Sida 6 av 32

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 00:22
av selfish
20181231_111108.jpg
Pratade med Teslas supercharger-elektriker på nyårsafton när han bytte en trasig kabel på SuC Bredden (Upplands Väsby). Han hade själv vart nere i Holland och monterat CCS kablage för 3:an och bekräftade att målet är att alla SuC i Sverige ska ha fått åtminstone ett par CCS stalls innan Model 3 levereras ut. Jag snackade en stund med denna mycket trevliga norrbottning och bytet av själva kabeln tog inte många minuter för honom. Känns som om Tesla har detta helt under kontroll! :D :D

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 04:33
av bat
Jag tycker det är imponerande att de hade en såpass framtiddsäker konstruktion. Eller så var det ren tur?!

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 06:25
av Laban
bat skrev:
Jag tycker det är imponerande att de hade en såpass framtiddsäker konstruktion. Eller så var det ren tur?!
Det är kanske varken tur eller skicklighet. Teslas SuC är kompatibel med J1772 standarden och eventuella skillnader kommunikationsmässigt är lätta att hantera:
JB Straubel skrev:
That’s fine. We’re definitely commonizing with all of that. The only thing that’s up for debate in all of these standards is the physical geometries of the pins and sockets. Everything else is pretty easy to adapt to. The communication standards are pretty universal. We’re 100% compliant with all the J1772 communication levels, signaling, voltage, everything.
Kabeln i sig är en slitdel och det vore lite av ett generalfel om den skulle ha varit svår att byta. Vi kan tex se att laddarna i Ionity nätverket nu byggs med CCS 1.0 kablar som ska bytas till 2.0 (vätskekylda) när de finns tillgängliga. Det gäller nog samma där, lätt att byta kabeln.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 09:20
av Jeppe_E
bat skrev:
Jag tycker det är imponerande att de hade en såpass framtiddsäker konstruktion. Eller så var det ren tur?!
Det är en sladd som ska kopplas in. Vad är imponerande med det?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 09:31
av Henrik Torphammar
Jeppe_E skrev:
bat skrev:
Jag tycker det är imponerande att de hade en såpass framtiddsäker konstruktion. Eller så var det ren tur?!
Det är en sladd som ska kopplas in. Vad är imponerande med det?
Nej det är det inte. Du kan inte parallella två kablar rakt av. Då skulle den fria kabeln bli strömförande när en bil är inpluggad. Det krävs mer än så. Styrelektronik inklusive nån slags dator samt reläer och någon form av plint där man delar strömmen.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 10:15
av taliz
Laban skrev:
Vi kan tex se att laddarna i Ionity nätverket nu byggs med CCS 1.0 kablar som ska bytas till 2.0 (vätskekylda) när de finns tillgängliga. Det gäller nog samma där, lätt att byta kabeln.
Byta från "vanlig" till vätskekyld är kanske inte sååå enkelt?
Såvida inte laddaren är förberedd med radiatorer och pumpar för vätskan...

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 10:23
av Jeppe_E
Henrik Torphammar skrev:
Jeppe_E skrev:
bat skrev:
Jag tycker det är imponerande att de hade en såpass framtiddsäker konstruktion. Eller så var det ren tur?!
Det är en sladd som ska kopplas in. Vad är imponerande med det?
Nej det är det inte. Du kan inte parallella två kablar rakt av. Då skulle den fria kabeln bli strömförande när en bil är inpluggad. Det krävs mer än så. Styrelektronik inklusive nån slags dator samt reläer och någon form av plint där man delar strömmen.

