Sida 6 av 22

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:23
av wector
Om det blir CCS på alla SuC så bör väl andra bilar kunna ladda där också eller?

Edit: tvåa på bollen lite..

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:29
av Klintan
Då fattas det bara att de rullar fram en Model 3 med dragkrok, husvagn och takbox!

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:32
av erkap
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:32
av blincoln
I ABRP kan man nu klicka i CCS-laddning för Model 3.

Edit: Tog bort Chademo från Model 3, lade till CCS för S och X.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:36
av zyax
blincoln skrev:
I ABRP kan man nu klicka i CCS-laddning för Model 3 (och Chademo, fast det kommer de kanske inte göra någon adapter för?).
Bo, snabbare än blixten!

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:37
av Skee
Bilen var fin men jag tror jag väntar till Model Y, hundarna går inte ha i M3.

Dessutom killen som jag pratade med efter sade att han såg en stor glipa i ett av hjulhusen, jag missa det helt.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:40
av Verdi
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:43
av Smutt
Dom byter kontakt på 25% av SUC S och X slipper köa

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:48
av bylund
Frågan är hur det blir med nybyggen, om gamla kontakten fasas ut.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:49
av Toja
det låter enklare att lägga till en kabel på varje SuC stolpe för CCS på SuC

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:50
av 12man
Vattnet som bjöds var svenskt fixat via PÅ media AB 08 599 080 50 http://www.pamedia.se, vad är ledtiden på sånt? Detta event säkert planerat i 3-4 veckor? Bilen i MoS hade också hakka r3 dubbfria på 19", ska det testköras på vinterväg?

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:51
av 12man
Verdi skrev:
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
tror alt 1 stenhårt

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 11:54
av Klintan
12man skrev:
Vattnet som bjöds var svenskt fixat via PÅ media AB 08 599 080 50 http://www.pamedia.se, vad är ledtiden på sånt? Detta event säkert planerat i 3-4 veckor? Bilen i MoS hade också hakka r3 dubbfria på 19", ska det testköras på vinterväg?
http://www.pamediashop.se/sortiment/giv ... tten-330ml
"Expressleverans: inom 4 arb.dagar (kostnad tillkommer)"

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:25
av Lofet2
Sitthöjden i bak kändes högre än den i Model S. Provsatt båda efter varandra.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:27
av fth
12man skrev:
Verdi skrev:
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
tror alt 1 stenhårt
Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "

Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.

En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.

Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?

/fth

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:27
av Verdi
12man skrev:
Verdi skrev:
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
tror alt 1 stenhårt

Vi hade fel. De sätter upp dubbla kablar på alla stationer.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:30
av Verdi
fth skrev:
12man skrev:
Verdi skrev:
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
tror alt 1 stenhårt
Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "

Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.

En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.

Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?

/fth

Törs de det? Vore ju trevligt att kunna ladda i3:an på SuC också iofs men frågan är om det blir så bra. Vill inte ha en massa köer. Såg på Facebook att det t ex varit 15 st KÖANDE på en SuC i LA. En sån framtid vill jag inte ha här.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:33
av Ferro94
Verdi skrev:
fth skrev:
12man skrev:
Verdi skrev:
erkap skrev:
Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.

1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
tror alt 1 stenhårt
Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "

Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.

En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.

Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?

/fth

Törs de det? Vore ju trevligt att kunna ladda i3:an på SuC också iofs men frågan är om det blir så bra. Vill inte ha en massa köer. Såg på Facebook att det t ex varit 15 st KÖANDE på en SuC i LA. En sån framtid vill jag inte ha här.
Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:42
av dhanjel
Tänk om dom kunde chocka och öppna designstudion nu med :)

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:43
av fth
Ferro94 skrev:
Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.
Jag är kluven i frågan, å ena sidan vill jag förstås inte ha köer till SuC, å andra sidan vill jag skynda på övergången till EV, det är tyvärr lite motstridiga önskningar.

Det känns ju på något sätt lite orättvist att Tesla skall kunna ladda på alla CCS-nätverk som de andra tillverkarna bygger upp, men inte tillåter andra märken att använda SuC, speciellt nu när SuC inte längre tekniskt kommer att vara "Tesla-specifika" utan egentligen bara CCS-laddare som alla andra...

Och ja, jag vet att Tesla bjöd in andra tillverkare en gång i tiden och att dom nekade, men Elon vill ju i första hand främja övergången till hållbara transporter, egentligen även om det innebär nackdelar för Tesla.

/fth

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:45
av MangeT
Tesla är väl med i Ionity?

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:47
av MaLund13
MangeT skrev:
Tesla är väl med i Ionity?
Nej, dock är de med i samarbetet kring CCS-standarden.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:48
av fth
MangeT skrev:
Tesla är väl med i Ionity?
Nej, men dom sitter med i gruppen/kommitén runt CCS-initiativet tror jag.

Ionity är följande företag:
ionity.png
/fth

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:48
av Verdi
MangeT skrev:
Tesla är väl med i Ionity?
Nope. Inte vad jag vet. Däremot är de med i CCS.

Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!

Postat: 14 nov 2018 12:49
av MangeT
Alright.