Jag håller precis på och förbereder för att sälja min gamla så det är liksom redan läge för migigu skrev:Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?Patrik83 skrev:Så hur många har beställt?

Moderator: Redaktion
Jag håller precis på och förbereder för att sälja min gamla så det är liksom redan läge för migigu skrev:Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?Patrik83 skrev:Så hur många har beställt?
Model S Long Range med samma utrustning blev typ 5400kr, alltså skillnad på ca 2500kr efter skatt. Försöker att intala mig att andrahandsvärde kanske blir högre på en P och på så sätt "räkna" hem det lite men det är svårtVerdi skrev:rssvanberg skrev:Jag vill.. men lite svårmotiverat med förmånsvärdet jämfört med Long Range? :/
Model S P100DL med svart lack, 19" och svart inredning samt AP för 33' får ett förmånsvärde på 10 401:-/mån brutto.
Får man lämna tillbaka den även om man redan äger en S? Jag har ju faktiskt aldrig provkört en P.
rssvanberg skrev:Model S Long Range med samma utrustning blev typ 5400kr, alltså 2500kr ett skatt. Försöker att intala mig att andrahandsvärde kanske blir högre på en P och på så sätt "räkna" hem det lite men det är svårtVerdi skrev:rssvanberg skrev:Jag vill.. men lite svårmotiverat med förmånsvärdet jämfört med Long Range? :/
Model S P100DL med svart lack, 19" och svart inredning samt AP för 33' får ett förmånsvärde på 10 401:-/mån brutto.
Får man lämna tillbaka den även om man redan äger en S? Jag har ju faktiskt aldrig provkört en P.
Har en 100D order med prel. leverans om två veckor men säljaren på Tesla kunde inte svara på vad som gäller förräns på Måndag med den..
Förstår att det är surt, du har verkligen haft otur! En liten tröst är väl att prisfallet antagligen slår hårdast på "nya" begagnade, men visst det är såklart inte "bra" för din hellermati skrev:Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
Man kan väl avvakta ända till leverans och lämna tillbaka den då också?Legato skrev:Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite
Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...
Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Ja 24 timmar efter leverans ska man ju ha iaf om jag förstått allt rätt. Genom att jag gör hela beställningen online borde man även ha 14 dagar om man hårdrar det. De 7 dagarna med 160 mil är väl svårt dock när man redan ägt en XVerdi skrev:Man kan väl avvakta ända till leverans och lämna tillbaka den då också?Legato skrev:Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite
Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...
Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Man ska aldrig sitta med något man är onöjd med. Det tär bara på psyket och blir värre med tiden. Med tanke på hur mycket du klagar på din förstår jag inte varför du haft den kvar i flera år. Det kommer ALDRIG att bli nån vinstaffär ekonomiskt, och psykiskt är det alltid skönt att göra sig fri från betungande grejer IMO.mati skrev:Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
Säker att man kan avbryta inom 7 dagar? Jag tolkar avtalet som att man får göra förändringar men inte avbryta?Legato skrev:Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite
Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...
Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Jag är aldrig särskilt säker när det gäller Tesla och admin, men så här står det i mitt bekräftelsemail:rssvanberg skrev:Säker att man kan avbryta inom 7 dagar? Jag tolkar avtalet som att man får göra förändringar men inte avbryta?Legato skrev:Så att ingen tror att jag blivit helt galen så får jag väl klargöra lite
Den röda X:en är såld.
Den blåa 3:an kommer nog aldrig beställas.
Den blåa X:en beställde jag just för leverans i augusti. Tror inte de här priserna varar och man har ju 7 dagar på sig att cancellera om man kommer på andra tankar...
Jag har alltså just nu en Tesla i verkligheten.
