Sida 6 av 6

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 09:57
av ville9
Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 10:05
av LarsL
ville9 skrev:
Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 10:49
av mati
themax skrev:
Blir en beställning så snart texten om att dragkrok dyker upp (i den amerikanska versionen av instruktionsboken står det att dragkrok inte kommer till Model Y, och det kan säkert stämma där precis som för Model 3).
Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 10:54
av heldiggrisen
LarsL skrev:
ville9 skrev:
Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.
Owners manual bekräftar möjligheten att själv ställa in öppningshöjden nederst på sidan 18.
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ica_en.pdf

Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 11:00
av themax
mati skrev:
Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.

Skulle den inte få 1,4 så är det ändå läge att skrota gamla husvagnen, alternativt skaffa bäddpaket till Model Y ... Bild

Men cykelkroken och möjligheten att hyra släp till återvinningen saknar jag.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 14:42
av mati
themax skrev:
mati skrev:
Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.

Skulle den inte få 1,4 så är det ändå läge att skrota gamla husvagnen, alternativt skaffa bäddpaket till Model Y ... Bild

Men cykelkroken och möjligheten att hyra släp till återvinningen saknar jag.
Vår husvsgn är reggad på 1,4 ton. Därav mitt krav. Fast det kanske går att regga om den, vid köpet kunde vi välja vilken maxvikt vi ville ha på den, och vi valde den högsta möjliga. Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 14:59
av Jerker
Jag tänka mig att det är rimligt att Y får en dragvikt på 1500-1800 kg. Men det är än så länge skrivet i stjärnorna och vi lär inte få veta nåt förrän det finns på beställningssidan.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 18:39
av Fredrik j
mati skrev:
Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.
Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.
Att model y inte skulle få drag och släpvikt på minst 1500kg får väl anses som osannolikt?

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 18:51
av mati
Fredrik j skrev:
Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.
Att model y inte skulle få drag och släpvikt på minst 1500kg får väl anses som osannolikt?
Jag vet inte, det var bara en fundering. Det verkar ju vara problem med dragkrok på elbilar. ID3 får ju fortfarande ingen krok alls t.ex.. De flesta andra har heller ingen krok. Det är hittills bara Model X, e-tron och Merca EQC som har vettiga dragvikter. Model 3 är hårt på gränsen med sina 1000kg. Även Polestar kommer med okej dragvikt. Men mer än så vet vi inte än. Det känns ju som att vi får vänja oss vid att elbilar antingen inte får dra släp alls eller att dragvikten blir ytterst begränsad.
Jag hoppas att MY får dra 1500kg eller mer, men det är inget annat än önsketänkande just nu.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 19:24
av Fredrik j
Finns det någon egentlig teknisk orsak till att elbilar inte kan dra släp? Svårt att se det. Är väl marknaden som avgör vad det lider.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 19:52
av mati
Fredrik j skrev:
Finns det någon egentlig teknisk orsak till att elbilar inte kan dra släp? Svårt att se det. Är väl marknaden som avgör vad det lider.
I bilar som saknar kylning av motor och batteri kan det finnas skäl att begränsa dragvikten så att komponenterna inte överhettas. Så långt är jag införstådd med att elbilar inte får dra tunga laster. Men ett litet EU-släp tycker jag inte borde vara ett stort bekymmer. Argumentet som tillverkarna själva frambringar är dock att räckvidden minskar för mycket när man drar släp. Men det är ju ett fullständigt icke-argument. I så fall är det ju mitt problem och jag får ladda oftare om det behövs. Men de allra flesta vill ju kunna dra släp för att åka till tippen, köra båten till sjön osv. Då spelar räckvidden ingen som helst roll.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 20:06
av jonasl
Det är närmast ett pedagogiskt problem eftersom all typ av ökad energiförbrukning trots att upplevs som större på en elbil.

Jag är eg nöjd bara den får ha dragkrok, det tyngsta jag drar är båten på ett 1300kg-släp och det är så kort sträcka att jag kan chansa på att inte bli stoppad två gånger per år.. Att bilen klarar det är jag övertygad om oavsett vad den är typad för.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 20:15
av mati
Ja, det stämmer absolut. Jag har många gånger hört argumentet att elbilar blir ineffektiva vid hög last och höga hastigheter och att det är därför förbrukningen ökar. Men det är ju precis tvärtom. Elmotorer är alltid ungefär lika effektiva, och ju tyngre det går desto mer el drar de. Det är ju ganska logiskt så länge man inte jämför med en fossilbil. Däremot så är fossilmotorer groteskt ineffektiva vid låg last, och de blir allt effektivare (fast fortfarande kassa) när belastningen ökar. Man skulle tvärtom kunna säga att förbrukningen i en fossilbil ökar ju mindre den belastas, dvs ju långsammare man kör.
Men det är inte uppenbart för gemene man. Därav alla myter om ineffektiva elbilar.

Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 20:49
av themax
Se där ja. Bara att vänta. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... re-update? (1451 kg dragvikt)

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 14 mar 2020 20:58
av mati
themax skrev:
Se där ja. Bara att vänta. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... re-update? (1451 kg dragvikt)
Bra. 51kg mer än nödvändigt. :lol:

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 15 mar 2020 07:42
av Laban
Börjar komma lite mått från en av de få som har fått sin Y
Screen Shot 2020-03-15 at 07.31.21.png
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.
Screen Shot 2020-03-15 at 07.38.40.png

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 15 mar 2020 09:28
av UrbanL
Laban skrev:
...
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.
Ser ut som om det kan få plats och tänkt att förvara en insynsgardinrulle i mittenavdelaren mellan det två undra förvaringsutrymmen med de "urgröpningar" som går ända in till sidoväggarna?

Eller används de urgöpningarna som gångjärn till förvaringslocken?
gardin-eller.png

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 15 mar 2020 10:26
av Magnus71
Spåren är säkert till för att bakre botten ska kunna stå kvar i uppfällt läge för att underlätta lastning.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 15 mar 2020 10:35
av LarsL
Det ser inte ut som att det går att lägga bakre golvet över det främre. Denna funktion finns ju på Model 3 och är ju sjukt smidig. Den gör att det går att använda hela det djupa hålet hela tiden om man vill, utan att öppna luckan. Jag antar att Tesla tycker att bagaget är tillräckligt stort ändå.

Re: Så mycket större blir Model Y

Postat: 15 mar 2020 14:43
av taliz