Re: Ingen CCS på Model 3
Postat: 14 nov 2018 11:13
Lycka och glädje!
Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.JorgenM skrev:Kan man tolka in att 3:an kommer att få ett rent ccs uttag (och inte ett SuC uttag + ccs pinnar), varför ska de annars sätta ccs kontakter på alla SuC:s?
Antar att det kan finnas regler på att om man ska bygga ett CCS uttag att man inte får förändra(förbättra) något?
/Jörgen
https://electrek.co/2018/11/14/tesla-mo ... s-model-x/While Tesla owners already have access to the most convenient and reliable charging solutions available between home charging, Supercharging and Destination Charging, we want to expand their ability to charge at third party fast chargers. In advance of Model 3 rollout in Europe, we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables to enable Model 3 which will come with a CCS Combo 2 charge port, to use the Tesla Supercharger network. Model S and Model X customers will continue to have full access to the network and a CCS Combo 2 adapter will soon be available to purchase, if desired.
Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?Jjonas skrev:Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Framförallt inte om teknikensvärlds pris på 316 000 kr stämmerJerker skrev:Nu väntar vi bara på ett positivt besked om dragkroken också, sen har jag inga argument kvar mot 3:an...
Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.JorgenM skrev:Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?Jjonas skrev:Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Ja, hoppas verkligen att det går att ladda på alla befintliga superchargers (såvida Tesla inte hinner lägga till CCS-kabeln på alla befintliga superchargers tills början av 2019 här i Europa)???chaffis75 skrev:Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.JorgenM skrev:Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?Jjonas skrev:Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Sen måste jag avsluta med ett JIPPIE de blev CCS![]()
![]()
![]()
Jo man undrar lite hur de bytet ska gå till... lär ju ta lite tid ändå...NiklasTesla skrev:Ja, hoppas verkligen att det går att ladda på alla befintliga superchargers (såvida Tesla inte hinner lägga till CCS-kabeln på alla befintliga superchargers tills början av 2019 här i Europa)???chaffis75 skrev:Ja denna frågan är väldigt intressant. Varför går de inte att kör SuC över typ2 uttaget? Fysiskt är de ju samma kontakt med undantag för längre pinnar men de skapar ju inte problem vid AC ladding på S och X med icke tesla laddbox. Dessutom används ju bara "data" pinnarna + jord (i typ 2 delen) när man laddar CCS så de längre pinnarna bör ju inte vara problem för CCS kontakten i sig.JorgenM skrev:Nja det är väl ett typ-2 uttag med en längre kontaktyta, men att man inte får göra en ccs kontakt där typ2:an har en längre kontaktyta, annars förstår jag inte varför de inte skulle göra det?Jjonas skrev:Fast SuC-uttag i Europa är ett Type2 uttag... Alltså det CCS bygger på. Däremot kan jag tänka mej att Model 3 inte kan supercharga med Type2 kontakt utan behöver Ccs pinnar för detta.
Sen måste jag avsluta med ett JIPPIE de blev CCS![]()
![]()
![]()
Inte enligt Tesla, skall vara dubbla kablar på SuC och en CCS Combo 2 adapter skall släppas till S och X.LarsL skrev:Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Nej, dubbla kablar är redan bekräftat som lösningen.LarsL skrev:Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Finns redan en tråd som heter "CCS laddning till Model 3"MangeT skrev:Är det inte dags att ändra namnet på denna tråd?
Nej, SuC kommer att få dubbla kablar, en med den gamla SuC-kontakten och en med CCS, iaf enligt electrek.co och en "Tesla spokeperson".LarsL skrev:Kan det vara så att Model S och X får en adapter så att de kan använda Supercharger? Det blir ju då en adapter för att använda SC och inte en adapter för CCS.
Jag håller med, men det vore ju ett steg mot att fasa ut fri SuC även "retroaktivt", Elon har ju sagt att det inte är hållbartVerdi skrev:Att kräva adapter av X och S vore ju katastrof. Då måste de nästan skänka bort adaptrarna också. Jag har fri SuC. Jag vill inte betala 5 papp för en adapter.
Om de nu inte klarar av suc också. Det vet vi ju inte riktigt än. Att ccs adderas behöver ju inte betyda stopp för model 3, kanske bara en öppning för mer än 120kWMangeT skrev:Hur ska de göra för alla Model 3 ägare nu i början? Kommer ju att ta lite tid att bygga på extra kablar på alla SuC.
Jag vet inte hur stort jobb det är men säg att det tar en dag för en kille att sätta dit en kabel. Då räcker det med typ 20 pers som åker runt i några veckor så är det klart. Eller är det optimistiskt? Antar att det beror på om det är förberett eller inte.MangeT skrev:Hur ska de göra för alla Model 3 ägare nu i början? Kommer ju att ta lite tid att bygga på extra kablar på alla SuC.