Designstudion uppdaterad?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Designstudion uppdaterad?

Inlägg av Bjorn »

vigge50 skrev:
fnystrom skrev:
N

Vad kostade interiörpaketet tidigare?
49000:- (Orimligt dyrt enligt alla kommentarer jag sett.)
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag tonade rutorna bak på min förra bil och skall tona dem igen när jag folierar min nya. Då blir det inga problem att sitta i bak och fördelen att du kan arkivera det opraktiska insynsskyddet.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Jag tonade rutorna bak på min förra bil och skall tona dem igen när jag folierar min nya. Då blir det inga problem att sitta i bak och fördelen att du kan arkivera det opraktiska insynsskyddet.
Toning på sidorutorna fram också? (vet att det är olagligt men 15% enligt någon skala bruka ändå accepteras)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Nej inte fram
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Hade du max toning på bakrutan?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
hybris skrev:
Toning på sidorutorna fram också? (vet att det är olagligt men 15% enligt någon skala bruka ändå accepteras)
Toning fram är rätt idiotiskt att göra enligt mig. Bilen jag kör här i Thailand har tonade rutor fram. Tillsammans med ej automatiskt halvljus och att det blir mörkt snabbt gör att det är som bäddat för olyckor. Nu rullar jag ner sidorutorna varje gång jag ska svänga av från vägen när det är mörkt. Önskar jag kunde slita bort toningen men det är inte min bil. Thailändarnas körstil gör i alla fall att de är utmärkta på att hantera nära kollisions-situationer... (övning ger färdighet...)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
hybris skrev:
Toning fram är rätt idiotiskt att göra enligt mig. Bilen jag kör här i Thailand har tonade rutor fram. Tillsammans med ej automatiskt halvljus och att det blir mörkt snabbt gör att det är som bäddat för olyckor. Nu rullar jag ner sidorutorna varje gång jag ska svänga av från vägen när det är mörkt. Önskar jag kunde slita bort toningen men det är inte min bil. Thailändarnas körstil gör i alla fall att de är utmärkta på att hantera nära kollisions-situationer... (övning ger färdighet...)
Kan ligga någonting i det du säger, dock kan jag ju säga att de gånger jag varit med om att krocka i Thailand hade inte toningen någon betydelse.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Kan ligga någonting i det du säger, dock kan jag ju säga att de gånger jag varit med om att krocka i Thailand hade inte toningen någon betydelse.
Har aldrig krockat i Thailand och jag har ändå kört bil rätt mycket under rätt lång tid. Kan dock inte tacka toningen på rutan för det. Jag har helt olika körstilar i Sverige och Thailand och helt olika förhållning till övriga trafikanters beteende. I Sverige blir jag nästan förbannad när mötande slicka mittlinjen, i Thailand blir jag förvånad när mötande håller sig på sin väghalva och skrattar när han blinkar med helljus för att uppmärksamma om att han kör helt på min halva av vägen och kommer krocka om inte jag gör något...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Har aldrig krockat i Thailand och jag har ändå kört bil rätt mycket under rätt lång tid. Kan dock inte tacka toningen på rutan för det. Jag har helt olika körstilar i Sverige och Thailand och helt olika förhållning till övriga trafikanters beteende. I Sverige blir jag nästan förbannad när mötande slicka mittlinjen, i Thailand blir jag förvånad när mötande håller sig på sin väghalva och skrattar när han blinkar med helljus för att uppmärksamma om att han kör helt på min halva av vägen och kommer krocka om inte jag gör något...
Känner igen det men tyvärr tror jag vi har hamnat lite mycket OT här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Tydligen ska det gå att beställa den gamla färgerna ett tag till men man får ta kontakt med tesla för att göra det. Här är ett av Elon Musks senaste tweet
The three colors will removed (light silver, dark blue and solid white) can still be ordered "off menu" for the next few months:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Känner igen det men tyvärr tror jag vi har hamnat lite mycket OT här.
Håller med! Sorry, jag spårar rätt lätt ut...

För att ta tillbaka det till topic så har de uppdaterat Designstudion igen och verkar ha lysnat på kritiken. Paketet som alla hatade dels pga priset och dels pga att många bara vill ha motorstyrning av bagageluckan från det och som i Sverige kallades "Förstklassigt paket" och i USA för "Premium" heter nu "Premium Interiör och Belysning Paket" (lite inkorrekt svenska men OK). Innehållet har utökats och priset sänkts. T.ex. innehåller det numera alcantrataket som tidigare var ett krav för att kunna väljas och då kostade ca 2 500:- extra tror jag. Priset på paketet har dessutom sänkts från tidigare 49 000:- till 29 400:- så paketet har blivit drygt 22 000:- billigare:

