Re: Så mycket större blir Model Y
Postat: 14 mar 2020 09:57
Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.ville9 skrev:Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.themax skrev:Blir en beställning så snart texten om att dragkrok dyker upp (i den amerikanska versionen av instruktionsboken står det att dragkrok inte kommer till Model Y, och det kan säkert stämma där precis som för Model 3).
Owners manual bekräftar möjligheten att själv ställa in öppningshöjden nederst på sidan 18.LarsL skrev:Går väl att begränsa öppningen som på andra modeller med elbaklucka.ville9 skrev:Hur hög blir den när bakluckan är uppfälld, vet man det?
Har ett garage med 2,40 takhöjd, tror jag.
Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.mati skrev:Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Vår husvsgn är reggad på 1,4 ton. Därav mitt krav. Fast det kanske går att regga om den, vid köpet kunde vi välja vilken maxvikt vi ville ha på den, och vi valde den högsta möjliga. Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.themax skrev:Ja, 1,4 är väl vad jag skulle anse som gott nog också, men kommer inte avstå order om den inte får det. Sällan jag drar mer än 1000 kg – hände en eller ett par gånger per år med förra bilen att husvagnen (1350 kg) flyttades runt. Och nu har jag ju inte dragit något då min tidiga trea inte har drag. Jag har lånat bil och släp av min bror när det behövts.mati skrev:Frågan är vad den får för dragvikt då. MX har ju drag även i USA och dragvikten är ju enorm. Men om MY inte får krok där borta så finns en risk att den europeiska varianten bara får en snik-krok med låg dragvikt, lite som M3. Det vore mycket olyckligt. Har den inte åtminstone 1.4 ton går den fet bort.
Skulle den inte få 1,4 så är det ändå läge att skrota gamla husvagnen, alternativt skaffa bäddpaket till Model Y ...
Men cykelkroken och möjligheten att hyra släp till återvinningen saknar jag.
Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.mati skrev:Lägsta var 1000kg tror jag. Det borde ju i värsta fall vara möjligt att ändra det i efterhand om bilen inte får dra så tungt. Det gäller ju alla framtida bilar, inte enbart Model Y.
Jag vet inte, det var bara en fundering. Det verkar ju vara problem med dragkrok på elbilar. ID3 får ju fortfarande ingen krok alls t.ex.. De flesta andra har heller ingen krok. Det är hittills bara Model X, e-tron och Merca EQC som har vettiga dragvikter. Model 3 är hårt på gränsen med sina 1000kg. Även Polestar kommer med okej dragvikt. Men mer än så vet vi inte än. Det känns ju som att vi får vänja oss vid att elbilar antingen inte får dra släp alls eller att dragvikten blir ytterst begränsad.Fredrik j skrev:Varför skulle ingen bil få dra tungt släp i framtiden? Precis som tidigare nämnt så har ju model X alldeles utmärkt släpvagnsvikt.
Att model y inte skulle få drag och släpvikt på minst 1500kg får väl anses som osannolikt?
I bilar som saknar kylning av motor och batteri kan det finnas skäl att begränsa dragvikten så att komponenterna inte överhettas. Så långt är jag införstådd med att elbilar inte får dra tunga laster. Men ett litet EU-släp tycker jag inte borde vara ett stort bekymmer. Argumentet som tillverkarna själva frambringar är dock att räckvidden minskar för mycket när man drar släp. Men det är ju ett fullständigt icke-argument. I så fall är det ju mitt problem och jag får ladda oftare om det behövs. Men de allra flesta vill ju kunna dra släp för att åka till tippen, köra båten till sjön osv. Då spelar räckvidden ingen som helst roll.Fredrik j skrev:Finns det någon egentlig teknisk orsak till att elbilar inte kan dra släp? Svårt att se det. Är väl marknaden som avgör vad det lider.
Bra. 51kg mer än nödvändigt.themax skrev:Se där ja. Bara att vänta. https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... re-update? (1451 kg dragvikt)
Ser ut som om det kan få plats och tänkt att förvara en insynsgardinrulle i mittenavdelaren mellan det två undra förvaringsutrymmen med de "urgröpningar" som går ända in till sidoväggarna?Laban skrev:...
111cm långt bagage är 11 cm länge än EQC som Björn Nyland mätte till 100cm, 3cm längre än E-Tron som är 108 cm, också enligt Björn N. Med tanke på den stora frunken samt utrymmet under luckorna bak så gissar jag på att Y är större än EQC samt e-Tron sett till bagageutrymmet.