Naturligtvis. Återigen, vad är imponerande med det? :lol:

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 04 jan 2019 16:43
av frippan
Winther släppte en kort video från första laddaren i Norge


Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 05 jan 2019 23:13
av Zalman3
First supercharger in Norway with CCS plug

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 00:58
av TeslaTissel
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 01:21
av Nicke Nyfiken
frippan skrev:
Winther släppte en kort video från första laddaren i Norge
Intressant att Tesla även byter utformning på de ”gamla” SuC kontakterna så att de inte passar fysiskt i övre delen av CCS-porten på Model 3, vilket de gamla SuC-sladdarna gör.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 01:31
av Nicke Nyfiken
TeslaTissel skrev:
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 01:51
av TeslaTissel
Nicke Nyfiken skrev:
TeslaTissel skrev:
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Aha, jag tänkte inte på det.

Så är det förstås, en bekant till mig ställde frågan då vi såg klippet av Nyland. Funderade inte så mycket mer på det och klämde,- kastade ut frågan här.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 02:43
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
TeslaTissel skrev:
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Aha, jag tänkte inte på det.

Så är det förstås, en bekant till mig ställde frågan då vi såg klippet av Nyland. Funderade inte så mycket mer på det och klämde,- kastade ut frågan här.
Ytterligare ett problem skulle vara att man oftast skulle blockerar en annan SuperCharger-laddare samtidigt som man får halva hastigheten.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 03:04
av Nicke Nyfiken
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
TeslaTissel skrev:
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Aha, jag tänkte inte på det.

Så är det förstås, en bekant till mig ställde frågan då vi såg klippet av Nyland. Funderade inte så mycket mer på det och klämde,- kastade ut frågan här.
Ytterligare ett problem skulle vara att man oftast skulle blockerar en annan SuperCharger-laddare samtidigt som man får halva hastigheten.
Det var ungefär det jag försökte förklara i mitt förra inlägg, men jag misslyckades tydligen.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 03:10
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
TeslaTissel skrev:
Haha nu finns det konkurrerande YouTube-bloggare som snokar upp kul grejer så fort det händer något, skall bli roligt jämföra här då jag undrar om en Model X och en Model 3 kan samsas om samma ladd-plats? På var sin sida alltså?
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Aha, jag tänkte inte på det.

Så är det förstås, en bekant till mig ställde frågan då vi såg klippet av Nyland. Funderade inte så mycket mer på det och klämde,- kastade ut frågan här.
Ytterligare ett problem skulle vara att man oftast skulle blockerar en annan SuperCharger-laddare samtidigt som man får halva hastigheten.
Det var ungefär det jag försökte förklara i mitt förra inlägg, men jag misslyckades tydligen.
Det lär ju bli både halva hastigheten på vald stolpe plus halvering av nyttjade stolpar. Totalt blir det alltså ungerfär ca 25% så effektivt med dagens SuperChargers.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 07:59
av Henrik Torphammar
Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Och ladda med halva hastigheten?

Vad skulle vitsen vara med det? Man kommer i 9 fall av 10 att blockera en fri SuC-laddplats brevid, när man parkerar så man kan koppla in 2 bilar på en stolpe.

Aha, jag tänkte inte på det.

Så är det förstås, en bekant till mig ställde frågan då vi såg klippet av Nyland. Funderade inte så mycket mer på det och klämde,- kastade ut frågan här.
Ytterligare ett problem skulle vara att man oftast skulle blockerar en annan SuperCharger-laddare samtidigt som man får halva hastigheten.
Det var ungefär det jag försökte förklara i mitt förra inlägg, men jag misslyckades tydligen.
Det lär ju bli både halva hastigheten på vald stolpe plus halvering av nyttjade stolpar. Totalt blir det alltså ungerfär ca 25% så effektivt med dagens SuperChargers.

Prova koppla ihop två batterier med olika laddsratus så får ni se vad som händer hehe.....

Sen kan man sluta dividera om detta...

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 08:54
av 12man
..alla ABB och andra Chademo CCS kombo laddare fungerar ju bägge samtidigt på så... nej just det...

