Re: Model 3 - officiell Sverigepremiär imorgon 14/11!
Postat: 14 nov 2018 11:23
Om det blir CCS på alla SuC så bör väl andra bilar kunna ladda där också eller?
Edit: tvåa på bollen lite..
Edit: tvåa på bollen lite..
https://teslaclubsweden.se/forum/
Bo, snabbare än blixten!blincoln skrev:I ABRP kan man nu klicka i CCS-laddning för Model 3 (och Chademo, fast det kommer de kanske inte göra någon adapter för?).
Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
http://www.pamediashop.se/sortiment/giv ... tten-330ml12man skrev:Vattnet som bjöds var svenskt fixat via PÅ media AB 08 599 080 50 http://www.pamedia.se, vad är ledtiden på sånt? Detta event säkert planerat i 3-4 veckor? Bilen i MoS hade också hakka r3 dubbfria på 19", ska det testköras på vinterväg?
Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
fth skrev:Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.
En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.
Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?
/fth
Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.Verdi skrev:fth skrev:Enligt Electrec-artikeln: "we will be retrofitting our existing Superchargers with dual charge cables "12man skrev:tror alt 1 stenhårtVerdi skrev:Det är ju också ett alternativ. Som jag ser det så finns det två alternativ.erkap skrev:Fast kontakten på M3 ser ju att stödja både SuC och CCS. Tror inte de ändrar SuC till CCS
1. Att låta den övre typ 2-delen i Model 3:s kontakt vara en SuC-port som är lika som de på Model S och X. Då behöver man inte byta några kontakter på SuC.
2. Byta ut alla kontakter på SuC till CCS. Men då måste man ha en adapter för Model S och X. I så fall måste de nästan dela ut de gratis. Eller så är den undre delen av CCS-kontakten lös och måste sättas i separat.
Jag trodde också att alternativ 1 var det mest logiska, men det ser alltså ut som att SuC kommer att få dubbla kontakter, som väl sannolikt inte kan användas samtidigt.
En konsekvens av deras val är dock att Tesla i princip över en natt (beroende på hur lång retrofit av CCS tar) kommer att ha världens största CCS-nätverk.
Jag undrar om dom inte också kommer att öppna upp SuC för andra märken, det borde väl vara nästa logiska steg?
/fth
Törs de det? Vore ju trevligt att kunna ladda i3:an på SuC också iofs men frågan är om det blir så bra. Vill inte ha en massa köer. Såg på Facebook att det t ex varit 15 st KÖANDE på en SuC i LA. En sån framtid vill jag inte ha här.
Jag är kluven i frågan, å ena sidan vill jag förstås inte ha köer till SuC, å andra sidan vill jag skynda på övergången till EV, det är tyvärr lite motstridiga önskningar.Ferro94 skrev:Pratade precis med Teslafolket på MoS. Kommer bli dubbla kablar på SUC. Bara Tesla kommer att kunna ladda där. Hoppas att det stämmer.
Nej, dock är de med i samarbetet kring CCS-standarden.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?
Nej, men dom sitter med i gruppen/kommitén runt CCS-initiativet tror jag.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?
Nope. Inte vad jag vet. Däremot är de med i CCS.MangeT skrev:Tesla är väl med i Ionity?