Gamla paketet:
Forstklassigt.png
Nya paketet:
Premium.png
Jag var inne på att ta det gamla paketet eller antagligen skulle ha tvingats till det pga Signature (misstänker att ungefär samma paket kommer till Model X) men ser med lättnad att det nu har blivit mycket mer prisvärt.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Så vill man ha elektrisk baklucka så måste man ha alcantra på instrumentpanelen? *rys*
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

matbl skrev:
Så vill man ha elektrisk baklucka så måste man ha alcantra på instrumentpanelen? *rys*
Ser ut så, även i taket verkar det som eftersom att paketet väljs bort när du väljer textiltak. Det blev ju så i samband med att de gjorde om paketen men nu behöver du i alla fall inte betala 49 000:- för det utan "bara" 29 400:- plus att du får en del andra saker (som du kanske inte heller är intresserad av...).
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

vigge50 skrev:
Tydligen ska det gå att beställa den gamla färgerna ett tag till men man får ta kontakt med tesla för att göra det. Här är ett av Elon Musks senaste tweet
The three colors will removed (light silver, dark blue and solid white) can still be ordered "off menu" for the next few months:
Då är det tur att jag har redan fått min med den vita färgen på...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Alcantaratak ingår alltså inte längre kostnadsfritt i P85D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Glenn
Teslaägare

Inlägg av Glenn »

DAB+ standard och vit tillbaka. Någon som inte beställt ljudpaketet och har DAB+ ?
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

Vad dom byter hela tiden. Jag har tappat räkningen på alla nya val och paket sen jag beställde i februari. Bilen har fortfarande inte gått i produktion... Ja, elbacklucka i beställda teknikpaketet kanske innebär interiörpaket "på köpet" nu :D
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

21" silver tillbaka. Tyckte det var väldigt märkligt att de försvann ett tag.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

olarsson skrev:
21" silver tillbaka. Tyckte det var väldigt märkligt att de försvann ett tag.
De försvann väl inte helt utan var bara valbara för P85D?
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Även solid vit är tillbaka som färgval!
Phew!
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Är lite orolig över att alla dessa ändringar kommer sabba deras kvartalssiffror.

Kunder som ska beställa bil ser att tillvalen ändrar sig dag för dag och bestämmer sig för att "vänta ut" tills det har stabiliserat sig.

Och de bilar som beställs idag är de som kommer levereras sista dagarna i kvartalet...
Användarvisningsbild
tornblad
Teslaägare

Inlägg av tornblad »

Jag som inte har beställt känner nästan tvärtom Tibor :) När solid vit försvann tänkte jag att jag måste skynda mig att beställa så jag får den färgen!
Tesla Model S 85D Vit
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Lite off topic, men en fortsatt fundering kring om man ska beställa eller vänta på nya alternativ.

Näst efter introduktionen av D har nog hotande prishöjning vart det som fått folk att bestämma sig snabbt. Alla som beställt precis för höjningen 11 nov och fått eller snart får bilen är nog jättenöjda många över 100.000 billigare än idag. Jag som beställt bilen precis före höjningen 23 januari är väldigt nöjd med det runt 60.000 billigare på en S85D än idag. Sen jag beställde ser jag ännu ingen förändring av valmöjligheter som motiverar att jag skull vilja betala det nya priset.

23 januari låg SEK/USD 8,4307
Idag ligger SEK/USD 8,7082
Max har varit 8,823
Enligt Avanza
De flesta spår fortsatt uppgång för dollarn.

Svenska priser exklusive moms motsvarar Amerikanska priser med en kurs på
P85D 8,18
S85D 8,26
S70D 8,31
Optioner 7,84

Det känns som risken närmar sig för en prishöjning på 4-5%. Kanske ytterligare lite mer på optioner.
Det har inte hörts mycket om ytterligare uppgraderingar i klass med D. Man vet ju förstås aldrig med Tesla, men de borde jobba mest med X just nu.
Min slutsats: Förmodligen är det bättre att beställa än att vänta om man inte ska ha X.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

TiborBlomhall skrev:
Är lite orolig över att alla dessa ändringar kommer sabba deras kvartalssiffror.

Kunder som ska beställa bil ser att tillvalen ändrar sig dag för dag och bestämmer sig för att "vänta ut" tills det har stabiliserat sig.

Och de bilar som beställs idag är de som kommer levereras sista dagarna i kvartalet...
Om man tittar strikt på leveranserna så kan man ju säga att ifall det skulle vara så att det var lite färre beställningar under ett par dagar så skulle det troligen innebära att de som beställde några dagar senare också hann få sina bilar levererade samma kvartal. Tesla är ju fortfarande produktionsbegränsade som det brukar nämnas ibland i den här sajtens nyheter ;).
Driver sajten Car.info
Skriv svar