommer man ha med bilen? Går det att lita på bilen om man ska köra längre sträcka med familj, barn m m? För mig verkar det som att alla har haft problem med sin Tesla, men jag kan ha fel? Ser fram emot kommentarer från dom som inte haft problem med sina bilar om sånna finns

Biilen ifråga är en ny S75D.
Haft min nuvarande Model S i fem år, drygt 8k mil körda, och haft problem med ett dörrhantag som inte ville åka ut. Det var en gång, för fyra år sedan. Har visserligen haft en punktering och stenskott som gjort att jag fått byta framrutan, men det är svårt att skylla på bilen...Min nya S kommer förhoppningsvis i maj, om Tesla håller leveranstiden.
Det blir såklart en bias i det du läser. Folk som har problem luftar sina problem. Folk som inte har problem, har ingen anledning att skriva att de inte har problem, iaf inte i samma utsträckning som de med problem. Jag tror därför att du kan vara oerhört trygg och nöjd med ditt köp.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 17:22
av Remuz
Är på min 3e X
1an var grym
2an var usel
3an är grym
Min nr2 var nog ungefär så kass som matis S.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 17:51
av Legato
1* S
1* X
1* 3
Samtliga har hittills varit extremt problemfria. Har haft väldigt mycket mer problem med mina BMW (haft 6 stycken).
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 19:08
av hencjo
Model S75 från 2017 / 20 månader:
* ett dörrhandtag som inte kunde fälla in sig.
* frunk-lås trasigt (kunde inte öppnas på Ikea). Ingen kris eftersom det finns nödrelease.
* elbakluckan knarrade (behövde smörjas).
* en sned kromlist (från leverans).
Inget av problemen hade ställt till en kris på resa. Värre är det att Spotify är fast på repeat sen version 9 kom

.
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 19:46
av FutureTesla
Stort tack för alla svar känns skönt att höra!:)
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 20:25
av Tars
Ja.... alltså....
Är det såhär man bekänner sin last?
Re: Krångelbilen
Postat: 05 apr 2019 20:52
av Nicke Nyfiken
Tars skrev:Ja.... alltså....
Är det såhär man bekänner sin last?
-15 Model s P85D+ SÅLD
-15 Model s 70D SÅLD
-16 Model x 90D SÅLD
-16 Model s 90D SÅLD
-16 Model x P90DL SÅLD
-16 Model s P100DL SÅLD
-15 Model s P85DL+ SÅLD
-16 Model X P90DL SÅLD
-15 Model s P100DL+ TARS EDITION
Jäkla otur du haft med dina bilar. Så mycket problem att du varit tvungen att sälja efter en kort tids ägande.
Själv har jag haft tur med min bil. Inte känt något behov att sälja under flera års ägande.

Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 07:51
av NinjaNiklas
Problemet är väl till stor del att de tillverkar europa bilar vid kvartalsslut, å då måste grejjerna ut snabbt snabbt snabbt så ägarna blir glada.
Min S var gränsfall till katastrof men Xen tuffar på med några mindre problem bara.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 10:14
av FutureTesla
Går det att dra någon slutsats kring när Tesla hade mest problem med sina bilar? Antar att det va mer problem på tidigare modeller och nya modeller from 2018 framåt förbättrats i kvalitet? Någon som vet?
Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 10:33
av Nicke Nyfiken
FutureTesla skrev:Går det att dra någon slutsats kring när Tesla hade mest problem med sina bilar? Antar att det va mer problem på tidigare modeller och nya modeller from 2018 framåt förbättrats i kvalitet? Någon som vet?
Det största problemet med Tesla är nog den ojämna byggkvalitén. Den verkar inte ha förbättrats något nämnvärt genom åren. Att det skulle vara bättre från 2018 och framåt tror jag inte. Men barnsjukdomarna blir givetvis färre med åren och det ser vi på S och X. Nu är 3an ny och det kommer säkert att dyka upp barnsjukdomar även på den.
Men ska du ha en problemfri Model S så tror jag det är som bäst att beställa just nu, innan det kommer en större modellförändring.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 10:33
av LarsL
Just kvalitetsproblem betyder att en bil kan vara hur bra som helst och en annan helt hopplös. Har du bra kvalite så har alla bilar exakt samma fel eftersom de är tillverkade på exakt samma sätt och inom samma toleranser.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 11:04
av Simon
Köpte en begagnad modell S från Tesla. Då hade den gått 11 700 mil. Nu har den gått 17 500. Exempel på problem jag haft är: krånglande dörrhandtag, läckande kylarvätska, taklucka som ej gick att öppna, obalans i hjulen, kabelbrott på UMC, läckande baklucka, trasig AC. Allt detta uppdagades dock innan begagnatgarantin gick ut och sedan dess har det inte varit något allvarligt. En gång behövde jag åka in utöver servicetillfällena.
Att köpa en begagnad modell S direkt från Tesla kanske är en bra idé, för då har bilen ”kört av sig” lite av sina problem och sen blivit kollad av professionella tekniker. Och begagnatgarantin är ju inte fel heller.
Re: Krångelbilen
Postat: 06 apr 2019 11:24
av jpetters
Det sker ju löpande förbättringar och ibland got steg "tillbaka" så svårt att säga något specifik datum. Jag har en sen P90D "classic", dvs pre-facelift, byggd Q1 -16. Den har jag inte haft något problem med alls under 5000 mil.
Totalt har jag kört >10 000 mil med olika Teslor och endast ett fel som krävde bärgning. Det var på den äldsta S:en från juli -14, dvs pre-AP1 bilarna.