Sida 6 av 6
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 11 mar 2019 23:02
av apkungen
Jag håller helt och fullt med dig där Leo! För mig räcker 1kW laddning hemma. Behöver jag snabbare laddning räcker inte 11 kW på långa vägar. Då är det SuC som gäller. Mycket bra inlägg!
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 12 mar 2019 04:53
av jonas
Som sagts ovan 1fas kan räcka för vissa vid vissa tillfällen men 3fas täcker in så otroligt många fler möjligheter och i sammanhanget till en löjligt liten merkostnad.
I Teslas fall är det ju inte ens hårdvaran internt som saknas, bara en annan umc.
Btw
"Snedbelastning"
är ett ord som existerar i SAOL och är alltså godkänt att användas i Alfapet, men lyckas man lägga ordet har man nog tänjt på reglerna med några brickor extra.
Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Re: MÅSTE verkligen alla elbilar ha 3-fas laddning för att d
Postat: 12 mar 2019 08:14
av mickeisol
Vilken konstig tråd.
Men ok, man kan säga helt klart att alla elbilar inte måste ha 3 fas för att duga.
Vi har två ebilar, en tesla med trefas samt en i-miev med enfas.
I-miev:en duger till att pendla med 6 -7 mil och där funkar enfas.
Normalt laddas teslan med 2 faser 13A, och i-mieven 1 fas 13A (max vad laddaren i den klarar).
Har jag bråttom med teslan byter jag kontakt och kör upp till 22 kw (händer nån gång ibland)
Men med två likvärdiga bilar med ungefär samma pris och en har trefas och en har enfas, då väljer jag i allafall den med trefas.