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:25
av AndersLindh
Någon som vet ifall det bara är CCS 1.0 som installeras? Ser ju så ut på bilden. Den är ju inte specad för mer än 200 Ampere så med en cellpackspänning på 346V ger det bara 69,2 kW jämfört med de som laddar i USA med 116 kW... Hoppas de byter till 2.0 snart som levererar 500A (tesla ryktas vara rustad med sladdar som tål drygt 400A, vilket skulle ge 138,4 kW. Sen skulle antagligen styrsystemet sänka maxeffekten till något schystare för batteriet men så ser det ut.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:28
av Svenssons
AndersLindh skrev:
Någon som vet ifall det bara är CCS 1.0 som installeras? Ser ju så ut på bilden. Den är ju inte specad för mer än 200 Ampere så med en cellpackspänning på 346V ger det bara 69,2 kW jämfört med de som laddar i USA med 116 kW... Hoppas de byter till 2.0 snart som levererar 500A (tesla ryktas vara rustad med sladdar som tål drygt 400A, vilket skulle ge 138,4 kW. Sen skulle antagligen styrsystemet sänka maxeffekten till något schystare för batteriet men så ser det ut.
Vi är väl inte helt säkra på att det är CCS över huvudtaget, det kan ju mycket väl fortfarande vara Teslas egna protokoll även ifall själva handsken är en CCS. Model 3 kommer du garanterat kunna ladda snabbare än 70 kW i alla fall.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:29
av R2D2

Första i Norge nu :)
EDIT: Såg att någon redan hade postat.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:32
av 12man
AndersLindh skrev:
Någon som vet ifall det bara är CCS 1.0 som installeras? Ser ju så ut på bilden. Den är ju inte specad för mer än 200 Ampere så med en cellpackspänning på 346V ger det bara 69,2 kW jämfört med de som laddar i USA med 116 kW... Hoppas de byter till 2.0 snart som levererar 500A (tesla ryktas vara rustad med sladdar som tål drygt 400A, vilket skulle ge 138,4 kW. Sen skulle antagligen styrsystemet sänka maxeffekten till något schystare för batteriet men så ser det ut.
Hur ser man skillnaden på CCS v1 och v2?

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:37
av Svenssons
12man skrev:
AndersLindh skrev:
Någon som vet ifall det bara är CCS 1.0 som installeras? Ser ju så ut på bilden. Den är ju inte specad för mer än 200 Ampere så med en cellpackspänning på 346V ger det bara 69,2 kW jämfört med de som laddar i USA med 116 kW... Hoppas de byter till 2.0 snart som levererar 500A (tesla ryktas vara rustad med sladdar som tål drygt 400A, vilket skulle ge 138,4 kW. Sen skulle antagligen styrsystemet sänka maxeffekten till något schystare för batteriet men så ser det ut.
Hur ser man skillnaden på CCS v1 och v2?
Laddkontakten är den samma men protokollet/mjukvaran styr och den vet vi inget om eller som sagt var om det över huvudtaget är CCS i dagsläget. Mer går att läsa på Wikipedia t.ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_ ... ifications

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:43
av Gustafsson
Eftersom Tesla har kontroll både på bilen och laddaren är det väl inget som hindrar att Tesla använder helt andra protokoll när en Tesla laddar än när en annan bil laddar eller när en M3 laddar på en vanlig CCS.
DC laddning är ju rätt simpelt (+ till + å - till -) och kan väl styras fritt med mjukvaran i bil och laddare.

Re: CCS ombyggnation av alla Superchargers

Postat: 06 jan 2019 12:48
av 12man
Svenssons skrev:
12man skrev:
AndersLindh skrev:
Någon som vet ifall det bara är CCS 1.0 som installeras? Ser ju så ut på bilden. Den är ju inte....et ut.
Hur ser man skillnaden på CCS v1 och v2?
Laddkontakten är den samma men protokollet/mjukvaran styr och den vet vi inget om eller som sagt var om det över huvudtaget är CCS i dagsläget. Mer går att läsa på Wikipedia t.ex.
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_ ... ifications
Ok det var så jag förstått de också, men om nån vet mer så är jag den förste att ändra uppfattning.