Äh det är väl som med skor, en till vardags och en finare att använda på lördag och söndagigu skrev:Ni som beställt och hoppas på det bästa, hur tänker ni angående att sälja nuvarande bil?Patrik83 skrev:Så hur många har beställt?
akeller skrev:Denna tråden är inte bra för min plånbok
Köper du i Schweiz? Jag skummade igenom några länder och Schweiz stack ut med lite större skillnad på PL vs Standard.jpetters skrev:Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten...![]()
Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Jo, jag SKA sälja den. Den står hos bilhandlaren och jag har den inte kvar. Jag har ju en ny bil på gång så småningom och jag kan och vill inte behålla Teslan. Anledningen varför jag ändå har behållit den i två år är att jag inte visste vad jag skulle ha istället, och naturligtvis att jag inte är gjord av pengar. Jag har inte råd att byta bil hela tiden. Det jag gör nu, alltså att jag säljer den redan efter två år, är ekonomiskt inte direkt optimalt för mig heller. Det är precis som du skriver, psykiskt känns det underbart. Bara att den inte står kvar i garaget känns nästan som en lättnad på nåt vis.taliz skrev:Man ska aldrig sitta med något man är onöjd med. Det tär bara på psyket och blir värre med tiden. Med tanke på hur mycket du klagar på din förstår jag inte varför du haft den kvar i flera år. Det kommer ALDRIG att bli nån vinstaffär ekonomiskt, och psykiskt är det alltid skönt att göra sig fri från betungande grejer IMO.mati skrev:Nu när tävlingen är igång vem som har flest Teslor, kan ingen tänka sig att köpa min? Bara så i förbifarten liksom, när ni ändå håller på?
Det tragiska är ju att jag hela tiden har varit rädd att jag inte får nånting för min bil den dagen den ska säljas. Jag fick ju ingen restvärdesgaranti heller. Och som ett brev på posten tokdumpar nu alltså Tesla priserna samma dag som min skulle annonseras ut. Det blev inget med det.
Svårt att inte bli konspiratorisk.
SÄLJ DEN NU! Just do it!
Fast jag provade en S med glastak i veckan. Glasytan är mycket större i och med att glaset går längre ut mot kanten samt att man slipper den tvärgående ”balken” mellan främre och bakre glasluckorna.jpetters skrev:Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten...![]()
Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Helt riktigt. Det är ju bara det där med att "lukta på blommorna"....Jelasto skrev:Fast jag provade en S med glastak i veckan. Glasytan är mycket större i och med att glaset går längre ut mot kanten samt att man slipper den tvärgående ”balken” mellan främre och bakre glasluckorna.jpetters skrev:Hur som helst så ska man ju kunna ångra sig när man väl får bilen. Sen lär man knappast kunna bli tvingad till att köpa dyrare än man fått bekräftat.
Så risken känns alldeles för liten...![]()
Det ända som håller emot är glastaket, vs öppningsbart soltak jag har nu. 17 vad jobbigt detta blev.
Ser mycket snyggare ut tycker jag.
Nu finns det också takräcke för glastaket också vilket gjorde det till ett enkelt val.
Ekonomiskt var det dumt av mig att sälja Volvon också, men ack så skönt.mati skrev:Det jag gör nu, alltså att jag säljer den redan efter två år, är ekonomiskt inte direkt optimalt för mig heller. Det är precis som du skriver, psykiskt känns det underbart. Bara att den inte står kvar i garaget känns nästan som en lättnad på nåt vis.
Förmånsvärdet är relaterat till priset bilen kostar så med tanken på at Tesla sänkt priserna är det bara att räkna om det baserat på priset på fakturan. Det är en allmän missuppfattning att förmånsvärdet är låst till de listor som SKV upprättat. Så är inte fallet utan om priset förändras så ska förmån beräknas på det nya priset. Detta gäller inte rabatter som lämnas men då det är listpriset som ändras så är det bara att förmånsberäkna på det nya priset.Smutt skrev:Förmånsvärderna är ju ett skämt efter prissänkningarna -33% samma värde skulle inte tro det